HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 BosseBula - Rumsnoder?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 20

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2008/09/26 :  21:47:53  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Circlomanen: Båda varianterna låter härligt brutala!

Om jag hade byggt en bra htpc så hade jag dessutom kunnat styra exakt vad subben skulle spela och kompensera för rumsnoderna. Alltid gött med lite drömmar.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

BosseBula

3057 Posts

Posted - 2008/09/30 :  00:06:52  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Ett tjockt brev dök ner i brevlådan innehållandes dessa..

Ett par JJ E88CC alltså. Och det var inte bara jag blev nyfiken.

Ni såg dessutom att rören står på den förstärkare dom snart ska få stifta en riktigt nära bekantskap.

Lite närmre får man allt kolla upp det där spännande...

Men närmre än så fick han inte komma.

Här är det ena röret i sin nakna form.

Min medlemstråd
Go to Top of Page

BosseBula

3057 Posts

Posted - 2008/09/30 :  00:14:04  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Om man ska ta av 12 st skruvar så tar iaf den late en sådan här till hjälp..

Här har det ena röret kommit på plats i stärkaren.

Här är det täckt av alla sina skydd igen. Inte för att jag har förstått varför dom skydden ska vara där, men men, dom var där innan så.

Här ligger ett av de gamla rören och tar igen sig mellan de 2 rätt rejäla trafo'sarna. Det står "10" och "OTK1" på röret. Något ryskt rör enligt den förra ägaren, har jag för mig.

Det var allt för nu. Jag har ett litet tillskott till, men det tar vi en annan dag.

Rören spelar på rätt bra redan nu förresten. Ett rätt framskjutet mellanregister och en go bas är det jag kan säga efter en timmes lyssnande. Passar mig nog rätt bra alltså.

Min medlemstråd
Go to Top of Page

BosseBula

3057 Posts

Posted - 2008/10/12 :  23:39:13  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Så många bilder och inte en enda kommentar? Hm, jag som trodde rör var lite intressant iaf. Har en annan minimal nyhet men den får eventuella besökare se istället då.

Nåja, jag fortsätter monologen med lite dystra miner över att ha lämnat igen DA9'an. Lavry'n spelar på bra på väldigt bra inspelningar men annars saknar jag DA9'an som sagt. Får väl ta tag i att skaffa en xlr->rca kabel iofs, så Lavryn kan få en bättre möjlighet i systemet.

Min medlemstråd
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/10/13 :  06:38:50  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Inga Goldpins ??

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

BosseBula

3057 Posts

Posted - 2008/10/13 :  23:39:36  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Nope, jag snikade och köpte utan goldpins..

Direkt när jag bytte rör så hörde jag skillnad men sen vande man sig förvånansvärt snabbt.

Min medlemstråd
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2008/10/13 :  23:43:12  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Hojta om du vill testa

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2008/10/16 :  15:59:27  Show Profile Send Ledzepp a Private Message  Reply
Bytte rör i min Logos för nån vecka från Harmonix till just dessa JJ, är inte säker på skillnaden som blev....ska kanske stoppa in dom gamla igen för en test nu när JJ är inspelade, vad tyckte du blev bättre/sämre?

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

BosseBula

3057 Posts

Posted - 2008/10/16 :  22:08:46  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Johan: Kanske kan låna med dom hem efter en provlyssning hos dig?

Ledzepp: Du menar efter inspelningen va? Hm, inte lätt. Tror möjligen att dom är lite mer homogena nu. I början tyckte jag mellanregistret stack ut mer. Eller en viss del av mellanregistret. Men det kan oxå vara mina öron som vant sig..

Min medlemstråd
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2008/10/16 :  22:10:44  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Johan: Kanske kan låna med dom hem efter en provlyssning hos dig?

Jo då, dom sitter i min 323:a men jag har dom andra med

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

BosseBula

3057 Posts

Posted - 2008/11/03 :  22:22:27  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
De bidde lite basar idag...

Skakar allting?

Nah, så farligt var det inte.

Sambon tyckte dom var lite i största laget...

Det är ett par JBL 2240 (18") som har varsin låda på ca 130 liter. Tydligen är lådan avstämd till 25Hz.

Dom drivs än så länge av "center"-kanalen i Sherbourn slutsteget eftersom jag kör utan center nu. Jag vet inte hur bra det är att parallellkoppla dom båda till samma kanal heller... Är det kontrollen över elementen som blir sämre?

Det blev rätt mycke bas iaf. Kanske lite väl mycket för musik, men det är mest film som avnjuts i den anläggningen ivf.

Min medlemstråd
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/11/04 :  07:29:21  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Tyckte hon de var stora Allt under 500 liter klassas som
stativare vet du väl

Snygga som attan var de iallafall. Grattis! Nu är det bara å baxa
runt för att hitta optimal placering. Har de hjul?

Delar du topparna aktivt mot basarna?
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2008/11/04 :  08:02:15  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Galenpanna !!

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

BosseBula

3057 Posts

Posted - 2008/11/04 :  08:33:17  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Hehe, visst är dom goa.

