HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Hur mycket billigare ska det vara ......
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/10/13 :  10:33:44  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
......för att du ska handla på nätet eller på ett storvaruhus?
Med tanke på alla trådar som nu startas om handel på nätet/stormarknader etc,så skulle det vara intressant att veta hur stor skillnade ska vara för att inte handla lokalt.
Exemplet med stormarknader betyder att du måste åka 10mil enkel resa eller mer.
Så jag tar några exempel.

1. Kostar lokalt 1000:-

2. Kostar lokalt 5000:-

3. Kostar lokalt 10000:-

4. Kostar lokalt 50000:- eller mer.

Samtliga förslag är varor med garanti.
Således måste du själv skicka din vara för att vid ev,fel få den repererad/utbytt, alternativt åka 10mil till stormarknaden du köpte den på.
Så hur stor prisskillnad ska det vara för att du ska vara"otrogen" din lokala handlare?

Du som ALLTID handlar lokalt,och ALDRIG kan tänka dig något annat behöver inte göra icke relevanta inlägg, så slipper vi tjaffs i tråden.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/10/13 :  12:09:16  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
För svårt att ge ett vitt eller svart svar på, beror på flera faktorer än besparingen man gör.
Generellt säger jag nej. Jag är trogen lokal handlare. Men om priset skiljer mycket så åker jag iväg.

Jag hoppas detta inte klassas som ikke (gillar danska varianten bättre) relevant.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2005/10/13 :  16:57:06  Show Profile Send Snoddas a Private Message
Jag förstår inte alternativen riktigt.
Frågeställningen förstår jag men inte alternativen.........

quote:
1. Kostar lokalt 1000:-


Kostar den 200Sek på nätet så blir det att handla där.
Kostar den 800Sek blir det hos den lokala handlaren.
Detta är hur jag resonerar.

Större delen av min lilla anläggning är köpt på nätet pga
dom stora prisskillnaderna:

Högtalarna: 35% billigare på nätet (levererade hem till min dörr)
Kostade 18000Sek och jag betalade 12900Sek.

Slutsteget: 55% billigare på nätet. Nu fanns inte detta steget i Europa när jag köpte det men jag tror att en Europeisk version är släppt nu. Kostar 13000Sek i Sverige och jag betalade 5500Sek.

Försteget: 45% billigare på nätet. Jag betalade 3500Sek och det kostar idag 5995Sek. i Sverige.

CD-spelaren: 10% billigare på nätet. Köptes därför hos en lokal handlare.

Hoppas att matematiken stämmer.

Detta är både köpt på nätet och importerat! Nu blir väl hifihandlarna ännu tossigare på en

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/13 :  17:13:23  Show Profile Send mayro a Private Message


Delar snoddas tänkande här... Är det 10% som skiljer så blir det den lokala handlaren som blir min säljare.. Skiljer det som snoddas tar upp så blir det omgående nätet.. Såvida man har en bekräftat seriös handlare som motpart självklart.

jag skulle aldrig köpa från en "oprovad" nätsäljare...

Då "losar" jag hellre 30% lokalt än 100 globalt...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2005/10/13 :  17:49:24  Show Profile Send BosseBula a Private Message
På de billigare alternativet så är det minst 10% som krävs för att jag ska ta nätet som alternativ ens.

På det dyraste har jag bara handlat bil och lägenhet som kommer upp i den summan, tror jag. Så för att handla något för 50000 tror jag att det behövs mer rabatt än 10% för att handla på nätet. Mest för att det känns osäkert antar jag.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2005/10/13 :  17:52:08  Show Profile Send ryst a Private Message
Går ju inte att räkna i procent på det sättet, visst på små "skitsaker" kanske.
Inte köper jag en pryl lokalt om den kostar 1.000.000 och jag kan få den på nätet 10% billigare.

