Author |
Topic |
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/10/14 : 18:57:45
|
Pac.
OM du besöker din cykelaffär och får ett pris på "din" jonne.30000 kr.. Och sedan ser du kan köpa exakt samma för 20000kr.. "Sparkdräkt" till cykelturen för exotiska 10000 från lokala jonneaffären. O 4000 på nätet..
Och den ultimata jonnesadeln "urban" som kostar runt 3000 lokalt o 1500 på nätet..
Menar du med allvar du lägger ner 17500 kr MER bara för att få stå o snacka jonne med en handlare en timma eller två...
Du vet, det är en hel del "garantisändande" för att denna summa skall anses ok för lite service...som oftast man klarar själv via tillsändande av reservdel..
Sedan detta med "grym Service"..
En del hifihandlare säljer ju DYRA Svenska grejor som BEHÖVER mer än grym "service" ...Dom skulle behöva en helt ny konstruktör rent av kanske.. Sådant är inget man som kund kan anse värt ens att behöva betala för. Utan sådant bör man FÅ betalt för...
Så vari det skulle ligga en koppling mellan dålig "service" för man köper billigare via nätet eller via en i landet dyr butik inser inte jag..
För läser man så verkar man UTGÅ från att handlarna har kanonservice o näthandlarna superkass sådan..Det är ju inte svårare att sända en garantirep till kina än till GBG ju. knappt ens dyrare heller om man anlitar garantifirmans fraktavtal....
Jag tycker mig sett betydligt mer klagomål mot handlare med mediokra produkter o service än klagande på näthandlade produkter..
Så... detta att i text koppla handlarna till att "va kanon på service" o nätet som skit på detta är nog en ren viljeskröna...
Edit. Tog bort text som blev "fler tolkningar" på än menat...
|
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2005/10/14 20:06:19 |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2005/10/14 : 22:10:16
|
Har handlat en del på nätet av "nätaffärer". Det är ju liksom det att många näthandlare är "riktiga" affärer oxå. De har helt enkelt utökat butiksytan till hela världen istället för "bara" 80m2 i NY.
Har fått krångel några gånger. Inga problem. Piskat varor tvärs över världen på några dagar för att service är service - were ever you are!
I regel vet de mer etablerade handlarna att pissa på sina kunder innebär att vi pissar på dom, ryktet går och de missar kunder. Inte bra.
Sen finns det ju oxå "Lillnisse" som har ett lager med importerade kursade affärs-prylar som han vill kränga. Sida på nätet där han "ger" bort grejorna. Där bör man väl inte räkna så fullt på service iofs.
Man behöver ju liksom inte dra alla över kam och allt till ytterligheter - även om det är lätt hänt...
edit - stavkråka... M |
Edited by - rannagarden on 2005/10/14 22:11:20 |
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2005/10/14 : 22:18:26
|
Har någon förutom PAC läst vad jag skrivit Ånyå och för sista gången
Om vi gör det hela mycket enkelt!
1 Trampcykel hos din lokala handlare kostar 5000:- 2 Trampcykel hos stormarknad kostar 4200:- Plus dina resekostnader säg ca: 250:- 3 Tramcykel hos näthandlare kostar 3900:- plus frakt också ca: 250:-
Vilket alternativ väljer du? med tanke på vilkoren jag skrev överst i topic, garantier osv.
Så gör ett val! 1,2 eller 3
ps, Det är mer allvar än skoj i denna topic. Om nu någon (förutom pac) kan svara, så följer det mer sedan!
|
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2005/10/14 : 22:40:43
|
Oj, sorry.
3
M |
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2005/10/14 : 22:57:35
|
Sladd skrev ett (om mycket omtalat) inlägg om hur han tycker att "handeln" fortlöper här i svedala! Många är vi som "tycker" om hans inlägg,men tydligen få som har egna ideér om hur allt ska vara ? Jag ger er nu chansen att tala om hur ni tycker att prisbilden ska se ut hos en svensk handlare. Men nej då! Nästan alla uteblir från att svara? Då tycker jag ATT INGEN fortsättningsvis ska oppånera sig över dom "höga" priser som svenska handlare har. Jag håller delvis med Sladd i det han säger, men jag håller inte med honom i det sättet han framför det på, men det ändrar inte faktum. Vill ni överhuvuttaget ha kvar svensk handel? Öppna då på brödintaget och säg er mening! Har nu försökt att "ta reda på" hur den svenska kunden ser ut. Det enda jag fått reda på är ingenting? Sladd m,fl vill gärna veta hur ni kunder vill att det ska se ut i en svensk butik, med service och priser, så snälla! Kan ni inte offra en minut på detta.
