HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 CES 2006; Lyngdorf Audio
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/01/26 :  07:36:20  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Lyngdorf Audio, är Peter Lyngdorf's senaste projekt och det handlar fortfarande om mycket avancerad digitalteknik och en helhetstanke angående ljudproduktion.

Jan Abildgaard Pedersen och Peter Lyngdorf var synbart stolta över vad de åstadkommit inför CES.



En annan person som med rätta skall vara stolt är Jes Mosgaard som står bakom digitaltekniken ihop med sitt team. Men han var inte lika glad i att vara med på bild.

Det var speciellt en av deras blivande produkt som imponerade på mig, men vi börjar med deras nya tänk runt rumskorrektion.



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/01/26 :  07:56:13  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Det var alltid trångt inne hos Lyngdorf och i det första rummet man kom in i var det demo av rumskorrektionen.




De kom med en ny teknik inför CES2006 som de kallar för Roomperfect. Det är en automatiserad teknik där de använder den medföljande mikrofonen för att mappa upp ljudfältet i minst fyra punkter i det rummet man spelar i. Sedan kalkylerar systemet en rumskorrektion och därefter är det klart. Man behöver inga extra datorer längre även om det går att koppla in utan allt sköts från deras TDA 2200.

Med en dator inkopplad till TDA 2200 kan man göra fler inmätningspunkter och även få kurvor på hur rummet fungerar. Man kan också manipulera med rumskorrektionen om man vill. Men det som TDA 2200 och Roomperfect försöker introducera i avancerad rumskorrektion är något som i alla fall jag saknat, nämligen användarvänlighet.




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/01/26 :  07:57:56  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Man spelade på sin nya CD1(CD-spelare) samt TDA 2200(kontrollcenter med slutsteg) med stöd av en SDA 2175(slutsteg)


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/01/26 :  11:57:16  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
CD-1 var det som spelades på, förutom den visades även deras nya CD-pre...




Lyngdorf har bildat ett stort och kompetent utvecklingsteam som formligen sprutat ur sig produkter inför CES 2006.




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/01/26 :  12:05:46  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Jag stod med på en av demonstrationerna av Roomperfect som Peter Lyngdorf höll i.

Peter demade två standard inställningar samt helt obehandlat. Även om den första rumskorrigerings moden var ämnad för maximal sweetspot korrigering gjorde det stor skillnad där jag stod bakom soffan och till höger. Den andra rumskorrigeringsmoden som demades var ämnad för att bättra på "för alla" och där blev det riktigt bra ljud även på en så avsides plats som den jag hade.

Personen som satt i sweetspot under den demon jag var på formligen omfamnade Peter efter demon så jag antar att det lät bra där med...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/01/26 :  12:14:47  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Nog var det roligt med Roomperfect men de har ännu fräckare saker på gång!!!

Och nu får Ni hålla i Er för härifrån och till slutet på denna tråden blir det en korsning av Hightech och retro på ett sällan skådat sätt!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2006/01/26 :  12:16:16  Show Profile Send christopher a Private Message  Reply
Pac har du lite mer spec på CD-pre.

Väntar med spänning på allt som kommer

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea

Edited by - christopher on 2006/01/26 12:17:16
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/01/26 :  12:20:08  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

I rummet bredvid var det korsningen mellan digitalt och analogt som fick mig att kliva in

Gissa varför jag hamnade här?



Jo, har man stött på Peter Lyngdorf förut så vet man att det är avancerad digitalteknik som ligger i fokus. Men, i det mindre rummet var det vinyl som hade totalt herravälde!

De där små runda sakerna som kallas CD eller DVD eller SACD eller... var bannlysta!

Här var det analoga källor som gällde





// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/01/26 :  17:09:39  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Pac har du lite mer spec på CD-pre.

Väntar med spänning på allt som kommer


Tyvärr så var killarna upptagna så jag fick aldrig frågat efter info på CD-pre...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/01/26 :  17:59:39  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Så, vad är det då som får upp mig så i varv över denna anläggningen???



Tja, anläggningen som sådan består av Lyngdorfs MH1 utan subbar och Millenium förstärkare. Det spelade som man förväntar, högupplöst och med bra kontroll.



Det som får mig att slå frivolter är deras RIAA...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/01/26 :  18:06:30  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

De håller på och utvecklar en analog till digital omvandlare som gör RIAA-korrigeringen digitalt och den går inte av för hackor!!!!