Dom har möbeltassar under sig så det går bra att skjuta fram dom över golvet. Just nu delar hembioförsteget dom vid 80Hz. Delade jag vid 60Hz så blev de för lite bas. Till musik är det inte riktigt bra delning, men till film funkar de nog.

Min medlemstråd
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2008/11/04 :  09:03:03  Show Profile Send matsj a Private Message  Reply
Vill du prova 2x2,5KW till dem ? De passar bra hemma hos dig.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2008/11/04 :  10:06:57  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Grattis till riktiga baselement!
De kräver nog ett förstärkeri med lite mer ork än centerkanalen på en surre-förstärkare. Ett QSC RMX-1850 HD vore nog mer lämpat.
Jag tror att du kan vinna mycket på att räkna lite på lådorna och bygga nått nytt. 130 liter låter lite smått i min värld. De borde inte ge mycket under typ 35 Hz eller så.

Så här ser det ut enligt Hornresp med en JBL 2240H i en 130 liters låda avstämd till ca 25 Hz. Porten är 150 cm2 i yta och 40 cm lång. Vet inte om det stämmer med vad du har.

quote:
Sambon tyckte dom var lite i största laget

Kvinnor kan ha ett par m3 garderober med kläder, och det skall vi män stå ut med, men om vi vill ha högtalare på 130 liter då blir det en massa gnäll. Det känns inte rättvist och välbalanserat.

Johannes.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2008/11/04 :  10:16:48  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply

230 liter och en port på 150 cm2 yta och 15 cm längd ger detta resultatet. Portresonansen är vid ca 30 Hz. Betydligt bättre för hemmabruk. Du kanske inte vill mata den med två kilowatt längre, men jag tror inte det behövs med två sådana manliga basar i hemmamiljö.

Johannes.
Go to Top of Page

BosseBula

3057 Posts

Posted - 2008/11/04 :  12:54:49  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
matsj: De låter som en skoj grej!

Circlomanen: Goa idéer men jag får nog hålla mig med dessa lådor ett tag. Kan jag inte eq'a upp de lägre frekvenserna och köra ett rejält slutsteg istället för att bygga större lådor?

Min medlemstråd
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2008/11/04 :  13:19:20  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Kan jag inte eq'a upp de lägre frekvenserna och köra ett rejält slutsteg istället för att bygga större lådor?

Jo, det kan du väl antagligen, men då känns det ju bättre att stänga portarna. Dels för att inte pressa de stackars små elementen att röra sig för mycket under avstämningen, dels för att jag tror att det blir renare utan det enorma "flåset" från portarna. Det kommer att handla om ca 8 dB kompensation vid 25 - 30 Hz. Det kräver en del förstärkareffekt.
Ännu mer anledning att kolla på ett par bryggade QSC rMX 1850 HD eller liknande. En kilowatt till varje element är inte för mycket om du skall EQa dem så hårt.

Kanske bygga ett par tappade horn till dem? Fick lite fort fram en lösning på ca 900 liter till varje element.

Jag har suttit och tittat på dessa ett par gånger idag. De är ju rent av vackra! Jag är lite avis på dem. Jag vill oxå ha! Stora PA 18 tummare är nått särskilt. De är som amerikanska muskelbilar. Manliga och roliga. Inte praktiska och bränslesnåla som en liten japs eller europe'.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

BosseBula

3057 Posts

Posted - 2008/11/04 :  19:19:56  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Jag får väl börja med att låna ett steg av matsj. Sen får vi se vad som dyker upp på beg marknaden. InterM R500 har blivit hyllat, men det känns lite klent. QSC PLX2402 känns lite dyrt. Iaf nytt.. Hm.

900 liter tappade horn väntar jag nog med. Delvis för att om ca en vecka så är husfriden slut...

Visst är dom fina. Har inte du grejor så det räcker där hemma? Iofs en dum fråga. Klart du inte har.

Min medlemstråd
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2008/11/07 :  22:27:36  Show Profile Send Anton a Private Message  Reply
Jösses vad läckert!!!
Go to Top of Page

BosseBula

3057 Posts

Posted - 2008/11/08 :  00:12:49  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Tack Anton! Det värmer, speciellt med tanke på hur läcker din egen anläggning är!

Imorron kommer förmodligen matsj förbi med 1-2st feta PA slutsteg.

Min medlemstråd
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2008/11/09 :  19:05:32  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
Go to Top of Page

BosseBula

3057 Posts

Posted - 2008/11/10 :  00:08:06  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
U1

En QSC PLX 3402 gjorde saker lite annorlunda här hemma. Inge mer oanständigt bummel utan nu är det kontrol på elementen. 2 x 700W i 8ohm.

Nu är det inställning som gäller. Room Analyzer. Få tag i en behringer så man kan eq'a lite å så. Får se vad vad som hinns med, det är planerat att vi ska bli föräldrar om 3 dagar..

Min medlemstråd
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2008/11/10 :  02:36:44  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
BosseBula: Jösses vilka basar...

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page
Page: of 20 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000