Men visst jag hajar vad ni är ute efter.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2005/10/13 :  17:54:20  Show Profile Send BosseBula a Private Message
ryst: Därför han satte upp de 4 exemplena ju.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/10/13 :  17:54:45  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Snoddas: Du har uppenbart fattat det jag skrivit
Att priser skilljer sig från butiker och nätet är väl ganska självklart,så det behöver vi väl inte gå in på varför det gör hoppas jag.
Men om det handlar om skillnader uppåt 50% eller mer, ja då är inte jag med heller.
OBS Att det skall vara EXAKT samma vara då, och inte någon noname som "ser" likadan ut som i butiken på orten.
Jag vill påstå att ALLA handlare som har butik lider av detta idag.
Jag har själv butiker så jag vet vad jag pratar om.
Så vad gör man? Ja det finns inget enkelt svar faktiskt.
Men till att börja med så får det ju absolut inte skillja 50% mellan våra butiker och stormarknader/näthandlare, för då har vi fått slå igen portarna för länge sedan.
MEN här skriker kunderna i högan sky om det skilljer 500:- (på en vara som kostar 5-6000:-)på vår vara kontra stormarknaden 10 mil (enkel resa) bort
Vad har då vi gjort?
Jo! Istället för att dumpa priserna ytterligare så erbjuder vi bättre service.
Ex,vis så är "första servicen" helt gratis för kunden.
För det andra reparerar vi gärna varor som handlats på stormarknader och är trevlig mot kunden för att ev, få sälja till honom/henne nästa gång.
Återköpsgaranti (kunden får ett garanterat återköpspris vid en "uppgradering" inom 2 år) är något vi infört i år, och det blev en kanonsuccè.(kanske något att tillämpa inom hifimarknaden.)
Det är inga drastiska + siffror i bokslutet, men en sak är säker, vi tar tillbaka dom kunder vi förlorat till nätet/stormarknader sakta men säker

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/10/13 :  18:08:47  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Jag håller på Snoddas och skulle göra precis samma sak. (om en anläggning kostar från 50 000:- och uppåt, för några enstaka tusenlappar skulle jag inte orka att göra annat än gå till en lokal handlare) Ingen handlare kan väl begära att en prisskillnad på 30 - 55% skulle uppvägas av någon lokal trohet.

Jag tror heller inte i och för sig att några hifibutiker begär detta. Den förvandlingen har redan skett.

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2005/10/13 :  20:22:35  Show Profile Send Snoddas a Private Message
quote:
OBS Att det skall vara EXAKT samma vara då, och inte någon noname som "ser" likadan ut som i butiken på orten.


"Därom tvista di lärde".

Högtalarna är EXAKT samma (Kappa 600).

Slutsteget är eventuellt, kanske, möjligtvis() inte EXAKT samma. Dock så har det samma specifikationer, vikt och mått som det nya slutsteget från Vincent (om jag inte missminner mig). Detta slutsteget hade "Per100" haft hemma och jag köpte det delvis pga. hans intryck. Olyssnat och allt. Dock hade jag ett annat Vincentslutsteg innan så jag visste i vilken härad det låg.

Mitt steg



Det nya från Vincent:



Försteget säljs idag av en Göteborgsbutik och jag är rätt så säker på att dom inte twekar steget något. Alltså EXAKT samma.

CD-spelaren är som sagt köpt hos min lokala handlare och nu skall kablar också inköpas. Dom är 10-15% billigare på nätet men jag skall ändå handla dom hos min lokala handlare. Blir väl allt som allt 5-6 tusen så jag tycker inte att det är värt mödan. (Plus att jag skall se om jag kan låna hem ett par DA 3.4 för en liten lyssning. Det är svårt i nätbutikerna)

Annars är det som Ni handlare säger att:

"Men till att börja med så får det ju absolut inte skillja 50% mellan våra butiker och stormarknader/näthandlare"

"Ingen handlare kan väl begära att en prisskillnad på 30 - 55% skulle uppvägas av någon lokal trohet."

Men som jag skrev så är delar av mina grejor inte bara handlat på
nätet utan även importerat! Denna prisskillnaden har ni nog svårt att
ta in. Beror ju delvis på arbetskraftskostnader, sociala avgifter och en massa annat.

quote:
Återköpsgaranti (kunden får ett garanterat återköpspris vid en "uppgradering" inom 2 år)


Låter som en bra ide för hifihandlarna! Då hade man redan kunnat planera för nästa uppgradering utan att vara orolig för att inte få sålt sina grejor när det är dags.




"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-

Edited by - Snoddas on 2005/10/13 20:23:32
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/10/14 :  09:43:01  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Hej igen snoddas, jaha, där ser man. Fast jag tror inte att just detta märket i kombination med en butik i Göteborg beskriver branschen särskilt väl.

Att importera själv eller att handla på nätet ser jag ingen skillnad på. Det mesta av näthandeln försiggår ju från andra länder.

Jag tycker du resonerar sunt och jag skulle heller inte handla av lokal butik om samma pryl fanns för halva priset därute.

