HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 köpa billigt på nätet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/12 :  22:47:37  Show Profile Send mayro a Private Message

Jag ska inte starta trådar mer om hifi. Skälet är allt som hänt på sistonde. Men efter en rad trådar inlagda av Sladd o Hifi konsult så slogs jag av skillnader mellan marknader..

igår tisdagen den 11/10 stog det stort repotage i Expressen om HUR man handlade märkeskläderkläder billigare på nätet.Hur man tjänade "tusentals kr"

Det lustiga är att jag inte sett några klädhandlare som har butiker för dessa kläder stå på palisaderna med plakat idag mot att folk besöker butikerna o provar kläderna. O sedan går ut o köper på nätet där det är billigast. Inte verkar tidningarna heller ha minsta betänkligheter för handlarnas räkning... Utan ser det till läsarens förmån. Självklart för att sälja sin tidning.. och läsaren betalar. inte handlaren.
Kanske vore det sättet mer bra på hififorum också. Att man hade medlemsavgift som "driver" forumen o inte annonser..

Och det underliga är följande. Klädaffärerna är ju mot stereohandeln med hifi så stora så dom torde ju lätt kunna få sin röst hörd i tidningarna.. Inte ett ljud idag.. Ingen behöver redovisa för handlarna VAR dom inköper sina kläder. Ingen ledarspalt med arga handlare som har kontrollbehov sitter med insändare. Och ingen klagar någonstans.. Ingen blir svartmålad som jag kan se på något sätt i världen ....inte på radio-tv-eller i tidningar.

Varför skiljer hifihandeln sig så markant från kläder?
Kan någon förklara skillnaden för mig?


Jag har genom åren sett massor med stora uppslag på HUR man handlar billigare via nätet.

beg bilar... kläder... teleutrustning... kameror.. o en herrans massa grejor.

ALDRIG har jag sett en arg bilhandlare stå med "plakat" o gnälla.

Varför skiljer sig igen hifihandeln.

Jag döljer inte att detta ÄR en reaktion på hificonsults rätt besynnerliga trådar där underteknad blev indragen i det mest besynnerliga jag varit med om. Inte heller döljer jag att jag har avkrävts att utge exakt serienummer osv för att consulten skall be om en öppen ursäkt för sina rätt konstiga inblandningar av underteknad...vilket jag finner mer än underligt faktiskt..

Men denna tråden är INTE för att just utpeka consulten.Även om detta vore högst befogat.Nej, detta är en ärlig fråga..
Varför är just hifi branchen såååå förbålt rädd för den omställning som sker numera.
Varför ska man på tex ett öppet forum behöva ta "hänsyn" till handeln över huvud taget? Jag är INTE emot handlarna. MEN jag blir ändå efter vad som hänt här det senaste rent skrattande då jag ser vissa saker ändå där ute där man helt på annat sätt hanterar den sk "handeln"..

Tänk om tidningarna skulle vara intreserade av hifi på lite högre nivå och tog ett stort uppslag med tips för hur man handlar dyr hifi billigare via nätet på liknande sätt som med typ märkeskläder igår... Skulle då det stå en bunt sura handlare på torgen o skrika..

"nu slutar vi hjälpa er .Nu finner ni ingen god hifi mera att prova hemma"...

Sanningen är tror jag att vi kanske lättare fann bra hifi då inte handlarna satte upp "handelshinder" helt ärligt för oss...

denna tråden BÖR inte bli stoppad PGA jag frågar detta vad ni andra tycker i denna fråga. Jag tycker denna fråga torde få finnas också som jag ställer här..

Vad tycker ni? Och ta nu inte debatt här om consulten. Det är INTE frågan direkt här..

Driver Mayros hifidagis

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/10/12 :  23:01:04  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Märkesverkstäder vägrade att göra service på ttexyskimporterande bilar i början.
Vet att DÄCKShandlare har vägrat att kränga på däck, som inte varit inköpta via dem.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/12 :  23:05:19  Show Profile Send mayro a Private Message
jo. men dom får backa pga den fria handeln...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/10/12 :  23:10:34  Show Profile Send Ayn a Private Message
quote:
Men denna tråden är INTE för att just utpeka consulten.Även om detta vore högst befogat.


