HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Clearaudio Smartphono, jordskruvproblem
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2006/09/12 :  13:01:54  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message  Reply
Har precis fått hem mitt phonosteg, clearaudio smartphono.

Nu upptäckte jag då jag fick hem det att jordskruven satt lös, gick ej att skruva fast heller.

Vet någon hur man får upp själva lådan så man kan skruva fast den inuti? Har ej lyckats på något sätt få upp själva lådan.

Under lådan sitter det infällt två "klick" knappar som man kan trycka in resp. ut, vad har de för funktion?

Jordskruven är egentligen bara en polskruv för högtalarkabel.

Provade iaf att slå igång så jag fick prova min vinylspelare och jag tyckte det lät väldigt bra iaf.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2006/09/12 :  14:07:04  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message  Reply
Har inte sett just ditt RIAA men det är ganska vanligt att man gömmer skruvar under självhäftande gummifötter.

/Per

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Krellman
Member

170 Posts

Posted - 2006/09/12 :  14:52:54  Show Profile Send Krellman a Private Message  Reply
Klickknapparna är till för mm respektive mc pickuper, en för varje kanal, bara att lyssna sej till men koppla ner först innan du "knappar" så håller högtalarna längre?
Angående jordskruven är det väl enklast att ringa guben (ilådan?) på veteranhifi, så får du veta hur den sitter ihop.
Lite udda konstruktion faktiskt, ett profilrör bara men smart o riktigt snyggt.
Jag blev besviken på den "lilla" lådan när jag fick den, kan verkligen det här låta nåt'.
Men det gjorde det, å mycket för pengarna osså.

Ibland är tur bättre än förstånd-sa mannen som kastade en sten efter hunden och träffade svärmor
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2006/09/12 :  23:03:12  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message  Reply
Har varit i kontakt med Clearaudio i tyskland, köpte den ju därifrån ny i låda från en tysk handlare. Otur att den skulle ha problem men så är det tyvärr.

Clearaudio säger att den inte är möjlig att reparera själv utan att jag måste skicka in den för service eller så ska de byta ut den som de skrev.

Känns lite onödigt att skicka in den dit bara för att en skruv lossnat som borde gå enkelt att sätta fast bara man kunde öppna den.

Jo, lådan var ännu mindre än jag trodde...men provlyssnade ändå lite utan jorden, vet ej hur viktig den är egentligen men det verkade låta och det verkade låta ganska bra också.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/09/13 :  09:16:00  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
jorden på ett riatt är enormt viktig annars kan det uppstå ett brum vid handhavandet av vinylskivor. Tyvärr

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2006/09/14 :  12:35:03  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
jorden på ett riatt är enormt viktig annars kan det uppstå ett brum vid handhavandet av vinylskivor. Tyvärr


Inte alltid det stämmer för har man en väl fungerande konstruktion så slipper man den där jordsladden.

Ta audio analog på deras horizont finns ingen jordsladd och där finns inget brum.

Min egen hårt moddade skivspelare + diy riia fungerar utmärkt utan jord. Fungerar det utan skall man vara riktigt glad för då har man en optimal fungerande uppsättning. Av egen erfarenhet har jag lärt mig att brum (jordslinga) gör ljudåtergivningen sämre för har man inget brum i uppställningen upplever man att ett tystare system.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2006/09/14 :  16:16:51  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message  Reply
Riaa:t är redan sänt till Clearaudio i tyskland, får se hur länge det tar för dem att skicka tillbaka ett.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Krellman
Member

170 Posts

Posted - 2006/09/18 :  21:43:46  Show Profile Send Krellman a Private Message  Reply
Hoppas det inte tar så lång tid, men jag håller med bubbel ibland klarar man sej utan jorden.
Min Kenwood 650 måste jordas men Dual:en brummar mer MED jordning.
En annan upptäckt jag gjort är att har kontaktytor korroderat får man störbrum som ett brev på posten.

Ibland är tur bättre än förstånd-sa mannen som kastade en sten efter hunden och träffade svärmor
Go to Top of Page

swingpjatt
Member

338 Posts

Posted - 2006/09/23 :  18:28:13  Show Profile Send swingpjatt a Private Message  Reply
Tråkigt mangew,att oturen drabbade dig, mitt smartphono har också ursprunget från tysk handlare men har fungerat klockrent.
André

Handla nu! svepningen har inga fickor.
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2006/09/27 :  09:23:05  Show Profile Send Per a Private Message  Reply
Är det inte enklare att handla såna på Veteran Hifi? Men det är klart man tjänar ju säkert nån hundring på att köpa från tyskland. ;)
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2006/09/27 :  11:04:17  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message  Reply
quote:
Är det inte enklare att handla såna på Veteran Hifi? Men det är klart man tjänar ju säkert nån hundring på att köpa från tyskland. ;)


Nä, det är inte enklare att handla från Veteran Hifi. I båda fallen är det postorder som gäller och frakten från Tyskland är minst lika snabb som inom Sverige 4dagar efter betalning hade jag Smart Phono´n hemma.

Sedan var det inte nån hundring utan det är uppe i tusenlapp belopp jag sparade på köpa i tyskland.

Sedan var kundservicen från Tyskland på topp då jag inom 1 vecka fick ett Lehmann Black Cube steg skickat till mig(dyrare steg) istället då Smart Phonon krånglade.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000