Author |
Topic |
Cyber
Medlem i AÖ
2294 Posts |
Posted - 2006/01/22 : 00:23:02
|
Den korta stund jag fick chansen att sitt i sweetspot så lyssnade jag några minuter på min medtagna CD-skiva KODO Mondo Head, spår 7. Personligen har jag inte hört någon bättre återgivning av slagverk än vad jag fick uppleva de minuterna jag satt där i sweetspot, helcoolt
/Cyber |
Edited by - Cyber on 2006/01/22 00:27:29 |
|
|
ulf
Member
332 Posts |
Posted - 2006/01/22 : 11:04:19
|
En mycket intressant träff. Redogörelsen för varför mycket komersiell pop låter så dåligt och är så dåligt indpelade och msstrade var intressant!
Beträffande ljudet i konrollrummet kan jag säga följande, Jag har nu hört INOsystem hos Ingvar, hemma hos Knoppen och nu i Studio Blue. Det finns ett "husljud" överallt. Fantastik dynamik, djup kraftfull bas, stor ljudbild men en mörk lite instängd klang i de övre registren. Det låter varmt o gosigt och det blir aldrig problem med t.ex Essljud. Men jag tycker det saknar lite upplösning i de övre registren och lite livligare återgivning och mer "luft" i de övre registren skulle inte skada. Jag skulle verkligen vilja höra INOsystem med bättre kringutrusning. Pioneer spelaren är nog bra men det finns betydligt bättre grejer. Bättre kablar skulle nog oxå lyfta ljudet. Men eftersom alla som kör med större INOsystem har annamat Pioneer,Rotel/Nad 208, EEK stuket får aldrig INOhögtalarna visa vad de går för i ett högupplösande system. Jag tycker även INO ägarna dämpar rummet för mycket och det bidrar till den dova klangen (och det konstiga ljudbilden jag hörde hos Ingvar). Som vanligt delade åhörarna hos Sudio Blue upp sig i två läger. Alla var eniga om den exeptionella basåtergivningen men några tyckte som jag inte om topparna. Ryst har ju sagt att han föredrar sina BW 802Diamond och PSB300 sade om jag hörde rätt nåt i stil med att "hos Knoppen fanns ju ingen diskant men här var det i alla fall lite". Andra prisade återgivningen som något av det bästa de hört. |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2006/01/22 : 11:48:35
|
quote: Beträffande ljudet i konrollrummet kan jag säga följande, Jag har nu hört INOsystem hos Ingvar, hemma hos Knoppen och nu i Studio Blue. Det finns ett "husljud" överallt. Fantastik dynamik, djup kraftfull bas, stor ljudbild men en mörk lite instängd klang i de övre registren. Det låter varmt o gosigt och det blir aldrig problem med t.ex Essljud. Men jag tycker det saknar lite upplösning i de övre registren och lite livligare återgivning och mer "luft" i de övre registren skulle inte skada. Jag skulle verkligen vilja höra INOsystem med bättre kringutrusning. Pioneer spelaren är nog bra men det finns betydligt bättre grejer. Bättre kablar skulle nog oxå lyfta ljudet. Men eftersom alla som kör med större INOsystem har annamat Pioneer,Rotel/Nad 208, EEK stuket får aldrig INOhögtalarna visa vad de går för i ett högupplösande system. Jag tycker även INO ägarna dämpar rummet för mycket och det bidrar till den dova klangen (och det konstiga ljudbilden jag hörde hos Ingvar). Som vanligt delade åhörarna hos Sudio Blue upp sig i två läger. Alla var eniga om den exeptionella basåtergivningen men några tyckte som jag inte om topparna. Ryst har ju sagt att han föredrar sina BW 802Diamond och PSB300 sade om jag hörde rätt nåt i stil med att "hos Knoppen fanns ju ingen diskant men här var det i alla fall lite". Andra prisade återgivningen som något av det bästa de hört.
Intressanta synpunkter UlfDet här med konstig ljudbild hos Ingvar undrar jag över, förklara vad du menar. Har läst att en del har åsikter om ljudbilden, man ingen säger vad som är fel? Skulle vara intressant att få höra åsikter om detta.