|
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2005/10/14 : 22:57:46
|
3 |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/10/14 : 22:58:54
|
3 (tror jag) sorry ot.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2005/10/14 : 22:59:41
|
1
// Jonas
|
Konsult hos Consulterna |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/10/14 : 23:28:44
|
I ditt konkreta exempel så får nog svaret bli 3, jag servar cykeln själv. Ett annat exempel har jag redan lämnat. |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2005/10/14 : 23:37:10
|
Det är inga problem med att gå OT i denna tråden, bara ni inte glömmer innehållet i den Vi(handlare och kunder) står inför en mycket stor förändring inom samhällsekonomin. (där tillhör även handlare) Inte bara inom kapitalvarumarknaden utan även inom omsorg,vård och skola. OM alla bara tog detta på allvar så skulle det gå att lösa på ett mycket smidigt sätt. Det sättet heter "dialog" men tyvärr så är ordspråket "sköt dig själv å skit i andra" mer verkliget än just ordspråk. Att skriva sin mening på ett forum är till föga, men kanske man kan öppna ögonen på någon, och då är lyckan gjord. Det jag ber er att tänka på är enkelt. Vill ni spara 500spänn på en "trampcykel" idag! för att få 500 spänn mindre i pension varje månad i 20år? The choise is yours! |
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2005/10/14 : 23:38:53
|
1, iaf om jag hade bott på liten ort och grejorna jag ska köpa FINNS, för då är service mm värt några hundringar + att man vill ha kvar handeln på orten.
Köper ytterst sällan nåt 'dyrt' nytt överhuvudtaget så kanske inte ska säga för mkt om hur jag tror jag skulle handla i exempelfallet...
På större orter är ju ofta även 'handlaren i kvarteret' lite billigare än på småorterna, då är det inte så mkt som skiljer i pris till 'stormarknaderna'...
En sak som 'mindre' handlare ofta är bra på är ju finansiering av större köp till bra villkor, det skall kanske inte underskattas. För många, om inte för majoriteten, spelar sånt ganska stor roll för VAR man köper - både när priset är prick samma, och om det skulle vara aningen högre.
Finans till bra (= låg) kostnad är ju en service det också... |
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
Edited by - edison on 2005/10/14 23:41:53 |
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2005/10/14 : 23:51:47
|
quote: 3 (tror jag)
Mayro: Tro gör man i kyrkan mellen 1100-1200på Söndagar!
edison: Tack för ett bra och uttömligt svar, det första tror jag! ne visst f+n tror gör man ju i kyrkan
Det kan väl vara allvar med modifikation, men jag tror nog ni vet vart jag vill komma. Ett överaskande besked är ju att för 850 kulor så väljer dom flesta näthandeln? Ni som svarat så! Finns det något (förutom priset) som kan få er att tänka om?
|
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
|
|
Labbe
Medlem, HiFi Norr
2052 Posts |
Posted - 2005/10/14 : 23:55:00
|
blir en etta för mig, för lägger man till resekostnaden på de pengarna man skulle tjäna på att köpa saken på stormarknaden gör det inte värt de få kronorna man skulle tjäna, på att köpa där. så jag går hellre till den lokala butiken och supportar dem.
Byn där jag bor höll på att förlora sin livsmedels butik pga att somliga åkte in till stormarknaden och handlade för att det är billigare, och felet de gör är att de räknar inte in resekostnaden... |
In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.
Ansvarig för EleganZe Project
|
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2005/10/15 : 00:47:01
|
quote: Ett överaskande besked är ju att för 850 kulor så väljer dom flesta näthandeln?
