HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Lyssningsintryck Nordic Concept Artist
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2005/09/23 :  10:19:36  Show Profile Send UFFE T a Private Message  Reply
Hej!
Jag tänkte ge er mina första lyssningsintryck på min nyinköpta juvel.
Men jag börjar med lite historik.

Jag har sedan flera år ägt en Linn Sondek Lp12. Den var i budgetutförande. Till en början lyssnade jag en del på vinylskivor. Men när jag senare uppgraderade CD sidan så blev det mer och mer lyssnande via min Primare DVD30. Den åkte i åttor kring min LP12:a.
Jag fattade då beslutet att uppgradera min vinylspelare. Med ny motorstyrning, nya lager och ny pickup.
När jag efter denna uppgradering lyssnade så hade det blivit bättre men inte alls tillräckligt. Jag kom då fram till att det kanske var min enkla riaa som var boven i dramat.

Därför begav jag mig till Audio Concept och Robert för att få förslag på en ny riaa burk.
Efter en del diskussioner och lyssnande. Så tog jag beslutet att byta hela vinylsidan.

Lp12:an är nu såld och ersatt av min nya juvel: Nordic Concept Artist.
Den är utrustad med den magnetlagrade "Unipivot" armen. En Dynavector pickup DV XX-2 och en Dynavector riaa P-75.

Hur låter det nu då.
HELT FANTASTISKT.
Nu är det ombytta roller. DVD30:an har inte en chans längre. Artisten kör mega åttor kring den.
Jag ska tillägga att jag inte har några audiofil skivor (ännu). Men alla skivor är som nya. Instrument kommer till som jag tidigare inte hört. En fantastisk dynamik som jag inte trodde var möjlig. Allt gammalt "skivknaster" är som bortblåst. Och det är tyst när det så är på skivan.
Vid första skivan som jag spelade satt jag med tappad haka, rysningar i hela kroppen, gåshud och glatt stampande med foten. Spelaren tar med allt som nu finns på inspelningen och samtidigt får till ett sväng som jag inte trodde var möjligt. Förutom "live".
På den vägen är det. Skivhögen växer hela tiden. "Bara en till och en till... osv. Nu är det roligt att lyssna på vinylskivor igen.
(som parantes ska sägas att jag inte ens tittat åt cd hyllan och spelaren under den här tiden. Och kommer nog inte göra det heller på länge. Nu ska jag istället ut och köpa nya vinyler).



Jag har haft spelaren i ca en vecka så det är ju bara en första reflektion. Men redan nu kan jag bara säga att det är det bästa som jag hört.
Ett råd till er alla. Lyssna på denna vinylsvarv. Men jag ska samtidigt varna er för habegäret som i förlängningen ger en kassaminskning. Men den är värd vartenda öre. (Och mer därtill).

Jag vill också passa på att ge Robert på Audio Concept en eloge. För sitt stora engagemang och trevliga bemötande. Han vet vad han pratar om och ger en mycket god service. Jag litar fullkomligt på hans rekommendationer. Han har gett mig möjligheten att komma tillbaka till mitt tidigare insomnande vinyllyssnande. TACK.

Nu har det "tyvärr" visat sig att resten av anläggningen inte riktigt håller måttet. Så när budgeten så tillåter kommer jag en än gång bege mig till Robert på Audio Concept.

Tack för nu.
(Måste hem och lyssna på några skivor på lunchen).


Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/09/23 :  11:46:09  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Grattis till din "nya" skivsamling!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2005/09/23 :  12:01:58  Show Profile Send UFFE T a Private Message  Reply
Tack för det.
Eftersom min vinylsamling är större än min cd dito så känns det ännu bättre. En massa "nya" skivor att spisa. Och fler blir det. Var så säker.

