Author |
Topic |
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/11/13 : 23:19:16
|
Och detta var en av skivorna som kunde fast elektroniken var iskall snudd på ända ge högtalarna en fin chans att visa vad dom kan..
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2005/11/13 : 23:49:06
|
quote: Vore ju förbaskat fint om man samtidigt bekymmrat sig med att minnas vad dom hette ju
Bra gjort av en kabelfreakande snubbe som mig va Så därför får den som talar om vad det är priset "årets kabelfreak" samt en docktorsgrad i kabelkriminologi..
Acoustic Zen kommer kablarna ifrån Får jag ett diplom? |
kabelskitsnackare
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 00:28:55
|
sampix..
Tackar.... Jag borde ju tittat efter självklart vad som vad vad...
men intresset låg helt på att höra dessa (för mig)nya ML lira...
Tyvärr var allt kallt då vi kom. Så man kan väl enbart säga att det lät som ML gör.. DVS på jazz osv helt supertrevligt..
Dom hade också en sub inkopplad från ML.. Den tog vi bort en bit in i lyssningen. Vilket gorde basen bättre i renhet. Men klart för dålig i förhållande till panelernas sång...
här spelar nog även det en roll att man använder så "små saker" att dema med.. ML gillar mer effekt än en "liten" gryphon.. Detta medgav man även i butiken. Men det var ju dom små JM lab dom egentligen demade med gryphon och inte ML som vi förstog det...Vi kom ju enbart "inramlande" från gatan . så dom hade noll chans till att fixa till optimalt för dom ändå rätt stora ML högisarna..
Hur som helst så låter ML väldigt bra.. Klart en högtalare man bör slänga ett öra till om sin musiksmak lutar mer åt sing o sång samt jazzhållet.. Det kanske inte är "AcDcfreakets" första val. Fast med bra slutsteg så kan dom rocka också.. Det vet jag efter ha ägt sequell själv. och lirat stora krell på dom..
Men då man hört lite på ML såspanade man ju lite till i rummet..
och vad skådade mitt öga då tro..
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 00:34:17
|
Jo kan det vara ett kärt LTS fonogramspelverk tro
Jodå.. Visst sjutton va det en pioneer som stog där o samlade damm i hörnet..
Så för våra vänner i LTS o andra så tog kameran o jag självklart lite "porrbilder" åt även er med dessa laster..
Men det skulle visa sig vara en "fejkad" LTS instalation.. För att föra "rättrogna" pioneerspelande bakom ljuset..
Så har ni ej starka nerver så bör ni kanske sluta läsa dom närmaste text o bilderna så noga..
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 00:39:27
|
Jag närmade mig med känslorna spända.. Va det verkligen en ikon i sin finaste prakt man fick beskåda i en källare.. Plötsligt kändes det som man var i en "annan källare"..
Så fotot talar sitt tydliga språk
jodå.. Vi såg en pioneerMen vad var det hemska tro....Nu är det dax att blunda för känsliga LTS rättroga fans o medlemmar. Jag fotade eländet för att ni skulle bli varnade i tid så ni inte bara inte ont anande promenerar in och ser detta... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 00:41:30
|
vi tar det sakta o fint så man inte tar chocken så hårt...
Här börjar det avslöjas...
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 00:45:41
|
Dom har kopplat in den med DYRKABLAR.. Simpla köpekablar
Så här får man bara inte göra mot en ikon för ett helt gäng goa gubbar. Detta förstår även jag. Så jag tog fotobevis för detta hemska.. Så fram med plakaten nu grabbar o ta er med dom till sontec och visa ert missnöje..ropen skall skalla mellan gatlyktorna då ni visar att dylikt INTE är accepterat inte.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 00:55:32
|
hur som.. Så då chocken släppte gick jag upp och bad personalen knalla ner och sätta in Jm lab som en liten lyssning Ulf o lena ville göra...
Själv så tog man ju tillfället i akt att lyssna en liten anläggning jag inte ens vet namnet på.. Lät trevligt... Då såg man något man kännde igen...
Inte produkten direkt.. Men firmanamnet såg bekant ut...
Så tänkte väl man skall ge även vinylkillarna en bild här. En gramofon med locket öppet ropar ju efter att spelas med ...
Så trevligt att se en välkänd go gubbes grejor i en trevlig butik i Sthlm... Lite entry level. Men ändå så stog den där... väldigt skoj...
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 00:58:29
|
därmed så är bilderna slut ifrån sontec..Och vi får tacka grabbarna så gott på sontec för att dom lät oss komma in så där o ändå ge oss tiden att koppla o fixa.. dom hade ju en del att göra faktiskt mer än passa upp på oss en fredan eftermiddag..
tack sontec... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben
3057 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 01:12:03
|
Hehe, ännu ett bra och roligt reportage.
Eftersom du vägrade lyssna på jmlab (antar jag) så kanske man kan få frågan vidareskickad till de som lyssnade på dem, hur lät dem i jämförelse med ML högtalarna Tänkte eftersom gryphon stärkaren skulle vara mer lämpad för de. |
Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar Min medlemstråd
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 01:18:41
|
Jag vägrade inte.. bara det att man hört dom nu så ofta nu så man tycker annat va roligare..
ML vet jag lena sa hon gillade bäst av dom två då hon kom upp.. tror Ulf delade den åsikten.
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 04:40:45
|
quote: Dom har kopplat in den med DYRKABLAR.. Simpla köpekablar
Visserligen skriver jag detta tidigt på morgonen, och mycket kan då te sig roligt, men jag kan erkänna att jag drog på munnen när jag läste inlägget runt citatet.