Generellt måste man ta en sak till i beaktande och den handlar om moms. Jag har sett diskussioner där man jämför handlarens pris med det pris man själv betalar via näthandel om man fuskar med momsen vid tullen. Då blir det lite skevare....

Som svar på trådens huvudämne skulle jag vilja ställa två motfrågor: Har ni tänkt på att en del produkter är billigast just i Sverige? Vad säger att en vara som kan hittas för mindre än halva priset ute på nätet är bra ens till det lägre priset?

mvh

ps, jag har ombetts ha med lite smileys också ibland för många upplever mig som ständigt arg, här kommer några från en inte alls arg
ds.

.



www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/10/14 :  10:18:52  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Sladd

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/10/14 10:20:17
Go to Top of Page

Draken
Member

1550 Posts

Posted - 2005/10/14 :  10:26:37  Show Profile Send Draken a Private Message
Vill bara få fram detta:

Grannstaden (Fagersta), har enligt dagens tidning smällt igen två butiker i veckan som nu går mot sitt slut!
Varav en är en – Radio/Foto butik – där ett av motiven som framförs i tidningen är/var att ”Näthandeln har tagit så mycket kunder från oss att det inte går längre!”
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/10/14 :  10:34:52  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Man kan tycka vad man vill om detta.

En del tycker det är positivt.
En del tycker att eftersom det händer är det säkert rätt.
En del tycker det är fruktansvärt.
En del tycker att de kunde sett upp en smula med sitt sortiment.

Själv har jag ingen åsikt men mycket av den traditionella småskaliga handeln blir utkonkurrerad, det är ju helt klart. Exakt samma varor till mycket högre priser, det går inte.

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/10/14 :  10:39:30  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Spelar egentligen ingen roll hur billigt, hur mycket billigare eller hur bra service man får från sitt inköpsställe...viktigast är att man anser sig ha gjort en bra affär och är nöjd med denna.

Har handlat mycket billigare per import (alltid med moms!!) handlat dyrare från lokala på orten, handlat lite billigare från regionen...handlar helt enkelt där jag anser fått bra service, bra pris och gör ett bra köp oavsett pris och vad jag köper.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/10/14 :  10:56:53  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag skulle handlat på nätet helt klart men om nu det inte är någon större skilnad i priset så blir det en lokal handlare som får besök.

Då jag har sportfiske som en stor passion så tittar man efter vettiga priser och man blir förvånad över vilken skillnad det kan vara. Kommande köp är en ny rulle pris i Sverige 4000:- i asien med frakt hem 1050:- (från min favorit handlare där) och då är det långt under handlarnas inköps pris här.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2005/10/14 :  11:19:15  Show Profile Send kris69 a Private Message
Vi befinner oss onekligen i ett paradigmskifte.

Jag kommer från en mindre stad i Småland och som tonåring fanns det olika personer som var tongivande för mig. Det ena var bokhandlaren som hade koll på alla böcker i världen "tyckte jag då" och gav mig betydelsefulla tips.

Det andra var skivhandlaren som kände mig väl och därför kunde säga om vi stötte på varandra på gatan - Nu har det kommit ut en skiva med den och det skulle förvåna mig om inte det är något för dig. Denna dyra vänskap har lett till en livslång kärlek för musik. För detta är jag oerhört tacksam.

Till sist var det den lokala hifihandlaren, där jag fick göra en egen avbetalningsplan på mina första riktiga högtalare trots att jag bara var tretton år. Högtalarna (JBL) kostade ca 2000 kr vilket var rätt mycket för en trettonåring 1982. Vårt avtal gick ut på att jag först i olika omgångar skulle betala hälften och då skulle jag få hem högtalarna. Att betala hälften tog mig ca 2 månader och under tiden gick jag in och lyssnade på dem nästan varje fredag. Det slutade med att jag fick dem för 1500 kr då den kom att ersättas av en nyare modell.

Idag kan man söka information, jaga priser och handla över hela världen och det är naturligtvis ganska roligt. Märker dock en förändrad attityd omkring mig. Det paradoxala verkar vara att kunskapen minskar i takt med att informationsflödet ökar. När mina grannar skulle köpa hifi och hemmabio så gick dem in på pricerunner och sedan var det klart. Jag frågade dem om de tyckte om sina nya grejer och fick svaret - de är väl ok, de var ju rätt billiga i alla fall.

Jag tror att vi i den minskade kretsen hifidårar har fått en bredare och djupare kunskapsbas, medan "de normala människorna" blivit alltmer likgiltiga inför sina köp.