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2005/09/24 :  11:44:23  Show Profile Send Neon Park a Private Message  Reply
Det är bara att gratulera,det har visat sig att det gamla mediumet står sig väldigt bra och tänk bara vilka fynd man kan göra på skivbörsarna en del nästan ger bort vinylen,jag var iväg i går och köpte med en kompis 10st vinyl för 100kr.
Mvh
Go to Top of Page

Audio Concept
Member

981 Posts

Posted - 2005/09/25 :  18:20:25  Show Profile  Visit Audio Concept's Homepage Send Audio Concept a Private Message  Reply
Uffe T:

kul att du gillar den. Då har man inte arbetat förgäves....

Har precis gjort färdig MKII versionen som här visas med nya tonarmen. Plinten är nu 35mm och några smådetaljer har ändrats, i enlighet med de synpunkter som kom fram under testet i HiFi+.



mvh, Audio Concept, Robert

mötesplatsen för verkligt musikintresserade... - sveriges största och ledande specialbutik för hifi och high-end

www: www.audioconcept.se butik: Södra Agnegatan 29, 112 29 Stockholm tel: 08 6507250 --- Följ oss på Twitter - Bli ett fan på Facebook - Få vårt Nyhetsbrev

Edited by - Audio Concept on 2005/09/26 11:35:10
Go to Top of Page

IcedEarth
Member

498 Posts

Posted - 2005/09/25 :  21:14:56  Show Profile Send IcedEarth a Private Message  Reply
Vad hade hifi+ för synpunkter? Skulle vara roligt att veta.

/rillo
Go to Top of Page

Audio Concept
Member

981 Posts

Posted - 2005/09/26 :  00:12:01  Show Profile  Visit Audio Concept's Homepage Send Audio Concept a Private Message  Reply
Iced Earth,

På väg till testet så blev spelaren utsatt för tuff behandling av fraktbolaget, - om jag uttrycker mig milt. Även om den var väl emballerat och skickat i en låda av plywood hade delar lossnat och andra brutits sönder. (Man undrar hur de bär sig åt...) Av det skälet samt estetiska har plinten andrats från 22mm till 35mm. Den är CNC fräst och det blev då möjligt att montera elektroniken (som ”hänger” under spelaren) djupare i materialet. Det samma gäller fästbulten för tallrikens lager. Med ny teknik har även ytskiktet förbättrats. Med ny limteknik får vi en förbättrad koppling mellan Delrin och trä, vilket gör att ”krafterna” i spelare och tonarm kopplas bättre till dämpplattformen.

Alla Delrin delar är nu frästa i CNC maskiner för bättre toleranser och finish. Slutligen så är benen under dämpplattformen ändrade så att det är enklare att justera plattform och spelare i plan.

De flesta ändringar är våra egna förbättringar. Kommentaren i HiFi+ avseende plattformens ben är exempel på övrig input. Likeså är fraktbolagens hantering en påminnelse om att produkter som skall exporteras, - måste vara byggda som tanks.....


PS. Spelaren fick ett mycket trevligt test i HiFi+ även om den hade skadats under transporten.


Mvh, Robert

mötesplatsen för verkligt musikintresserade... - sveriges största och ledande specialbutik för hifi och high-end

www: www.audioconcept.se butik: Södra Agnegatan 29, 112 29 Stockholm tel: 08 6507250 --- Följ oss på Twitter - Bli ett fan på Facebook - Få vårt Nyhetsbrev
Go to Top of Page

vole
Member

515 Posts

Posted - 2005/09/26 :  01:30:58  Show Profile Send vole a Private Message  Reply
Vart jag ska rikta min blick har jag vetat ett tag, men att blicken återigen skulle få detta skimmer, det var härligt

Lyssna på denna på mässan i höstas och har sedan dess varit med i mina planeringar.. Den kommer, den kommer, det ska gudarna veta .

All strävan efter liv, leder till lidande !

"Why keep asking questions when your head is full"


Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2005/09/26 :  07:19:12  Show Profile Send UFFE T a Private Message  Reply
Tack för bilderna, Zalve och Robert.