M
edit - trött |
Edited by - rannagarden on 2005/11/14 04:41:45 |
|
|
Bubben
Member
1032 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 07:32:00
|
quote: men den gryphonkunnioga kan nog säga vad dessa saker heter.. calisto var ett namn i alla fall..
CD-spelaren Gryphon Adagio och förstärkaren Callisto 2200, bägge utgångna tyvärr. |
"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet." |
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 09:55:01
|
Tobbe,Då !!!
W |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 11:47:23
|
Men är man i wasastan vilket även är mina hemtrakter eftersom jag växte upp mina första 9 år där så besöker man ju även en annan känd butik ..eller hur
Här inne i källaren har jag tidigare sett Apogee diva drivna med jättelika krellar osv.. Extremor som stog o solade sig i glansen från dom snygga väggarna i kork osv.. Nu skulle det bli spännande o se vad som hänt i highenden i denna butik.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 11:50:27
|
Butiken var smockfull av folk.. Så det tog ett tag att få kontakt med personalen.. Som var mycket stressade.... Men efter presenterat oss så tog man ÄNDÅ tid med oss Och lät oss gå ner för den trappan som förr ledde till hifihimlens varmaste hålor... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 12:07:40
|
Döm om förvåningen då man kom ner.. hifihimelens hålor hade blivit ett mekka för trist bio o inget annat.. Troligen hade en "annan aktör" än den som bor i himelen tagit över i hålan ...
För så här såg det ut i detta "highendrum" nuförtiden..
Alvarligt talat... Jag vet varför detta skett. Men ändå blir man rent gråtfärdig.... En av sveriges finare butiker har bytt ut hifi mot bio för hela slanten..
Det tråkiga inom hifi mot tex bilar är att inom hifi behöver man inte visa spetsmodeller för att sedan sälja billigare grejor.. Med bilar så KRÄVER folk att se finare modeller ÄVEN om dom sedan köper en vanlig bil med fönstervev...Något handeln själva sågar sin framtid med kanske.. Man kan ju lika gärna köpa från nätet ju då det ändå ser ut så här snudd på.. Alla referenser är ju borta. Så hur skall folk ens KUNNA förstå det finns högre nivåer..
Förlåt mig min gråtfärdiga text här. Men helt ärligt slog tidens hårda sanning mig hårt hårt i ansiktet då insikten kom att "detta va sanningen" man såg.. Och ingen ond dröm..
Tyvärr är detta vad flertalöet butiker gör. Kanske tvingas man hitåt. Men jag tror man faktiskt sågar i sina egna ben då man går så fullständigt bort från att LÄRA nya köpare om nivåerna. Då kunskapen sänks så minskar ju intresset undan för undan..
Som gammal marknadsförare tror jag "handeln" skadar sig själva på längre sikt.. Och jag tror det blir värre o värre.. I o med att det man visar går neråt. Så sänker man referencenivåerna hela tiden för dom köpare som besöker butikerna..
Därmed blir ju himmelen lägre o lägre nivå hela tiden...och även så intresset då kunskapen om allt som ändå finns försvinner.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 12:15:23
|
Men ett litet litet litet ljud fanns i alla fall..Ett par sonus faber stog där ju...
Och en liten lustig låda på en tv...den var väl egentligen det som skrämmer en mest kanske för framtiden... Men väldigt spännande i alla fall..
|
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2005/11/14 12:15:45 |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 12:28:28
|
Kan tala om för dig mayro, att det står bättre grejer där nu än för drygt 1½år sedan när jag var där. Då var det bara midfi Hifi nästan, nu har de ju fått in riktigt bra högtalare ifrån Audiovector, SF och NHT ser jag. Hembio elektroniken är ju riktiga topp grejer, men visst ja det var den du inte var så glad att se
Ps. Man får hoppas att du var på Ljudmakarn och lyssnade på BCs A3or när du var här uppe, annars så missade du något bra |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 12:54:09
|
Tyvärr väldigt dålig bild av Sonusarna...
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Per100
Member
1543 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 13:20:56
|
quote: Och en liten lustig låda på en tv...
Fick du lyssna på den Mayro?
Den var med på mässan i Malmö nyligen, och jag tyckte ljudet var långt över förväntan om jag får säga det själv. För design och Compact living hemmet utan att för den del sänka sig alltför lågt. Fast enbart för tv-ljudet, förstås |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 13:36:11
|
jodå.. det lyssnades på den... Kommer lite om detta också snart. Bara det att vi fick hämta Linnea på dagis.. Hon är inte kry. Så Lena o hon skall till vårdcentralen...
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 14:25:49
|
En lite bild på NHT stativen... Såg ut som larviga designade leksaker tyckte jag....
Tänkte väl det va "sånt där tjafs igen med plastigt utsennde" osv..
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 14:31:30
|
Men detta om "billigt skräp" fick ett abruppt slut då man tittade ner på prislappen...
Herregud. Vart är hifin på väg tro Tror jag ska besöka alla handlare man kan så man vaknar till ordentligt i kunskaperna..
63000 kr för en stativare med lite krimskrams runt om...
Men tyvärr fick man inte uppleva dom däringa 63000 kr spela. Det kan ju hända dom faktiskt levererar kanonljud värd varenda kr.. Men då mitt liv bestått av RIKTIGA högtalare.. Elektronik med kylflänsar osv..Så ser detta lite väl "sött" ut för min smak..
Och en minnesbank av mitt tidigare besök i detta hifirum så förstår ni kanske "kulturkrocken" man utsattes sig för här.. |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2005/11/14 14:32:28 |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 14:37:48
|
Sen va det dax för den lilla "låddan" på tvaparaten att få sin historia berättad... Blev två bilder med o utan blixt...
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Topic |
|