Author |
Topic |
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2008/11/10 : 07:04:16
|
quote: Får se vad vad som hinns med, det är planerat att vi ska bli föräldrar om 3 dagar
Hepp !!!
Antingen får hon knipa eller får du rappa på ! |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben
3057 Posts |
Posted - 2008/11/10 : 08:29:26
|
ohmega: Hehe Jag har inte fått dom att röra sig så mycket än så länge.. Men de e klart, minsta lilla rörelse motsvarar en del ljudtryck. Dom märks om man säger så.
johan: Läkaren väntar inte.. Jag får väl göra inställningarna under pappaledigheten. |
Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar Min medlemstråd
|
|
|
BosseBula
3057 Posts |
Posted - 2008/11/10 : 23:54:39
|
Vi får väl ha lite bilder på den hemlånade stärkaren oxå.
Här står den på högst upp på altaret.
Vi tar väl en lite närmare koll va?
3400W kan den pressa ur sig till 4ohm vid bryggkoppling...
Nu har jag iofs flyttat ner slutsteget sen dess.. Borde göra en omorganisering av hela flexy'n. Men det spelar på rätt bra nu må jag säga. |
Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar Min medlemstråd
|
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2008/11/11 : 07:53:16
|
quote: En QSC PLX 3402 gjorde saker lite annorlunda här hemma. Inge mer oanständigt bummel utan nu är det kontrol på elementen
Jag känner igen den där upplevelsen, klart kul steg de där.
Jag kör själv med 3st 2402'or, de är något av det bästa jag hört, både som fullrange och som bas.
Det började med ett steg, nu är det tre, det säger lite om hur nöjd jag är.
Ett av mina 2402'or driver ett par 15TBX100 basar från B&C vilket är lite i underkant effektmässigt, men det låter kalas, jag kan inte annat än å det varmaste rekomendera dessa steg, oavsett tillämpning. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2008/11/11 : 08:56:09
|
Kör ju också med QSC steg, 2402 tror jag det är Dom bryggas av kopplingen i filtret o jag har stängt av fläkten, inga direkta temperatur problem om jag inte drar på rejält en längre stund.
Och JA, jag är supernöjd |
|
|
|
tian
200.000-klubben
1550 Posts |
Posted - 2008/11/11 : 18:51:09
|
Trevlig anläggning må jag säga :)
Helt klart i min smak..... |
|
|
BosseBula
3057 Posts |
Posted - 2008/11/11 : 21:23:48
|
martinsson: Det får helt klart provas sen, att driva typ frontarna med ett qsc steg. Det är ju dubbla tior i dom så att effekt skadar nog inte. Jag tror mitt flerkanals-slutsteg har lite varmt ljud, är qsc ljudet mer neutralt kanske?
johan: Vet inte om matsj stängt av fläkten. Tycker det blir relativt varmt även om det bara står på tomgång. Jag ställde in steget innan jag började använda det, parallell-inställningen tex så att allt in förstärks och skickas ut på båda utgångarna.
tian: Tack! Men du har ju ute dina goa högtalare, med 18" basar i, till försäljning? |
|
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2008/11/12 : 08:14:51
|
quote: är qsc ljudet mer neutralt kanske?
Jag har själv aldrig lagt märke till någon färgning, tillverakren hävdar själv att det är mkt neutralt och korrekt.
Ljudet skulle jag vilja beskriva som högupplöst, tight och kontrollerat, det finns någon form av "jäklar annama" i dessa steg som är svår att sätta fingret på, jag finner det mkt tilltalande iallafall.
Att det sedan har rejäla effekt resurser är ju en bonus, man behöver inte vara orolig för att något ska packa ihop och lägga av pga överbelastning så länge man håller sig till vettiga impedanser, även om man skulle få för sig att ligga och pendla runt klippnivå ett par dygn i sträck.
OBS!************************************************
Om du avser att köra steget bryggat i 4 ohm så MÅSTE du obevekligen se till att fläkten är inkopplad.
OBS!************************************************
Även om dessa kontruktioner avger ca 40% mindre värme än konventionella klass AB lösningar så blir det mkt värme då det kan bli mkt effekt.
Desutom är kylsystemet inte utfomat för "självdrag" utan består av ett gäng kyltunnlar som fläkten pressar luft igenom, likså kyls den switchande nätdelen av fläkten genom en airguide som är sammanlänkad med kylkanalerna.
Kylpaketet är desutom kappslat och luften runt omkring kommer således inte åt att kyla i tillräcklig omfattning vid lite tuffare drift.
Hela steget är egentligen byggt upp och ner, dvs alla komponenter sitter i taket, detta för att främmande objekt, eventuell vätska och dam inte skall nå komponenterna, rätt smart.
Det ligger många R&D timmar och provning bakom dessa steg, i stort sett alla tänkbara senarios har provats i det extrema, fältprovning pågår ibland flera år innan eventuell lansering.
Vissa produktionsbolag har uppgett att det haft 30 år eller mer med "zero showtime failures" och är därför mkt lojala mot detta fabrikat.
