Author |
Topic |
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2006/01/23 : 21:21:26
|
En fråga:
Hur ärligt är det att bedömma en sådan setup i ett sådant rum ? Allt är tweakat till 120 % för sin uppgift. Vilket är ljusår ifrån våra vardagsrum.
Det blir ju nästan en följdfråga på direkt. Om setupen används för mastring så måste man ju "kompensera" för hur det låter hemma hos Svensson vilket måste vara jäkligt svårt.
tack för ett riktigt bra reportage gubbs |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
sub_sonic
Member
82 Posts |
Posted - 2006/01/23 : 22:05:39
|
Johan!
Man ska inte kompensera något. Det vore ju orimligt att göra en "master" för varje rum. Förstår man "live end dead end" konceptet så blir det hela väldigt självklart. Det finns väl ett antal diskussioner om detta på forumena. Tror PEKKA har diskuterat om det för länge sedan. Lycka till.
//Lars |
"Utan vetenskapen skulle vidskepelse, häxeri, signeri svärma omkring som mygg... Vetenskapen är det ljus som upplyser folk som i mörker vandra, och låter dem se med klara ögon, och höra med öppna öron" - Carl Linnaeus |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2006/01/23 : 22:35:12
|
Jag menar inget dumt utan tvärtom , heder till killarna som klarar av det
Jag har lirat o spelat in musik på Stenåldern o mitt HiFi intresse låg även då på topp. jag hade otroliga bekymmer att ratta ljud i studio miljö utan det gjordes hemma dom gånger jag gjorde det.
Då hade jag ingen som helst aning om vad akustik var för nått.
Så vad jag menar är att dom måste ju kunna "tyda" hur det kommer att låta hemma hos Svensson. Nån som vet om dom siktar på det absolut bästa ljudet dom kan få vid mastringen eller justeras det för normala vardagsrum ? |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Cyber
Medlem i AÖ
2294 Posts |
Posted - 2006/01/23 : 23:28:20
|
Bara att hålla med om att det var ett informativt inlägg silvervarg skrev Klasbra jobbat
/Cyber |
Edited by - Cyber on 2006/01/24 00:29:41 |
|
|
Thomas_Ö
Member
391 Posts |
Posted - 2006/01/24 : 09:14:42
|
Johan_björklund:
Missade tyvärr besöket eftersom jag var sjuk, men jag tror inte att det är nåt problem med återgivningen hemma med material inpelat hos Studio Blue. Anledningen till att de har superdämpat, rak frekvensgång, så lite färgande utrustning som möjligt, är väl (om jag fattat rätt) för att man ska *höra* hur det verkligen låter, och om det låter bra i kontrollrummet, så kommer det att låta bra överallt.....
Det tror jag på, jag tycker t.ex att *bra* inspelningar låter kanon i bilen och mp3-spelaren likväl som i stereon hemma, så jag ser ingen konflikt i en rätt mixad låt i studio vs. hur det låter hemma/bilen. Intressant detta också om deras inställning till kablar, att det ska vara "bra" grejer, men inte nödvändigtvis s.k. "dyrkablar", kabeln ska göra det den ska helt enkelt, och inte "tweaka" ljudet på något sätt, det tror jag är väldigt viktigt i studiosammanhang. Lite annorlunda kan det ju vara hemma där man inte sitter i en optimal akustikmiljö, då kan olika kablar ge sin återgivning som passar var och en efter dess tycke o smak.
|
Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2006/01/24 : 09:49:13
|
Tomas
tackar för inputen Jag menar inte Studio Blue utan studios generellt , inget ont om Studio Blue mao.
Tanken jag hade att tex efterklang , naturlig eller äkta måste ju höras så mycket klarare/bättre under deras förutsättningar. Ligger det då i mixen där att det låter ok måste ju risken finnas att det försvinner en del hemma hos Svensson. Alltså bör det väl vara så att dom ökar på lite istället ?
