HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 RIIA korrektion ??? Hur beräkna???
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/09/17 :  20:31:49  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag grubblar på RIIA korrektionen och hur man beräknar och bestämmer värden på en aktiv krets. Var implementerar man den? I återkopplingen, i kopplingarna mellan stegen??

Mvh en nyfiken Johannes.

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/09/17 :  20:48:28  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
Här har du lite å läsa å leka med:

http://www.kabusa.com/Riaa.htm
http://www.hagtech.com/equalization.html
http://db.audioasylum.com/cgi/m.pl?forum=tubediy&n=7769

Vet inte om jag hajar frågan riktigt, men man kan lägga filtret mellan 2 steg. Man kan också dela upp filtret i två delar och lägga varje mellan 2 steg i ett 3-stegsförsteg...
Började låta likt "how much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck would chuck wood" där
...eller i en återkopplingsslinga mellan flera steg.

EDIT: galen länk

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house

Edited by - Ronnie_Ericsson on 2006/09/17 20:49:30
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/09/17 :  22:43:56  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Tack!!!
Exakt vad jag letade efter! Tack!

Nu är det bara lite grubblerier kvar.....


Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/09/17 :  23:04:28  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
Klurar du på att bygga ett försteg?

Längst ned på den här sidan finns en "Gain Computer", som kanske kan vara användbar också:
http://www.kabusa.com/frameset.htm?/phonpre.htm

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/09/18 :  00:10:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Än finns det hopp för Johannes!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/09/18 :  07:37:36  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Kan det vara ett circlotron-RIAA som det grubblas runt?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/09/18 :  07:58:47  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Än finns det hopp för Johannes!

Jag vet inte... Jag menar, jag byggde inte min senaste förstärkare, jag köpte en uslig surroundförstärkare! Inga circlotron-kopplingar så långt mina billiga signalkablar räcker......

quote:
Kan det vara ett circlotron-RIAA som det grubblas runt?

Japp!
Tänkte att du skulle kunna bli nyfiken.

Hoppas inte på för mycket bara då min tid och ork att hålla på är ganska begränsad. Jag skall läsa på lite i min bibel: Allen Wrights bok om RIIA och förförstärkare, så får vi se.

Supersymmetriskt circlotron RIIA coming soon to a forum near you!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000