HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Trotsar vatten/fuktskadorna samt Dynavox VR70E-2
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2006/10/24 :  11:38:07  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message  Reply
Hejsan!

Har haft och har vattenskador här hemma så har plockat ner anläggningen för ett tag sedan då det var värst i det rummet grejorna fanns i ...

Men för ett tag sedan sålde jag min integrerade Bluenote efter sug och nyfikenhet på rör. Så en "instegs" rör-förstärkare inhandlades efter jag sålt den andra stärkaren. Men nu har jag varit tvungen att ha allt nerpackat eftersom problemet här hemma och det är ju itne så kul om man har en helt ny stärkare som sitter i kartongen och väntar på att packas upp och spelas med .

Men idag gick det inte längre, sitter hemma med förkylning och feber som inte vill försvinna så jag fick abstinens.

Börjar med en trevlig bild på avfuktaren...



Sedan en liten vandring till mitt lilla musikrum.



Väl inne.



Grejorna nerpackade...



Här har vi stärkaren som väntat på bli uppackad.



Det är en Dynavox VR70E-2 som jag köpt av www.creative-audio.se Såg den under nyheter för ett tag sedan och blev genast intresserad då jag var på jakt efter en runt 5-10K:-

Vad skall man säga, den låter ruggigt bra, kan till och med säga att den låter trevligare än min förra Bluenote direkt ur kartongen. Väldigt imponerad då den bara betingar drygt halva priset. Kan det vara så att jag gillar "rör-soundet"?

Det jag reagerar mest på är att det har blivigt mer kontroll i basen. Hur kan det komma sig med rör? Ändå har jag inte min tjocka matta och absorbenter uppe men ändå inte lika mycket problem med bummel som innan, härligt...

Sedan låter rösterna mycket mjukare och lenare dock utan att bli tråkigt eller "laid back". Har spelat skivor som tidigare rösten kunde vara precis lite vass men inte längre. Spelade lite Yello innan och dynamiken är det inget fel på, inte sämre än innan iaf.

Så ni som funderar på en "instegs-röris" bör kolla närmare på denna, inte mycket pengar det handlar om.

Så jag tycker jag sitter mycket nöjd just nu, kan man det med en 20K:- anläggning?

En liten helhetsbild på den provisoriska uppställningen.



Det var allt från mig för denna gång och jag tror jag oxå har blivigt lite rör frälst. Hoppas vattenskadan och fukten försvinner lite snabbare nu med rör-värmen...

Ha det bäst...

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs

Edited by - Henrik Nilsson on 2006/11/27 17:27:39

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/10/24 :  11:43:28  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Roligt att du vågar trotsa vattnet

Kul också att en sådan billig sak kan prestera ett sådant ljud som du verkar uppleva, samt att du hittat till rör träsket är ju inte helt fel det heller.

Ett stort Grattis till dig min vän

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2006/10/24 11:46:25
Go to Top of Page

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2006/10/24 :  12:07:43  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message  Reply
Man tackar Snoop. Ja jag är verkligen imponerad av hur den presterar men nu jämför jag med det jag hade innan och vad jag strävar efter och gillar och då passar den som handen i hansken. Är också glad jag jag har hittat till "rör träsket"

Ha det...


Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/10/24 :  14:56:49  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
He he he

Jag känner igen det där Synd att du fick fläkt för IR var ganska skönt att ha

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/10/24 :  15:25:43  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Det är inte roligt när vattnet tar sig in... Men, rörvärmen hjälper nog till att driva ut fukten, om inte annat så i sinnet.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/10/24 :  22:41:04  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Kaxig rigg! Schysst diffusering. Bit ihop.

/M
Go to Top of Page

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2006/10/25 :  09:45:06  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message  Reply
Johan: Japp IR hade varit nice denna fläkten väsnas så in i...

Pac: Hoppas oxå det hjälper lite med upptorkningen.

rannagarden: Man tackar, sitte väldigt nöjd, även med plast diffusering.

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/11/06 :  13:27:41  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Att rör KAN spela mycket fin bas skriver jag under på....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

dadygee
Member

160 Posts

Posted - 2006/11/08 :  13:09:44  Show Profile Send dadygee a Private Message  Reply
Värmen från rören borde i sin tur bidra till snabbare upptorkning.. Ytterligare en anledning att sitta och njuta..

"är det 60gig du har i fickan eller är du bara glad att se mig?"
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/11/26 :  21:57:45  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Här är lite fler bilder på Dynavox VR70E-2.

