HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Hur fördelar ni era kostnader på vinylspelaren?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/05/20 :  01:48:13  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

quote:
Tänkte inte före


Nej du Wolfgang, den lätta går inte igen.




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2006/05/20 :  10:17:09  Show Profile Send boombox a Private Message  Reply
Frågan var:
quote:
Kan man ha någon tumregel för en optimal fördelning av kostnaderna på de olika delarna i spelare+riaa?

Att döma av spridningen i de svar som kommit in så är svaret - nej, det kan man inte. Det
ser ut att vara ganska individuellt var man lägger resurserna. Håller med om att priset på enskilda komponenter inte alltid har något samband med reproduktionskvaliteten. Men om man antar att de som skriver här på vinylforum ändå har kommit fram till sin fördelning efter lite testning och byten så är ju siffrorna relevanta.

Bo Hansson skriver bl a:
quote:
Erfarenheten säger mig att en tämligen enkel pickup kan låta fantatiskt i en bra tonarm, men det kan man inte höra om inte riaan är tillräckligt bra.

Wolfgang är lite inne på samma linje.

Jag kan också tänka mig att många som har en relativt billig PU aldrig provar den med en riktigt bra riaa och får aldrig veta hur bra skivspelaren egentligen är.

Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/05/20 :  11:09:10  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
Boombox; de var liksom de jag ville få fram inatt, men hade totalt hjärnsläpp (übertrött) efter det första jag skrev, jag ifrågasätter inte kunnandet hos forumets medlemmar, men har alltförofta sett riaa som inte varit "tillräckliga" eller felanpassade därför att kunden sparat på slantarna ( köpt för runt 1000:- )

// W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2006/05/20 :  12:58:03  Show Profile Send Dimitri a Private Message  Reply
Om man köper en spelare för 120K€ så räcker det med riaa för 6K€ (Manley, 5%)eller kanske Vincent (0,1%)
Om man köper en spelare för 2-3K€ duger säkert ovanstånde dyr riaa rätt bra (95%), eller hur?

Vad jag ville ha sagt så har jag inte ett svar på frågan. Det finns väl inget som hindrar att man hänger en Kontrpunkt C på en Lenco 75 och få en förbättring. Det är det som är lockande för mig, sunt förnuft, känsla för proportioner, förmåga att nöja sig med det näst bästa.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/05/20 :  14:22:47  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
hey hey mitt riaa gav jag 1300 för (nytt 3500) lagt 800 på verk+pick up och det låter....grymt bra inga svagheter alls (enligt mig). Är det för lite pengar, nej det är det ej eftersom jag är nöjd.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/05/20 :  15:55:34  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message  Reply
Om man sedan kommer in på "High End" tråden "Verdens dyraste plattespeler", kan man diskutera hur man överhuvudtaget skall kunna får någon procentuell balans mellan kostnaden för riaa respektive pickup i relationen med kostnaden för skivspelaren. När upphör säkerheten i att en bevisbar eller åtminstone repetitivt säkerställd ljuförbättring äger rum.
Men då har vi kanske passerat avdelningen "utrustning för ljudreproduktion i boendemljö" och hamnat någon annan stans.

Bo Hansson Rauna/Opus3



Bo
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2006/05/20 :  16:58:37  Show Profile Send boombox a Private Message  Reply
Ja, om det hade varit många på forumet som hade skivspelare för +100.000€ så skulle nog den procentuella fördelningsstatistiken till slut bli lite skev. Det finns väl inga PU som matchar det prismässigt, eller?

Men det hade varit kul att provlyssna
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/05/20 :  17:42:33  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Bo och Dimitri, ni är absolut något på spåren. Att plocka de där sista mikrometrarna prestand är mycket dyrbart, både i tid och i komponentkostnader. Det är inte alla som vill det och därför skiljer våra referenser. Det som är viktigt för den ene uppfattas som väldigt "far out" för den andre.

Men, nu är vi på HiFiForum.nu där vi försöker göra plats för alla HiFi-entusiaster. Det gör att intoleransen och fördömanden måste ge vika för toleransen inför andras val. Precis det Dimitri ger prov på ovan.

quote:
Men det hade varit kul att provlyssna
Ja jistanes den erfarenheten skulle jag också gärna vilja ha.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2006/05/20 :  19:19:26  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message  Reply
Det är väl bara att erkänna att man lyssnar en del på "ljudet" också och inte bara på musiken. Men, jag erkänner att jag har lite svårt för att förstå vad en sådan spelare kan ge i musikalisk tillfredsställelse som inte en vanlig High-end grunka kan. Men någon ska ju alltid vara värst och HiFi i sig är ju faktiskt jäkligt roligt.