Det är mest en tanke jag har om hur dom gör , deras förutsättningar är ljusår ifrån ett normalt vardagsrum. Att bra mixat i bra miljö ger bra resultat köper jag men frågan handlar mer om skillnaderna hur det låter där o hemma |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Cyber
Medlem i AÖ
2294 Posts |
Posted - 2006/01/24 : 10:42:30
|
quote: Det är mest en tanke jag har om hur dom gör , deras förutsättningar är ljusår ifrån ett normalt vardagsrum. Att bra mixat i bra miljö ger bra resultat köper jag men frågan handlar mer om skillnaderna hur det låter där o hemma
Det finns cd-skivor att beställa på deras hemsida så det är bara att beställa och testa .. hur det låter hemma i jämförelse med andra inspelningar...(dock missar man ju jämförelsen med hur de låter i studion om den ses som referens)
/Mvh Cyber |
Edited by - Cyber on 2006/01/24 10:53:57 |
|
|
Bubben
Member
1032 Posts |
Posted - 2006/01/24 : 12:08:39
|
quote: Det är mest en tanke jag har om hur dom gör , deras förutsättningar är ljusår ifrån ett normalt vardagsrum. Att bra mixat i bra miljö ger bra resultat köper jag men frågan handlar mer om skillnaderna hur det låter där o hemma
Man kompenserar inte för hemmamiljö när man mixar. Får man till ett riktigt bra resultat i studion nöjer man sig där. Sedan är det upp till konsumenten att få till sitt lyssningsrum. Etersom studion är relativt dämpad från efterklang i kontrollrummet kan man själv justera det hemma genom att ha kala väggar eller bokyllor omkring sig, helt efter egen smak. |
"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet." |
|
|
silvervarg
Member
652 Posts |
Posted - 2006/01/24 : 12:12:53
|
Kul att många tyckte om mitt inlägg, sånt inspirerar till att skriva mera.
quote: Tanken jag hade att tex efterklang , naturlig eller äkta måste ju höras så mycket klarare/bättre under deras förutsättningar. Ligger det då i mixen där att det låter ok måste ju risken finnas att det försvinner en del hemma hos Svensson. Alltså bör det väl vara så att dom ökar på lite istället ?
För att inte blanda ihop saker så är det dels dämpning i inspelningsrummet och dels dämpning i monitorrummet som man bör hålla isär. Dämpningen i inspelningsrummet gör att man inte får med speciellt mycket av rummets inverkan, dvs lite som att spela in utomhus på ett fritt fält. Om inspelningen skall föreställa inspelad i tex ett rum så måste man lägga på det i efterhand i mixen. Detta är enda rimliga sättet att simulera inspelning av massor med olika typer av rum. Alternativet är att göra inspelningen på den riktiga platsen, dvs inte använda studio för grundinspelningen.
Alla vardagsrum är lite olika, och det finns väldigt stora skillnader. Så att få ett monitorrum som beter sig som "ett normalt vardagsrum" skulle ge mycket dåliga resultat. Antag att en inspelning görs i ett rum där 60Hz lyfts 10dB av rummet, så då sänks 60Hz med 10dB på inspelningen. Resultatet skulle bli att alla som inte har problem med 60Hz i sitt vardagsrum saknar 10dB vid denna frekvens. Enda rimliga möjligheten är att ha ett väldämpat monitorrum. I Studio Blues fall är det extremt dämpat. De som arbetar där blir snabbt vana vid hur "korrekt" ljud skall låta i det rummet. Min spontana reflektion var att ljudet i en så väldämpad studio kändes torrt, analytiskt och med massor av dynamik. Med samma utrustning i ett mindre dämpat rum tror jag att resultatet skulle bli lite mer varmt, mindre analytiskt och förlåtande men fortfarande med massor av dynamik. Det borde ge mer lättlyssnad musik och inte framhäva felen på inspelningarna lika mycket. I praktiken är det nog liten risk att någon råkar dämpa för mycket i sitt vardagsrum. Frågan är hur lätt det är att få till så stark och avgrundsdjup basgång i ett vardagsrum? Dämpning av lågbas är inte så enkelt att få till utan att det blir otroligt stort och fult.