Måste bara kommentera det här. Det här är en teknik du verkar ta till ofta. Nämna något i förbigående och sen 'skölja händerna rena' - om du inte vill peka ut HiFi Consult i den här tråden, nämn det då inte alls! Jag garanterar att i princip alla som läser ditt inlägg kommer se det som en utpekning när du formulerar det på det vis du gör. Nej, det är inte bara jag som "inte läser vad du verkligen menar".

I övrigt tycker jag du för fram bra poänger. Det finns gott om inlägg där handlare förklarar varför de är si och så dyrare än vissa andra alternativa inköpskanaler. Matten brukar det inte vara något fel på, men när det ändå handlar om 30-40% högre pris för en vara (även om det finns orsaker till det!) är det väl mycket begärt av genomsnittskonsumenten att punga ut med de extra pengarna, enligt mig.
Däremot är det riktigt fult att använda butikens tid och resurser till att lyssna på prylar man är intresserad av, utan att ens ha en tanke på att köpa prylarna där, och sen gå någon annanstans och köpa. Så gör man bara inte!

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/10/12 :  23:19:07  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
quote:
jo. men dom får backa pga den fria handeln...


Var är det inte FRI handel

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/12 :  23:25:54  Show Profile Send mayro a Private Message
får jag ställa mina undringar zalve. Eller ska denna tråd också "torpederas" här nu via ej inlägg som debaterar om det jag talar om?
Har du något mot mig zalve eftersom du går in som du gör här?
Som sagt. Har du några tankar om det jag frågar i topic eller har du endast sökande av annat här
Jag undrar över skillnaden. Tidningar kan utan det blir bråk skriva om billigare inköp osv via nätet...Om kläder tex... Men då det gäller hifi av dyrare grejor som sagt. Ja då verkar andra "regler" samt "skyddande" av handlarens roll vara av stor vikt.

Detta är min topic. inte om dina ev tyskinköpta vinterdäck inte monteras på din lokala däcksfirma eller ej.


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/12 :  23:29:21  Show Profile Send mayro a Private Message
Ayn. Skrev detta enbart för att markera. Hade inte spelat nån roll om jag inte gjort så heller..

Sedan skriver jag att öppet att "jag inte döljer det är en reaktion" osv....

Så därav så står detta klart också..

MEN det står också att min undran INTE är endast därför. Utan att detta slog mig då jag såg detta om kläder..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/12 :  23:35:55  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Däremot är det riktigt fult att använda butikens tid och resurser till att lyssna på prylar man är intresserad av, utan att ens ha en tanke på att köpa prylarna där, och sen gå någon annanstans och köpa. Så gör man bara inte!


Detta håller jag med om till fullo...
Men. jag tror säkert som ammen att det finns mången hifihandlare som provkört en bil hos en bilhandlare för att sedan ev köpa den via privat beg eller ev annan handlare där priset är billigare..

Vi är ju oss själva närmast då det gäller egna plånboken.

Bara att "ämnet" vi provar kanske är annat... Kan gälla kylskåp också. man tittar hos lokala o köper sedan på giganten osv osv...

Så då det gäller skrivarmoraliskt så delar nog alla dessa ord du skriver. Men i verkliga livet tror jag vi alla bryter det rätt ofta vid olika "affärer" vi gör...

Kan ju gälla att kolla på huset hos ena byggaren. men sedan ta in ofert o köpa av en annan. Ingen skillnad alls.

fast visas man hos en hifihandlare.. Tar fram sitt bästa pris o sedan går tillbaks o frågar om han kan sälja för det o han inte kan är väl den moraliska biten borta om man skulle se hifi som ett husköp..

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/10/12 23:41:13
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/10/12 :  23:40:19  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
ÄR det denna fråga som gäller alltså ?

quote:
Varför skiljer hifihandeln sig så markant från kläder?
Kan någon förklara skillnaden för mig?




Du tog upp en massa saker i inlägget, bilar, kameror och så,,, så då var det bara en reflektion att det inte var "lätt" i dessa branscher med imoprt i början heller.

Om jag inte får besvar en motfråga,, Då hoppar jag av här.



