HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 U66 får nytt hem, Ett kort!! bildreportage.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/04/28 :  09:02:30  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Hejsan!

Den kära U66 Bassdriver B3 som jag haft till låns fick ett nytt hem i dagarna. Det verkar helt klart vara ett hem som en svensk klassiker förtjänar. Den bor nu hos en mycket trevlig och reko man som verkligen använder grejorna.

Här kommer lite bilder på den nya familjen

Mamma, Pappa, Barn





Lite närmre för oss med glasögon




Och så tonåringen.



Jag skrev att det var ett kort reportage

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Edited by - mace on 2006/04/28 12:06:36

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/04/28 :  11:12:17  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Bilderna lite väl stora, minskar ned.

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/04/28 :  12:25:26  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
ÄR reportaget SÅ kort att det är slut nu ? {:)]

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/04/28 :  13:00:13  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Tjaaa....JA!
Men det gör ju inget om hififorums galanta medlemmar lägger in bilder på SINA U66/Texan klenoder och därmed förlänger tråden


M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2006/05/04 :  09:29:27  Show Profile  Visit peranders's Homepage  Reply
Jag exjobbade på ett företag där en av de inblandade jobbade. CMOS-steget var kul men ack så fel.... de hade jätteproblem med brus som var väldigt olika i olika batcher.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/05/04 :  14:18:43  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Vad är det för högtalare....?

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2007/02/24 :  17:28:34  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Hej alla välljudsentusiaster!

Det är jag som är den stolta ägaren till U66 familjen
-Jag är en hängiven musik och hifi älskare från Göteborg.

Dessa två passioner få ju tillsammans konsekvensen att man hela tiden är på jakt efter en så bra musikalisk upplevelse som möjligt under de omständigheter som råder i en hemmamiljö WAF

Så när jag för ett par år sedan kom över ett U66 Electronic-crossover A-2, så var jag på spåret efter många års välljudscelibat...

A-2 är kort beskrivet ett aktivt delningsfilter med delning för diskantregister, mellanregister, högbas och lågbas i form av centerbas. Dessutom innehåller den 7 separata slutsteg á 45 watt som driver varje element. En eminent lösning för att få välljud för den som vill experimentera med olika högtalarelement.

Detta gjorde U66 i slutet på 70-talet och erbjöd en månfald av sidosystem och basmoduler som drevs av denna smått geniala kombination av delningsfilter och effektsteg. Varje register kan ju ställas i nivå med hjälp av rattarna på fronten. U66 hade en imponerande uppställning i sin butik på Vallgatan 5 i Göteborg.

På den tiden tillät inte ekonomin en dylik investering ,så man kunde ju bara drömma om härligheten...

Nära 25 år senare så fick jag en dejavu, när vår NAD 304 brinner upp och vi inte har något vettigt att lyssna på hemma... Vad göra?
Köpa nytt, begagnat, hur skall det se ut, vad tillåts ekonomiskt....?

Jag fick en ingivelse och annonserar på HiFi-magasinet efter U66 A-2 och får napp! HiFi-tåget var på spåret och igång

Väl hemma med apparaten så kopplade jag in A-2:an på mina befintliga högtalare efter en lätt modifiering, där jag tagit bort högpassfiltret för högbaselementen, så att basarna i mina trevägssytem fick signal hela vägen ner. Alla högtalarelementen fick också direktdrivning från de sex slutstegen och det sjunde för mittbasen fick för stunden vila...
(de befintliga delningsfiltren i högtalarna gick i pension)

Hur det lät? Ett jättelyft från NAD 304!

Fortsättning följer!

Med vänlig hälsning highfive

Edited by - highfive on 2007/02/24 17:35:46
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2007/02/25 :  13:20:29  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
KUL!!!!!!!! med mer information och inte minst bakgrunden till det hela Ett stort tack till dig för att min korta bildtråd förlängs

VÄLKOMMEN till detta trevliga forum!! Skriv gärna lite mer om U66, kanske en bild eller två

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2007/02/25 :  23:24:30  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Hej igen!

