HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Önskar tips **Pioneer på väg**Bilder på Pioneer*
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/10/04 :  12:27:38  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Hej pågar o töser!

Jag skulle bli väldigt glad om alla ni vinylkunniga kunde tänka er att ge mig lite tips på en bra beggad skivspelare.

Spelar i dagsläget på en Unamco T1:a med en Sonus Gold Blue-pickup.
Det är förmodligen nåt fel på T1:ans skivtallriksupphängning(heter det så?)då jag tycker tallriken sitter lite snett och även ibland skrapar i chassit.

Tycker inte det är lönt att lägga en massa pengar på reparation av spelaren, så har ni några bra beg tips så skjut.

Behöver inte vara high-end typ Linn och allt vad det heter, kan tänka mig lite vad som helst som Pioneer, Technics, Dual, Kenwood, Thorens, ja ni förstår vad jag menar.

Hoppas ni har en dröse förslag på lager.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.

Edited by - Stickan on 2006/12/20 22:15:56

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/10/04 :  13:23:12  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Vad har du för budget?
O vad ingår i budgeten (drivverk, pickup mm)?

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2006/10/04 :  13:55:15  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Det låter som att någon fjäder gett upp. Det går nog att få tag på en ersättningsfjäder för mycket små pengar om du letar...

Här har du en tidigare tråd om just din spelare: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=48588

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/10/04 :  15:03:06  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Pac:Hittar man en fjäder på vilken järnhandel som helst eller är man "förvisad" till hifibutik?
Är det en komplicerad operation att byta en sån?

Tobbe_L:Upp till ett par tusen, kan vara utan pickup men "resten" skall finnas.

Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2006/10/04 :  15:26:36  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message  Reply
Rega planar 2 eller 3
Pro-Ject Debut eller äldre modeller
Thorens 160-166, 316-325

-är mina första sponatana tankar.

/Per

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/10/04 :  15:42:16  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Tittat lite på nätet och hittat bl.a en Luxor i kanonskick och en Micro-stod tyvärr inte vad den hette och kunde inte se modellbeteckningen. Kommentarer?

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/10/04 :  15:48:47  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Den här kanske kan vara något.

http://www.blocket.se/vi/9599735.htm

Jag är inte dum....
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2006/10/04 :  18:06:25  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Stickan, en fjäder går nog att få tag på om man letar lite. HiFihandeln är ju ett bra ställe att börja. Du kan ju också kolla på DIY-delen.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2006/10/04 :  20:31:46  Show Profile Send bostrowskij a Private Message  Reply
Stickan,
På ett "grannforum" finns det en tråd om din Unamco T1. Här skriver folk som har renoverat och du kan kanske ge dig in i debatten där för att få tips:
http://www.carlssonplanet.com/forum/viewtopic.php?t=332
Det är ju en fin gammal spelare som jag absolut tycker det kan vara värt att försöka fixa till.
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/10/04 :  21:15:33  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Tack för tips och inlägg members.

Go to Top of Page

Örjan
Member

98 Posts

Posted - 2006/10/05 :  01:12:10  Show Profile Send Örjan a Private Message  Reply
Jag har haft 3-4 stycken T-1or. Om felet bara är att tallriken släpar i lådan så finns det en ställskruv för varje fjäder. Tag ett lämpligt mellanlägg på 2-3 mm och flytta det till en punkt mitt för varje fjäder och ställ in tills avståndet är lika runt tallriken. Den absoluta höjden spelar ingen roll så länge dom tjockaste och tyngsta skivorna inte gör att tallriken släpar i lådans topp.
Ett av dom största problemen numera är att hitta en rem med lämplig tjocklek, höjd och längd. Jag misslyckades hos de servicefirmor som har stor sortering av remmar. Det är möjligt att Svalander kan få fram en. Rätt rem är avgörande för att spelaren ska kunna låta så bra som den har kapacitet till.
Tyvärr har konstruktionen för många brister för att kunna mäta sej med en gammal Rega Planar 3. Vridstyvheten hos armröret är katastrofalt dålig. Infästningen för PUn är eländigt klen. Armens plastdetaljer är resonanta och lagringen instabil.
Örjan

Mac Mini,Chord Mojo, Edison Triod, Transcriptor Saturn (vinyl) Snell EIII och EIV
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2006/10/05 :  01:26:58  Show Profile Send magnus1967 a Private Message  Reply
Ring till Bo Hansson Opus3 han har nog en Continuo med en Cantus nytt eller kanske begangnat,
(inget HighEnd men mycket,mycket bra Hifi och den fungerar garanterat problemfritt i många många år,det jobbigaste är väll att smörja tallrikslagret var 15år).

"Mirre" på Veteran Hifi kanske har någon begangnad Simply Black eller något annat trevligt i vinylväg till bra pris han brukar ha många klenoder i butiken!