Sedan det här med mörk instäng klang och varmt och gosigt är intressant, hos Ingvar så tyckte inte jag att det var så utan mycket öppet och detaljerat ljud överlag. För min del så kunde det kanske ha varit mer värme i mellanregistret med då hade inte ljudet varit neutralt heller
|
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
Edited by - FBK on 2006/01/22 11:58:43 |
|
|
Cyber
Medlem i AÖ
2294 Posts |
Posted - 2006/01/22 : 12:05:49
|
quote: Intressanta synpunkter Ulf
Håller med FBK, att det är intressanta synpunkter Ulf kommer med. Själv så satt jag bara i sweetspot en kort stund och lyssnade på slagverk vid det tillfället som jag berättade om i mitt förra inlägg. Det skulle givetvis ha varit intressant att fått höra mer diskantkrävande musik som att lyssna på något stycke där man spelar höga toner som man kan få till på exempelvis en violin inspelat i en kyrka
/Cyber |
Edited by - Cyber on 2006/01/22 12:08:34 |
|
|
sub_sonic
Member
82 Posts |
Posted - 2006/01/22 : 12:08:08
|
Att det inte låter så varmt beror mest på att alla dessa rum har varit väldigt dämpande och den "sakrala" värmen som finns då efterklang men även direkt ljud från väggen bakom högtalarna inte finns med. Dvs direktljudet innehåller därmed bara den information som finns på skivan.
Detta är mycket ovanligt i början då man är van att det ska finnas med i ljudbilden. När man har vant sig med det så upptäcker man den stora skillnaden mellan olika inspelningslokalen eller det pålagda reverbet som är praxis i dagens inspelningsstudior.
Jag har blivit väldigt allergisk mot anläggningar som inte är akustikbehandlade då de låter konstlade och för mycket "munkarna" över det hela.
//Lars |
"Utan vetenskapen skulle vidskepelse, häxeri, signeri svärma omkring som mygg... Vetenskapen är det ljus som upplyser folk som i mörker vandra, och låter dem se med klara ögon, och höra med öppna öron" - Carl Linnaeus |
|
|
Cyber
Medlem i AÖ
2294 Posts |
Posted - 2006/01/22 : 12:14:56
|
quote: Jag skulle verkligen vilja höra INOsystem med bättre kringutrusning. Pioneer spelaren är nog bra men det finns betydligt bättre grejer. Bättre kablar skulle nog oxå lyfta ljudet. Men eftersom alla som kör med större INOsystem har annamat Pioneer,Rotel/Nad 208, EEK stuket får aldrig INOhögtalarna visa vad de går för i ett högupplösande system.
Håller med dig Ulf, det skulle vara mycket intressant att stoppa in annan elektronik och höra vad som händer
/Cyber |
|
|
krellmaster
Member
886 Posts |
Posted - 2006/01/22 : 13:51:46
|
Intressant tråd, hade vart kul å vart med......Jag har åtminståne en skiva som är inspelad på Studio Blue och det är Katzen Kapell "Alla hatar min man". Fantastisk holografisk inspelning som skulle va kul att avnjuta där den är inspelad. |
nyfiken skeptiker |
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2006/01/22 : 14:20:23
|
Cyber: "Håller med dig Ulf, det skulle vara mycket intressant att stoppa in annan elektronik och höra vad som händer."
Ligger den här tråden ute på faktiskt också eller? (vet inte om jag pallar dra mig in där nu)... Blir nog spännande reaktioner i så fall. Ni vet, enligt LTS (och enligt Öhman som skapat högtalarna) är ju just denna elektronik "icke hörbart färgande" - och med det synsättet finns det ju inte någon som helst anledning att byta till något annat (om man inte då vill ha "färgad" återgivning)...
: ) |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
Baltazar
Member
887 Posts |
Posted - 2006/01/22 : 14:39:38
|
Blue -> Det är väl inget fel att gilla färgad återgiving? Det är dock inte så konstigt att det är intressant framförallt att i studiosammanhang veta vad man lyssnar på(inte apparaterna alltså).
