HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 BosseBula - Rumsnoder?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 20

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2008/09/13 :  00:25:34  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Det blev allt lite feta riff här ikväll..

Dessutom hann jag med att sälja mina surroundhögtalare ikväll. HFLS-1 får agera där tills jag får hem uppgraderingen.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

BosseBula

3057 Posts

Posted - 2008/09/13 :  11:51:23  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Då var Accuphase'n såld. Ett tufft beslut men den blev besegrad av DK Design.

Min medlemstråd
Go to Top of Page

BosseBula

3057 Posts

Posted - 2008/09/15 :  23:58:48  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Då har det kommit hem lite högtalare igen. Ett par JBL SVA2100 till. Dom ska provas som surround högtalare och en av dom som center. Helst vill jag ha en till så det blir 5st likadana i hembio-uppsättningen. För nu så får jag nöja mig med 8st 10" element.

Här står dom och väntar på att bli fotade..

Centern känner sig nog lite liten i sammanhanget...

Här står dom lite mer nakna..

Min medlemstråd
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/09/16 :  06:31:14  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
flest basar vinner ?
Om du lyckas hitta fler SVA (även den mindre) så har du en killer på gång !

Vad har du tänkt att köra med för sub ??

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

BosseBula

3057 Posts

Posted - 2008/09/16 :  08:49:57  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Mjo, är det inte flest basar som vinner?

Jag saknar inte sub än så länge. Men visst, SVA2100 går inte så djupt så det hade nog blivit skillnad. Jag vet inte vilken sub som skulle kunna passa faktiskt. Förslag?

Min medlemstråd
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/09/16 :  10:18:44  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Två stora tappade horn
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2008/09/16 :  10:48:07  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Ojoj, nu börjar det bli riktigt fet hemmabio Bosse :)
Dags att hälsa på igen tror jag...

1-2st SVS-subbor hade säkert passat in bra.
Velodyne är ju trevliga, men lite dyra...

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

BosseBula

3057 Posts

Posted - 2008/09/16 :  18:38:16  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
PetterPerson: Kanske de kanske.. Tyvärr är jag inte så händig. Du har inte några till övers?

Kilgore: Du är alltid välkommen! Mm, 1st SVS PB12-Plus hade inte varit fel. Tycker den är lite dyr ny bara... Får se om man ramlar över en beg. Men först skulle jag vilja trilla över 1st JBL SVA2100 till.

Min medlemstråd
Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2008/09/16 :  19:41:09  Show Profile Send educk a Private Message  Reply
är det ett sådant design system som man hänger på väggen?

synd att du inte är händig en sub med hemp acoustics Tsuzureko 25 tummare hade passat in. kanske går att ha till ett tappat horn me

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2008/09/16 :  19:54:45  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply

Detta är ju vackert så man gråter!

Till detta är det bara att fortsätta med JBL. Subben borde vara 2 st JBL 2242H i en stor basreflexlåda.

Vacker hemmabio!

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2008/09/16 :  20:23:23  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Hur låter dessa JBL SVA2100 ?
Dom ser onekligen trevliga ut, måste jag säga.

Håller helt klart med Circlomanen, JBL 2242H i 350L låda avstämd till 25hz :) Perfa
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2008/09/16 :  20:55:05  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Händig eller inte, tappade horn kan vem som helst bygga! Det enda
konstruktionsmässiga som skiljer en sluten låda är mittskivan.
Annars är det lika många delar om man bortser från stagnignen.
Kruxet är designen och elementvalet, men det finns pm:funktionen för
Go to Top of Page

BosseBula

3057 Posts

Posted - 2008/09/16 :  21:00:35  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
educk: Jepp, man fick hitta reglarna först för att få något rejält att fästa dom i.. Sicket grymt element!

Circlomanen: Kul att man kunde glädja dig med en enkel bild! Ditt förslag låter onekligen intressant när man läser detta:
quote:
I felt like I was being pinned to the chair when this thing kicked in. The bass comes right through your toes.
(Klippt från http://www.diysubwoofers.org/talkshop/messages/39051.htm)

tian: Jag tycker dom låter rätt bra. Därför jag har 4st nu..

Hur stor låda blir egentligen 350 liter? Jag får googla lite mer på dom elementen sen.

Det lät bättre när jag spelade på andra hållet innan men på det hållet kunde jag inte ha projektorduken tyckte jag. Nu har jag tänkt få upp några BAD paneler på väggarna för att få ner ekot i rummet. Det är mycket träpanel i rummet som gör att höga frekvenser studsar omkring en del.

