Author |
Topic  |
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts |
Posted - 2008/02/26 : 10:41:24
|
quote: Jag har dom vinklade mot det armstöd som kräver mest invinkling.
Sitter du inte i givakt mitt i fåtöljen?   |
 |
|
BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts |
Posted - 2008/02/26 : 11:13:19
|
Haha, halvligger/sitter mitt i fåtöljen. Hoppas du förstod meningen med meningen annars.. |
Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar Min medlemstråd
|
 |
|
huzze

10180 Posts |
Posted - 2008/02/26 : 11:33:15
|
Jodå. Själv är jag "sitta längst till höger i soffan människa". Därför sitter jag sällan i sweetspot och gillar kraftig invinkling, för det gynnar stereoperspektivet off-spot. |
 |
|
huzze

10180 Posts |
|
BosseBula

3057 Posts |
Posted - 2008/02/26 : 12:59:09
|
Nah, det dröjer ett flertal år innan jag är uppe i den prisnivån på cd-spelare. Tror inte jag hittar någon accuphase för de pengarna jag vill ge, dvs runt 10-15 max. Håller mig nog nöjd nu och köper en kompletterande sub av något slag istället.
Jag har ok ljud vid datorn nu oxå i hifirummet, den ena högtalaren är riktad rakt mot mig då. Skrivbord och dator står till höger när man kommer in i rummet. |
Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar Min medlemstråd
|
 |
|
BosseBula

3057 Posts |
Posted - 2008/03/12 : 16:56:22
|
Jag blev med ny kabel idag. En styck PS Audio xStream Reference XLR. Den har lite historia bakom sig. Först i ledet (?) var Ledzepp, sen Klenkar, räven och nu jag.
Precis som Klenkar i sin annons så lånar jag bilden på kabeln av Ledzepp. Jag har samma typ av golv här så det skulle kunna vara här...

Den fick ersätta kjell å co xlr'n som satt mellan benchmark'en och accuphase'n. Orkade inte göra en noggrann jämförelse men det känns bättre iaf.
Sen är jag vänlig nog att spela in Dan's Van den Hul CS 122 Hybrid högtalarkablar. |
|
 |
|
BosseBula

3057 Posts |
Posted - 2008/03/23 : 02:11:14
|
Nu vet jag inte vilken förstärkare som ska stanna... Bytade tillbaka till DK Design stärkaren igår och helt plötsligt kom det ett par toners lägre bas ur Sonus Faber. Basgångar som inte går fram med Accuphase'n var plötsligt där. Ljudbilden blev lite bättre oxå. Hm. Möjligen att Accuphase spelar lite mjukare, Diana Krall's A Case Of You lät lite hårt med DK Designen. Får se hur den spelar med Accuphase'n sen.
Spelar just idag med de analoga utgångarna från Marantz 5400OSE för första gången och det låter inte kattskit. Det saknas väl lite jämfört med nosdac eller benchmark iofs. |
|
 |
|
FBK
700.000-klubben

7380 Posts |
Posted - 2008/03/24 : 00:16:49
|
quote: Nu vet jag inte vilken förstärkare som ska stanna... Bytade tillbaka till DK Design stärkaren igår och helt plötsligt kom det ett par toners lägre bas ur Sonus Faber. Basgångar som inte går fram med Accuphase'n var plötsligt där. Ljudbilden blev lite bättre oxå. Hm. Möjligen att Accuphase spelar lite mjukare, Diana Krall's A Case Of You lät lite hårt med DK Designen. Får se hur den spelar med Accuphase'n sen.
Mina erfarenheter angående stärkare till Sonus Faber Grand Piano Home är att riktigt neutrala slutsteg med kraftfull basåtergivning passar bäst, annars så blir basen ganska tam och otydlig. Testade slutsteg som Primare A30(lät uselt ihop med SFGP),Advantage A300(lite bättre),DIY Ice power konstruktion(Bra),men det var ett flerkanals slutsteg ifrån TagMclaren(lånat av en kompis då) som var klart bäst McCormack DNA1 Deluxe som jag sedan köpte funkade okej ihop med Sonus Faber Grand Piano Home men inte lika bra som det blev TagMclaren.
|
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
 |
|
BosseBula

3057 Posts |
Posted - 2008/03/24 : 01:25:13
|
Mm, med tanke på basen så är nog DK Design'n vinnaren. Men Accuphase'n har möjligen lite bättre mellanregister. Dock kan man byta rör i DK Design'n för att ändra karaktär lite på den.
Annars sitter jag och söker efter några subbar... En snabb till hifirummet och 1-2 hemmabiosubbar som kan komplettera de smått gigantiska JBL'erna i hembion. En REL eller liknande i lilla rummet. Och XTZ 99W12 kanske i de stora!? Läste att den senare inte gick så djupt tyvärr. |
|
 |
|
FBK
700.000-klubben

7380 Posts |
|
BosseBula

3057 Posts |
Posted - 2008/03/30 : 00:13:26
|
FBK: Den hade kanske varit något till hembion. Avvaktar lite och kollar runt lite mer.
Lyssnade på José González innan och konstaterade efter ett tag att det nog aldrig låtit så bra hos mig innan. I lägenheten tänkte jag aldrig i banor som ljudbild och liknande fina hifi-termer men här i hifirummet så målas det upp en scen framför mig. Den är inte optimal. Ska testa att flytta ut högtalarna längre åt sidorna för att få lite bredare ljudbild. Basen saknar lite och går ibland bort lite i lyssningsposition. Men det är njutbart att lyssna. 
I hembion försöker jag hitta en större högtalare än centern för att köra som center. Tycker helt enkelt centern är för klen i jämförelse med de gigantiska SVA2100. |
|
 |
|
BosseBula