Här är en liten film om QSC :
http://media.qscaudio.com/media/building_legends_lo.wmv
Rock on ! |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2008/11/12 : 08:39:59
|
Det jag har hört av mitt eget QSC RMX-steg och Martinssons QSC PLX-steg är att det låter neutrala men med en smula glad bas. De vill gärna krama ur all den bas som går att få ur element och lådkonstruktion. Ingen inbyggd loudness eller liknande utan mer muskler och styrka. De tappar inte fattningen oavsett vad du gör med dem. De bara levererar. Jag har hört en del fina rörkonstruktioner som har ett mer lättflytande ljud, lite mer organiskt levande, men det är inte stora skillnader. Dessa QSC-stegen har då istället en massa djä.a anamma och slagkraft. Skulle jag huvudsakligen lyssna på finstämd musik typ en ensam kvinna som sjunger nån trevlig trudilutt kompad av nån ståbas och kanske en gitarr eller så, så skulle jag föredra nån mer hifibetonad förstärkare. Vill man mangla film, Rammstein, Kraftverk, Metallica eller annan lite mer energirik musik och vill behålla kontroll och slagkraften så är QSC ett bra val. Vill man driva subbor så finns det knappt bättre. Rent, kontrollerat med bra dynamik och driv. Det är mina erfarenheter.
Mvh Johannes. |
|
|
matsj
Member
937 Posts |
Posted - 2008/11/12 : 09:29:53
|
Jag har kopplat ur fläkten på mitt steg. Har kört det i 4 ohm mono hårt utan att det har stannat. Mycket driftsäkert skulle jag vilja säga .
mats |
1W=115db. |
|
|
BosseBula
3057 Posts |
Posted - 2008/11/13 : 21:19:24
|
Uj, kul med aktivitet i sin tråd när man varit borta. Vi fick en liten dotter igår nämligen.
martinsson & Circlomanen: Förmodligen blir jag beroende av QSC steget, så jag får väl köpa mig ett(+) eget sen. Men det kan ju räcka med ett 2402 kanske.
matsj: Gött, jag kör inte det alls hårt så då känner jag mig lugn. |
|
|
|
tian
200.000-klubben
1550 Posts |
Posted - 2008/11/13 : 21:29:08
|
quote: tian: Tack! Men du har ju ute dina goa högtalare, med 18" basar i, till försäljning?
Nja, inte tills jag hittar något annat egentligen
Men jag ska lyssna runt lite tills man hittar något som behagar ens öron |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2008/11/19 : 07:44:13
|
[qutoe]Vi fick en liten dotter igår nämligen.[/quote]
Jättegrattis!!!
då förstår jag verkligen att focuset har flyttats, när du så småning om kommer ner på materiell nivå igen är jag nyfiken på hur du upplever steget.
Återigen, jättegrattis på er! |
|
|
Manga X
Donator: Bildserver
3083 Posts |
Posted - 2008/11/19 : 08:04:58
|
Grattis till den lilla skrikaren!
Mvh Magnus Eriksson |
|
|
BosseBula
3057 Posts |
Posted - 2008/11/19 : 20:11:49
|
Tack för gratulationerna!
Jag återkommer med mer QSC intryck senare men här får ni en bild på vår lilla flicka som numera tar upp nästan all ens energi.
|
|
|
|
Egill
Member
376 Posts |
Posted - 2008/11/19 : 20:49:59
|
Grattis Bosse, dags att barnsäkra anläggningen inom nå't år då.. |
Vituð ér enn, eða hvað? |
|
|
tian
200.000-klubben
1550 Posts |
Posted - 2008/11/19 : 21:11:00
|
Grattis !!! :) |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2008/11/19 : 21:44:14
|
Jättegrattis till tillskottet!!!!!!!! |
|
|
BosseBula
3057 Posts |
Posted - 2008/11/19 : 21:56:22
|
Tack så mycket! Jag och sambon är väldigt glada, om än trötta..
Jag argumenterade för att ha SVA2100 som surroundhögtalare delvis för att dom var rätt barnsäkra. Dock kan jag tänka mig att JBL 2240 elementen kan vara rätt lockande att trycka in om man är barn... Annars hade jag tänkt att lillflickan kunde få sig en vintage anläggning om några år så hon får en bra väg in i vår hobby. Snacka om guldöron när dom är små. |
|
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2008/11/19 : 22:04:08
|
GRATTIS! Det största som händer i ens liv |
Artphotography |
|
|
Hajfi
Member
531 Posts |
Posted - 2008/11/19 : 22:59:26
|
GRATTIS!!!
|
Stereotypen |
|
|
Musik Hemma
Member
191 Posts |
Posted - 2008/11/19 : 23:17:44
|
Med det inlevelsefulla uttrycket i sitt lilla fina ansikte kan det inte bli annat än en jazzsolist.
Supergrattis till eran stjärna.
Med vänlig hälsning
Mats |
" 90 procent av min förmögenhet har jag spenderat på droger och prostituerade, resten har jag slösat bort". Sebastian Horsley. |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2008/11/20 : 12:35:07
|
Grattis Bosse hälsa fru Bossebula med till den lilla.
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2008/11/20 : 13:05:08
|
En Bula till
Grattis Bosse !! |
|
|
|
Kilgore
Member
1579 Posts |
Posted - 2008/11/20 : 15:41:22
|
Vilken söt liten hifitjej :) Grattis Bosse! |
"I love the smell of fresh napalm in the morning" /Lieutenant Colonel Bill Kilgore |
|
|
Topic |
|