Jag tror inte skillnaden för en vara får skilja mer än 20% mellan handlare och nätet. Samtidigt tror jag många som gjort egenimport och åkt på en större eller mindre blåsning är beredda på att betala för trygghet, mänsklig kontakt och i många fall ett bättre andrahandsvärde på produkterna.

Fortfarande finns det handlare som tror sig ha rätt till en viss snorkighet gentemot kunderna. Ni vet den där sorten som ger kunden en granskande blick som betyder typ (har han verkligen råd med det här). För den sortens handlare säger jag bara lycka till, hoppas att du redan har full ATP för du är rätt körd i framtidens handel.
Jag tror attityd, service och kunskap kommer att vara livsavgörande i framtidens handel.

Ursäkta OT.


" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/10/14 :  11:33:35  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Kollade pris på en Sanyo PLV-Z4 projektor på RC här i Umeå
och "mässpris" för den är 19900kr. På netonnet så kostar den
19890kr. Inte mycket att fundera på då. Hade konkurensen från
nätbutikerna inte funnits så misstänker jag att priset hade
legat högre. På en sådan produkt så måste det nog skilja mer
än ca:2-3000kr/inkl frakt för att nätbutiken skall få sälja
den till mig.

Pricerunner är lite efter på priserna.

http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/vision/projectors/462499/prices

RC-ljud och bild

http://www.rcljudbild.se/

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/10/14 :  12:02:26  Show Profile Send Ayn a Private Message
Hm, är Pricerunner efter?

Ser inga priser på Sanyo PLV-Z4 på rcljudbild.se. Det är väl svårt att plocka fram något som inte finns?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2005/10/14 :  13:56:34  Show Profile Send KingX a Private Message

för min del handlar det mkt om vad för sak man ska handla på nätet.. jag köper ex. musk/film osv. via nätet i 9/10. De har bättre priser och för mig känns det inte så noga och stå och hålla i ett fodral innan jag köper den.

elektronik handlar jag allt som oftast lokalt eller åker iväg till nån butik där jag kan få det jag vill ha.

mat=lokalt alla gånger =)

så för mig är priset en faktor men inte avgörande om jag ska handla på nätet eller åka längre sträckor, det är snarare vad för sorts sak jag ska handla.

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/10/14 :  14:47:32  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Om vi gör det hela mycket enkelt!

1 Trampcykel hos din lokala handlare kostar 5000:-
2 Trampcykel hos stormarknad kostar 4200:- Plus dina resekostnader säg ca: 250:-
3 Tramcykel hos näthandlare kostar 3900:- plus frakt också ca: 250:-

Vilket alternativ väljer du? med tanke på vilkoren jag skrev överst i topic, garantier osv.

Något som ofta förbises som en liten post är rese och fraktkostnader,om varan
skulle bli defekt så man måste skicka/åka tillbaka med den för service.
Även att man hos sin lokala handlare har möjlighet att "snacka" lite om priset, eller
kanske få någon pryttel med på köpet som motsvarar det man önskar pruta, tänker
inte så många "otrogna" på heller kanske.

Med tanke på vad jag skrev ovan i ett inlägg så vill jag berätta en sak som hände mig för några timmar sedan.
Sålde en "vara" till en "ny" kund som han avhämtade i butiken.
Jag välkommnade honom åter inom några månader så att vi får gå igenom "varan" och kolla
att allt är okey,eller om det behöver göras några justeringar.
Kunden såg lite brydd ut medans han frågade "vad kostar det då?" och jag svarade att "det bjuder vi på" varpå kunden sken upp och sa, ja jag misstänkte nästan att det skulle löna sig
att handla här i ******.
Nöjd kund som vi fått tillbaka, och förhoppningsvis kommer att få behålla.

Glöm nu inte vad jag skrev i början av detta inlägg :-)


"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/14 :  16:24:02  Show Profile Send mayro a Private Message
Ica Maxi vart det. kanoncycklar till båda våra barn för 5000 kr tillsammans...

Sedan kan vi sälja dom för hälften o köpa nya vid nästa uppgradering där igen.

Vid fel lämnar vi dom till lokala cyckelreparatören som sköter garantier...

Så ser det ut på landet...

DVS ÄNNU billigare o massa mer service på cycklar

En del saker är faktiskt klart mer utveklat på landet än i stan...
SERVICEN!!!! ihop med i detta fallet priset..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/10/14 :  16:43:51  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
kanoncycklar till båda våra barn för 5000 kr tillsammans...


