HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 tredje gången gillt! (nytt längst ner på sidan 1)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2004/01/19 :  14:29:12  Show Profile Send olof a Private Message  Reply
Hejsan allihopa!
Jag tänkte nu efter att ha tittat på alla andras kreationer dela med mig lite av mitt bygghuvud och visa några bilder från min musik- och filmlya.
Snabb presentation kanske skulle var på sin plats Jag heter Olof, född 82, är tämligen musik intresserad, detta sen barnsben. Jag byggde mina första högtalare vi 11 års ålder och sen dess har det bara rullat på. Det har faktiskt blivit ganska många högtalare vilket till viss del kan ses i mitt rum. Jag har lite svårt för att göra mig av med kreationerna. Det som står där nu är det bästa av de sista 3 årens skörd. Musikaliskt så är jag väl ganska bred ((hård)rock blues jazz men även lite poppigare) med en viss favorisering av U2.


Så såg det ut innan rockaden

Över till nutid...













Edited by - olof on 2006/09/19 13:03:58

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/01/19 :  15:36:42  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Det var ta mig f*n inte lite det !!!

Välkommen!

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/01/19 :  18:24:20  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply


Du e inte gift antar jag

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/01/19 :  18:42:13  Show Profile Send DIYamps a Private Message  Reply
är de där boxarna med 3 rör i bandpassbasar ???
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2004/01/19 :  18:43:56  Show Profile Send olof a Private Message  Reply
Nej jag är inte gift jag har däremot snälla föräldrar som upplåter mig ett dedikerat rum. Trots att jag bara bor där 4-5 månader om året (pluggar i Lund). Har lite grejer till i Lund men det blir ett senare inlägg
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2004/01/19 :  18:48:39  Show Profile Send olof a Private Message  Reply
Japp, bestyckade med 15". Har byggt ett par stycken (3 för å vara exakt) innan och kom då fram till att det var ganska ultimat sätt att få ett ganska billigt element å spela något över sin egentliga förmåga. Förutsatt att det inte var hifinirvana man sökte
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/01/19 :  22:46:35  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message  Reply
Olof:

Så det är alltså så det ser ut!
Hög nivå på DIY!! Fast kanske inte riktigt så tilltalande om man ser till det estetiska... Det viktiga är dock trots allt att man är nöjd med ljudet.
Hur låter högtalarna för övrigt, i de övre registren?
Har du jämfört med någon "köpe-högtalare"?

Mvh,
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/19 :  23:53:27  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Huga va' mä' prylar.
Välkommen!

Bravo
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2004/01/19 :  23:58:11  Show Profile Send olof a Private Message  Reply
Hifirocker:
nä visst ser det ut som fan men det har mest med å göra att jag blir ganska impulsiv i högtalar projekten. Att göra det där lilla sista är väl inte min starka sida. Jag ställer iaf mina förhoppningar till påsklovet ock hoppas att jag får igång den gamla fanerpressen då, så allting kan bli riktigt klart.
På frågan hur det låter så vet jag inte riktigt ifall jag är den som ska utala mig. MEN, om jag nu ska ge dig min uppfattning så är ljudet dynamiskt med möjligthet att uppnå ganska realistiska ljudtryck. Filtret är väl egentligen fortfarande inte klart då jag saknar ca 1 db i diskanten med den här avstämningen på pipan. Detta bidrar dock till en lite förlåtande karaktär men bidrar också till att upplösningen i basen inte är hundra. Problemet går att åtgärda genom att lyfta upp högtalaren några cm till från golvet men då tappar jag lite output i botten.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/01/19 :  23:59:28  Show Profile Send Larsho a Private Message  Reply
nog kan du väl klämma in en och annan klockradio med

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/10/06 :  18:38:42  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Jisses vilka stora bilder!

Men snyggt i övrigt! Vad är det för CD-spelare längst upp?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2004/10/06 :  18:41:59  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message  Reply
Såg en röd fanerad högtalare till höger i bild....tror det är Vifas ringradiator på den..då måste ju den i mitten tillhöra,fast ofanerad?
Von Sweikert och grymma grejer i racket åxå nice!

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2004/10/06 :  18:53:49  Show Profile Send Anton a Private Message  Reply
Ja det var skillnad!
Är mycket nyfiken på hur VR1:orna låter!
-Söta kattungar förresten.

-Är alla subbar/horn borta?

/A
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2004/10/06 :  19:20:46  Show Profile Send olof a Private Message  Reply
Ja alla subbar är borta men det är ett par nya på väg. peerless 12or o slutna lådor med digital korrigering å 1000W hoppas det kan bli nått vettigt av basen då. Har inte mycket under 60 som det är uppstält nu där jag sitter tyvärr. Lite tunt skulle man kunna beskriva det som. Du får väl trilla förbi å ta dig en lysningsstund eller så tar vi helt enkelt nästa samling hos mig

//Olof
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2004/10/06 :  21:09:51  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Trevliga högtalare (VR-1)


Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2004/10/06 :  21:14:37  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Ayn:
Men snyggt i övrigt! Vad är det för CD-spelare längst upp?


Jungson CD (DVD, SACD)!?

http://www.jungson.com/content/players.htm

http://www.prisjakt.nu/forum/index.php?showtopic=73362

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps

Edited by - ninja on 2004/10/06 21:27:05
Go to Top of Page

Skiier
Ej medlem längre

271 Posts

Posted - 2004/10/06 :  22:54:53  Show Profile Send Skiier a Private Message  Reply

Ahhhh, VR-1:or - Dessa underbara skapelser

Nöjd?



Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2004/10/07 :  00:00:20  Show Profile Send olof a Private Message  Reply
Balrog: ja det är vifas ringraditor fast inte retail versionen utan en specialare. Högtalarna är samma bara att den i mitten inte var färdigbyggd(1/4 pipor förresten). Det är frontdelen av min förra hemmabio.
Ninja: Det är min dvd jag har även ett Cayin 1205.1A men det är på reparation just nu. Dessa två utgör hjärtat av hemmabion. Man kan ana på bilderna raden av högtalare ovanpå bokhyllan.
Skiier: jag är mycket nöjd med samtliga parametrar förutom botten som i mitt rum skriker med sin frånvaro. Fin definition men inte mycket under 50-60 vilket göra att viss musik blir lite fattig. Men det går självklart att åtgärda (å det är på gång)
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2004/10/07 :  12:04:33  Show Profile Send wallraff a Private Message  Reply
Lite smådiffusorer(katter...) har man ju alltid nytta av...

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous
Go to Top of Page

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2004/10/07 :  22:23:54  Show Profile Send Andreas A a Private Message  Reply
Katterna diggar jag
Bra mycket större budget än mej ser jag ändå!
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/10/07 :  22:54:53  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
Vad har vi modemägare gjort för att förtjäna detta?
Annars imponerande, när det väl laddat klart.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2004/10/09 :  16:52:45  Show Profile Send olof a Private Message  Reply
sorry hade tyvärr ingen möjlighet att skala ner dem där jag la upp dem
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/10/10 :  11:40:15  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Skit söta kattungar

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/10/11 :  18:55:35  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message  Reply
Detta var anorlunda

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2004/10/12 :  00:57:11  Show Profile Send olof a Private Message  Reply
man är ju tyvärr tvungen att växa upp nån gång
Saknar möjligheten att bara kunna ösa på ibland...tror jag ska skaffa mig ett par andra högtalare faktiskt. Mycket nöjd men ändå inte. Lite nyfiken på ino burkarna. Man kanske skulle skaffa sig en piP för att se om man kommer överens, sen kanske satsa på en pi60. jaja man vet aldig hur det slutar men bilder kommer vid förändring
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2006/09/19 :  12:59:54  Show Profile Send olof a Private Message  Reply
Min sista post i denna tråd var för ganska exakt två år sedan och då pratade jag om att byta högtalare för att kunna spela lite högre
Så blev det också. 25 december 2004 skaffade jag mig ett par Ino piP. Jag levde med dessa högtalare i nästan 9 månader innan nästa högtalare kom in på scenen



Vi denna tidpunkt hade jag hunnit sälja alla kines prylar (shengya sv-238 och cd3 liksom cayin 1205.1A och jungson moonboat). Jag hade även förbrukar en Yamaha rvx650 och ett par gale 3060b (som utgjorde någon form av hemmabio med mina piP) och en Denon 3805. 3805an hade en himla massa finesser jag inte behövde och dålig rums-eq så den såldes till förmån för en mer nerskalad denon 2106. För pengarna som blev över köpte jag 2st Nad 208 som kopplades till högtalaren på bilden ovan. Det visade sig dock vara overkill och ett avyttrades ganska snabbt.
Någonstans i denna vevan bestämde vi oss för att flytta och resultatet blev detta



Nu hade pi60 kompleterats med ett par bs60 och 6st surroundburkar vid namn Ino A2.
Det blev aldrig riktigt bra i det här rummet och fram för allt basen gäckade mig trodes bs60. Jag besämde mig för att skaffa Ino i28 och ett pX6 basmodulsystem istället för att råda bot på alla problem. 208an avyttrades och 1 eller 2 Primare 30.5 införskaffades för att driva alla kanaler. Fick lite primaresjuka i samband med detta och köpte även en ny cd-spelare D30.2 och en sovrumsförstärkare som hette i20. I20 skulle spela med ett nytt par piP jag hade liggandes. Ännu en gång var det dags att flytta och med tanke på att den nya lägenheten var 20kvm mindre så var det inte längre tal om i28 och pX6. Lösningen blev att jag sålde allt!
piP och i20 behöll jag dock så länge.
Jag skulle nu ha ett rent tvåkanalssystem som uppfyllde alla mina krav och ett par pi60signatur i körsbär beställdes i maj. Under tiden letade jag slutsteg och ganska snart hittade jag ett par Vincent sp991 med tillhörande försteg sa91. Försteget såldes så fort det gick och ett Holographic Audio pre25 införskaffades. Bästa försteget jag ägt by far! 991 hade en väldigt fin kontroll och den enda anledningen till att jag annonserade ut dem var att jag började sakna mina 208or. De var ännu mer dynamiska utan att vara high-end vulgära i ljudet. I samband med detta fick jag möjlighet att byta till mig ett Gamut D200 mkII vilket spelade här hemma någon månad innan det såldes till danmark. Det var helt enkelt inte "my cup of tea". Slutligen slöts cirkeln och 208an införskaffades igen.



Plötsligt vat jag nästan framme och det dröjde inte länge innan det såg ut så här istället





Nu sitter jag här ganska nöjd och kan för första gången i mitt liv bara sätta mig ner och lyssna utan att känna en massa habegär inför andra elektroniska prylar. Hoppas det håller i sig

Edited by - olof on 2006/09/19 13:07:59
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000