3057 Posts |
Posted - 2008/04/20 : 15:15:49
|
Hm, det är första gången som jag funderar på att byta bort nosdac'n. Har nämligen lånat hem en Harmony Design DA9 och röster, kropp och helhet låter bättre med den. Tyvärr har den en störig "feature" att den stänger av mellan nästan alla låtar för att sen klicka igång igen vid start av nästa låt. Nån annan som märkt detta?
Får nog lägga undan planerna på att uppgradera centern i hemmabion, den funkar hyffsat. Drägglade lite över en svs pb-12 plus/2 innan, men den är kanske lite väl stor även för vårt stora allrum. |
|
 |
|
Stridbeck
Member

85 Posts |
Posted - 2008/04/20 : 21:59:45
|
DA9 med volymkontroll är avsedd att kopplas direkt till ett slutsteg. Det finns en risk att det på något sätt kommer ut oljud ur dacen både vid korrekt och felaktig användning. Detta oljud dämpas inte av volymen, eftersom den är digital, och kan vara mycket otrevligt att få ut i högtalarna. Därför har DA9 med volymkontroll försetts med en aningen nervös muting som mutar utgången direkt när det inte finns data in. Anledningen till att denna realiseras med ett relä är därför att det är den lösning som påverkar ljudet minst. En halvledarmuting är visserligen billigare, men inte lika bra. Det går naturligtvis att göra DA9 med volym klickfri, men då skulle den bli dyrare eftersom det skulle kräva ytterligare ett förstärkarsteg.
Versionen utan volym har ingen muting och är alltså helt klickfri, eftersom den ju kopplas via volymkontroll som dämpar ev oljud.
|
 |
|
BosseBula

3057 Posts |
Posted - 2008/04/20 : 22:38:30
|
Ah, tack för svaret. Minst sagt utförligt. Inte omöjligt att det blir inköp då. |
|
 |
|
Kilgore
Member

1579 Posts |
Posted - 2008/04/21 : 07:17:46
|
Jaså DA9:an föll i smaken! Roligt at höra att den passade bra i din anläggning :) Bra svar från Stridbeck att det bara var den volymkontrollerade DAC:en som hade relä på utgången. |
"I love the smell of fresh napalm in the morning" /Lieutenant Colonel Bill Kilgore |
 |
|
BosseBula

3057 Posts |
Posted - 2008/05/14 : 22:10:24
|
Hm, tror jag börjar fatta vitsen med våra lilla hobby. Det börjar låta riktigt bra. Sista uppgraderingen var inte illa... |
|
 |
|
FBK
700.000-klubben

7380 Posts |
Posted - 2008/05/14 : 23:30:42
|
quote: I hembion försöker jag hitta en större högtalare än centern för att köra som center. Tycker helt enkelt centern är för klen i jämförelse med de gigantiska SVA2100.
Dessa kanske även passar som center.. http://www.blocket.se/vi/16385106.htm?ca=11_s |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
 |
|
BosseBula

3057 Posts |
Posted - 2008/05/14 : 23:38:02
|
Nja, dom är lika stora som centern. Men de passar kanske som bakre center kanaler i ett 7.1 system. (om det blir sub nån gång vill säga... saknar inte sub jättemycket iofs)
Tack för tipset! |
|
 |
|
BosseBula

3057 Posts |
Posted - 2008/06/13 : 19:32:56
|
Då har Lavry DA10 kommit på plats. Den går in balanserat till DK Design'n och det är inte helt optimalt då stärkaren spelar bättre med rca in. Vet inte varför... Men Accuphase ska snart kopplas in igen för en eller flera veckors test. Och accuphase'n ska vara bättre med balanserat in. |
|
 |
|
Jonne
Member

1102 Posts |
Posted - 2008/07/02 : 21:32:21
|
Hur går det här då BosseBula Nöjd med Lavryn. ? |
 |
|
BosseBula

3057 Posts |
Posted - 2008/07/02 : 22:30:03
|
Nja, vet inte. Harmony Design har ett "mörkare" ljud som passar mig och rummet bättre tror jag. Jag ska nog byta rör i förstärkaren (DK'n) så får vi se om Lavryn passar bättre då. Har iofs inte provat att koppla in Lavryn icke-balanserat än. Hittar inte min xlr-rca kabel...
Jag trodde Accuphase och Lavryn skulle passa ihop eftersom Accuphase'n gillar balanserat in, men det blev för ljust i mitt rum iaf. Det slukar en del bas och värme... |
|
 |
|
Jonne
Member

1102 Posts |
Posted - 2008/07/02 : 23:11:00
|
Hoppas du hittar rätt. |
 |
|
BosseBula

3057 Posts |
|
Jonne
Member

1102 Posts |
Posted - 2008/07/03 : 08:05:23
|
Alltid kul med nya leksaker 
|
 |
|
Kilgore
Member

1579 Posts |
Posted - 2008/07/03 : 08:57:25
|
Aha, guran kom igår, kul :) Då ser jag fram emot feta riff nästa gång jag hälsar på ;) |
"I love the smell of fresh napalm in the morning" /Lieutenant Colonel Bill Kilgore |
 |
|
Topic  |
|