HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Ställa VTA på en interspace tonarm?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/09/08 :  08:59:29  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message  Reply
Tänkte ändra lite på VTA, men det enda som står i bruksen är att man skall lossa en skruv, skruva på en annan och sedan är det bra. Men jag har ingen aning om vilka skruvar man skall skruva på. Någon som har en bild och lite förklaring, eller i alla fall förklaring? Skulle behöva höja basen lite, ser ut att luta om man kollar med vattenpass så tyckte det kunde vara skoj att se hur det blir om man ändrar.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2006/09/08 :  10:34:24  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
Intressant fråga även för mig som också har en Interspacearm!

Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2006/09/08 :  11:26:21  Show Profile Send Per a Private Message  Reply
På Interspacearmen sitter det väl två skruvar på sidan av tonarmsbasen har jag för mig. Lossa dem höj eller sänk till önskad höjd och dra sedan fast dom igen.
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/09/08 :  13:15:34  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message  Reply
Det stod något om att skruva en skruv ett halvt varv i taget och sedan lyssna för att hitta optimal punkt. Så det verkar som om man inte skall lyfta manuellt?
Skall man lossa skruvarna i sidan då och sedan skruva på den i mitten uppe på armen? Sitter en insex där? Eller är det skruven på sidan nere i fundamentet (ringen som "hänger i luften") man skall lossa på, skurven i mitten uppe på då? Fast det är ju en unipivot-arm så det borde ju inte vara den längst upp förståss.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

minoman
Member

129 Posts

Posted - 2006/09/09 :  12:14:10  Show Profile Send minoman a Private Message  Reply
Hej,
kanske detta kan hjälpa http://www.audiophilesystems.com/nottingham/manual/NAS%20Dealer%20Manual.pdf

Avt race
Avt loqvere mellora silentio
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/09/10 :  16:51:56  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message  Reply
Tack för länken, den skall sparas.
VTA ställs genom att lossa de två skruvarna på den övre ringen, en på sidan och en baktill. Håll emot innan du lossar båda, annars åker armen ner till botten :-D Den övre uppe på själva armen skall man tydligen absolut inte röra.
Antiskating kan jag inte få till dock, skall kolla om man inte kan få fler tyngder.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2006/09/11 :  14:59:41  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
Dr.Nope, jag hängde på ett par brickor (sådana som man har när man skruvar i trä som skydd för att inte skruven ska krypa in) som tyngd utöver den som redan sitter på för att fixa antiskatingen. Testade den med HifiNews testskiva, och enligt den behövdes mer tyngder.
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/09/11 :  15:24:53  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message  Reply
Hur fick du dem att sitta fast? Lägger man dem innanför befintlig tyngd åker de väl ner, och utanför så ramlar de av. Hmmm... fylla hålet med silikon kanske kan funka?

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2006/09/11 :  16:17:41  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
Nej, dom trillar faktiskt inte av om man inte gör hastiga rörelser med armen. Jag satte två brickor ovanför originaltyngden, då slipper man ha dom så högt upp, och då stannar dom kvar. Tar man bara en liten bricka så trillar de av eftersom de hamnar så högt upp på "antiskatingarmen".
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/09/12 :  08:21:13  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message  Reply
Tackar för det lindvall, skall prova så snart tid finns.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2006/09/18 :  15:47:17  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
Ett quote från Nottingham:

quote:
Thoughts on Bias (anti-skate)
A good place to start is to set the stylus on the blank space between the lead out grooves.
Adjust the bias weight until the stylus runs neither to the inside nor to the outside of the record.
The dynamics of blank plastic are not the same as when the stylus is in the groove, so once you’ve done this add some bias,
subtract some bias and listen.

Tom says: “On some cartridges, the bias mechanics can be used more beneficially if there are two small bias weights on the
end of the lever. Some moving coils can need two bias weights, but these are the exception rather than the rule.”
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000