Mvh
Edit: Förstår inte riktigt vart du vill komma med inlägget? Vi vet ju hur "sådana" trådar brukar sluta
Edit2: Den där Kodo-skivam har jag nog hört hos I.Ö. Lät riktigt bra på pi60s Kan tänka mig att skivan verkligen kommer till tätta hos Studio Blue(inte för att jag saknade något hos pi60s. |
|
Edited by - Baltazar on 2006/01/22 14:52:53 |
|
|
Cyber
Medlem i AÖ
2294 Posts |
Posted - 2006/01/22 : 16:28:25
|
quote: Intressant tråd, hade vart kul å vart med......Jag har åtminståne en skiva som är inspelad på Studio Blue och det är Katzen Kapell "Alla hatar min man". Fantastisk holografisk inspelning som skulle va kul att avnjuta där den är inspelad.
Tack. Köpte en skiva på Studio Blue när jag var där "The way it should be" producerad av Claes Wettebrandt (1993-1995). Jag har dock bara kort lyssnat på några spår av skivan än så länge och mitt intryck är att den är mycket välproducerad ...skivspåren jag har lyssnat på låter riktigt bra på min anläggning...inspelningen bygger på LTR-principen som finns att läsa om på Studio Blues hemsida
/Cyber |
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2006/01/22 : 16:56:44
|
Baltazar: "Blue -> Det är väl inget fel att gilla färgad återgiving?"
Nej, absolut inte.
"Det är dock inte så konstigt att det är intressant framförallt att i studiosammanhang veta vad man lyssnar på(inte apparaterna alltså)."
Precis, men jag tillhör dom som är ganska övertygade om att det finns prylar som kan göra detta lika bra, eller bättre, än just den rekommenderade LTS-elektroniken.
"Förstår inte riktigt vart du vill komma med inlägget? Vi vet ju hur "sådana" trådar brukar sluta"
Alltid kul att se reaktionerna från vissa kretsar på ett sådant inlägg som Ulfs här ovan.
: )
|
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
soren
Member
311 Posts |
Posted - 2006/01/22 : 16:57:59
|
Vet inte om jag har så mycket att tillägga :)
Anläggningen har en helt otrolig dynamik! Ino prylarna är verkligen i en klass för sig!
Det är som sagt lite annorlunda i ett mixningsrum, där man inte får höra några "rumsljud". Man kan råka ju råka basera mixen på saker som endast finns i studion. Det samma gäller ju färgande utrustning, så jag tror nog att det som sitter där är mycket lämpligt för ändamålet.
Ett stort tack till killarna från Studio Blue!
/Sören |
|
|
Baltazar
Member
887 Posts |
Posted - 2006/01/22 : 22:33:07
|
quote: Alltid kul att se reaktionerna från vissa kretsar på ett sådant inlägg som Ulfs här ovan.
Jag reagerade iaf på ditt inlägg, ingen annans. Eller svarade du på nåt helt annat än det du citerade av mig? |
|
|
|
Cyber
Medlem i AÖ
2294 Posts |
Posted - 2006/01/22 : 23:08:24
|
Blue och Baltazar lös det via PM om Ni inte kan släppa eventuell oklarhet som uppstått, tack
/Cyber |
|
|
Baltazar
Member
887 Posts |
Posted - 2006/01/22 : 23:24:59
|
Okidoki Pac
Fan att jag missade detta besök iaf. Hade glömt bort att kika i tråden i AÖ-delen
Nåväl, väntar med späning på lite fler åsikter av besökarna. Mvh |
|
|
|
pricer
Member
176 Posts |
Posted - 2006/01/23 : 00:27:15
|
Ulf:
Nämn gärna några produkter som distar mindre än vad Pioneer 668 och Rotel 1090 gör. Det vore intressant att höra. Eller du kanske menar högre upplösning som i att prylarna lägger till lite extra information? |
|
|
ryst
Medlem i AÖ
1470 Posts |
Posted - 2006/01/23 : 00:38:56
|
quote: Ulf:
Nämn gärna några produkter som distar mindre än vad Pioneer 668 och Rotel 1090 gör. Det vore intressant att höra. Eller du kanske menar högre upplösning som i att prylarna lägger till lite extra information?
Att det ska vara ett sånt jäkla tjat. Är det svårt att fatta att alla inte gillar pioneer |
______________________________________________ Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D |
|
|
EmilH
Member
484 Posts |
Posted - 2006/01/23 : 00:49:11
|
Roligt initiativ detta.. alltid roligt att se/höra hur det kan se ut och fungera närmare källan.
