HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Önskar tips **Pioneer på väg**Bilder på Pioneer*
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/10/07 :  15:17:43  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
asimov66: Du skulle inte kunna prata med din gode vän, och få reda på vilka modeller det var han hade?

Det skulle kunna vara till stor hjälp om nån med stor erfarenhet av Pioneers skivspelare kunde dela med sig av sina kunskaper och intryck
av deras olika modeller.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/10/07 :  15:19:08  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
jo klart jag kan göra han kommer ej hem förrän den 10:3 men då är det klart jag kan snacka med han om det.

a va* * *jag PMar han och frågar direkt får jag svar så får jag...

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/10/07 :  15:22:33  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Härligt asimov66!!!!

Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/10/07 :  17:39:00  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
tror det var en sådan här:

http://www.repsam.se/site/2/?go=produkt&id=247

tror tillochmed att det var just denna (han sålde den på repsam )
pioneer 12D

Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/10/07 :  18:28:25  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
PL-12D är en riktig klassiker!
Manuell spelare med flytande upphängning, remdrift med en liten arm/gaffel som flyttar remmen på motoraxeln för att byta varvtal. Oljedämpad höjning/sänkning av tonarmen.

Rätt uppställd, i bra skick med någon passande pickup kan den spela riktigt kul.
Dock så är det ju en basspelare så man får väl inte världens bästa rumbleavstånd osv.

Pioneers dyrare spelare var direktdrivna, precis som nästan alla 70-tals japaner.
Den direktdriften har inget gemensamt med skräpiga plastmonster från 80-talet som gett direktdriften dåligt rykte.

Många av Pioneers spelare har likadana tonarmar (om de är från samma år/serie) medan det är själva drivverket som skiljer.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/10/07 :  18:45:29  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Suveränt asimov66, tackar för hjälpen. Har sett spelaren på Repsam, kanske slår dem en signal.

Ztenlund:Vad menar du med att det är en basspelare
Skulle vilja ha tag i en direkdriven, hel eller halvautomatisk spelare egentligen.

Kanske köper PL-12:an ändå och börjar samla.
Kan ju aldrig vara fel att utöka sin hifi-hobby lite

Go to Top of Page

ztenlund

8776 Posts

Posted - 2006/10/07 :  18:57:33  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Det var en relativt billig och enkel skivspelare när den var ny, tror till och med att det var Pioneers enklast då den såldes. Betänk dock att lägstanivån var oerhört mycket högre då. Missförstå mig rätt, det är en gedigen spelare men man får såklart se den som det den är.

Faderskapet har fortfarande en PL-12D som han köpte ny tillsammans med en SX-434 och ett par Mirsch OM3-28. Har fungerat felfritt sedan 1974-75 förutom det vanliga: ny rem, pickup och en smörjning då och då. SX-434 fungerar också fortfarande medan Mirchhögtalarna behöver nya skumkanter på basarna för att vara spelbara.

Tänk på att en så gammal spelare kan antingen vara skräp eller i nästan nyskick eftersom underhåll och typ av ägare avgör.

HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/10/07 :  18:59:42  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
jag håller med ztenlund, elektroniken förr byggdes för att hålla. se exempel phonosteg i maskinerna. Förr fick man ett rejält mu får man om man får ett max ett halvtaskigt MM steg som ej förstärker något.

Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/10/07 :  19:18:57  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Grejorna håller, just därför jag vill ha en gammal beprövad en.

Har ju förutom min Unamco T1 en trettio år gammal JVC JL-A40 också.
Tyvärr står den i garderoben för att den inte går med rätt hastighet, där finns ett renoveringsobjekt till
http://www.vinylengine.com/library_model.php?make=JVC&selected_model=JL-A40

Har inte hjärta att göra av med den, den tillhörde min styvfar som tyvärr inte finns med oss längre.

Kan den fixas för rimliga pengar tro
Pickup-byte gör den nog gott också, en Pioneer skall jag skaffa ändå

Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/10/07 :  21:28:57  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
jag hade nog först köpt en spelare som funkar tex pioneern och sen under lugna omständigheter lagat unamco T1 som bara har fjäderproblem och sist gett mig på jvcn...

leta manualer på nätet innan dock.

Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/10/07 :  22:16:00  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Skall leta Pioneer på nätet och kanske ringa Repsam.
Skulle vara kul att hitta en direktdriven Pioneer i bra skick.

Känns som om det är lite mer lönt att lägga lite krut på en sån
Manualer kan man hitta på:http://www.vinylengine.com/

Plus en massa info om skivspelare.

Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/10/07 :  23:00:58  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
ja precis och den pioneern är ju genomgången med med ny rem och uppsmörjd med så tycker det var ett riktigt bra pris på den på repsam. faktiskt.

Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/10/07 :  23:33:21  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Får väl avvakta till måndag innan nåt kan göras ang PL-12:an på Repsam.
Unamcon vill jag egentligen bara bli av med så fort som möjligt, skall titta lite på den imorgon dock.

När det gäller JVC:n är det nog motorn som är problemet, tror jag.
Skall fortsatt hålla ett öga på nätet efter Pioneer-spelare.

Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/10/12 :  14:22:54  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Så har då äntligen en halvautomatisk skivspelare inskaffats

Nu blev det ingen Pioneer, heller inte nån direktdriven utan en "hosseslir".
Vilken tillverkare undrar ni kanske?.....ja, hm, ööööhh, eh, det blev en:EXPERT AR-700!

Chocken har inte riktigt lagt sig här heller ännu, men det är en rejäl sak, tillverkad av norska Radionette.

Gammal som gatan och låter lite sämre än Unamcon, kan bero lite på att det sitter DIN-kontakter så en adaptor till RCA köptes in, lite lång signalväg alltså men nya kontakter skall inköpas.

Så blev det alltså....en Pioneer skall jag ha tag i så småningom men hittade ingen nu och hade inte tålamod att vänta.

Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/10/12 :  14:46:55  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
kräver en bild omedelbart ;-)

Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/10/12 :  14:52:19  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Jag har ingen digitalkamera och har inte hittat några bilder på nätet heller, men bilder skall ordnas fram på något sätt.

Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/12/16 :  13:23:47  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Tänkte bara slänga in några bilder på Experten här nu när digitalkamera finns bland ägodelarna.
Håll i hatten för nu åker vi!

Host host, lite dammigt ja.

Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2006/12/16 :  17:25:19  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
lägg märke till ägaren själv i Elviskostym i bakgrunden på andra bilden...coolt

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/12/17 :  00:05:20  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Zombie:Ährmm...eh...nja...är kanske inte lika cool som Elvis.

Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/12/17 :  09:21:38  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
ser ut som en trevlig maskin det där, skall bara avdammas lite ;-P

Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/12/17 :  15:08:33  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Den behöver dammas av lite ja, har faktiskt grovrengjort den nu men finstädning återstår.

Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/12/18 :  17:19:10  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Har äntligen hittat en Pioneer.
Landar i morgon.....bilder imorgon kväll.

Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/12/19 :  22:24:38  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Kan tyvärr inte visa bilder på min "nya" Pioneer-spelare än, kommer inte in på Knaak.
Den låter däremot bra mycket bättre än "Experten".
Satt en Shure M95ED-pickup på den. Har också en Sonus Gold Blue pu som jag monterat på och spelar med just nu.
Lite fylligare och tuffare men också lite lite slappare och bumligare.
Några synpunkter på de båda pickuperna? Tar gärna emot info och kunskaper om dessa.

Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/12/20 :  22:20:17  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Ja då fick jag tag i en Pioneer till slut!
Utan fötter iofs men sånt fixar man ju. Lite bilder:

Snygga fossingar va? Bara provisoriskt, nya är på gång.
PL-518X heter modellen.

Go to Top of Page

ztenlund

8776 Posts

Posted - 2006/12/20 :  23:11:41  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Hehe, att det inte har några fötter beror på att Pioneer tillverkade vid denna tid nästa ofelbart drabbas av "fotröta", dvs att gummifötterna vittrar sönder. Modellen är väl från typ 1980 om jag inte minns fel.

HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000