Author |
Topic |
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 19:24:18
|
dålig bild.. men får duga.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 19:24:18
|
Det är strömrensarn ni snackade om på lördagen väl? |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 19:27:28
|
jajamensan.. Så rätt så rätt..
Det är nordost thor strömfixare som skall utprovas...
och bättre testare än jag och ulf är svårt att finna då vi är skeptiska till max mot alla dylika saker som detta...
Så kan den göra gott så är det ju rätt säkert INTE inbillade saker den gör i alla fall..
edit.. fel bild.. nu bytt.. |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2005/11/14 19:29:32 |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 19:32:45
|
Och så här ser den ut med lite sladdar inkopplade där i bak..
Det som är anslutet är två st nätisar silver resolution .. En harmonix samt en Cardas
Matningen av spänning in i nordost thor är en "wolfgang DIY" (creative audio) terminerad med guldpluggar på båda sidorna... |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2005/11/14 19:38:24 |
|
|
BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben
3057 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 20:40:28
|
Ah, det trodde jag inte. Kul att ni tar er på detta prov även om ni är skeptiska båda 2 (3?). Iofs kan det testet luta åt att ni lurar er själva att det är sämre än det kanske är... Men nåja, ska bli kul å läsa ert omdöme. |
Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar Min medlemstråd
|
|
|
EmilH
Member
484 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 20:59:53
|
Aha, hört många postiva kommentarer kring Nordost apparaten.. skall bli kul att höra vad ni tycker om den... I övrigt ett reportage med fart i.. alltid kul att se sig om lite i Stockholms trakten :-)
Fortsätter att följa din resa... kör på bara !! :-) |
|
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 22:00:40
|
Klart de betingar ett högt pris - de är ju HiFi Forum-färgade!
/Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 22:07:48
|
vad roligt att se er vakna till lite.. Man var ju snudd rädd att det bara fanns FBK o matte76 som levde där ute ju
Sorry det vart ett uppehåll här.. Fick mina efterlängtade basar idag. Så jag har bytt ut dom .. Nu är det bara filtret som ska bytas lite komponenter i. Men ska mjuka upp basarna lite först så man hör VAD som händer och inte bara att det händer..
Sedan vet jag inte om Ulf o jag skulle starta en egen tråd med omdömmen... Men kanske verkar lite omständigt för att berätta lite kort om våra erfarenheter iofs.. Ska ringa ULF o höra vad han tycker..
Blir ju dummt OM man söker på denna apparat att behöva läsa hela repotaget kanske..
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 22:31:13
|
Talade med Ulf lite.. Han skriver lite här snart.. Sedan ska vi fortsätta med lite spioneri på AÖ gänget då dom besökte mickeY
edit. "ulf" är inte spionen. Det är ju Lena och jag som är som ni säkert förstår. Så snart åker dessa på så man matchar rollen som spion |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2005/11/14 22:33:49 |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 22:49:21
|
Vavar du hemma hos MikeY på AÖ-träffen?, synd att man inte hade tid att närvara |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 22:57:06
|
japp Ulf frågade om vi fick komma med.. Och mickeY hade vänligheten att låta oss få hänga på.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
ulf
Member
332 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 23:25:41
|
Först instämmer med Mayro: Riktigt trist att StorStockholm med 2 miljoner invånare knappt har någon tung High End att lyssna på i butik. Jag längtar verkligen eftet att få höra Wilson Maxx,Utopia Be,Avalon Diamond Eidilon, Avtangard Trio,Von Schweikert VR 7 etc bra uppställda i bra demorum (tillskillnad från mässorna). För att inte tala om Genesis 201!! Enligt Leif Häggmark håller Audionord på att färdigställa ett demorum med Maxx drivna av nya Krellarna. Jag hoppas mycket på detta. Just Wilson Maxx verkar dela HIFIvärlden i 2 delar nu. PÅ www.audiogon.com i USA pågår en jättetråd där hälften anser Maxx2 vara bland det bästa som finns medan den andra hälften sågor dom!! Trist att inte kunna delta i den debatten.
Ang besöket hos Sontec gillade jag ML högtalarna även om de kändes för klent drivna. Stor ljudbild som släppte från högtalarna och hög upplösning. Basen kändes dock klen både med o utan subben. JMlaben gav bättre bas men hade mindre ljudbild och ett ljud som inte riktigt släppte. En av mina favorithögtalare är för övrigt ML Prodigy (ersätts nu av en ny som heter Summit) och när Sontec vid ett tidigare tillfälle drev dem med största Gryphon steget lät det mycket bra. En beg Prodigy måste vara ett av de bästa ljudköpen nu, gärna med en beg Krell att driva med!!
Fick som sagt tillfälle att låna en Nordost Thor (tack Ljudmakarn). Apparaten har ju fått mycket lovord runt om i världen. Jag har aldrig provat någon strömrenare så jag visste inte alls vad som väntade. Men från första stund stod det klart att något positivt var på gång. Först kopplades CD (reimyo 777 med Harmonix nätkabeln). Ljudet blev lite renare o klarare, basgången gick tydligare att höra,de övre registren blev något mjukare o behagligare utan att jag upplevde att något skars bort. Alla microdetaljer fanns kvar! Allt detta positiva skedde utan att dynamiken på något sätt begränsades. När sedan nätdelen till Audio Artistrys aktiva filter kopplades in blev nu nämda fördelar ytterligare lite påtagligare. Sist kopplades försteget Jeff Rowland Synergy IIi in. Nu märktes dock inte någon ytterligare skillnad (kanske beroende på förstegets synnerligen kompetenta separata nätdel). Norost Thor var en klart positiv upplevelse! Men priset drygt 30000:- känns svettigt! Hade den kostat hälften hade jag slagit till direkt!