För att vända på det lite... en liten fråga till pricer: Det låter som om du anser att Pioneer 668 och Rotel 1090 tar fram ALLT som finns ur mediet, varken mer eller mindre? Det finns alltså INGENTING som är bättre?? |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2006/01/23 : 00:49:26
|
För er som INTE såg vad tråden handlar om så tar vi det igen.
"AÖ besöker Studio Blue i Stockholm" - Det innebär intryck och synpunkter därifrån. Lågt distande produkter och makalösa läsare omskrivs under forumsdelen HIFI. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Thomas_Ö
Member
391 Posts |
Posted - 2006/01/23 : 08:41:18
|
Kul att höra era intryck "pöjkar"....jädrit synd att man inte var "fit forfight" och kunde haka på....får lyssna på Ino grejer en annan gång.... |
Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet |
|
|
silvervarg
Member
652 Posts |
Posted - 2006/01/23 : 18:14:26
|
Tyvärr kom jag ca en halvtimme sent pga drygt 20 mil och väderlek etc, men bättre sent än aldrig, det tog jag igen genom att stanna till sist med Joav för lite extra lyssning och snack. Totalt blev vi 13 personer, så det är bara jag och Cyber som inte är med på fotot i början av tråden.
Jag är inte så van vid så extremt väldämpat rum som studion var, så ljudet lät lite annorlunda mot hur det lät i IÖ's källare. Lite torrare skulle jag säga, troligen pga att dämpningen tar bort nästan all efterklang. Med vana från mer normala miljöer så tycker jag att man tappar lite av känslan när det är så extremt dämpat. Troligen är detta en vanesak, men lite liknande den torra känslan man får i hörlurar (dvs nästan bara direktljud).
Vi lyssnade på ett spår från femte elementet som slutar med ett mycket lågt bassvep mot lägre toner, och här fick verkligen basmodulerna visa sina muskler. Dessutom skakade hyllorna i bakdelen av studion lite av resonanserna som uppstod. Kanske är lite för lite dämpat i alla fall :-) Så vitt jag hörde var det distortionsfritt. Vet dock inte hur lågt det ljudet gick. Ända till 20Hz?
Angående namnet på topparna så heter de r56 för studiobruk och i56 för hemmabruk, allt enligt Ino audios namnstandard. p=basmodul, i=topmodul för hemmabruk, pi=fullregister för hemmabruk (p+i=pi), r=topmodul för studio, pr=fullregister för studio (p+r=pr). Ibland har högtalarna en bokstav sist, t.ex. s eller z om de är av extra god kvalitet. Siffran på fullregister och toppar anger ungefärlig volym i liter. Ända undantaget som jag vet är piP som borde hetat pi10.
Studio Blue drev basarna med 2 stycker Rotel 1090 och topparna med en stycken Rotel 1090. De hade planer på att kanske skaffa en Rotel 1090 till för att köra bryggat till topparna så att de kan spela ännu högre. Vid något tillfälle under kvällen drogs det på till ca 120dB och det fanns massor mer att ge, så det känns kanske inte så viktigt att få ännu mer effekt.
Lärarna sa att de kör Ino burkar privat också. Mikael sa att han hade exakt samma högtalare som i Studio Blue, dvs även de 4 feta basmodulerna! Ett foto hur det ser ut hos honom vore kul. Claes var lite mer modest och körde pi60s hemma. De killarna hade testat och lyssnat på det mesta och även mätt på en del saker. Några saker hade de bergfasta åsikter om, som t.ex. att: * De digitala formaten var klart överlägsna de analoga på alla punkter. * Akustik är otroligt viktigt och dämpning är i princip alltid nödvändigt. * Rörförstärkare ratades generellt (inga undantag som jag förstod det), liksom ganska många transistorstärkare. * De var väldigt skeptiska till dyra kablar. De enda kablar som var riktigt viktiga att ha bra kvalitet i var kablar från mikrofon till mikförstärkare. Möjligen om kabel skivspelare till RIAA-förstärkare räknades med här. Jag är lite oklar om hur det skulle tolkas på den punkten. * Analoga tonkontroller var oftast av usel kvalitet även om resterande delar håller hög kvalitet. Bästa botemedlet är oftast att göra bypass på tonkontrollerdelen eller att montera bort den för gott. Att ställa tonkontrollerna i mitten duger normalt inte. * Den stora skillnaden i välljud är hur man behandlar musiken vid inspelningen. Möjligen med viss överdrift så ansåg de att vid uppspelningen kan vi bara få till den sista procenten välljud.
