HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 AÖ besöker Studio Blue i Stockholm
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2006/02/05 :  17:41:51  Show Profile Send olof a Private Message  Reply
Är så bra som du säger så det konstigt att inte fler har gjort det eftersom det ger klara möjligheter till bättre utnyttjande av golvytan. Hur menar du att det ska funka som en basabsorbent. Jag kan se att baffelsteget går längre ner i frekvens men hur det ska kunna dämpa något förstår jag inte(förklara gärna). Dessutom trodde jag att man ville dämpa bas i den bakre delen av rummet och inte i den främre??
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/02/05 :  18:17:48  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Dessutom trodde jag att man ville dämpa bas i den bakre delen av rummet och inte i den främre??
Nu är jag ingen akustiker men jag har varit med och sett hur man bygger olika kontrollrum och studiorum. Man bygger då i olika sektioner och med olika akustiska miljöer. I ett kontrollrum brukar man bygga in högtalarna i en vägg där man också fylt upp med rockwoolmattor som man veckar i flera lager. I bakväggen gör man likadant men man kan också blanda med helmholtzväggar. Det är ju inte säkert att det alltid blir bra men då får man ändra på något som t.ex. att man tar bort lite dämpning. Det här är ju det gängse sättet när man bygger kontrollrum och studiorum och man vill ju också få bort alla stående vågor i rummet. Det gör man genom att man försöker att undvika alla paralella vägger och tak....man bryter av ljuvågorna som man tydligt kan se på de flesta bilderna i de länkar som jag tidigare bifogat.
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2006/02/06 :  00:13:35  Show Profile Send ryst a Private Message  Reply
känns som att bygga in högtalarna i väggen är en smaksak.
Abbey Road kör iaf inte med inbyggda saker

Edited by - ryst on 2006/02/06 00:14:06
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/02/06 :  09:29:52  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
känns som abygga in högtalarna i väggen är en smaksak.
Abbey Road kör iaf inte med inbyggda sakertt

Nej inte i Studio 1 i.a.f. och inte heller SR Berwaldhallen. Men i andra sammanhang så gör man det för det mesta. Jag är inte säker men det kan ju bero på att om en studio är mycket stor så vill man ha full utsikt. Jag har för mig att man på Air studio 1 har inbyggda högtalare och där spelar man ju också in klassiskmusik och filmmusik med stor orkester.(typ John Williams) Air studio är f.ö. byggd i en gammal nedlagd kyrka.
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2006/02/06 :  16:53:37  Show Profile Send markih a Private Message  Reply
Qcs!

1: Att bygga in element i vägg medför onödiga nackdelar pga spridningsegenskaper enkom bestäms av elementens inneboende spridning och filter. Man kan inte använda baffel för att skräddarsy spridning till lyssningsrum, geometrier och stereosystemet.

2: Basdämpning bör ej ske i högtalarnas omedelbara närhet. Det är inte elementens utstrålning som skall dämpas, det är ståendevågor från rummet!

3: Det är en missuppfattning att ickeparallella väggar minskar stående vågor. Det enda som ickeparallella väggar medför är ett annorlunda interferensmönster, troligtvis varken bättre eller sämre. (Däremot kan eventuellt klappeko mellan kala väggar eventuellt minskas?)

markih
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/02/06 :  18:46:12  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
1: Att bygga in element i vägg medför onödiga nackdelar pga spridningsegenskaper enkom bestäms av elementens inneboende spridning och filter.
Märkligt att de flesta studios då bygger på detta viset. Dom borde nog ta kontakt med LTS och IÖ här i Swedala. För min del så vet jag att det blev en väldig skillnad före och efter bygget.
2: Basdämpning bör ej ske i högtalarnas omedelbara närhet.
Jo men det är ju precis det man gör i väggen där man bygger in högtalarna.
3: Det är en missuppfattning att ickeparallella väggar minskar stående vågor.
Jag har aldrig hört någon tendens till stående vågor i ett kontrollrum och inte heller något klappeko.
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2006/02/07 :  01:08:46  Show Profile Send olof a Private Message  Reply
quote:
Märkligt att de flesta studios då bygger på detta viset.

Tumregler
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2006/02/09 :  17:13:32  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
quote:
känns som att bygga in högtalarna i väggen är en smaksak.

Ja, det är en smaksak

/Cyber
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/02/09 :  17:45:31  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
quote:
Dom borde nog ta kontakt med LTS och IÖ

Hahahahahaaaaa vilken humor ....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

OlaH
Medlem i AÖ

465 Posts

Posted - 2006/02/09 :  23:44:51  Show Profile Send OlaH a Private Message  Reply
Vilken humor????????????

ola
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/02/10 :  09:13:14  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Förstår du inte så hjälper det knappast jag förklarar Ola Så det får nog va......

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/02/10 :  11:09:03  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag undrar hur många av er som hört hur det låter med högtalarna inbyggda i väggen?
Dom borde nog ta kontakt med LTS och IÖ
Vad jag egentligen menar är att inspelningsbranschen förmodligen skiter fullständigt i vad LTS tycker. En sak till är att om man skulle spela in musik och mixa musik på det viset som LTS förordar så skulle musiken oftast låta vädligt tråkig(otight). Det är just därför som så många audiofila skivor egentligen inte är så kul att lyssna på.
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2006/02/10 :  11:38:05  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
Nu sätter vi punkt för diskussionen här då den börjar frångå mitt bildreportage om Studio Blue. Fortsätt gärna diskussionen i en ny tråd ute på allmänna HiFi-forumet då den är intressant

/Cyber

Edited by - Cyber on 2006/02/10 11:39:16
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2006/02/10 :  13:11:29  Show Profile Send olof a Private Message  Reply
quote:
Vad jag egentligen menar är att inspelningsbranschen förmodligen skiter fullständigt i vad LTS tycker

Det är ju helt uppenbart eftersom majoriteten av skivorna är taskigt inspelade

Kanske det går att klyva tråden så denna diskussionen kan fortsätta på rätt ställe??
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/02/10 :  15:05:31  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Det är ju helt uppenbart eftersom majoriteten av skivorna är taskigt inspelade
Det beror nog på vilken musik man lyssnar på. T.ex. Madonna´s - "Confessions On a Dance Floor".
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000