Author |
Topic |
|
dwain
Member
1240 Posts |
Posted - 2007/01/04 : 22:47:31
|
Har nyligen mublerat om i mitt rum så då passade jag på att plocka fram min gammla rörförstärkare som jag fått av morfar och fotade den. Inte helt lätt att ta foton när man inte är så duktigt, men eftersom man inte vill erkänna det så skyller jag på kameran
Den är nästan lite läcker
Det där med rörglöd var lite svårt att fotografera, framförallt med den såkallade usla fotogr.... jag menar kameran
Slänger kanske upp lite mer bilder för dom som vill ha senare.
/christoffer |
Edited by - dwain on 2007/01/04 22:48:11 |
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2007/01/05 : 06:09:36
|
Mycket snyggt, vårda den ömt eller sälj den till mig. Skojar bara BEHÅLL DEN, VÅRDA...... Mer bilder ser jag fram mot. MVH Lech |
Analog,purist,fanatiker Allt var inte bättre förr,men det mesta. |
Edited by - Lech on 2007/01/05 06:45:52 |
|
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2007/01/05 : 07:44:30
|
Jag visste väl att det skulle komma fram en sån nångång oxå! Jättesnygg var den inte men håll hårt i den! |
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
"220 volt för att det kittlar så skönt" |
|
|
dwain
Member
1240 Posts |
Posted - 2007/01/05 : 10:39:33
|
Ja den är ju riktigt gammal runt 50-talet har jag för mig. Det var den första riktigta hifi-förstärkaren morfar köpte. Innan dessa hade han bara en sådan allt-i-ett radio. Den lämnar hela tio watt mono, det gör den faktiskt riktigt okej med ett riktigt gott ljud. Synd bara att den är mono annars kunde man kört den till sin stereo på prov. För det är en otroligt värme och mysighet i ljudet från den. Sen blir den aldrig vass i ljudet. Har även en gammal rör-tuner från Sherwood. Enligt morfar ska det vara en av de första stereo-tunerna som kom ut Lite mer bilder.
Ingen aning om vad det är för märke. Har aldrig hört talas om det
Lite rör namn också
baksidan är ju fullkomligt späckad med ingångar
Vänster-sidan om man står framför den.
Har bara lite snabbt och försiktigt dammat av den. Har varit aldeles rädd att jag skulle ha sönder något rör. Men sen kom jag på att man kunde lossa på rören, så nästa projkt blir att ta loss allt som går att ta loss och sedan damma och polera upp den så den blir fin igen
Finns det något sammlarvärde i en sådan grej eller är den inte värd något alls? Morfar och jag satt och spekulerade i om den kunde vara värd pengar med tanke på åldern, så jag sa att man kan slänga upp lite bilder på hififorum och se vad folk säger. Här finns ju all möjlig kunskap |
|
|
rovis
Member
274 Posts |
Posted - 2007/01/05 : 10:46:51
|
Du måste skaffa dig en skivspelare för 78or och mono-lp till den! Kostar inte många kronor och låter dig spela tidstypisk musik. :) |
|
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
|
dwain
Member
1240 Posts |
Posted - 2007/01/08 : 15:44:18
|
Hehe den filmen var fin. Kan säga att jag faktiskt prövat och köra den nu på min en qrs och det låter inte dåligt. riktigt bra driv faktiskt. Ska jag ta och lägga upp lite bilder på rör-tunern jag har också?
|
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2007/01/08 : 19:47:38
|
Cool liten sak det där Gillar flänsarna på sidorna så att man kan skruva fast den |
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2007/01/08 : 23:07:48
|
Bogen är ett välkänt amerikanskt märke, den är väl inte värd en förmögenhet men med rätt köpare så.. kolla Ebay.
Den kanske behöver nya kondensatorer mm och du kan säkert få hjälp här på forumet. Sätt fart på tunern och ha den som vardagsradio, coolare grejor får man leta efter |
Lämnat forumet |
|
|
magnus1967
Lämnat på egen begäran
739 Posts |
|
dwain
Member
1240 Posts |
Posted - 2007/01/09 : 11:04:24
|
Ja hade man haft en sådan rörförstärkare till så hade jag defenitivt prövat och köra dem i min anläggning. Ska slänga upp lite bilder på min tuner snart |
|
|
dwain
Member
1240 Posts |
Posted - 2007/01/26 : 13:21:45
|
Har kopplat in min lilla förstärkare nu mot en hemmabyggd stativare och det spelar riktigt bra synd bara att det är mono och att man inte kan spela specielt högt då min stativare är trögdriven som in i norden |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2007/01/26 : 22:33:36
|
skaffa en till och vips har du två kanaler och stereo |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|