HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Skivknaster
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2006/09/27 :  09:12:24  Show Profile Send shaft a Private Message  Reply
Hej!
Att det ligger en del nostalgi i skivknaster speglas ju inte minst av att en hel del CD-skivor har pålagt knaster för "känslans skull". Inget annat argument finns ju annars att tillföra. Personligen har jag aldrig förstått den tjusningen riktigt även om jag kan ha förståelse för de som gillar det ;-)

Själv så har jag numera en mer avslappnad inställning till knaster än när jag var yngre och det bara fanns LP-skivor. Då sprang man hem med den nyinköpta skivan för att kolla pressningen och knastret i hörlurar innan man eventuellt kunde slappna av och njuta av musiken;-) Ändå var skivorna nya. Blev det för mycket störningar fick amn gå tillbaka till handlaren och byta pressning...

Som sagt så bryr jag mig inte så mycket om en skiva knastrar en aning med en knäpp då och då. Det är OK med mig. Fast blir det för mycket så blir det tyvärr så att jag nästan inte spelar vaxet alls. Tyvärr. Kanstret är ju inte en del av inspelningen och i grunden en störning enligt mig.

Statisk elekticitet tar jag bort med en Zerostat-pistol som jag tycker är bra. Skivtvätt har jag ingen men i de fall jag tvättat skivor i någorlunda proffsiga maskiner så har det blivit ganska bra resultat. Hade jag varit lite mer seriös så hade jag köpt en skivtvätt lätt. Fast min Denon 304 pickup (MC) har en nål som plockar upp damm ur spåren och "tvättar" dem på sätt och vis. Tyvärr så är ibland dammtussen så stor efter halva skivsidan att man hör distorsion och får lyfta och blåsa bort dammtussen. Hm...inte så praktiskt.
/Shaft
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000