(Linn är det HighEnd?????hade jag igen aning om??????)

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco

Edited by - magnus1967 on 2006/10/05 05:24:27
Go to Top of Page

Daffyd
Member

319 Posts

Posted - 2006/10/05 :  05:11:54  Show Profile Send Daffyd a Private Message  Reply
Är väldigt nöjd med en beggad Rega Planar 3.

Mvh.

David

Den enda dumma frågan är den som inte ställs.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2006/10/05 :  08:03:27  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Thorens TD150 eller TD160

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2006/10/05 08:04:17
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/10/05 :  08:22:47  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Örjan: Supertips!...tack så mycket.
Anledningen till att jag inte vill ge mig på och renovera är dels att jag saknar erfoderlig kunskap om det, dels att jag inte har den där riktiga feelingen för spelaren.

Magnus1967, Daffyd och Zombie:

Man kan ju hitta "alla" fabrikat som finns på begmarknaden men har av nån anledning blivit sugen på en beggad Pioneer.

Det är kanske inte det första märket man tänker på, har haft Thorèns tidigare och de brukar ju både låta och fungera bra.
Rega brukar också föreslås men har inte Pioneer gjort en hel del bra och rejäla och stabila spelare?

Dessutom skall det väl gå att pigga upp dem också om man skulle vilja?
Har ni uppslag eller kunskap om Pioneer tar jag med glädje emot era förslag.

Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2006/10/05 :  13:10:58  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Tobbe_L: Vilken vacker spelare ;-)

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/10/05 :  13:33:10  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
jag måste rekommendera rega jag köpte en rega själv när jag gav mig in i återfallsträsket jag köpte en rega p5. Men jag rekommenderar gärna rega p3 grymt prisvärd maskin.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2006/10/05 :  15:39:09  Show Profile Send bostrowskij a Private Message  Reply
Eftersom Stickan verkar vilja ha nåt driftsäkert, lättskött, inte high-end men ändå välljudande så vill jag slå ett slag för Technics 1200 /1210 . Jag tar nu genast på mig min asbest-overall...
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/10/05 :  17:29:59  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Asbestoverall????? Låter ju livsfarligt

Du är inne på rätt spår bostrovskij, nåt stabilt och driftsäkert som dessutom ser lite fet eller cool ut!

Gamla Pioneerspelare ser ju helsköna ut, stora stabila saker som ser ut så som jag tycker skivspelare skall se ut.

Får gärna vara hel eller halvautomatiska också.

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/10/05 :  19:01:40  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Känner inte till Pioneers skivspelare så jag tog o sökte lite.

Hittade denna på Ebay, tyvärr i Usa men den ser rätt cool ut

http://cgi.ebay.com/Pioneer-Quartz-PLL-PL-550-Direct-Drive-Turntable_W0QQitemZ260038623960QQihZ016QQcategoryZ48649QQtcZphotoQQrdZ1QQcmdZViewItem

Jag är inte dum....
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/10/05 :  21:18:59  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Tobbe L: Jag hittade samma spelare!

På:"Thevintageknob.com" finns en del fina gamla spelare,
har sett några på nätet men ännu inte slagit till.

Kom igen med info om dessa gamla fina Pioneer-spelare någon.

Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2006/10/06 :  10:48:34  Show Profile Send lindome a Private Message  Reply

Jag säger som "bostrowskij"
Technics 1200/1210, stabil spelare som spelar bra med vettig pu.

En klassiker i dess rätta bemärkelse som ser cool ut
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/10/07 :  11:04:35  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Jag har redan asbestoverallen på så jag slår ett slag för Technics SL-1200 serien, mycket spelglädje och en timing som slår det mesta.
Själv har jag övergett remdriften och betraktar den som en ekonomilösning för att driva tallriken, för B-skådisar alltså...

Lämnat forumet
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2006/10/07 :  11:26:41  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Jag håller med föregående talare
Mellanhjul spelare är oslagbart
Min nyskaffade lenco L75 lirar på utav bara hlvte
Inget finlir kanske men sicken spelglädje
Jag har två picuper en denon 103r och en nagaoka mp11,båda lirar bra men kanske en liten fördel för denon.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/10/07 :  11:44:24  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Tack för era tips och ert sköna engagemang!

Få se nu här.....Technics SL 1200, Lenco L75, Rega......Men Pioneer då?
Alla tips är hjärtligt välkomna, Pioneer eller inte.

Så: Bara ös på guys!

Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/10/07 :  12:42:47  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
pioneer är bra maskiner det med har en nära vän som haft en massa pioneer maskiner från typ 1960-70 (med trächassit)och ortofon PU
det lät faktiskt riktigt bra. Billiga maskiner med.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000