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 23:43:47
|
Ja Ulf samanfattade nog besöken väl.. Samt även hur man upplevde denna nätrenare...
Tror Ulf kommer lägga ut en egen tråd om nordosten där man även kan diskutera mer om även andra liknande produkter.. Blir lätt att söka på för framtida ev spekulanter av dylika saker då att finna lite info.
Så var det dax för AÖ mötet... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 23:55:19
|
Så var vi framme vid lördagen då vi skulle besöka MickeY.. Ledaren för Sthlmgängets stugvärme..
Och att man kände en varm go välkomnande stämmning var inte att ta fel på.. Dessa klubbstugor bryggar över många olikheter o likheter oss alla emellan..
Gänget som var där spände från kabelskeptiker till troende. För att berätta om bredden. Även "handlare" var närvarande. Fast absolut inte som marknadsförare.. Utan som en till trevlig hifiintreserad..
Och självklart var det en man som jobbar med Kharma ironiskt nog.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 23:57:22
|
Då man kliver in hos the boss så ser man en hifidröm öppna sig framför ens ögon..
Vilket rum
Men var är stereon då
"botta" som barnen brukar säga.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 23:59:47
|
Efter letande o letande ut från det stooora fina stereorummet så hittade man detta
Så man pressade sig ner med mage o allt... |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2005/11/15 00:00:26 |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/11/15 : 00:03:36
|
tyvärr har min kemera inte vidvinkel så det gick att fote rummet nere.. Utan det blev att ta bilder av grejorna i stället..
För signalstart stog en teac special kan man kalla den..
det var inte mycket i den som var som den var ifrån start. men allt utbytt av teac själva. Så endast finfint jobb gjort...med grejor avsedda för varann.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/11/15 : 00:07:26
|
Jag sätter in samma bild en gång till här. Men denna gång ber jag er titta BAKOM driverket.. Där ser ni hur enkelt man kan bygga sig en difusor.. Lite plank.. lite fyrkantsreglar.. Såga dom i bitar som är snudd till taket.. Kila dom bara med kilar där uppe.. O vipps har man byggt en superbillig enkel difusor...
Verkligen kanon detta som alla enkelt o snabbt kan göra var sjutton man än bor.. Och vid flytt tar sin difusor o går bara...
Tack för detta enkla tips MickeY... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/11/15 : 00:09:39
|
signalen gick vidare till en dac utan namn.. I alla fall snappade inte jag vad det var tyvärr. Men man kan ju fylla i här vartefter jag glömmt o missat...
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/11/15 : 00:12:35
|
Efter dacen kom igen nåt man inte vet vad det heter.. Men ett försteg var det i alla fall..
Såg just det heter "morrison"
två volymrattar att reglera med ställer en del krav på att man lär känna sin stereo väl...för att veta exakt balans..I alla fall om volymerna inte är väldigt exakta... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/11/15 : 00:16:46
|
Därifrån gick sedan signalen vidare till en zapsolut 80 w klass A stärkare
uppepå låg nåt som såg ut som nån skumgreja.. Det var en massiv sten av nåt slag..
Så lite shacktivarning här grabbar Men det blev värre ska ni veta.. MickeY drar sig inte för att utnytja allt han kan för sitt nirvana i sin källare..
ojojoj.. kom just på ju.. En källare IGEN Har alla gåt Iöskolan tro Alla har ljudet i källaren denna resa ju... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/11/15 : 00:19:21
|
från steget gick det ju lite kablar också.. Igen så är jag inte med o kollar namn osv..
Så ägaren får berätta mer om detta..
städat o fint i alla fall.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/11/15 : 00:22:24
|
och så var vi framme vid högisarna..
gradient heter dom.. Och jag undrar om detta inte är nåt liknande skivbutiken på grevturegatan har o lirar på
En mycket liten trevlig högtalare.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/11/15 : 00:25:55
|
Micke har dragit detta med sitt källarbygge lite längre än enbart matchat in en lagom anläggning i ett lagom utrymme.. Därvid har även akustiken fått sig en omgång..
Här ser ni värden berätta om basabsorbenterna som arbetar i sluten låda.. och tar upp bas via att LÅDAN äter upp den på nåt sätt mellan vägg o lådda..
På väggarna ser ni dom hemsnickrade absorbenterna för dom lite högre registren... Parat med den tidigare fyndiga dufusorn..
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/11/15 : 00:30:21
|
Men allt har ju två sidor. Eller hur Så eftersom MickeY nu valde att berätta om den högra basabsorbenten så fick man ju undra varför den andra såg ut så här
tyvärr dålig bild. men då man paparatizifotar hemliga tweeks så får man vara snabb..
Dom där flaskorna har höjt eller höjde njutningen ljudmässigt sas det vid fråga... Döm själva här.. seriöst va
Men men. Allt för väljud eller hur.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Topic |
|