Min spelare är version MK11. Alltså den med tjockare plint. Jag tror också att "min" pickup syns på bilden.
Innan jag åkte ut till landstället i helgen så lade jag på en gammal Beatles skiva. Man kan faktiskt ta på Beatlarna. Fantastisk närvaro. Man kan också tydligt höra hur de mixat skivan.
Spelaren är avslöjande.
Men det låter aldrig dåligt. Bara fantastiskt, ljuvligt och ... Jag ryser av lycka.
Egentligen hade jag nog helst suttit kvar hemma och spisat plattor. Men familjen ville ju ut till landet så...

Först ska jag nu skaffa mig några audiofilskivor. Men sedan kommer jag "hänga" på skivbörserna för att utöka min skivsamling. Det är roligare med vinyl.




Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2005/09/26 :  07:33:13  Show Profile Send UFFE T a Private Message  Reply
Tack än en gång för bilderna.
Men jag måste ändå säga att ingen bild gör spelaren rättvisa. Den är mycket snyggare i verkligheten.
När jag sitter och tittar på TV på kvällarna så riktas mina blickar mer på spelaren än på TV rutan. Så jag har inte sett ett enda program helt ut. Jag sitter i soffan och njuter av hur snygg den är. Enligt mitt tycke en riktig juvel.

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

IcedEarth
Member

498 Posts

Posted - 2005/09/26 :  08:20:37  Show Profile Send IcedEarth a Private Message  Reply
Vad är delrin för nått matrial? Tror jag aldrig hört talas om det.

/rillo
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2005/09/26 :  10:19:23  Show Profile Send govinda a Private Message  Reply
Det är en extremt hård plast.

Man tillverkar hjärtklaffar i samma material.

Robert.
Har du pris på MK11 komplett svarv med tonarm och allt

Mvh Anders
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2005/09/26 :  11:05:17  Show Profile Send UFFE T a Private Message  Reply
anders.s : Maila eller ring Robert/Audio Concept. Jag hörde att det var en prishöjning på gång. Så skynda fynda.

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2005/09/28 :  07:19:17  Show Profile Send UFFE T a Private Message  Reply
Igår var jag på konsert. Närmare bestämt en pop konsert, en piano konsert och en opera föreställning. Hur hinner jag nu med detta på en och samma kväll? Jo, jag lägger på en skiva efter en annan på Nordic Concept Artist.
Skämt åsido. Det känns faktiskt som om jag var där.

Det började med Eric Clapton och några unplugged låtar. Vilken fantastisk närvaro. Musikanterna är utplacerade i mitt vadagsrum och de går att ta på. Jag kan tom. se när de "kliar" gitarrsträngarna.
Vidare till en pianokonsert. Chopin. Bla. ett prelude (nummer kommer jag inte ihåg). Vilken dynamik ett piano har. Samtidigt som vissa toner låter "klink" och "klonk". Precis som ett piano faktiskt låter. Romantiskt så det förslår.
Och till sist var jag och beskådade operan Rigoletto. (En av mina favoriter). Man kan faktiskt höra hur de rör sig på arenan. När det är dags för den kända "kvartetten" så kommer det en tår i ögat. Sååå vackert.
Nu behöver jag inte längre gå på någon konsert. Jag har ju biljetter hemma. Njae, jag vill nog ändå gå på live uppträdandet även i fortsättningen. Men nu har jag ett mycket bra alternativ hemmavid.
Som ni alla förstår så är jag lyrisk över mitt nya fynd. Som jag tidigare nämnt så rekommenderar jag ett besök hos Robert på Audio Concept. Lyssna på den nya Artisten som kan allt.

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

IcedEarth
Member

498 Posts

Posted - 2005/09/28 :  20:49:35  Show Profile Send IcedEarth a Private Message  Reply
Uffe, vad har du för elektronik i övrigt?