Det är väl mer överaskande att man vill betala 850:- mer när man inte behöver?! Sen får man allt hemskickat och slipper besvära sig själv med att åka runt utan kan i lugn och ro titta på nätet, läsa på forum vad andra har för erfarenheter av cykeln. 850:- är mycket pengar för en hel del personer inklusive mig. Inte alla har högavlönade jobb på 30-40.000:- i månaden eller mer.
edit: Sist jag köpte en cykel var för 10 år sen, inte provcyklade jag för det, titade ut i en katalog vad jag ville ha, köpte den och åkte hem. Hade inte haft något emot att få den hemskickad hem till dörren för 800:- billigare. |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
Edited by - Martin.M on 2005/10/15 00:49:39 |
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2005/10/15 : 01:02:40
|
quote: Det är väl mer överaskande att man vill betala 850:- mer när man inte behöver?! , läsa på forum vad andra har för erfarenheter av cykeln. 850:- är mycket pengar för en hel del personer inklusive mig. Inte alla har högavlönade jobb på 30-40.000:- i månaden eller mer.
edit: Sist jag köpte en cykel var för 10 år sen, inte provcyklade jag för det, titade ut i en katalog vad jag ville ha, köpte den och åkte hem. Hade inte haft något emot att få den hemskickad hem till dörren för 800:- billigare.
quote: Sen får man allt hemskickat och slipper besvära sig själv med att åka runt utan kan i lugn och ro titta på nätet
Så garani och service betyder absolut inget för dig?
quote: 850:- är mycket pengar för en hel del personer inklusive mig.
Då köper du nog inte en cykel för 5000 spänn. Utan nöjer dig med en billigare, "utan garanti"
Undrar hur stor procent av detta forumets medlemmar som har 30-40 lök i månaden utbetalt?
quote: Sist jag köpte en cykel var för 10 år sen, inte provcyklade jag för det, titade ut i en katalog vad jag ville ha, köpte den och åkte hem.
Visst inget fel i det! Men vad hade du att välja på för 10 år sedan? Förutom den lokale då! Hmm !! Nu hänger jag inte med. Tittade ut den i en katalog, köpte den och ÅKTE HEM!????? Tittade du i katalogen i en butik eller var du till postorderföretaget per bil eller ..... nä jag hänger inte med!
edit: ps, får jag fråga var du lämnade in den på service/reparation?
|
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
Edited by - reeltoreel on 2005/10/15 01:03:43 |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/10/15 : 01:13:49
|
förstår inte riktigt här.. Där jag bor. Samt där jag bott. Där ÄR stormarknaden den lokala butiken ju,
Där ligger bildelar.. trädgård osv osv...
Cykelhandlaren tar hand om rep av allt möjligt från motorsågar gräsklippare till cyklar osv...SAMT garantirep för stormarknadens produkter.. Så den lilla handlaren som synes anpassade sig och servar stormarknadens billigare säljande....via sedan serva osv.
Servicen är totalt oslagbar helt enkelt... Så i små samhällen KAN små överleva OM dom är förutseende o aktiva med flera saker än en enda...
Så jag fattar inte ens varför man skulle söka billigare samt enklare. Sedan att en utfolkningsort kanske har problem. Men om man tror att den överlever för man köper sin cykel där för mer pengar en gång var tionde år MAX så ....det tror inte jag tyvärr..
Jag råkar kanske vara lite korkad. Men jag tror faktiskt inte man klarar av att ändra "naturens gång". och inte heller samhällets förändringar som sker.
Anpassa sig är vad jag tror är det ända sättet..Inte försöka köpa lokalt o dra ut på döendet i onödan.. Det slutar ändå på samma sätt till slut tyvärr...Om man inte anpassar sig då självklart.
Och jag ger gärna en polare som behöver en 800 kr hellre. Eller åker till en uteliggarmotagning o ger mina 800 kr än till en sur handlare som snackar skit om en tex...
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/10/15 : 01:16:26
|
reeltorel.
varför tror du man inte får garanti via nätköpet för 800 spänn billigare för? Tror du att dom ända i världen med garanti är hifiaffärerna?
larvigt..
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/10/15 : 01:19:31
|
För egen del så spelar det viss roll om det är cyklar eller nåt annat det handlar om. Så road är jag inte av cyklar att jag bryr mig särskilt mycket om nån av dom ganska många cykelhandlare jag har att välja på får slå igen. Så kanske flertalet av befolkningen resonerar då det gäller hifi-handeln också. I Umeå så har vi idag "RC-ljud och bild" "Onoff" "Helektron" och "elgiganten" att välja på, förutom några entusiaster som bedriver sin verksamhet hemifrån. Två butiker som har försvunnit är "Stensound" och "Stereokompaniet". Att nån av dom två skulle ha fått slå igen enbart på grund av näthandeln är jag dock inte så säker på. Låg nog andra saker bakom dom nedläggningarna. Stereokompaniet bedriver iofs visst verksamhet igen (tror jag).
quote: Vill ni spara 500spänn på en "trampcykel" idag! för att få 500 spänn mindre i pension varje månad i 20år? The choise is yours!