Snoogens

Edited by - Ranefjord on 2006/05/20 19:20:07
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/05/21 :  09:42:49  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
quote:
Om man sedan kommer in på "High End" tråden "Verdens dyraste plattespeler", kan man diskutera hur man överhuvudtaget skall kunna får någon procentuell balans mellan kostnaden för riaa respektive pickup i relationen med kostnaden för skivspelaren.


Bo, jag säger bara Boulder, så är man en bra bit på väg, 29000 USD är det närmaste jag känner till.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/05/21 :  10:19:10  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message  Reply
Pac. Får jag komma hem till dig och lyssna, när du skaffat den. Det är intressant att få reda på hur dom löst detta med tonarmsgeometrin, en pivotarm har ju, som PeterS uttrycker det samma egenskap som en stillastående klocka "går/visar rätt två gånger per dygn". Men det är kanske inte ljudet som är det viktiga.

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/05/21 :  10:56:53  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

quote:
Pac. Får jag komma hem till dig och lyssna, när du skaffat den. Det är intressant att få reda på hur dom löst detta med tonarmsgeometrin, en pivotarm har ju, som PeterS uttrycker det samma egenskap som en stillastående klocka "går/visar rätt två gånger per dygn". Men det är kanske inte ljudet som är det viktiga.


Bo, du är alltid välkommen. Det vet du.
Men det är nog något här som du missförstått. Jag skall inte köpa en ny spelare eller tonarm. Jag har inte de ekonomiska möjligheterna. Jag följer Dimitri's råd: "sunt förnuft, känsla för proportioner, förmåga att nöja sig med det näst bästa."

Det är kul att se att du är intresserad av andras lösningar på svåra problem. Det låter ju som om du själv gått bet på att lösa det när du raljerar på det viset med andra tillverkare och deras teknologier.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/05/22 :  09:39:41  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message  Reply
Per: Jag beklagar om du får intrycket av att jag "raljerar". För mig är funktionen det väsentliga och de flesta hyggligt bra skivspelare är idag 10 till 100 ggr bättre än den skiva som spelas på den. Det finns några svårigheter enligt mitt sätt att se det och det är vad jag påpekade i inlägget.

Eftersom funktionalitet är det viktiga, ser jag den egenskapen separerad från den kosmetiska delen.

I slutet av 70 talet, gick utvecklingen från mindre och ofta integrerade enheter, jag sålde då mycket Quad och Braun, till det vi då kallade "skorstenar" d.v.s rackmöbler för vanligtvis svarta komponenter, nästan utan innehåll i 19" lådor. Det var en jobbig tid för mig, som ledde till att jag sålde min butiksverksamhet och startade skivbolag istället. Så illa kan det gå!

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2006/05/22 :  12:41:21  Show Profile Send boombox a Private Message  Reply
Bo, hur menar du här?

quote:
de flesta hyggligt bra skivspelare är idag 10 till 100 ggr bättre än den skiva som spelas på den.


Har du lust att utveckla det lite?
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2006/05/22 :  17:18:43  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
boombox: Jag tror inte Du skall generalisera hans uttalande utan ta det mer som ett omdömme om kvalitén på hans Opus3 skivor

//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/05/22 :  18:43:32  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message  Reply
boombox och eliot. En bra skiva har ett störavstånd om ca 55dB, och ett svaj om < 1% beoende på hålets placering framförallt på b-sidan. Det klarar de flesta av marknadens bättre skivspelare och överträffar med 10 till 100 ggr.

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

palm
Member

371 Posts

Posted - 2006/05/22 :  19:53:55  Show Profile Send palm a Private Message  Reply
Hej Bo!
För att slippa svajet kan man ju försöka få tag i en Nakamichi tx 1000 self-centering platter, centrerar skivan med hjälp av innersta spåret före avspelning

Skulle vilja hae sådan

Palm

Edited by - palm on 2006/05/22 19:54:43
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/05/22 :  21:33:38  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message  Reply
Palm. Vi använde en sån då vårt presseri hade centreringsproblem. Det var då vi experimenterade med att ta fram tjockare skivor 180-200 gram, och det visade sig att det som kallas "faceplate" (vilket är den platta som håller matrisen i pressen) hade svårt att ligga kvar i läge. Vi hade stor nytta av Nakamichin i produktionen, intrycket är att det är en mycket bra skivspelare. Jag vill minnas att den kostade i storleksordningen 100' i början av 80talet, vilket nog får anses som facilt om man har nytta av att mäta ocentricitet.

Vill man ha en billigare lösning kan man göra som SR. svarva ner en styrning för skivcentrum och manuellt centrera skivan. Det nämndes på en annan tråd och någon som använder tekniken.