Jag lyssnade på ett system med denna idag och man kan inte bli annat än imponerad. Vi spelade med ett par Hyperion HPS938 i ett stort rum, inte superlätt uppgift alltså. OK, frekvensomfånget är något kapat i bägge ändar, men den distade inte märkbart ens vid höga ljudtryck. Då ska man veta att vi jämförde med en Octave V40 som kostar ca 10 gånger mer. Till det yttre ser den välbyggd ut och den ser ut att väga mindre än den gör med sina 18kg. Något begränsande med endast en linjeingång, men i ett system som endast ska spela cd, lp eller radio så...

Jag kan inte gå in på några detaljer om den för jag lyssnade inte så länge. Men i den här prisklassen är det svårt att hitta bättre grejer ens begagnat.


















It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/11/26 :  23:13:11  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
snygg maskin-gillar verkligen denna stärkare-bra bilder med

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/11/26 :  23:23:22  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Riktigt läcker förstärkare, sådan skulle man haft i sovrummet

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2006/11/26 :  23:26:29  Show Profile Send UnBeliever a Private Message  Reply
Bra bilder och absolut inget att klaga på för 5 lappar!

Liten rättning Calle, det var en V70 vi jämförde med. Inte en V40.


De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/11/27 :  15:43:19  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
Oj
Hur kunde jag skriva så fel! Tack Unbeliever.

En V70 har jag ju haft själv. V40 tycker jag inte alls om.
Volvo då alltså

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2006/12/01 :  19:27:31  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message  Reply
Hallå igen.

Nu har dom varit och hämtat avfuktaren och dragit ner all plast och rör. Så nu börjar det dra ihop sig till spackling och målning, hoppas målarna är snabba.

Sen blir det tillbaka till den permanenta uppställningen och äntligen få spela in min Dynavox. Den har bara hunnit gå ett par timmar men det lät väldigt lovande redan då.

Tror nog jag ställer upp grejorna en sväng i helgen ändå...

Fortsättning förljer.

Trevlig helg alla.

MVH Henrik.

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs
Go to Top of Page

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2007/03/13 :  17:25:06  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message  Reply
Hej igen!

Var ett bra tag sedan. Har inte haft så mycket tid över för seriös lyssning men på sistone har jag lyssnat undan lite och det låter ju inte sämre med tiden om man säger så...

Är det något inspelningstid på rör?

Har väldigt svårt för recensioner för tycker alla har olika smak och uppfattning mm mm mm. Men om jag själv bara jämför med min gamla Bluenote så spelar denna trevligare på alla punkter. Ger lite mer värme i musiken samt allt känns lite större. Men som sagt gillar inte recensera hifi för jag tycker det är dumt att skriva en massa som kanske inte andra tycker, så det bästa för den nyfikna är att lyssna själv Kommer inte bli besviken på denna "budget bomben" om man får skriva så?!?

Slänger in en bild oxå, ser väl rätt mysigt ut?



Over and out...

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2007/03/13 :  18:12:22  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
Oh var är grillkorven? :)
Go to Top of Page

LEXrasta
Starting Member

40 Posts

Posted - 2007/03/13 :  18:45:18  Show Profile Send LEXrasta a Private Message  Reply


Hejsan jag ser att du har samma rör som jag har i min rörhäck..
Jag köpte min för 5500 kr helt nyYaqin mc-10L,det sitter 4st 6N1 och 4 st EL34-B.Din rörhäck ser mycket trevlig ut och jag kan tänka mig att den låter minst lika bra som min

/L

Marantz 2226B(preamp)/Marantz 170Dc/Cambridge Azur 640c v.2/Carlsson OA-60
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2007/03/14 :  13:00:08  Show Profile Send jaejin a Private Message  Reply
Så som jag har förstått så skall man ge en skapligt långt inspelningstid. Så spelar det bra redan nu så kommer det nog spela ännu bättre sen.

Kan du inte återkomma med lyssningsintryck när du har fått testat lite och den har spelat in sig. Spännande med en sådan "billig" men ändå leverar den så att du blir nöjd. En bra kombination...
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/03/14 :  13:21:56  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message  Reply
Stilren förstärkare, varken mer eller mindre

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2007/03/15 :  15:18:39  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message  Reply
Tackar för komentarerna. Japp sitter väldigt nöjd just nu i mitt lilla rum och tycker jag fått till ljudet så som jag vill ha det speciellt med tanke på pengarna.

Ha det bäst.

MVH Henrik.

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/03/15 :  15:46:18  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Kul att även du har fått ordning på allt

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000