HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Gallo Reference 3.05, Primare, Abbey Road
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Rad
Starting Member

17 Posts

Posted - 2006/06/26 :  18:36:53  Show Profile  Visit Rad's Homepage Send Rad a Private Message  Reply
Lägger upp en länk till mitt galleri på prisjakt
http://www.minhembio.com/Rad/14523
tills jag kommit på hur man tankar upp bilderna här

//Robert

DIESEL
Member

953 Posts

Posted - 2006/06/26 :  18:48:49  Show Profile Send DIESEL a Private Message  Reply
Intressanta högtalare
Visst har dom nån form av kåpa som elementskydd ??

Öl dödar hjärnceller, men bara de svagaste

Emotiva Audio ERC-1 ~ Emotiva Audio USP-1 ~ Emotiva Audio XPA-2 ~ Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2006/06/26 :  19:28:22  Show Profile Send ryst a Private Message  Reply
Jäkligt läckra de där högtalarna, skulle vara intressant att lyssna på.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

Rad
Starting Member

17 Posts

Posted - 2006/06/27 :  11:14:48  Show Profile  Visit Rad's Homepage Send Rad a Private Message  Reply
Jodå, en nätkåpa finns att ta till om det kommer klåfingriga gäster...typ syrrans lillgrabb;)
http://www.roundsound.com/reference-3-speakers.htm
Men annars får de vara utan.
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2006/07/07 :  11:47:40  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message  Reply
jag gillar inte designen på de där högtalarna. men när jag ser dem hemma hos dig, och inte på en mässa eller liknande så ser de faktiskt riktigt snygga ut. jag gillar framförallt basen.

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/07/07 :  13:33:08  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Ska jag lägga upp bilderna till dig ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/07/10 :  15:16:48  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2006/07/10 22:46:22
Go to Top of Page

Rad
Starting Member

17 Posts

Posted - 2006/07/10 :  21:16:12  Show Profile  Visit Rad's Homepage Send Rad a Private Message  Reply
Nu blir det snart bilder!

Att köpa stereo har funnits på önskelistan sedan jag var 18...och nu är man halvägs till 70 så det var väl dags;
Då mina öron är nybörjare i Hifi världen har jag även litat till mina ögon för att få ihop nedanstående prylar. Tips på allt från musik till rumsakustik tages tacksamt emot:)

Anthony Gallo Reference 3.05 (i sällskap av en framtida hobby)
Go to Top of Page

Rad
Starting Member

17 Posts

Posted - 2006/07/10 :  21:20:41  Show Profile  Visit Rad's Homepage Send Rad a Private Message  Reply
Snygg i profil!
Ca 93 cm hög i finskor;)

Planen är att låta den tunna gardin som synes i bilden löpa runt 3 av väggarna. Bra eller dåligt?
Go to Top of Page

Rad
Starting Member

17 Posts

Posted - 2006/07/10 :  21:23:57  Show Profile  Visit Rad's Homepage Send Rad a Private Message  Reply
Elektroniken består av Primare I21 samt CD21 närmast i bild.

Plåtskåpet allt vilar på skall bytas mot något lämpligare...

Edited by - Rad on 2006/07/13 10:06:08
Go to Top of Page

Rad
Starting Member

17 Posts

Posted - 2006/07/10 :  21:32:21  Show Profile  Visit Rad's Homepage Send Rad a Private Message  Reply
En något dålig bild men så här står allt just nu.

Det är ca 2,5 meter C-C mellan högtalarna. Till den vänstra väggen är det 1.5 m och till den högra något mindre.
Go to Top of Page

Rad
Starting Member

17 Posts

Posted - 2006/07/10 :  21:36:45  Show Profile  Visit Rad's Homepage Send Rad a Private Message  Reply
Basen sitter i något som nästan skulle kunna vara en kastrull...då är det bra att köket är nära

Go to Top of Page

Rad
Starting Member

17 Posts

Posted - 2006/07/10 :  21:56:27  Show Profile  Visit Rad's Homepage Send Rad a Private Message  Reply
Ang. kablarna som skymtar på några bilder...Det är Abbey road "Monitor" och tillverkaren heter Moving Air Products.
Om de är bra eller dåliga får någon annan säga...Man kan hoppas att det ligger något i säljargumentet att Abbey Road Studios har "godkänt" dem...men å andra sidan kostar de inte som en bil så då vet man ju inte
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/07/10 :  22:46:48  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Det gick ju

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Rad
Starting Member

17 Posts

Posted - 2006/07/11 :  10:09:55  Show Profile  Visit Rad's Homepage Send Rad a Private Message  Reply
Japp! Tack för hjälpen! Precis som du sa hade jag länkat lite tokigt
Go to Top of Page

hifi_harri
Member

201 Posts

Posted - 2006/07/13 :  09:02:13  Show Profile Send hifi_harri a Private Message  Reply
Oj, stilrent:) Klart en av de vackraste hörtalare!!