Lite konsekvenser av detta: * I en riktigt bra anläggning så hörs alla fel i inspelningen mycket tydligt, så i deras anläggning var väldigt mycket bra musik inte så njutbar eftersom felen hördes tydligt. Mikael hjälpte till att tala om vilka fel som fanns på inspelningen. Mycket lärorikt och ett exemplariskt sätt att inte vilja lyssna på den uselt inspelade musiken mer. Tyvärr är mer än 90% av allt jag lyssnar på säkert uselt inspelat, så fullt så analytisk anläggning vill jag nog inte ha, för då förstör jag nästan allt mitt musiklyssnande. * Det jättestora, dyra och avancerade mixerbordet används normal bara som mikförstärkare (i toppklass) och sedan går allt rätt in i datorn. Därefter behandlas allt digitalt i datorn. Mixerbordet i mitten är bara för att det skall gå snabbare att fixa till saker än att använda mus och tangentbord. Mikael kallade det mixerbordet för "en stor mus med många knappar". * Den analoga 1" bandspelaren i världsklass används normalt inte alls. * De använder inga "dyrkablar". Själva kabeln till mikrofonerna var nog av god kvalitet, men det finns nog inte mikrofonkablar i dyrkabel-prisklassen så vitt jag vet.
När det gällde kablar så hade Claes gjort väldigt grundliga tester där han bl.a. hade köpt material för ca 150kkr under lång tid för att testa olika kablar, kontakter och deras inverkan och utfört väldigt mycket lyssningstester, mätningar etc för att se vad som gav bäst resultat. Jag förstod det som att han anså att man först måste ta reda på vad kabelns uppgift är innan man kan fundera på vilken kabel som kan vara lämplig. Självklart måste man ha koll på utimpedans och inimpedans på de apparater som den skall kolla ihop samt vilken ström som skall passera genom kabeln. Hans tester hade börjat förutsättningslöst med att bara testa kablar för länge sedan, men numera visste han bättre än att testa utan att veta fakta. Som jag förstod Claes så var han inte tekniskt utbildad från början utan har gått livets hårda skola när det gäller elektronik. På elsidan så ansåg de att bra kablar och störningsfri kraft var mycket viktigt. Därför hade de dragit special-el från så tidigt det gick att koppla inne i fastigheten med ganska dyr rejäl störningsskyddad kabel till studion. Extra viktigt är att dra elen till slutstegen från annan fas än elen till övrig elektronik.
|
|
|
Baltazar
Member
887 Posts |
Posted - 2006/01/23 : 18:42:01
|
Wow, tack Silvervarg för den utförliga "sammanfattningen". Jätteintresant läsning. Låter som om jag verkligen missade något |
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/01/23 : 20:23:15
|
det va gott att se grabbarna ansåg nätström IN som viktig..
Snyggt inlägg silvervarg!! Informativt och bra skrivet.. tackar.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
DAVE_HB
Member
180 Posts |
Posted - 2006/01/23 : 20:42:19
|
quote: Vi lyssnade på ett spår från femte elementet som slutar med ett mycket lågt bassvep mot lägre toner, och här fick verkligen basmodulerna visa sina muskler. Dessutom skakade hyllorna i bakdelen av studion lite av resonanserna som uppstod. Kanske är lite för lite dämpat i alla fall :-) Så vitt jag hörde var det distortionsfritt. Vet dock inte hur lågt det ljudet gick. Ända till 20Hz?
Om det var spår två så går svepet ca 1 minut in på låten ner till under 10Hz. Minns inte exakt men någonstans imellan 3-7Hz. |
- Hjälper Holographic Audio, Larsen Hifi samt Bremen - Admin på Faktiskt.se
|
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2006/01/23 : 21:04:00
|
quote: Tyvärr är mer än 90% av allt jag lyssnar på säkert uselt inspelat, så fullt så analytisk anläggning vill jag nog inte ha, för då förstör jag nästan allt mitt musiklyssnande
Intressant kommentar. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Topic |
|