Dags för lite bilder, på U66-A2!

Bakifrån


Som ni ser är den bestyckad med DIN-kontakter för högtalarelementanslutningarna. (långt ord blev det)
För ingång från försteg finns det Phono L + R.
Man kan också plocka signal till externa slutsteg fån 7 olika phono:
HighPass: L + R, BandPass: L + R, LowPass: L + R, Subwoofer: L + R mixad till mono.


Avklädd


Ursäkta bildkvalitén !

Det stora kortet längst upp i bild huserar filterdelen och nätdel.
De 7 vertikala korten längst ner i bild utgör 7 identiska slutsteg á 45 watt. "Compact living"

Till höger en stor härlig ringkärnetransformator från Transduktor i Växjö, ni vet dom med igelkottsymbolen.

(Igelkottsymbolen är ju Transduktors varumärke som blev till från en bläckplump, vilket en av de verksamma på Transduktor berättade för mig när jag var på tjänsteärende där cirkus 1985 )

By the way...Hittade Transduktors frankostämpel på nätet på denna hemsida: http://kjell.smult.com
http://kjell.smult.com/franko_djur.htm
Scrolla ner till: 21394 Igelkott, röd. Lic. 21394, Transduktor. Växjö 1979-05-04

-Jag gillar stickspår


Återkommer med lite mer specifikationer på U66 A-2, lite senare!

Med vänlig hälsning highfive





Edited by - highfive on 2007/02/25 23:42:44
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2007/02/26 :  00:34:41  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Hej entusiaster!

Nostalgia: En annons från Radio & Television anno 1978


Annonsen visar U66 Texan, Bassdriver, Electronic Crossover & Cmos Preamp

Electronic crossover fick ny utformning med samma innehåll runt år 1980 och döptes då om till Electronic-Crossover A-2

Omräknat i dagens penningvärde (2006) skulle Electronic crossover kosta 5430 SEK i byggsatsform och 6398 SEK i färdigbyggd form!

Se Kungliga Myntkabinettets hemsida : http://www.myntkabinettet.se/r%E4knare.htm
Där kan man mata in årtal och pris i kronor och konvertera!

Se också SCBs hemsida för liknande funktion: http://www.iaps.scb.se/KpiLathund/SilverStream/Pages/pgBerakning.html

Det kommer mera

Hälsningar highfive

Edited by - highfive on 2007/02/26 00:38:41
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/02/26 :  17:28:11  Show Profile Send Lech a Private Message  Reply
På den tiden när detta begavs hade vi tre alternativ att välja på i staden Göteborg.
Det var U66, Sentec och Telefrang. Som byggstatser ,Josty kit var diskvaliserade för de var ju "skåningar".

Finns det någon Telefrang här måntro ?? vore roligt att veta,kanske lägger ett bud.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2007/02/26 :  18:47:30  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Hej Lech

Jag känner väl till Telefrang, då jag jobbade där under 80-talet!
Nu blir det en väl stor utvikning om jag skall beskriva Telefrangs historia, så det tar jag upp i en ny tråd..... -När jag grunnat och förberett mig för att få ner något tillräckligt intressant!

Denna tråden är ju en bildtråd om U66...

Det kommer mera....

Med vänlig hälsning highfive
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/02/26 :  18:56:56  Show Profile Send Lech a Private Message  Reply
Gissa om jag ser fram mot det.
Var ofta i backen Burås/krokslätt.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2007/02/26 :  23:37:43  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Hej entusiaster!

Här en annonsbild ur Radio & Television, som visar högtalar-uppställningen på Vallgatan 5 i Göteborg någon gång 1978.


Ännu en bild, också från R & T.


Här är drivracken med en Electronic-Crossover-enhet för varje av de femton sidosystem som är uppställda, bild från R & T.


Jag var inne i butiken ett par gånger då kring 1979-1980 och köpte komponenter och drömde om det ouppnåeliga, som studerande gymnasist, så tillät inte ekonomin ett komplett kit, men jag samlade inspiration och fick ideér!


Fortsättning följer.....