Det skulle vara kul att höra några av Ino's basmoduler i ett mera normalt (nästan odämpat) vardagsrum, gärna några mindre moduler. Jag är inte beredd att ställa in så stora och fula basmoduler i mitt vardagsrum... Topparna r56 var jag däremot mycket imponerad över. Ljudmässigt var de mycket bra, och skapligt snygga, fast ganska stora för att bara vara toppar. Måste de stå en bra bit upp? Eller kan de placeras som golvare?
|
|
|
Bubben
Member
1032 Posts |
Posted - 2006/01/24 : 12:22:26
|
Bra inlägg igen! Som du säger är det nog svårt att dämpa för mycket, men därimot mycket lätt att dämpa ojämt i de olika registren. I56 (som hemmamodellen heter) placeras med största fördel direkt på golvet. Det rekomenderas dock en hög SD-fötter under. |
"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet." |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2006/01/24 : 13:35:27
|
Jag har varit i ett par olika kontrollrum i studios genom åren och alla har varit kraftigt dämpade. Det är nog så nästan alla renodlade inspelningsstudios är gjorda.
De har alla varit kontrollmätta och har haft extremt rak frekvensgång.
Där skiljer sig nog inte Blue mot någon annan.
Den tråkiga trenden är väl snarare att många band inte använder studios för inspelning utan sitter hemma vid en dator.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005
787 Posts |
Posted - 2006/01/24 : 15:49:56
|
"Måste de stå en bra bit upp? Eller kan de placeras som golvare?"
Har för mej att det går att beställa dom med förlängd fot
Kul tråd
|
|
|
Cyber
Medlem i AÖ
2294 Posts |
Posted - 2006/01/24 : 23:23:18
|
quote: Den tråkiga trenden är väl snarare att många band inte använder studios för inspelning utan sitter hemma vid en dator.
Bra poäng där, Micke Y
/Cyber |
|
|
OlaH
Medlem i AÖ
465 Posts |
Posted - 2006/01/25 : 09:09:56
|
Om jag förstog Claes på Studio Blue rätt så var nog det stora problemet att tekniker och anan personal på inspelningsstudios inte vet vad dom håller på med. Enligt honom så räcker det med en dator plus kunskapen om hur man spelar in för att komma upp i Studio Blue klass (vilket är bättre än allt annat enl. Claes) Att sedan 90% av alla studios har trasiga mickar gör ju inte saken bättre. Alltså dissade Claes alla andra studios , vilket jag inte tyckte va så kul.
ola
|
Edited by - OlaH on 2006/01/25 10:50:10 |
|
|
Cyber
Medlem i AÖ
2294 Posts |
Posted - 2006/01/27 : 12:16:01
|
quote: Om jag förstog Claes på Studio Blue rätt så var nog det stora problemet att tekniker och anan personal på inspelningsstudios inte vet vad dom håller på med
quote: Att sedan 90% av alla studios har trasiga mickar gör ju inte saken bättre. Alltså dissade Claes alla andra studios , vilket jag inte tyckte va så kul.
Jag tror att detta framhävdes tydligt för att Studio Blue lagt sin verksamhetfokus på utbildning av ljudtekniker och inte så mycket på konventionell inspelning som man vanligtvis gör som inspelningsstudio. Den andra delen hänger oxå ihop med utbildningen av ljudtekniker...att man i andra studios delvis saknar kontrollsystem för att fånga upp ex dåliga mickar (dvs mickar som exempelvis tappats och därmed inte är helt korrekta). Hur stort detta problem egentligen är kan man fundera på. Vi får boka fler besök på inspelningsstudios och bilda oss en egen uppfattning om hur det förhåller sig
/Cyber |
Edited by - Cyber on 2006/01/27 12:20:01 |
|
|
silvervarg
Member
652 Posts |
Posted - 2006/02/02 : 11:56:18
|
quote: pse300b: Om jag förstog Claes på Studio Blue rätt så var nog det stora problemet att tekniker och anan personal på inspelningsstudios inte vet vad dom håller på med. Enligt honom så räcker det med en dator plus kunskapen om hur man spelar in för att komma upp i Studio Blue klass
Nja, om jag minns rätt så krävdes det utrustning för ca 100kkr plus kunskap för att nå upp till i närheten av Studio Blues kapacitet. Dvs bra mikrofoner, mikrofonförstärkare, dator, monitorutrustning av hög kvalitet och tillfixad akustik. Jag tror inte att han räknade in rummet och fixande av akustik i de ca 100kkr. Poängen var att påpeka att en studio inte behöver kosta över 10miljoner att bygga för att hålla toppklass. Kunskapen är det absolut viktigaste.
quote: Att sedan 90% av alla studios har trasiga mickar gör ju inte saken bättre.