"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2005/10/12 :  23:49:22  Show Profile Send jerico a Private Message
Ser inte någon mer skilnad än att det kan vara svårt att hitta jusst det man har sett ut hos en "lokal" handlare. Om man vill ha en Tjofräs cd så kanske bara handlaren stensture d:ä har jusst den och då kan det vara lite tjurigt att hitta till bättre pris när man börjar titta på frakt osv osv osv osv osv. Vill ju inte ge pengar till posten bara för att det är kul.

Men det är jag det.

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/12 :  23:58:56  Show Profile Send mayro a Private Message
Självklart får du fråga saker zalve.

men min lilla tankebana är synerligen enkel att utläsa. Så om du frågar om däck o ev service som vägras. O sedan om det inte är fri handel.. ja då tror jag inte du direkt frågar mig om något alls...


Och ja. du läser en del av frågeställningen rätt eftersom just detta står rätt klart i topicen.


Zalve. Jag ska göra en sak helt klar här för dig samt alla moderatorerna. samt handlare o medlemmar.

Detta är enbart mina tankar samt "tro"..

Jag tror inte att man ens idag skulle knappt närka om varenda butik försvann ens. INTE mer än att vi inte kunde gå runt i en butik kanske som idag... Dom välkända butikerna vill säga.

men jag tror vi skulle inom väldigt kort ha en annan typ av butiker. DVS näthadelsbutiker med öppet köp såsom testmetod. Samt på sin hemort lyssningsmöjligheter osv..

Sedan tror jag FORUMEN är en sådan kraft. samt infokanal. Så inte en enda person skulle missa dom bra sakerna som kom ut...

"forumen" är ju även globala.....

Så eftersom jag helt klart SER tex hf.nu´s kraft samt kunskapsbas så tror jag inte ens dom gamla butikerna skulle saknas ens efter nåt år. Mer än som dom "gamla tiderna" osv...

Tänk nu lite själva. Jag har sett hur Sveriges butiker svängt redan ifrån att vara rätt "lika" till att idag ha ett märke på varje butik snudd på. egna agenturer osv..

Men tittar man så står samma bredd numera på näthandeln också. samt ännu mer också kanske i vissa fall..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/13 :  00:00:51  Show Profile Send mayro a Private Message
jeriko..
så dyr är inte posten ju

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/10/13 :  00:00:59  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Nätet är framtiden. Man lär kunna låna hem en och annan högtalare från vilket nätföretag som helst.

Idag måste man kanske ha möjlighet att pröjsa för saken man "lånar", imorgon så kanske man borde se om sin egen ekonomi innan man lånar ett par högtalare som kostar 100.000kr när man kanske har max 10.000kr att köpa för...


Edited by - m_persson79 on 2005/10/13 00:04:39
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/13 :  00:26:01  Show Profile Send mayro a Private Message
nätet är ostoppbart..
Jag är en gamal gubbe på 47 bast. Men till o med jag förstår att handlarna har väldigt bråda dagar o sadla om sitt sätt att arbeta OM dom inte skall sälja bara tv o microstereo i framtiden...

Sedan hjälper det inte hur många moralens ramsor som dras... Då priserna ligger me 30-50 % och ännu mer så kommer detta aldrig i livet att fungera i längden..

Samt med fabrikernas OLIKA prisnivåer på olika marknader som alla är sammankopplade med sekuder från totalinfo osv...via datorer.

Då går det bara inte att sitta o snacka om "moralen hos kunderna"..

Jag tror verkligen INTE vi kunder är till för handlarna. Jag tror det är dax att handlarna inser dom är till för oss .. och att det är vi som ev vill delta i att betala deras lön via att handla ifrån dom..DET anser jag vara moral. Att dom som vill serva med hifi också ser till att anpassa sina affärer till den typen av service som dagens kunder efterfrågar.
JAg har svårt att se vilka moraliska regler som gäller då det faktiskt är MINA pengar jag handlar för. Jag anser det är moraliskt rätt mot mig o min familj att se till att mina inköp skadar vår ekonomi minsta möjliga.. inte mesta möjliga i alla fall..

Vilkoren är ju marknaden som ställer. Inte säljarna på marknaden..