Om jag skulle få fem hundra mer i pension varje månad bara för att jag köper en cykel hos min lokala handlare så är jag på. Skulle iofs vilja ha skrifligt på det . |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
|
|
Gus
RödaTråden vinnare April-lurare
3570 Posts |
Posted - 2005/10/15 : 01:22:25
|
Trampcykel köps i mitt (eller snarare i min frus) fall alltid av den lokala handlaren. Varför. Hon använder cykel till och från jobbet,mellan olika arbetsplatser o.s.v. Den måste fungera,de gånger punkterig uppstår eller växelnavet pajar så lämnar hon in hojen och får den fixad på nolltid. Kostnaden är i detta fall ovidkommande. Om det vore en hobby att cykla,tja då kanske priset spelade en annan roll. HiFi och elektronikprylar är en annan sak,jag chansar en del på internetköp från Asien och annorstädes. Kamera köptes t.ex.från en stor butikskedja i Canada. Pris här hemma,11.200:- Jag betalade 6.800:- med tull och moms. Förstärkare har inköpts från Taiwan av ett fabrikat som inte finns i Europa.(Handlade direkt från fabrik) Chansning,visst.Billigt,absolut. Beg.handlas ibland på Ebay. Bioförst.köpte jag på rea från en svensk HiFi-butik men via nätet. Dataprylarna kommer från lokala och globala handlare. O.s.v...... Kläder,mat,och annat livsnödvändigt köps dock alltid lokalt,gärna inom gång/cykelavstånd.
Man kan m.a.o.lugnt påstå att mina inköpsvanor har ändrats radikalt dom senaste åren.
|
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2005/10/15 : 01:23:55
|
quote: Så garani och service betyder absolut inget för dig?
Garantin är ju inte sämre för att man köper den på postorder/nätet. Att det är gratis service bara för att man köper cykeln i en affär har inte varit med om, men det kanske finns på vissa ställen. Har gjort all service som behövs själv, dvs smörja kedjan, pumpa däcken. Tror jag bytt bromsbelägg nån gång också.
quote: Då köper du nog inte en cykel för 5000 spänn. Utan nöjer dig med en billigare, "utan garanti"
Man kan spara ett par månader, bara för att man inte tjänar storkovan så måste man inte köpa allt på netonnet Vad jag vet så har man alltid garanti på vad man än köper, dock kan den ju variera i längd.
quote: Visst inget fel i det! Men vad hade du att välja på för 10 år sedan? Förutom den lokale då! Hmm !! Nu hänger jag inte med.
Nej det fanns inte så mycket att välja på så jag köpte den hos den lokala handlaren. Men hade jag kunnat fått den direkt hem och dessutom mycket billigare hade jag såklart gått på det alternativet.
quote: Tittade ut den i en katalog, köpte den och ÅKTE HEM!????? Tittade du i katalogen i en butik eller var du till postorderföretaget per bil eller ..... nä jag hänger inte med!
Jag tittade i kataloger som jag fått i brevlådan som reklam, bland annat crescent, monark och dbs. Sen när jag sett cykeln som jag ville ha åkte jag till en lokal affär som sålde den, såklart fanns den inte hemma så dom fick beställa från sin leverantör. Sen fick jag cykeln i en kartong med hjulen avmonterade och styret så på snedden för att det inte ska ta så mkt plats. Sen körde farsan mig till affären hämtade lådan, sen hem och sätta ihop den... Säger det igen, hade hellre fått den direkt hem till dörren och sparat massa pengar
quote: edit: ps, får jag fråga var du lämnade in den på service/reparation?
Samma svar som ovan, gjorde det själv |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2005/10/15 : 09:10:35
|
Här ser man hur svårt det är att föra en principdiskussion på ett forum...
Vi diskuterar inte samma saker...
