HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Skönt Ljud i Umeå, Janne sätter upp skylten!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/10/12 :  11:29:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
De där Nagra-grejorna imponerade stort vid demon på Hifistället i Göteborg tyckte jag.
Jag skulle gärna ta en längre och mer seriös utvärdering vid tillfälle.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2006/10/12 :  12:07:07  Show Profile Send Klingan a Private Message  Reply

Har sett fån olika mässor att man demar Nagra tillsammans med Verity Audio högtalare. Den kombinationen skulle jag mycket gärna vilja lyssna till.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2006/10/12 :  12:37:49  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Ja, Nagra SKA låta fantastiskt med tanke på priset...samma med Verity Audio. Jag har lyssnat på Verity Fidelio och det är bland det bästa jag hört, men då kostar dom ca 130000 paret...Skulle gärna bygga en kopia av dom om det gick .
Go to Top of Page

bfjohansson
Member

199 Posts

Posted - 2006/10/12 :  14:10:21  Show Profile Send bfjohansson a Private Message  Reply
Jag tror även att pinnarna runt rören fungerar lite som en skorsten varpå kylningen ska bli mer effektiv.
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2006/10/12 :  14:55:58  Show Profile Send Klingan a Private Message  Reply

Hoppas att det inte är utanför topic, men Skönt Ljud saluför Verity Audio. Har lyssnat på många olika märken och uppställningar, men det som har gett mig hacksläpp och en ytterligare dimension i välljud är just Veritys Fidelio. För första gången kändes det som man lyssnade på musiken och inte på stereon, om ni förstår vad jag menar.
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2006/10/12 :  16:11:55  Show Profile Send DHT a Private Message  Reply
Verkligen ett imponerande sortiment Skönt Ljud har
Kul att vi har fått en av sveriges "tyngsta" hifibutiker hit till Umeå

Synd att Nagragrejorna inte var uppkopplade för lyssning när jag var där men tillfället kommer nog senare
Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2006/10/12 :  16:22:09  Show Profile Send Skurt a Private Message  Reply
Aha, så det är i Umeå jag ska söka bostad

Snygga grejer! Finns en eller två saker man skulle vilja ha hem och prova

/Erik
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2006/10/12 :  16:22:14  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Jag hörde att HiFi-norr var på väg in på en specialdemo och att Verity-högtalarna skall vara på plats till dess. DHT, du kanske skulle hänga med den gången och övertala Janne att koppla upp Nagrorna?

Euphonic vet nog mer.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2006/10/12 :  16:25:59  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Och så vart det Lördag och Premiär!!!

Först ut på spelplan bänkade sig framför Sonus/Wilson/ARC-kombon och lyssnade andäktigt.

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2006/10/12 :  16:28:36  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Det fyllde på mer och mer folk och efter ett tag var det fullt...

Det var trångt vart än man gick, men stämningen var på topp!

Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2006/10/12 :  16:44:24  Show Profile Send Klingan a Private Message  Reply

Kul att det verkar vara så många på plats. Kanske en hel del från forumet som var där och som kan komma med lite inlägg om hur de tyckte det var?
Go to Top of Page

Micke
Member

103 Posts

Posted - 2006/10/12 :  17:44:26  Show Profile Send Micke a Private Message  Reply
jag sitter i "sweetspot" på bilden ovan och lyssnar på Wilson/ARC-kombon.
Lyssnat för lite för att komma med några djupgående utvärderingar. Men det lät väldigt bra, skulle helt klart kunna leva med den kombinationen.
Mitt intryck efter invigningen var ungefär:
Trevlig och kunnig butiksinnehavare, fina lokaler för att dema hifi, spännande och välljudande sortiment. Helt klart värt ett (flera) besök...

Bara att önska Janne lycka till!!!
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/10/12 :  19:27:58  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message  Reply
och alla utom du lämnade skorna i hallen

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

IcedEarth
Member

498 Posts

Posted - 2006/10/12 :  19:45:44  Show Profile Send IcedEarth a Private Message  Reply
Haha jag ser mina skor, dom är till och med ESD godkända! ;)

//rillo
Go to Top of Page

Micke
Member

103 Posts

Posted - 2006/10/12 :  20:12:03  Show Profile Send Micke a Private Message  Reply
oops, skorna glömde jag att ta av mig
men svävade som på moln vid åsynen av alla roliga prylar så nuddade nog aldrig golvet..

