HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Electrocompaniets riaasteg?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2006/06/10 :  13:19:44  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message  Reply
Jag har precis skaffat mig en Marantz TT-15(moddad Clearaudio Emotion) spelare med Clearaudio Virtuoso Wood pickup (MM) och funderar på att skaffa mig ett Electrocompaniet riaasteg.
Är det ett som kommer att fungera bra till pickupen tror ni???
http://www.electrocompaniet.com/products/pre-amp/ecp1.html
Cartridge Specifications

Moving-magnet wood bodied phono cartridge.
Frequency Range: 20-Hz - 20-Khz
Channel separation: >30db @ 1Khz
Channel balance: <0.2db @ 1Khz
Trackability: >90µm.
Output Voltage: (1Khz, 5cm/sec): 3.6mV
Recommended Tracking Force: 2.0 to 2.5gm.
Load Resistance 47 K ohms
Load Capacitance 100 pf
Weight: 6.0 gm.

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2006/06/10 :  15:08:24  Show Profile Send Big Pete a Private Message  Reply
Karnaa: Kan bara borga för Electrocompaniets försteg med integrerat RIAA som låter mycket bra. Förmodligen låter detta separata phonosteg också härligt.

PSET-High Smile Value Per Watt!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/06/22 :  00:13:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Det är ett mycket bra riaa.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2006/06/22 :  00:56:46  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message  Reply
MTack för svaren,köpte det och är mycket nöjd,dock så kanske nivå anpassningen mellan pickup och riaa´t inte den bästa eller? har hört att man kan koppletera med trafo´s,kan det vara något jag bör skaffa till?

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2006/06/25 :  01:59:47  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
Rent tekniskt sett behövs det inte. 3.6 mV ska räcka som pickupnivå, är väl ganska standard med 4mV, men variansen är rätt stor bland pickuper. Utnivån på många RIAA-steg, 2V, verkar sättas med utgångspunkt från 4mV. Kan inte tänka mig att du ska behöva oroa dig för det dock - 2V är mycket, och detta vid en utimpedans från EC-steget som är på 100 ohm (de skriver visst W, fattar inte varför men det måste menas ohm).

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2006/06/25 :  11:25:28  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
OT: ohm-tecknet (stora omega) får man genom att trycka på stort dubbel-w, W, och välja font "symbol". Det har hänt mig också att fonten blivit fel och då står det W istället för stort omega.....

Mvh,
Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2006/06/25 :  19:55:56  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
Öh? Det där var en nyhet för mig. Är det där en grej för folk med Explorer eller? Eller kanske en Windows-funktion? Jag kör Camino, Safari, Firefox eller någon gång Opera. Väljer inte typsnitt på en websida, det ställs in genom CSS om websidan är gjord med det.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000