Med vänlig hälsning Highfive
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/02/27 :  03:03:12  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
quote:
högtalarelementanslutningarna


För framtida bruk,använd helt enkelt "terminalerna" istället.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2007/03/05 :  19:49:22  Show Profile Send avr7000 a Private Message  Reply
Hallå Highfive!

Det är väl min gamla U66 A2 om jag inte ser helt fel på bilderna

Kul att den kom i "drift" hos någon som uppskattar den!

Mvh

/Stefan

Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2007/03/06 :  19:08:08  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Hej Stefan

Visst är det den U66 A-2, som jag köpte av dig!
Den utgör "basen" i min ljudanläggning.

Med vänlig hälsning highfive
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2007/03/06 :  19:22:20  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Hej entusiaster!

U66 Electronic crossover A-2 har som tidigare nämnts 7 identiska slutsteg som är monterade mot bottenplattan, en 1 mm stålplåt, som också utgör kylplåt.

Det fungerar faktiskt utmärkt, inga termiska problem!

Så här ser ett slutsteg ut i närbild


Det är frågan om ett kretskort med små mått, 45 x 110 mm stort, med en symmetrisk design: Komplementärt utgångssteg och drivsteg.
Trimpotentiometrarna är till för att justeras in 0 volt i DC-offset respektive önskad tomgångsström, för låg övergångsdistorsion.

Steget ger cirka 45 watt i 8 ohm.

Fortsättning följer...

Med vänlig hälsning highfive

Edited by - highfive on 2007/03/06 19:24:25
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2007/03/06 :  19:57:46  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Hej entusiaster!

För att välja delningsfrekvens, för att anpassa Electronic Crossover A-2, till olika sidosystem och bassystem, så byter man sonika kondensatorerna i filterdelen.

Tabell över kondensatorvärlden för olka delningsfrekvenser


Min A-2 har för närvarande delningsfrekvenser på:
4069 Hz - high pass; diskant.
4096 Hz - bandpass - 749 Hz; mellanregister.
749 Hz - bandpass - 110 Hz; bas.
110 HZ - bandpass -13 Hz; centerbas.

Man kan laborera mycket med delningsfrekvanserna, speciellt i bas till centerbasområdet, för att optimera transientsvaret.

Det är tur att man gillar att löda.... Weller rockar fett

Fortsättning följer

Med vänlig hälsning highfive

Go to Top of Page

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2007/03/07 :  01:39:37  Show Profile Send avr7000 a Private Message  Reply
Highfive....

Är du händig på elektronik?

Jag har en Texan som jag har bränt vid en smula och den distar numera på ena kanalen om man spelar högt. (jag tror att jag skadat drivsteget)

Jag skulle behöva hjälp att fixa den...

Den låter för övrigt helt fantasiskt bra när den fungerar.

Mvh
Stefan

Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2007/03/11 :  22:51:59  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Hej entusisater!

Mera U66 i denna tråd: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=59205
- U66 Musician Amp
Med vänlig hälsning highfive

Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2007/03/19 :  19:24:36  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Hej entusiaster!

Längre upp i tråden undras det över sidosystemen!

Så här är de byggda: Björkfanerad MDF i dubbla lager för hög stabilitet. Bafflarna vilar på det inre lagret. Sluten låda. Dämpad med akustisk vadd.

Diskanten är en MGR DT-4, en textildome, dämpad med magnetisk olja "ferrofluid". Klingar mjukt, detaljerat.

Mellanregistet är en Peerless M122, i "eget hus", polypropylenkon. -Fantastisk på röster!

Basen är en Zachry HR-017, behandlad pappkon, gummiupphängning. En utmärkt "midbas".

Alla elementen är inköpta vid olika tillfällen...
Här blev det en i mitt tycke både estetisk och ljudmässigt fin kombination.

Frontvy



Baksidan


Baksidan är gles med tre par rejäla guldpläterade polskruvar, som sväljer grov tråd eller tar "bananer".


Fortsättning följer!

Med vänlig hälsning highfive


Edited by - highfive on 2007/03/19 20:13:18
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000