HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Ino Audio , det blir väl mest eoJeud ?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/01/26 :  19:52:20  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Snygga bilder mr. Fisheye!

Om någon undrar så hade Olof faktiskt sågat rakt och fint!

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/01/26 :  20:04:12  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Japp, rakt och fint var det, men det är nästan omöjligt att
få toppfinish på MDF.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/01/26 :  20:24:56  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Vem har nämnt nått om sågningen ??

Det roliga är att jag såg det inte där utan först på bilderna.

Dämpningen i rummet var ganska fräck o den dödade inte rummet helt som man kanske skulle tro pga storleken. Minns jag rätt så var det glasull o sen akustisk skumgummi köpt av Ino. Inget lock eller tryckande känsla alls. Olof får berätta om designen på dom.

Vi hade det jäkligt trevlig får jag säga , Olof bjöd oss givetvis på "kaka"

Mitt i alltihopa dök det upp värdens fräckaste raggsocka

En lite sprallig sak jag bara var tvungen o plåta för att dela med mig. Hon var överjäklig på att posera.

Den dystra looken

Hundar gör så här tydligen

Varför hon poserade så här får ni fråga husse om

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2006/01/26 20:25:46
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7380 Posts

Posted - 2006/01/26 :  20:50:05  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Söt hund säger en som är mycket svag för små hundar och katter i allmänhet

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2006/01/26 20:53:23
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/01/26 :  21:10:08  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message  Reply
kennelklubben.se :-)

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2006/01/26 :  21:59:00  Show Profile Send olof a Private Message  Reply
Dämpväggarna är precis som Johan sa uppbyggda av 9 cm gullfiber och 7 cm profilerad skumplast av märket Ino, allting inslaget i lite trä och tyg. De sitter där för att högtalarna ska kunna stå direkt mot framväggen utan att det ska låta illa(vilket jag kan försäkrar att det gör utan dem) och bidrar med att bara några få procent av ljudet som träffar väggen lämnar densamma(ner till närmare 100hz).
Efterklangen i rummet annars är för lång för min smak men jag vet inte om jag orkar åtgärda det då jag hoppas på nytt boende inom nått år.

FBK:
Jag har katter också(små dessutom) som jag vet Johan fick på med på kort

Edited by - olof on 2006/01/26 22:05:12
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/01/26 :  22:12:50  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
Lena undrade var du skall ha emellan mot vår terrier.. "Milton" går i 100% KlassA drift.. Och brukar av "muse" kallas "tapetserad tiger"...Namnet säger lite om lynnet.

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2006/01/26 :  22:27:30  Show Profile Send olof a Private Message  Reply
hihi hundar är roliga varelser...ska vi säga dina silverline emellan?
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/01/26 :  22:41:19  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

jag skall inte lura dig.. Du pallade milton en dag. Första lekstuden då blodet droppade om fingrarna så gav du upp honom..

Man missar ibland att ha handskar på sig.. Det slutar med blodvite garanterat...

Fast vi har lika skoj båda två, tror han..

Synd du inte hade alla prylarna i full spel så dom fick sig en "svampresa" .. Med komplett system..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2006/01/26 :  22:44:54  Show Profile Send olof a Private Message  Reply
Svamparan är faktiskt inte så häftiga här även om det går att spela rätt starkt om man har några hundra watt till hands(på tal om det, nån glömde sin svampskiva). Tycker man behöver ett "basigare" sound för att de ska komma till sin rätt

Edited by - olof on 2006/01/26 22:45:25
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7380 Posts

Posted - 2006/01/26 :  22:47:18  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
FBK:
Jag har katter också(små dessutom) som jag vet Johan fick på med på kort
Dessa bilder ser jag framemot

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/01/26 :  22:58:01  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Det är ju bara "Lättbas" på svamparna.. Så det krävs stora element för att flytta mer luft så man "uppfattar" dom som tunga..

Så jag kan förstå att du inte får så starkt tryck direkt utan basarna hjälper till lite.. Men med dom klara så lär det "kliva på"..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2006/01/27 :  06:45:23  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Det var nog jag som gjorde det , glömde skivan alltså. faktum är att på vissa skivor så är det inte så låga frekvenser som man kanske tror. Men nivån på den lägre basen är boostad med 10-20 db mot normala skivor. Den senaste skivan (den som jag glömde) är stendöd under 30 hz

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22006 Posts

Posted - 2006/01/27 :  07:59:35  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

på BP-empire finns det en del lågbas...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2006/01/27 :  09:30:53  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
Trevligt! Är voffsingen en Bisson frissé? Spännande dämpväggar också.
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2006/01/27 :  09:52:14  Show Profile Send olof a Private Message  Reply
jepp det är det, befriande att nån såg att det inte var en pudel
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/01/27 :  10:12:18  Show Profile  Reply
Testat converting vegitarians, en hel del runt 20 hz där! Har jag inte min Svs inkopplad så märks det inte alls, Vienna Strauss går ju bara ner till 28 hz. När den kopplas på så rister det i hela kroppen och det fladdrar runt benen
OCh nu får ni snabba på med lite pics

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2006/01/27 :  11:27:41  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag jobbar ju Men mer text o bilder kommer senare idag.
Även lyssningsrapport kommer.

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2006/01/27 :  15:56:36  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Ino högtalare har varit med på forumet ganska ofta men vi tar ett par till

Olofs dämpvägg imponerade som sagt väldigt men jag undrar om han inte skulle kunna tjäna lite till om han satte diffusering mellan dom.