Fick av mig skorna vid återbesök en vecka senare iallfall
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2006/10/12 :  20:16:26  Show Profile Send Klingan a Private Message  Reply

Spelades det både på vinyl och cd?
Pac, fina bilder(ska läsas som: kommer det fler bilder snart).
Go to Top of Page

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2006/10/12 :  20:52:45  Show Profile Send Gustaf a Private Message  Reply
Med all due respect för de som startat denna onekligen mycket spännande butik men finns det verkligen en marknad för dessa produkter i denna del av landet? Som någon skrev på tidigare finns det ju inte ens en motsvarighet i Sthlm...
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2006/10/12 :  21:36:11  Show Profile Send n0p a Private Message  Reply
ptja, för att nämna några jag kommer på rakt av så finns ju Audio Concept i Sthlm och Esoterisk-hifi i Uppsala (jag har själv inte besökt butikerna) och de har väl ett sortiment som är i samma prissegement som Skönt Ljud.

www.esoterisk-hifi.se

www.audioconcept.se

Det finns ju en till aktör på orten som har ett mycket produkter i lägre prissortiment, å ena sidan är det väl skönt att inte förknippas/konkurera med den, men å andra sidan så har ju "skönt ljud" en väldigt hög instegströskel som flera på forumet inte kommer i närheten utav.

Jag tror att de hade behövt ett par alternativ för de som är i början av sitt hifi-intresse.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/10/12 :  22:14:50  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message  Reply
Har har lite grejer i andra prisklasser också

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

new order
Member

238 Posts

Posted - 2006/10/13 :  01:27:31  Show Profile Send new order a Private Message  Reply
Men FYY!Jag ser ju helt Psyko ut på bilden,alltså!Det är jag som står och kramar om Sonus Faber bibeln närmast i bild...Kan du inte retuchera bort mig PAC
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2006/10/13 :  07:43:43  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

New Order, är detta bättre?

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2006/10/13 :  07:46:34  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Det var folk överallt och det klämdes, snackades, lyssnades och umgicks överallt!

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2006/10/13 :  07:53:56  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Det var full fart i de bägge lyssningsrummen och alla ville få en chans att sitta i sweetspot.

Det var en härlig blandning med skivor som kördes.

De flesta skivorna som spelades var nog medhavda skivor. Blandningen av musikstilar och artister var härlig.

Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2006/10/13 :  09:22:25  Show Profile Send The Leafs a Private Message  Reply
quote:
Med all due respect för de som startat denna onekligen mycket spännande butik men finns det verkligen en marknad för dessa produkter i denna del av landet? Som någon skrev på tidigare finns det ju inte ens en motsvarighet i Sthlm...

En väldigt befogad fråga, och:

Jooo....tror faktiskt det finns en marknad.

Umeå som stad betraktat är den största norr om Uppsala och har i många fall ett stort "upptagningsområde" Många norrlänningar åker lätt 25 mil enkel väg för att i detta fall lyssna på/ konsumera högklassig HiFi. (Var det inte en del premiärbesökare som hade tillbringat en del tid i bil för att komma dit? Typ 25 mil eller så?)

I och med detta så är det inte bara Umeås (110.000) invånare som får räknas som potentiell marknad, städer som Luleå, Piteå, Ö-vik, ja hela Norrlandskusten får betraktas som målområde. Konkurrensen här i Umeå är tyvärr ganska låg dessutom. RC Ljud & Bild har ett brett sortiment och kan på beställning leverera tung HiFi, men de är ju inte i närheten av den nisch som SLiU (hmmm knepig förkortning) står för. Förutom dessa båda aktörer är utbudet minst sagt tunt. "Klubben" finns ju inte längre på orten heller...

Nja jag tror (och hoppas) att Skönt Ljud kommer att kunna etablera sig. Har inte varit där ännu, men det är bara en tidsfråga. Problemet är bara att ett besök där kommer att utsätta sparkapitalet för en stor hälsorisk.

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/10/13 :  11:49:05  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Man får inte glömma att norrland är rikt... Det finns mycket hårt arbetande folk där med god smak för att NJUTA av livet.. Inte som Sthlm där folk har myror i brallorna jämt o ständigt...Stressen i Sthlm är inte jämförbar med hur folk tolkar livsvärden i norr....Där vet man att ta vara på saker o ting. Fiske. Skoter. mc. bilar. skidor. Eller bara sitta ner i vintersolens värme..Och nu en "finhifi" butik när väl RC släppt den delen i stort sett i sin butik.. I Sthlm har man inte knappt tid att äta sin lunch.. ja om man inte äter den gående nån stans..

Så hoppas verkligen norrlandsgänget får behålla denna finbutik som sin godisbod... dessa trakter har ju en lång upparbetad historia som hifi ställe genom tid av flera märken. Även dyra sådana... Så underlag finnes nog...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000