Att belägga det skamligt omoraliskt att inköpa en stärkare för säg 5000 ifrån en fabrik nån stans i världen.. Som säljs under annan namn för 22000 i sverige av handlare anser i alla fall jag rent friskt av den kanske fattige studenten..

Speciellt då argumentet är tex.. "tänk på att din är tillverkad av stackars kineser"...

lyfter man på locket så är dom tillverkade på samma fabrik av samma arbetare... osv osv...

Så.. "moralens väktare" som har tankar om att skydda våra svenska handlare har nog uppdrag impossible..

Dom som ställer om kommer finnas kvar...Så tror jag. Fast jag inte är ung.. fast jag inte är dataproffs... fast jag tycker det va bättre förr i vissa fall osv...
hmm. så fast allt detta så inser jag detta går inte stoppa. Och vi kunder har ingen moral att förlora för vi INTE stöjer döende säljformer mera..utan väler för oss bättre samt billigare former..

Sedan SER det ju fint ut.. eller hur. Att säga "stöd din lokala handlare"

Undrar hur många som ens följer detta genom livet. i alla inköp. menar nu inte enbart stereo...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/10/13 01:16:57
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/13 :  00:42:39  Show Profile Send mayro a Private Message
Men men.. varför är det sådan skillnad tro?? kläder uppmanas vi köpa via nätet billigare osv av dom för oss arbetande i det fallet tidningarna. som vill sälja sina nummer till oss..hjälper oss. ...

På våra forum o alla platser så står det bildligt talat "köp dyrt.. köp av din lokala handlare FAST du kan köpa din grej billigare annans stans"..

Att inte köpa lokalt gör dig till en omoralisk som inte tar ansvar osv osv osv...


Jag anser mig klart moralisk som köper en dropplet i stället för en svensktilverkad cd med massa buggfel osv som inte ens är billig utan svindyr..

Enklare mattematik finns ej...


men varför denna skillnad mellan en hifibransch som haf såååå lång tid på sig att anpassa sig?
kläder köps numera billigt via tidningstips..

Står dyliga tips för oss i våra tidningar? menar hur man köper billigast osv??. I motortidningar står det exakt hur man importerar själv o hur mycket man tjänar osv..

men inom hifi så är det omoraliskt mot handlarna...

jag måste missat nåt här.. Jag trodde DOM var till för oss.

Även då vi deltar på öppna forum som här.

Så någon som kan ge svar? varför skiljer det så totalt här?

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/10/13 01:09:45
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2005/10/13 :  01:17:13  Show Profile Send EAR a Private Message
Det finns ju undantag där man kan handla billigare i Sverige än på nätet utomlands.
QUAD är ju ett sådant exempel,tror att Sverige är billigast i hela Europa.
Vet dock inte varför men man kan ju spekulera i att Jan-Erik(OPUS 3)
med det upplägget som finns att ett fåtal butiker som säljer och en förmodad liten orginisation kan hålla priserna på en anständig nivå.

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2005/10/13 :  01:23:31  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
"Jag tror verkligen INTE vi kunder är till för handlarna. Jag tror det är dax att handlarna inser dom är till för oss ..."

Hej Mayro - bra skrivet!
I stället för att sitta och sura så får handlarna tänka om och inse att det är nya tider. I dag tar det 5-10 och kolla priserna runt om i världen. Begagnatmarknaden scannar man av lika snabbt. Jag anser att man ska stötta sin lokala handlare men inte till idioti. Varför ska jag köpa Levisjeans för 800:- när jag kan köpa dem direkt från USA, nya och med leverans runt 350 spänn? Servicen är urusel i de klädbutiker jag besöker, de skiter fullständigt i mig och mina pengar. Jag har alltid varit trogen "mina butiker" oavsett vilka varor vi pratar om. Men jag vill ha service och framförallt ett vänligt bemötande.

Precis som med kläder eller andra varor står nu Hifihandlarna inför en förändring. Jag har en tråd som handlar om kassa websidor. Många hifihandlare kunde investera lite tid och pengar och hålla sina sidor fräscha. "Min" handlare har inte uppdaterat sin sida på ett år. Finns noll information och han förlorade 18 papp på det. Jag köpte på nätet i stället. Har du en kanonsida, kanske även på engelska, kan du som handlare använda hela världen som arbetsfält. Det är bara du själv som sätter gränserna. "Think big and out of the box".