/rillo
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2005/09/29 :  08:17:34  Show Profile Send UFFE T a Private Message  Reply
IcedEarth: Du ser min grundläggande utrustning längst ned i mina inlägg.
Alltså; Primare SP31.7 som försteg och Primare A30.3 som slutsteg till mina Ino Audio piP.
Efter uppgraderingen med NC Artist så känns det att jag nu måste uppgradera resten av kedjan också.
Med vad vet jag inte än, men någon typ av kombination av flerkanal och "ren" stereo blir det.

mvh,

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2005/10/27 :  00:06:52  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message  Reply
Den är såååå fiiiin

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2005/10/27 :  09:04:55  Show Profile Send UFFE T a Private Message  Reply
datar: Visst är den fin. Och det roliga är att den är mycket snyggare i verkligheten. Jag tycker den blev ännu snyggare med den nya, tjockare plinten.
Snart kommer jag bygga mig en flexy bänk med björk/lönn hyllor. Då kommer det bli ännu snyggare tillsammans med Artisten.
Jag måste också nämna att ljudet är fantastiskt. Men det vet du nog redan.

mvh,

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2005/10/27 :  16:43:35  Show Profile Send Big Pete a Private Message  Reply
:UFFE T Jag undrar om handhavandet av tonarmen, nersläpp,stöd, ja allmänt hanterande. Står i begrepp att best. en av Robert. Sedan är jag intresserad av den tonala kvaliteen på XX-2 eftersom även den kan hamna under den nya armen.

PSET-High Smile Value Per Watt!
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2005/10/27 :  17:25:30  Show Profile Send UFFE T a Private Message  Reply
Big Pete: Armen är ju bara upphängd i en kevlartråd med magneten som mothåll. Så den hänger ju helt "fritt". Det gör att det är lite "vingligt" att hantera armen när man ska sätta den på skivan. Det gäller att man inte är för darrhänt. Men det är ändå väldigt enkelt. Stödet kan man använda när man ska lyfta pickupen från skivan. Men det används mest för att armen ska kunna vila på något när man inte spelar.
I övrigt är spelaren en fröjd att hantera. Enkelt och inga krussiduller.
Jag har lyssnat på två pickuper på spelaren. Båda Dynavector. Först Karat 17 och sedan XX-2. Jag tycker det skiljer rätt mycket. Lite slitet uttryckt- XX-2:an har mer av allt. Framförallt tycker jag dynamiken och rymden i musiken blev mycket bättre med XX-2. Men Karat 17 gjorde vekligen inget dåligt jobb den heller.
Jag tror nog att XX-2 ligger mer i nivå med spelaren och armen och är det optimala valet. Och man behöver ju inte känna att man måste uppgradera inom rimlig framtid.

Lycka till med köpet.
Och jag vet att du kommer bli nöjd med spelaren och även med Roberts goda service.

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2005/11/01 :  16:33:09  Show Profile Send Big Pete a Private Message  Reply
Nu är vi på gång! Har bett Robert på Audioconcept, att montera en magnet arm av den typ du beskriver på en gammal fin Opus 3 spelare med mycket massa. Det blir dock en Shelter 501 Mk2 som får åka i spåret. Får lyssna och se om den håller måttet. Ber att få återkomma med lyssningsresultatet om några veckor.

PSET-High Smile Value Per Watt!
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2005/11/02 :  06:51:50  Show Profile Send UFFE T a Private Message  Reply
Big Pete: Spännande. Lycka till. Ska bli spännande med lite lyssningsintryck.

Opus 3 känner jag till, men vad är Shelter 501 mk2 för pickup?

Vad kommer du använda för riaa?

mvh,

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2005/11/02 :  07:26:19  Show Profile Send Big Pete a Private Message  Reply
Shelter är en p.u. från Japan och är väl inte så vanlig på våra breddgrader. Den har dock fått mycket "skryt" internationellt, speciellt 501´an som anses mycket prisvärd. Riia som testas just nu är Rogue Stealth som Kent på HiFi Art Sthlm ordnat.

PSET-High Smile Value Per Watt!
Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2005/11/18 :  20:08:31  Show Profile Send Big Pete a Private Message  Reply
Jag har lovat att återkomma med en uppfattning om det nya spelverket och dess utensilier. Har provspelat några timmar, förmodligen på tok för lite, men en provspelning likaväl.