A/D-omvandlaren kallas för Millenium DAC och kan hantera en pickup på ett sätt som jag inte trodde var möjligt i den digitala världen. Det lilla jag hörde gjorde den riktigt bra. Den skulle jag gärna koppla upp i min egen anläggning för att ta en närmare titt på hur bra en digital RIAA egentligen är. Rent teknisk har den många fördelar, men det finns några gropar som det verkar som om Lyngdorf verkligen klarat av att hantera.

Jag blev helt tagen på sängen av vad den kunde göra. Det är ett mycket spännande koncept som jag verkligen hoppas att de kommer att ta förbi prototypstadiet och göra en produkt utav. Det är den värd.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2006/01/26 :  20:45:56  Show Profile Send christopher a Private Message  Reply
Kul med nytänkande runt RIAA steg, produkten finns med på deras nya hemsida....

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/01/26 :  22:12:20  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Javisst är det roligt när någon vågar tänka nytt!

Resultatet som de får fram verkar bli ordentligt bra.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/01/26 :  22:31:27  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message  Reply
(Den där kvadraten i lyngdorfmärket på apparatfrontpanelerna får mig att associera till NAD:s dito. En liten hifiklubbenpassning? Skillnaden är att där NAD håller sig inom ramen, kliver Lyngdorf glatt utanför!)

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

overhang
Member

321 Posts

Posted - 2006/01/27 :  07:55:37  Show Profile Send overhang a Private Message  Reply
Guldfisk, med tanke på att Lyngdorf har eller har haft minst ett finger med i spelet i samtliga dessa företag så är det kanske inte så konstigt

Allt detta verkar intresant synd bara att man måste pantsätta halva familjen för att ha råd med dessa prylar.

CA Azure 640c V2 => Xindack FA-1 => Arcam Alpha-10 => Xindack FS-1=> PMC FB1+

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61278

Edited by - overhang on 2006/01/27 07:56:10
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/01/27 :  07:55:44  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Vinylspelaren var lånad av gänget bakom Ortofon, så det var ädla saker som rörde vid vinylen...



Detta är Ortofon's nya pickup kallad "Rondo Bronze".

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/01/28 :  15:54:39  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Ja det var riktigt kul att få se ett gäng som tar ordentligt tag och går nya oupptrampade vägar.



Det var ett par trevliga rum och om någon från Lyngdorf Audio läser detta så passar jag på att tacka för demonstrationerna!

Vänligen,
Per

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2006/01/28 :  17:45:17  Show Profile Send Snoddas a Private Message  Reply
Tycker att du glömt något mycket viktigt här PAC!!
Vad är det för högtalare dom spelar på
Vackra skapelser

Edit: Såg att det stod i texten! Ber om ursäkt

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-

Edited by - Snoddas on 2006/01/28 17:46:33
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/01/28 :  22:45:54  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Hehe, visste du att jag hade en bild till på dem?

Högtalaren MH1 är riktigt grann och den speladepå ordentligt i bägge anläggningarna!



Det ser ut att vara uteslutande Scanspeak-element i MH1.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/02/16 :  02:06:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag hade missat den här tråden... Dra på trissor - digitalt riaa!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/02/16 :  02:09:50  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Dra på trissor - digitalt riaa!


Ja du Bernt , var ska det sluta fast man kan kanske trycka in rör i den med

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

NiToNi
Member

56 Posts

Posted - 2006/03/29 :  00:08:13  Show Profile Send NiToNi a Private Message  Reply
Pac,

Sa Peter om RoomPerfect planeras implementeras i nagra andra produkter an i just TDA 2200 under aret? Jag tanker framforallt pa en fristaende rumskorrigeringsenhet eller i en multikanalsprocessor (det torde vara lage att komma med en uppgraderad version av TCS:en tycker man...).

Go to Top of Page

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2006/03/30 :  13:58:58  Show Profile Send Pelle a Private Message  Reply

En billigare version av TCS hade inte suttit fel.


[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]
Go to Top of Page

Peter J
f.d. Raceman

205 Posts

Posted - 2006/03/31 :  14:19:44  Show Profile Send Peter J a Private Message  Reply
En sådan där riaa hade inte suttit fel:)
Undrar vem det är som tar hem Lyngdoorf i detta avlånga land?
Go to Top of Page

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2006/03/31 :  14:26:13  Show Profile Send christopher a Private Message  Reply
HifiKluben....

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea
Go to Top of Page

Greensleeves
Member

172 Posts

Posted - 2007/01/08 :  15:43:58  Show Profile Send Greensleeves a Private Message  Reply
Undrar just hur många av Lyngdorfs produkter från CES för ett år sedan som vi verkligen kan köpa i Sverige..? Jag skulle tro att det är långt ifrån alla, och orsaken till detta (miss)förhållande kan vi blott undra över.

Mvh Greensleeves
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000