Antar att det låter också utmärkt? Hur skulle du beskriva ljudet? Jag har personligen aldrig hört på Gallo, men pressen har varit ganska entusiastik för dem, eller hur?

Kan man inställa basnivån?

Harri

Avantgarde Acoustic, Yamamoto, Resolution Audio
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2006/07/13 :  09:30:06  Show Profile Send Jonas a Private Message  Reply
Cleant hem! Jäkligt snyggt. Vad jag tycker om högtalarna har jag dock svårt att bestämma mig för, hemma hos dig ser det hur som helst riktigt bra ut!

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

Rad
Starting Member

17 Posts

Posted - 2006/07/13 :  12:35:07  Show Profile  Visit Rad's Homepage Send Rad a Private Message  Reply
Hifi_harri: Helt ärligt är jag på tok för grön för att kunna beskriva ljudet. (m.a.o alldeles för fina prylar för mina öron).
Jag tror även, utan att veta, att högtalarna skall spelas in ganska seriöst och de är det nog inte ännu. Manualen säger att de behöver "100 hours of vigorous use" och jag har sett upptill 250 timmar nämnas i chatforum. Och sedan behöver jag nog spela in mig själv ett par tusen timmar för att kunna säga något av betydelse... Det är ju lite för många parametrar att hålla reda på...ibland tycker jag att här borde det vara mer bas...sedan byter man skiva och tänker "nu måste jag sänka volym för de här basgångarna väcker ju döda". I början trodde jag att ena högtalaren spelade lite lägre tills jag kom på att väggen med gardin dämpade den sidan...Jag inbillar mig att det låter olika beroende på om
jag sitter med huvudet över eller under soffryggskanten...och då har jag inte ens börjat laborera med placering, toe in, tilt osv.....Men jag återkommer...
eller ropar på hjälp.

När det gäller basen så kan man inte justera den. Men det finns en förstärkar/eq som man kan köpa till som gör detta möjligt tror jag. Så här säger man iaf på hemsidan "Reference SA(subwoofer amplifier) is our 2 x 240 watt stereo amplifier which incorporates an active crossover/bass EQ option to extend the Nucleus Reference 3.1's bass response to a room-shaking 22Hz by driving the woofers' second voice coil directly."
Go to Top of Page

Rad
Starting Member

17 Posts

Posted - 2006/07/13 :  12:52:29  Show Profile  Visit Rad's Homepage Send Rad a Private Message  Reply
Jonas: Tack!
Jag har fotat dem från sin bästa sida...när man ser dem rakt framifrån ser de lite ut som en totempåle med några klumpar på. Men när man sitter där tänker man ju på annat...iaf så länge en skiva ligger i

Edited by - Rad on 2006/07/13 12:53:03
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/07/14 :  10:00:48  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message  Reply
Kul och spännande design!

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2006/07/25 :  21:38:45  Show Profile Send kris69 a Private Message  Reply
quote:
ibland tycker jag att här borde det vara mer bas...sedan byter man skiva och tänker "nu måste jag sänka volym för de här basgångarna väcker ju döda".


Detta är nog bara en barnsjukdom skall du se. Jag tycker att de är riktigt tuffa och kommer nog att spela riktigt bra när dem passerat "målbrottet".

Läste en lyrisk recension på sixmoons om dessa. På bilderna i den texten hade Srjaen Eben dem placerade närmare varandra, närmare bakvägg och med lätt toe-in. Vet inte om det var optimal placering men kanske värt ett försök.

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

Rad
Starting Member

17 Posts

Posted - 2006/09/18 :  16:22:42  Show Profile  Visit Rad's Homepage Send Rad a Private Message  Reply
Såg att High fidelity hade en liten test på mina högtalare...skulle någon kunna ge en lekman en liten samanfattning på vad deras grafer visar!?

Sedan jag hittat en testskiva med lite "gym" musik tycker jag mig kunna höra att basen följer med även på lite lägre volymer och inte bara när man krämar på. När det gäller rummet så har det inte hänt så mycket, letar fortfarande efter en snygg bänk och mer gardintyg skall ju upp, phuuu.
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2006/09/20 :  09:36:29  Show Profile Send Poe a Private Message  Reply
Snygg anläggning och verkligen intressanta högtalare. Vem säljer dessa i Sverige?

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/09/20 :  10:23:09  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Poe: http://www.runtljud.se/GALLO/index.htm

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Rad
Starting Member

17 Posts

Posted - 2006/09/21 :  10:48:21  Show Profile  Visit Rad's Homepage Send Rad a Private Message  Reply
Jag köpte mina hos http://www.esoterisk-hifi.se
Vet inte om de har tagit in den "nya" versionen, ring o kolla!

Edited by - Rad on 2006/09/21 16:08:30
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000