Jag har lite room analyzer bilder från både hemmabio-rummet och hifi-rummet som kommer upp på ett forum nära er snart...

Min medlemstråd
Go to Top of Page

BosseBula

3057 Posts

Posted - 2008/09/16 :  21:02:06  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
PetterPerson: Jo, dock är Circlomanens förslag rätt lockande. Ditt oxå iofs.

Min medlemstråd
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2008/09/16 :  21:15:46  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Tänk också på att ett tappat horn med 12" (25-80 Hz) bara blir 150-
170 liter...tar inte upp så mycket golvyta heller, men blir två
meter höga.

Det är bara å höra av sig isåfall
Go to Top of Page

BosseBula

3057 Posts

Posted - 2008/09/16 :  21:57:52  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Sambon har sagt att större högtalare än sva2100 får jag inte köpa (just nu tyder jag det som..)

En nackdel med Circlos lösning är nog att JBL elementen är rätt dyra... Antar att de tappade hornen inte kräver så dyra element.

Tror bestämt att matsj har 2st 2242h i 2 lådor redan.. Får prata lite snällt med honom.

Min medlemstråd
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2008/09/17 :  15:42:09  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Bosse, du har ju även Nerik som sitter med 4st JBL 2242:or, 2st/700l låda, bättre bas går inte att frambringa.
Go to Top of Page

BosseBula

3057 Posts

Posted - 2008/09/17 :  18:33:58  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Mjo, men jag känner matsj bättre.

Min medlemstråd
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2008/09/17 :  21:39:55  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Har du provat att låta en av golvarna agera center ??

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

BosseBula

3057 Posts

Posted - 2008/09/17 :  22:36:56  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Jepp, jag har spelat så sen igår. Det blir väldigt homogent å fint. Det vassa ljudet som fanns lite ibland innan är borta. Tyvärr saknar jag en högtalare för att kunna köra 5.0

Nästa steg är att testa dom som surround. Kommer nog att köra utan center då. Ett tag iaf.

Min medlemstråd
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2008/09/17 :  22:52:43  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Då det är ganska stor skillnad mellan centern o resten så hade jag antingen kört utan center eller offrat den ena golvaren till center.

Det blir liksom ett hål i ljudet om det skiljer för mycket i storlek.

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

BosseBula

3057 Posts

Posted - 2008/09/17 :  23:30:02  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Mjo, jag vet. Men av någon anledning så blir "center"-ljudet lite diffust när det delas upp till frontarna. Kan bero på alla reflektioner möjligtvis, det är inte mycket som stoppar ljudet än i det rummet. 3-4 BAD ska nog kunna fixa till det lite iaf.

Min medlemstråd
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/09/25 :  09:24:01  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Ser fett värre ut Gäller man har plats bara....

Snygga högtalarkablar Låter de något?

Artphotography
Go to Top of Page

BosseBula

3057 Posts

Posted - 2008/09/25 :  22:10:51  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Plats har vi än så länge. Kommer bli mindre snart med fler familjemedlemmar...

Jovars, dom spelar på rätt bra. Har nog lite av mitt spelideal i sig med snäll diskant och bra bas. Vill du ha tillbaka dom snart kanske?

Min medlemstråd
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2008/09/25 :  22:33:50  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
En nackdel med Circlos lösning är nog att JBL elementen är rätt dyra... Antar att de tappade hornen inte kräver så dyra element.

quote:
Tänk också på att ett tappat horn med 12" (25-80 Hz) bara blir 150-
170 liter...tar inte upp så mycket golvyta heller, men blir två
meter höga.

De behöver inte bli två meter höga. De kan bli en meter eller så om man veckar dom lite mer än PP.
Ett tappat horn med en 12a i motsvarar väl ungerfär en 2x18 låda i basresurser. Den behöver ju inte bli så stor heller. 200 liter eller så. Ett B&C 12NW100 med en 5 mH 0,6 ohm DCR spole till kan prestera fruktansvärt. Ljuvliga element.
Istället för just JBLs 2242H skulle du med fördel kuna köpa en st B&C 18TBX100. De är vad jag förstår, bättre än JBLs något åldrade trotjänare 2242. Hyggligt billiga. I en vanlig bostad så behöver du nog bara en, men 4 st är ju roligare, det går ju inrte att sticka under stol med.

Johannes.
Go to Top of Page
Page: of 20 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000