5000:- för 2 st barncyklar Oj! De va dyrt
Klart! Beror väl på vilken sorts cykel de va, samt storlek.

Men nu vill jag ha svar på min fråga!
Som var:

Om vi gör det hela mycket enkelt!

1 Trampcykel hos din lokala handlare kostar 5000:-
2 Trampcykel hos stormarknad kostar 4200:- Plus dina resekostnader säg ca: 250:-
3 Tramcykel hos näthandlare kostar 3900:- plus frakt också ca: 250:-

Vilket alternativ väljer du? med tanke på vilkoren jag skrev överst i topic, garantier osv.

Så gör ett val! 1,2 eller 3



"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/10/14 :  16:54:41  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Oj, en cyckel kanske är ett dåligt exempel för en cyckeldåre som mig. Men jag hade utan tvekan valt en av specialistfirmorna i stan och gått in och "tjôtat hål i huvudet" på dem och troligtvis betalat lite mer än på stormarknaden men haft en grym service.

Jag har precis tecknat ett avtal på en luftvärmepump där jag betalar mer än vad den lokala handlaren normalt tar för att få förlängd garanti.

Servicen är A och O för mig när jag rör mig med saker jag själv inte kan fixa med.

Draken, hade ett kul inlägg en bit upp som nog inte får försvinna så enkelt.

quote:
Grannstaden (Fagersta), har enligt dagens tidning smällt igen två butiker i veckan som nu går mot sitt slut!
Varav en är en – Radio/Foto butik – där ett av motiven som framförs i tidningen är/var att ”Näthandeln har tagit så mycket kunder från oss att det inte går längre!”



Oavsett om man är handlare eller kund så är man aldrig ett "offer". Attityden "de är dumma mot mig" är helt fel. Att stillatigande ta emot och inte kämpa emot är inte bara dumt, det är självdestruktivt.

Nu känner inte jag till Fagersta, men varför blev inte Radio&TV-butiken näthandlare själva? Man kan ha en butik på nätet och IRL samtidigt... Det finns en gammal devis som lyder "If You can't beat them, join them" och det är en av de sakerna vi ser hända i omställningen av hela världens HiFi-handel.




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2005/10/14 :  17:24:54  Show Profile Send Snoddas a Private Message
quote:
Så gör ett val!


1:an!!!!!
Har gjort så med dom cyklarna jag handlat genom åren.


quote:
Generellt måste man ta en sak till i beaktande och den handlar om moms. Jag har sett diskussioner där man jämför handlarens pris med det pris man själv betalar via näthandel om man fuskar med momsen vid tullen. Då blir det lite skevare....


Och det är ju också olagligt.
Stod på SVT-Text häromdagen att skattemyndigheten skulle kontrollera runt 500 personer i Sverige som sysslat med import av elektronik till Sverige. Antar att en del av dessa "glömt" att betala skatt, moms och dylikt! Är det Ni som tipsat "skattemasen"?.
Skämt å sido så skall detta naturligtvis stävjas så det är helt rätt agerat av skattemyndigheten. Själv har jag tullat och momsat allt jag köpt från utlandet. Det som slipper igenom är i regel mindre paket som kablar, connectors och sånt!

quote:
Har ni tänkt på att en del produkter är billigast just i Sverige?


Visst är det roligt att vi är billigast på något!
Dock kan jag inte förstå se hur det kan vara så? Vet att, två modeller av cdspelare som på detta Forumet är rätt så poppis, kostar betydligt mer i andra länder.

Exempel: Spelare 1. Sverige runt 15000Sek - Tyskland nästan 30000Sek.
Spelare 2. Sverige runt 11000Sek - Norge nästan 21000Sek.

quote:
jag har ombetts ha med lite smileys också ibland för många upplever mig som ständigt arg


Tycker inte att du verkar vara speciellt arg, däremot tycker jag mig se lite tecken på frustration. Vilket är fullt logiskt!


Edit: Glömt en nollejefel

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-

Edited by - Snoddas on 2005/10/15 16:35:34
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/10/14 :  17:36:10  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
quote:
Hm, är Pricerunner efter?

Ser inga priser på Sanyo PLV-Z4 på rcljudbild.se. Det är väl svårt att plocka fram något som inte finns?


Jodå mässpriset gäller på RC. Att pricerunner ligger efter var att dom
hade fel pris på netonnet. RC's pris är ett "mässpris" kolla länken.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000