Mvh,
Håkan


Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2005/10/13 :  08:18:31  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Ja de flesta vill väll egentligen handla kläder billigt på nätet.
Det är väll Boo.com ett tydligt exempel på.....eller hur var det nu..

Jag personligen skulle aldrig köpa kläder på nätet pga den stora storleksavvikelsen som råder på klädstorlekar. En T-shirt i Large kan passa kanon i bland, men kan lika gärna se ut som en kondom på mig...

Jag köper i stort sett alla mina kläder hos min lokala herrbutik som ligger några hundra meter från mig. Dyra...ja, men vilken service .

Jag var och köpte ny bil för ett tag sedan. Eftersom jag gillar ett peronligt bemötande och service köptes bilen bilen hos Nissan här i Haninge. Var dom dyrare...vet faktiskt inte, jag har faktiskt inte kollat upp hur dom låg prismässigt. Däremot så är dom väldigt treviga att ha och göra med och det är ganska trevligt att slita bort skyddsplasten på sätena och sätta sig och insupa nybilsdoften.
Bilen blev dessvärre rammad av en trulle --------, men genom det lokala försäkringsbolagen samt min handlare var det bara att beställa hem en ny bil.

Så man kan nog säga att jag köper det mesta lokalt.
Sen kan man ju säga att som i detta fall när det diskuterades beg. hifi så får man ju köpa det där det finns. Det är ju inte säkert att den lokala hifihandlaren har det man är ute efter och då är ju Hifimagasinet.com en vettig sida där man kan hitta det mesta.
En sak till som det ofta talas om är att svenska hifihandlare är sååå dyra ( 50% eller dyrare brukar det snackas om ). jag har sett väldigt lite riktiga bevis för detta...har Ni


// Jonas


Konsult hos Consulterna

Edited by - Sanoj on 2005/10/13 08:22:35
Go to Top of Page

fripps
Member

652 Posts

Posted - 2005/10/13 :  09:02:33  Show Profile Send fripps a Private Message
Det är lite svårt att jämföra äpplen och päron, som det görs i denna diskussion. Om vi tittar på historiken över vilka webbutiker som lyckats överleva det hypade millenieskiftet så är en väldigt stor andel företag som tidigare jobbade med en postorderverksamhet. Man flyttade helt enkelt postorderkatalogen till nätet istället. En stor anledning till att dessa företag lyckades är att man har kunskap om hur man skall hantera det enorma returflöde av produkter som förekommer vid denna typ av handel.

Boo.com nämdes av Sanoj som ett exempel (ett bra exempel), det finns många anledningar till att detta inte funkade. Bland annat räknade man med att (inte helt säker) 30 % eller mer av allt som säljs kommer att returneras av olika anledningar.

Föreställ er ett scenario där 30% (eller mindre men dock fortfarande mycket) av all Hifi som säljs via nätet skall hanteras i retur, detta kommer vi konsumenter att få betala i slutändan. Jag har svårt att se hur man skulle få till ett fungerande "prova på flöde" utan att detta kommer att addera till kostnader för webbutiken (motsvarande kostnader som butiken har för personal, hyra mm).

Jag själv skulle inte köpa en Hifiprodukt olyssnad och osedd utan möjlighet att kunna returnera produkten med full återbetalning. Detta kan jag göra i en välsorterad butik med kunnig personal.
Det tråkiga i denna typ av diskussioner är att man aldrig diskuterar totalkostnader för ett köp utan bara tittar på inköpskostnaden (och ibland vad frakten kostar)

Jag tycker inte att Hifibranschen är mer protektionistisk än andra brascher (om vi tittar i butiksledet).

Det var inte meningen att inlägget skulle bli så här långt, ber om ursäkt för detta

MVH


Advantage S1 -> Transparent Plus -> Bladelius Idun -> Transparent Plus -> Bladelius Grendel med kondensatorbank -> Transparent Plus -> Burmester B50

Medlem i ASO
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/10/13 :  09:46:28  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Ayn: Håller helt och fullt med
Go to Top of Page

Draken
Member

1550 Posts

Posted - 2005/10/13 :  10:04:29  Show Profile Send Draken a Private Message
Äpplen och päron?
Men det kanske är precis så som vi måste göra?