Var det verkligen så illa som 90%?
quote: Alltså dissade Claes alla andra studios , vilket jag inte tyckte va så kul.
Inte alla studios, men de flesta. Lite var det att dra alla över en kam, men visst finns det studios som har hela saker och har hyfsat med kunskap. Han nämnde en studio i Danmark som de hade besökt som han ansåg låg nära Studio Blue i kvalitet. Jag minns inte så mycket detaljer, men de hade i alla fall någon form av B&W högtalare för monitorlyssning.
|
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2006/02/02 : 17:36:29
|
Ingen som lyssnat på Lalehs skiva?
Den är inspelad hemma i lägenheten och låter mycket bättre än det mesta som släpps från svenska studios.
|
|
|
Jesper_Nilsson
Member
494 Posts |
Posted - 2006/02/04 : 11:00:26
|
Jag har inte läst hela tråden och jag kan inte påstå att jag är så insatt i ämnet. Men, har ni nån gång tittat på vågformen från en typisk pop/rock skiva? Jag blev väldigt fudersam när jag tittade på en låt av Anastacia. Det var väldigt kompakt, såg ut som det tokklippte, men tittade man närmare så gjorde det inte det. En kollega på jobbet som är musiker upplyste mig om att det var hårt "premastrat". Han nämde att i vissa fall går de så lång att de lägger över låten på vinyl för att sedan driva ut signalen till meknisk klippning, det kan även göras digitalt men ger enligt honnom inte riktigt sak. Detta ger ett visst "sound" men oxå högre medelvolym i låten. Han nämde att detta var ganska vanligt och visade mig diverse facktidskrifter som beskrev hela grejen. Han påpekade att många studietekniker skiter i vad de igentligen gör med materialet bara det få det "sound" de är ute efter.. Att vi audiofiler sen tycker det låter skit är en annan femma.
/Jesper |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2006/02/04 : 22:20:43
|
Han nämnde en studio i Danmark som de hade besökt som han ansåg låg nära Studio Blue i kvalitet. I Danmark har vi flera studios som håller mycket hög internationell standard, många fle än i Sverige. Jag är själv inte så impad av de bilder jag sett från Studio Blue. Det är ändå kunnandet och slutresultatet som gäller.å så klart kvalitén på musikerna. |
|
|
Lt Andersson
Member
600 Posts |
Posted - 2006/02/04 : 22:27:46
|
quote: Jag är själv inte så impad av de bilder jag sett från Studio Blue.
Ser du hur något låter? Det gör iaf inte jag... |
Musiclover! |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2006/02/05 : 12:12:28
|
Ser du hur något låter? Det gör iaf inte jag... Nä men jag ser vad dom har för grejor att jobba med. |
|
|
silvervarg
Member
652 Posts |
Posted - 2006/02/05 : 13:57:22
|
quote: Nä men jag ser vad dom har för grejor att jobba med.
Vilken/vilka delar är det du inte tycker är bra och vad anser du att de borde ha istället?
Studio Blue själva anser att de har de bästa saker man kan få oavsett pengar (eller i alla fall var när de skaffade dem). Det enda de funderade på att göra om var att skaffa ett slutsteg till för att få ännu mer effekt.
|
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
|
olof
Harry-vinnare 2004
800 Posts |
Posted - 2006/02/05 : 16:08:35
|
quote: Högtalarna ska helst vara inbyggda i väggen
Motivera väl! |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2006/02/05 : 16:45:12
|
Motivera väl! Om man bygger in högtalarna i väggen så kommer hela väggen att fungera som en jättestor baffel och basabsorbent som rätt gjort kommer att ge sterebilden än bättre stabilitet. Tyvärr så är det knappast tänkbart att göra sånt hemma eftersom man samtidigt bygger bort en hel del av rummet.
|
|
|
Topic |
|