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2005/10/15 : 09:30:43
|
Men det är diskussionen som är rolig, annars skulle det inte finnas några forum |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2005/10/15 : 10:30:55
|
Snoddas:
Mer än en kund per månad ringer och får pris på Accuphaseprodukter med kommentaren: jamen så kan man ju inte räkna! Momsen kan man ju fuska bort i tullen!
Vi har lagt oss 10% högre än den största asien-siten på nätet under förutsättning att kunden accepterar samma villkor i övrigt. I vår värld betalas momsen.. Men det ÄR verkligen inte självklart längre överallt.
Mayro: visst är det så, att en butik är lokal ger ingen bra service per automatik.
Reeltoreel: enkelt: 1
mvh
. |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2005/10/15 : 10:59:11
|
quote: Så garani och service betyder absolut inget för dig?
Jodå det betyder en del, MEN när man sedan står och pratar med sin lokala handlare får man besked att man "bara" ett(1) års garanti tid thats it. Trots att man vet att garantitiden är upp delad i tre delar numera så får man till svar att det gäller inte. Hmm då tycker jag att av ren princip att (den där j***a handlaren kan köra upp sina saker någonstans för det är rent bedrägeri att lura sina kunder på lagstadgade rättigheter) man inte skall stödja sådan verksamhet och de lär väl inte ge någon service heller.
Garantin börjarmed 6 mån ovillkorlig garanti oavsett vad som har hänt, det funkar aldrig vad jag vet.
1 års fabriksgaranti fungerar utmärkt även om vissa handlare försöker snacka bort felet med "att det är du som har gjort...och då gäller inte garantin eller bevisa att det är fel från början"
2 år konsument garanti jodå sedan 1 juni 05 har vi fått förstärkt konsumentgaranti mot ett år innan. Tror ni att det gäller nä handlarna skrattar åt en och undrar om jag är full eller nått för DET stämmer inte.
Numera har vi alla en lagstadgad garantitid på tre (3) år så ni vet det.
Jag tror att du RtR har mitt svar men lite kluvet är det, OM en handlare sköter sig med sina åtagande gentimot (garantitid) kunden då kan jag tänka mig att köpa över disk.
Jag var själv lite skeptisk till handel över nätet innan men efter att handlat sporadiskt nu i 4 år kan jag bara säga att de flesta näthandlare är nog mer benägna att behålla sina kunder med god service/garanti än de lokala handlarna är.
Priserna då för min del är det viktigt vad det kostar speciellt då man inte har själv en fet lön att lyfta varje månad är man sedan singel är det ännu svårare att få undan några kronor.
/Anders
|
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
mangew
Semesterfirare
2297 Posts |
Posted - 2005/10/15 : 11:11:50
|
Det finns lokala handlare som är ena riktiga idioter, svårt att överhuvudtaget få personlig service, man kan nästan få en utskällning om man frågar för mycket (eller för dem svåra frågor), de vill övertala en att köpa det de tycker är bäst( Kanske bäst marginal?) Sen om man frågar om priset får man till svar att de har sådana tighta marginaler att de kan inget göra även om det på prislappen står katalogpris och alla veta att det alltid finns en marginal mer eller mindre på olka produkter.
Varför ska man i sådana fall gynna dessa, handlar hellre på nätet även om det i vissa fall bara rör sig om hundringar att spara.
Sedan service och garanti, varor handlade på nätet har som sagt garanti. Vill man ha service kan man gå till valfri lokal handlare också och betala för denna liksom man hade fått göra i de alla flesta fall även om man köpt produkten(cyckeln) där. Finns väl knappast någon lokal handlare som ger denna service gratis och allra minst efter garantitidens utgång som är ex. 2år som en cyckel också borde hålla.
quote: Mer än en kund per månad ringer och får pris på Accuphaseprodukter med kommentaren: jamen så kan man ju inte räkna! Momsen kan man ju fuska bort i tullen!
Sladd, de rör sig nog mest om okunniga kunder. Det är mycket svårare än vad det låter att "fuska bort" momsen. Möjligen det är prispressartillhygge men sedan vid importen får de nog betala momsen tull som jag alltid gjort då jag importerat. |
*** Luleå Hockey *** *** Manisk flugfiskare *** *** Driver MW sportfiske ***
|
|
|
Topic |
|