Alltså så här är det HÄR:
Jag bor i en liten bruksort utanför Västerås sedan mer än trettio år. När vi flyttade in fanns det en affärsgata genom hela byn. Det kryllade av liv och ortsborna var in och handlade om dagarna och det var speciellt roligt att ”spatsera” omkring på lördagarna med små stånd och ”snacka” lite skit med lokalbefolkningen!

Men så kom boomen i storstan – den växte så att det knakade med stormarknader och olika köpcentrum både i öster väster och nu senast i norr upp mot vår lilla by?

Idag finns bara Järnhandeln och en ”hårfrissa” kvar – inte ens Posten (men den är ju borta på dom flesta ställena ändå – varför????) . Dock har vi två bensinmackar – folk måste ju åka till stan och handla.

Själv köpte jag den lokala målarburken och tapeten. Jag köpte allt hos den lokala byggvaruhandlaren när jag byggde och renoverade huset.

Men hur ser det ut nu?
Öken, öken! Eller som Robban sjunger: Sand, sand, sand!

Kanske kan det vara en tankeställare…..Eller?
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/10/13 :  10:45:07  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Varför skiljer hifihandeln sig så markant från kläder?
Kan någon förklara skillnaden för mig?
Jag tror att konsumenter finns i två versioner.
A) Jag vill ha Levis för det är ett fint märke
B) Jag vill ha Levis 501 W31L32 för det är den modell och storlek som passar mig bäst, sitter bäst och ser bäst ut
Jag utelämnar medvetet analogier till hifiprodukter...

quote:
På våra forum o alla platser så står det bildligt talat "köp dyrt.. köp av din lokala handlare FAST du kan köpa din grej billigare annans stans"..Att inte köpa lokalt gör dig till en omoralisk som inte tar ansvar osv osv osv...
Nej det tror jag inte alls nån vettig människa påstår. Däremot anser jag det omoraliskt att låna, testa och unyttja hifihandlaren för att sen köpa (billigt) annorstädes.

quote:
Jag anser mig klart moralisk som köper en dropplet i stället för en svensktilverkad cd med massa buggfel osv som inte ens är billig utan svindyr..
Om du själv får sätta betyg på dig själv så ger du dig själv betyget "moralisk"? Min mamma tycker f.ö. att jag är rätt söt (bortsett från när jag inte rakat mig då jag får heta "bergsrövare").

quote:
Enklare mattematik finns ej...
Håller med i ditt uttalande, fast på ett annat sätt.

quote:
men varför denna skillnad mellan en hifibransch som haf såååå lång tid på sig att anpassa sig?
kläder köps numera billigt via tidningstips..
Här tror jag att du gissar, Mayro! Och jag tror du gissar fel.
Att aftonbladet vill ha läsare och "klick" på sin hemsida är en sak. Men ÄR det verkligen så att en betydande kundgrupp/kundmassa tar sina pengar och köper billigt via nätet? Nej. Det är inte så. Är det så så borde rimligen ett antal klädbutiker i Sverige kursa, slå igen eller bara upphöra. Har du nån statestik från klädföretagen som visar på minskad klädeshandel? Nån statestik på att internethandeln ökat dramatiskt för kläder?

Hifi har gått från att vara en entusiastgrupp av människor som letar det perfekta ljudet, som trimmar in och testar olika kombinationer, som lär sig och lyssnar. Idag är det en prisjakt utan dess like. Kan man få en förstärkare med stora kylflänsar och tjock frontpanel i borstad aluminium för bara 4995kr? Den måste jag ha...

Jag tror faktiskt inte alla produkter passar att säljas över nätet. Hifiprodukter är inte en klockren produktgrupp för nätförsäljning. Skivor däremot, cd, SACD, DVD-A, vinyl osv är klockrent över nätet; du kan lyssna på skivan över nätet, se omslag och kanske några recensioner och ord om vad just detta album betyder för artisten. Skulle vi kunna ha samma grej för hifiprodukter? Att vi kan låta en Denver visa vad den går för via nedladdningsbara MP3-snuttar tvivlar jag inte på...men en Krell?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2005/10/13 10:46:49
Go to Top of Page

Mickhe
Member

209 Posts

Posted - 2005/10/13 :  10:51:52  Show Profile Send Mickhe a Private Message
Mayro...ibland är dina inlägg genialiska...bl.a att handlarna är till för oss och inte tvärtom...som vissa handlare verkar tro...