Små pluttarna satt över hela bakväggen

O andra sidan

Dom gjorde sitt jobb bra för man lade inte märke till dom. När jag hade 5.1 försökte jag att få samma effekt. Bakkanalen ska man inte lägga märke till den då är den satt för högt tycker jag.

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/01/27 :  17:39:10  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
De där små INO-högisarna var ju häftiga, "Femte elementet" blev ju ännu
lite bättre .

Vad är det för pris på de dära?

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2006/01/27 :  17:49:58  Show Profile Send olof a Private Message  Reply
6st kostar knappt 13000 (det är nått paketpris). Fast då får man måla och montera själv(vilket verkligen var enkelt med dessa)
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7380 Posts

Posted - 2006/01/27 :  22:42:40  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Olof! Dina Ino burkar, är dem i "industrilack" som det står i Ino prislistan eller har du målat dem själv?

Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2006/01/28 :  10:03:41  Show Profile Send olof a Private Message  Reply
Det är jag själv som varit kontnärlig
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2006/01/28 :  13:19:00  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Det närmar sig slutet på det här reportaget så dom sista bilderna o lyssningsrapport blir det. Ino trådar har tendensen att spåra ur rejält vilket den här inte har gjort än Och jag tycker att vi håller det så !! Om nu nån känner sig stött , eller "går igång" över det som kommer att skrivas så Lägg Ner ! Det handlar ENBART om mina intryck. O den här setupen. Vill ni kalla mig döv så gör det via Pm.

Olofs drivning får man ju säga är av den enklare modellen

Det tillsammans med ett par högtalare som det har skrivits o bråkats om i flera år.

Jag blev förvånad när dom första tonerna spelades , faktiskt lite mer än förvånad. Hela frekvens registret verkade återges o det av en 2:vägare ! Resonanserna i rummet gjorde sig inte påminda i början (bra musik val ? ) så en bra sammanhållning från basen o upp var det. Jag hade hängt på mig dom kritiska öronen så jag leta faktiskt efter fel men även efter plus

Vissa har klagat över att Ino:s diskant kan vara lite dämpad. S ljud uppfattas bra men utan det sista bettet kan man säga. Lite av mikrodetaljer är lite svårare att höra än vad jag är van vid. Syrsorna på första låten på Chris Jones (roadhouse & Automobiles) fanns där men inte alls lika tydligt. Så lite av bettet saknades o lite av det sista i detaljer saknades i mina öron.

Lite längre ner i registret drog jag på ett leende () Klangen i gitarrer , sångare var klar o verkligen ren. Ingen komprimerat o hårt ljud även med öppenheten som fanns Instrument med lite rundare klang lät precis så o instrument med lite bett fick just det.
Tar man Chris Jones igen så hade gitarrerna det härliga schvunget , samma med mike Oldfield Amarok. Diskanten hade faktiskt samma tendenser utom allra längst upp.

Ännu längre ner huserar basen.
Där var det lite värre pga alla rumsresonanser men jag hann o uppfatta en heldel mellan bumlet. Dom spelar lågt , MYCKET lågt ! Där är helt klart energi i Olofs rum till under 30 Hz. Vilket är banne mig imponerande ! Samtidigt var tyvärr basen inte jätte tydlig , det blev lite grötigt ibland. Hur mycket rummet ställer till det vet jag inte så intryck ska INTE ses som nån lag här.

Ljudbilden blev jag lite besviken på i vissa avseende.
Hemma hos mig börjar musiken knappt en meter framför mig o fortsätter ett par meter bakom talarna. Här var det VÄLDIGT laidback. Olof tyckte själv att han inte hade mycket till djup , där håller inte jag med Utan jag tyckte att där var bra med djup fast lite diffus placering. Placering av olika spelande hördes ganska lätt men det var svårare att peka ut x-akt var dom var.

Bredden har vissa klagat på men den glömde jag bort helt o jag hade inga skivor med mig som ger rejäl bredd Höjd var där åxå så det räcker. Att höra hur dom spelande är 2 meter upp i lyften är ingen höjdare precis. Utan dom var precis där dom skulle

Nu kanske många ser det här som en sågning men gör inte det. För det spelar på jäkligt bra hemma hos Olof. Just talarnas helhet gillar jag för inget register sticker ut. Jag vet av egen erfarenhet av hur mycket rummet påverkar o Olof har bekymmer med rummet. Visst man uppfattar basproblem snabbt men resten hade mått bra av lite mer treatning. Att man kan spela högt utan komprimering är det inget snack om. Tyvärr gav Denon recivern upp lite för snabbt. jag är ganska säker på att den spökade till det för dynamiken med.

Som avslutning kommer lite pix det fräckaste katt jag har stött på , o jag gillar INTE katter men den här lilla sötnosen var cool

Vill man rengöra linsen , åk hem till Olof

Blixtblänk i taket kan tydligen vara intressant

Här slängde jag upp kame

>musik förmedlingen<

Edited by - johan.björklund on 2006/01/28 16:48:38
Go to Top of Page

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2006/01/28 :  16:10:22  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message  Reply
quote:
Katter tycker jag är ormmat , men inte kan man ha den här godingen till det

Trots din varning om eventuellt stötande material så tycker jag ovanstående kommentar både är rejält osmaklig och dessutom fullständigt onödigt i ett hifi-reportage. Lite självcensur skulle inte skada.

/Dr_drövel

"Universum: en uendlighet av stjerner og planeter..."
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000