Först all heder till Bo Hansson Karlskoga som tog sej tid att utveckla ett skivspelarverk med mycket massa, nämligen Opus 3 Continuo. Detta är och förblir en svensk klassiker. Jag har även fått tillfälle att prova med Bo´s tangential arm ”Cantus” som för övrigt lät mycket bra.
Nu är det så att det är svårt att låta bli och ”mixtra” inte så mycket jag själv, utan överlåter det mesta av montage åt kunniga. Lusten att pröva sig fram med nya lösningar är en stark drivfjäder i mej.
Någon har sagt att: ”Man kan bli ordentligt besviken i sina försök och misslyckande, men man förblir hopplöst förlorad om man aldrig försöker”

Nog om det, på detta verk har Robert på Audio Concept, monterat sin nya Magna-pivot arm, just den som är magnet upphängd i en kevlartråd. Han har också bussigt nog skruvat dit min nya pick up, Shelter 501 Mk2 som Kent på HiFi Art snabbt ordnat och även levererat ett Rouge Stealth Riia-steg.
Jag valde Shelter efter en test i TNT Audio Magazine, därför att kunna matcha in med mina horn som till lynnet är rättfram och ibland på gränsen till en smula påträngande.

Robert har ju framgång med Magna-pivo armen och Dynavector XX2 samt Dyna´s phono steg, men jag var snarare lite ängslig för att, hör här, få för mycket av det goda till mitt ganska framfusiga högtalarsystem. Vem vet det kanske blir byte efter hand.

Alla tre leverantörerna har varit bra på att följa upp på mina frågor och avancemang i komponent valen, och sådant ger poäng i mitt lag.

Handhavande: mycket stabilt skivspelarverk som kan gå hur länge som helst, en suverän ton arm som är ett smycke till både utseende och detaljarbete.Den låter förmodligen helt enormt bra även om jag ska erkänna att skillnader och nyanser blir svårare och svårare att notera i ett par öron som varit med ett tag och en högst varierande dagsform.

Lyssning, ja som jag sa, testen av Geoff Husband gav mej lust att pröva 501án och jag vill nog instämma med hans goda kritik och det kan bli till en löjlig upprepning om jag ska sätta text till mitt omdöme, jag har inte jämfört med mycket annat än Sumiko Blue Point, som på intet vis var dålig, men jag lånar lite av hans ”review” . Återkommer gärna senare då jag fått lite mer spelvana. Så här långt är jag helnöjd!

Komponenter: Audion Silver Night Mk 2 PSE rör monoblock, Audiolive rör-buffert steg, Rogue Stealt RIAA, Lowther PM2a, Audax 15” bashorn, Sony TA-N 55ES, Opus 3 Continuo Audio Concept Magna-pivot Shelter 501 Mk2 och multipelt kablage.

In its first hours the 501 sounds rather odd and weird, but it soon settles down to something more palatable, and then just keeps improving. What you get is a sound with quite some power and dynamics, married to a slightly warm and lush tonal balance. Images are lush too, easily bettering the Scheu on depth, and entirely matching that cartridge's wonderful width. The result is a sonic vista like no other source I've ever had at home. And I like this. To me, the larger the 'view' on the imaginary soundstage is, the better I can forget about the system, and the more I can get into the music. That's why I am very sensitive to components that 'mono-up' the sound, of press it flat to a piece of paper. Chalk one up for the Shelter then.

Voices are rendered magnificently, full of emotion where applicable. And this abundance of emotion, of a live-feeling, is perhaps what this cartridge really is about. Treble resolution is less than what the Benz Scheu manages, and overal there are some slight colourations: tonally the 501 is indeed warmer than strictly neutral (not a bad thing), but it lacks the evenness and coherence of the Scheu, sounding a bit more dirty, less refined and consistent. But again, the Scheu then lacks a bit of that emotion and soul which the Shelter seems to dispense so easily.

Easily one of the best values in high end audio. Simply put, this cartridge's play was above its price class, and will keep you happy for a long time. Like all Shelter cartridges, the 501 MkII displays great dynamics, great harmonic structure, but, mostly, is just great fun to listen to.

PSET-High Smile Value Per Watt!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000