Men att jämföra att handla kläder över nätet med att köpa dyra kapitalvaror haltar...tycker jag...detta fenomen har ju mer eller mindre dött ut men kommer säkert tillbaka nu när Internet finns i varje hem...vi har ju köpt på postorder hur länge som helst...så att billiga kläder kommer hitta en ny distributionsväg är ju helt klart...men skulle inte tro att när min fru och hennes kompisar vill åka till city för att shoppa...dricka vin...middag...gå på dyrbutiker...att dom istället sätter sig framför datorn och gör detta...inte en chans...

Att köpa dyra kapitalvaror eller finare kläder är en upplevelse...du ska känna dig speciell...inte fan vill jag dra iväg en order på nya högtalare för 70tusen ensam i kalsonger framför TVn...jag vill ju se...känna...smaka...ja..helt enkelt vara med...

Sen tror jag att Internethandeln kommer att explodera på billig elektronik...men tro inte att ni kommer att kunna låna hem...returnera hur ni vill...öppet köp...etc...men ett bra pris kommer vi att få...och man får alltid vad man betalar för...

Och som vi säger i vår familj...Buy quality - Cry once...

Och jag håller med Draken...gynna orten...

/Micke

Edit: Bytte ett Men mot ett Och

Edited by - Mickhe on 2005/10/13 10:53:47
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2005/10/13 :  11:15:38  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Jag tycker man kan fundera på en sak: Om jag går in i en butik och lyssnar på en produkt, sen tackar jag för mig och köper den begagnad eller ny på nätet.
Vem är det som låter mig gå ut genom dörren? Jo säljaren. En bra säljare får mig att köpa produkten, en "mindre" bra säljare låter mig gå ut genom dörren.

mvh,
Håkan
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/13 :  11:25:10  Show Profile Send mayro a Private Message
Visst sjutton finns hinder. Detta löser man enklare än enkelt. Det är enbart att ha tre utspridda demokunder över landet så är det fixat. DVS att avlyssna...

Redan idag har ju hadlare gjort det så att flera flera märken inte är spridda över landet. Utan varje handlare har SINA märken på SIN lokala ort...

Vad är skillnaden? Ingen givetvis..
Jag hade för tio år sedan redan löst dom små problem som internetthandel innebar. Och idag har ju handlarna mött upp exakt så som jag då förutspått...

DVS dom flesta har SINA märken och få produkter är spridda över flera butiker...

Men hifi är mycket mycket större än det svenska handlare representerar mina vänner..

Och jag ser inte skillnaden mellan att en kille i norrbotten vill köpa en högis.. och den återfinns tex hos xxxx endast i södra sverige... Denna norrbottning hade ju klart hellre haft en 25 mil resa till en demokund o lyssna o sedan köpa ifrån fabriken direkt via en internetthandel...För 50% minst plus avgifter osv. Vilka ändå är mycket lägre kostnad än att köpa via handlare..

Se bara hur vi reser i olika gäng till varann nu på forumen.. Vem skulle inte kunna få höra snudd allt endast via detta forum?

Problemen är inte stora för att nå ut numera. För tio - 15 år sedan var det lite anorlunda

Nu är "stoppen" endast andra..


EA. Tur du skrev lite på slutet Annars hade ditt inlägg mest sett ut som att kritisera MINA tankar i ämnet...

Varför jag skriver detta är för jag uppskattar om var o en TILLFÖR sina tankar i stället för att enbart kritisera andras..


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/13 :  11:30:56  Show Profile Send mayro a Private Message
Måste ta upp en sak. Detta att få lyssna på en produkt.. Var i hela friden är detta svårt att göra?? Jag har endast lyssnat på en enda sak via butik på massa år.. Allt annat inköpt via tips. Egen slutledningsförnåga. samt kontakter. o besök hos folk...

tror flera har liknande erfarenheter faktiskt..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.05 sekunder. Snitz Forums 2000