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2006/05/22 :  21:57:10  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Hatoil på detta forum har gjort ett bildreportage på sin Nakamich Dragon-CT Computing Turntable som är lillebror till Nakamich TX1000....

Han menade att han hörde ingen skillnad mellan före och efter centreringen

Jag upplever inte att skivor i allmänhet är så dåligt centrerade - det syns rätt tydligt då min luftlagrade tonarm "vandrar" fram och tillbaka om de är dåligt centrerade

//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/05/23 :  08:17:34  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message  Reply
eliot. Olika lyssnare är olika känsliga för det svaj som uppkommer av ocentricitet. Vad jag vill säga med ovanstående inlägg är att det svaj som beror på skivspelaren i hyggligt bra klass knappast är hörbart för genomsnittslyssnaren, vilket du visar på i ditt inlägg.
Olika skivpressar hos presserierna hade olika mycket problem. Det fanns tre fabrikat jag kom i kontakt med. EMI pressar, som hade påtagliga problem, Taunus som var betydligt bättre och de Svenska Toolex pressarna som var klart bäst, mycket lite problem med ocentricitet.
Jag har själv en hel del skivor som är påtagligt ocentrerade, framförallt amerikanska.

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2006/05/23 :  09:46:56  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
quote:
Olika lyssnare är olika känsliga för det svaj som uppkommer av ocentricitet.
Det har jag upplevt då jag en gång hade bjudit Jürg Schopper hem till mig och la på en skiva med Pablo Casals på Amerikanska DECCA ("Gold Label") och han brast omedelbart i skratt
- Tydligen var det rejält svaj på den inspelningen som han hörde omedelbart men som jag inte alls uppfattade. Jag tror att det var inspelningen (eller uppspelningen på bandspelaren) i detta fallet och inte en ocentrerad skiva - men effekten är väl densamma

Ändå hör jag tydligt förbättringar på min skivspelare som redan i ursprungstillståndet allmänt räknas som en av de absolut bästa skivspelare som gjorts.....

- Jag lyssnade nyligen på en skivspelare som har blivit mycket positivt omskriven här och kostar lite över 10'000kr och något mer "nervöst" har jag sällan hört - jag skulle inte stå ut med att lyssna på den mer än 5 minuter. Ägaren var mycket stolt och jag ville inte "fördärva hans dag". Eftersom jag tydligen är dålig på att uppfatta svaj vad är det då som får mig att uppskatta "lugnet" i en riktigt bra skivspelare (oftast en med tung skivtallrik!).

//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/05/23 :  10:04:08  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Ja, det var en svår diskussion, ungefär som "var är månen fullast ?"
Efter att ha provat em hel del grejor nyligen kan man konstatera att det kan vara små saker som stjälper hela lasset.
Som PAC sa är det synergin som betyder något. Oavsett prisläge skulle jag vilja tillägga.
I vinylavspelningen finns det lika många fallgropar som Indier i Indien och man har ju också personliga preferenser....
Själv söker jag "drivet" som jag tjatat om och det slutade med att "dyrspelaren" såldes, alldeles för mycket hifi och för lite hjärta.
Några spelare funkade; Lenco, thorens 124, Continue och Technics SL1000 tex..
Det som var lite roligt var att min Koetsu (15kkr typ) lät roligare på en Lenco L75 ´från Återvinningen än min Oracle för massor av pengar. Låt vara inte bättre men mycket roligare...
Ni tycker förståss att någon skruv måste sitta lös men ju mer man meckar desto mindre sanningar finns det..

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/05/23 :  11:20:47  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message  Reply
time. Intressant i synnerhet som detta med "driv" inte är objektivt kvantifierbart, såvitt jag vet. L75 har en tonarm som inte imponerar, för övrigt tycker jag den har kvaliteter. Kan man hitta dom på återvinningen är det bara att gratulera.

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/05/23 :  11:30:32  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Ja, det är en svår parameter att mäta eller förstå, som vi var inne på tidigare kanske det är så att örat är känsligt för analogt "jitter" likväl som för digitalt.
Det är lätt att komma med ormoljeuttryck men de flesta förstår vad jag menar tror jag.

L75:s tonarm är väl inte så bra men verkets driv är bra, jag bli alltid lika stött när man använder den som ett exempel på en kass spelare....
Jag menar inte att man kan ta vad som helst och det låter bra men på väsentliga parametrar kan en billig bra kombination låta mycket trevligare än en dyr DÅLIG kombination...

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/05/23 :  16:07:17  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message  Reply
Hur fördelar man kostnaderna? Ena stunden är det en L75a från återvinningen och nästa "Verdens beste plattespeler" för nästan 1 mille. Om L75 var återvunnen med pickup blir det inte mycket över till riaan om den skall kosta 15% av hela kalaset - eller också blir det.

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000