HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Xindak strömkabel *Uppdaterad - Bilder sid 2*
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/09/28 :  16:18:35  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message  Reply
Har lite då och då läst åsikter om olika strömkablar där man nästan fått intrycket att de helt förändrar ljudet. Har varit lite skeptisk till att de ska förändra eller betyda speciellt mycket men tog tag i denna bit i våras och inhandlade ett gäng strömkablar som ska motsvara den bättre klassen iaf om vi då såg på priset vad de kan kosta i jämförelse med sina amerikanska konkurrenter.
Dessa FP-1(röd kontakt) kostar via amerikansk importör 795$ och PC-2(svart kontakt) 595$, i kina mycket mindre.



Rätt imponerande tjocklek är det iaf...Om någon missar är det standardkabel längst till vänster, Xindak FP-1 i mitten och PC-2 till höger.

Körde alla kablar genom ett Bada powerplant då mina nätkablar har amerikanska kontakter och i dessa powerplant kan man köra både svensk och amerikanskt.

Nu är min minitest högst ovetenskaplig och inte verifierat egentligen på något sätt än mina egna intryck. Jag gjorde så att jag körde först anläggningen med dessa Kinakablar då de är ikopplade som beskrivningen säger, jag har 2st PC-2 som är enligt tillverkaren anpassade till förstärkare och Klass A slutsteg därmed kopplar jag dem till mitt för och slutsteg vilket är klass A grejer, PC-2 har "oxygen fri" kopparledare. FP-1 är enligt tillverkaren anpassad för digitala signalkällor som CD spelare så naturligt så är denna kopplad till min CD, jag vill minnas jag läst de innehöll silver i ledarna (Edit: ska tvinnad silver och kopparledare). Provlyssnade några låtar för att ha färskt minne, låtarna var Nils Lofgren "Acoutsic Live - Keith don´t go" Sedan "Sara K. & Chris Jones - in concert live" blandade låtar, på Burmeister CD3 finns det ett avslutande spår med Kinesiska trummor så detta passade bra in också och så avslutar jag som alltid med mitt kära Metallica för att kolla tyngden på grejerna. Sedan kopplade jag in standardkablarna som följt med grejerna i alla apparater och körde samma repa för att avslutningsvis koppla tillbaka Xindak kablarna där de hör hemma.

Vid första rundan så kände jag såklart igen ljudet, låter i mitt tycke ganska bra. fast djup bas, rätt detaljerat man tycker klangen känns någorlunda naturlig ljudbilden är både bred och djup...inget konstigt alltså.

Sedan kopplade jag in standarkabeln i alla apparater och körde igång, tycker till en början att ljudet knappt ändrats. Det låter rätt bra fortfarande, basen är fast, detaljerna finns där ljudbilden verkar vara på sin plats någotlunda. Anar i vissa fall vad som de mer vana ljudanalytikerna kanske skulle kalla spretighet i ljudet. Kinesiska trummorna dånar bra, på ett SaraK spår klirrar det i något glas i början av låten kan inte direkt säga exakt vad det är som klirrar. Alltså jag tycker mig inte höra något revolutionerande försämring/förbättring, och hade något sagt, "Ok du får köpa dessa 3 Xindakkablar för 15 000:-" , som de skulle kostat för mig att köpa i USA omräknat i svenska pengar(ej inräknat moms+tull avgifter) så hade jag spontant skrattat och ödmjukt bett dem återkomma då jag blivit travmiljonär då jag ansåg skillnaden med standard inte motsvara denna summa.

Så var det dax att koppla tillbaka Xindakkablarna. Slår på musiken igen och tycker direkt att det är något som helt förändrats Det är ett lugn över musiken som nu känns rätt avslappnat, basen går faktiskt djupare, detaljerna är klart mycket mer utmärkande. Japanska trummor dånar, stålsträngar på Nils Lofgren känns naturliga, spåret med SaraK och det klirrande glaset, nu hör man klart tydligt, nästan så jag trodde tjejen stod i hallen och slog ihop de i förra helgen konsumerade ölflaskorna..för så tydligt tycker jag det hörs att det är just flaskor som klirrar(kan ha fel ). Rent generellt tycker jag det hörs tydliga förändringar på de flesta provlåtarna, detaljer som utmärker sig mer, bas som är fast och djupare, större lugn och mer utmärkande ljudbild. Det är först då man kopplat ut och sedan in dessa Xindak igen jag faktiskt tänker på detta troligen pga. jag var mer van vid ljudet tidigare och inte direkt hörde de som jag nu tycker ganska stora skillnaderna mot standardkabeln. Dessa Xindak kablar förbättrar tveklöst ljudet i mina öron. Och min skepsism mot dyra nätkablar får sig en törn, för tydligen kan det faktiskt påverka i tydliga riktningar.

Nu finns det en del kvar att testa med dessa Xindak kablar. Just om det är skillnad mellan FP-1 och PC-2 och beroende på vilken apparat man koplar dem till. Men detta orkade jag inte göra just nu utan får ta det senare. Troligen borde den dyrare FB-1 vara bättre på signalkällan iaf men det ska jag nog ta och prova så småningom.

Summan av mitt prov, det var ganska stor skillnad mellan mina test objekt Xindak strömkabel och vanlig standarssladd. Motsvarar de köp för 15 000:-? Kanske, men inte med min plånbok just nu. Förövrigt finns det inga strömkablar för 15kkr som jag skulle köpa just nu hur bra de än skulle vara. Motsvarar det köp för mitt betalda pris? tycker jag absolut, de gör i mitt tycke ganska stor märkbar skillnad till det bättre, sedan är de jäkligt snygga också så de är klart värt dessa pengar. Jag skulle vara nyfiken på en test med andra bra (läs - kända) strömkablar och hur bra de egentligen är.

Ta detta med en nypa salt nu, men de har ni nog redan räknat ut...

edit: stavfel


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/10/13 13:54:09

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/09/28 :  17:43:19  Show Profile  Reply
Tack för lite trevligt läsning mangew!
Har ju själv en handfull kablar på väg hem på posten (PC-02, PC-03).
Mest köpte pga det estetiska, låter det bättre är det ju kanon
Köpte mig också en Yinboa powerplant så att det blir finström fram till apparaterna.

Var skeptisk till min FS-1 kabel jag köpte också, men upplevde där en stor förbättring!
Kanske blir det likadant med dessa, får hoppas på det!

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2004/09/28 :  18:40:45  Show Profile Send Hinken74 a Private Message  Reply
Magew: Jag har precis samma uppfattning som dig i de tester jag gjort. Djupare bas samt lugnare/mjukare ljud. Men är det verkligen skillnad på va de kopplas till. Snälla gör det testet du som har fler kablar. Jag köpte bara två av toppmodellen för jag antog och tror fortfarande att de är bäst.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/09/29 :  09:19:35  Show Profile Send Mahler a Private Message  Reply
quote:
Mest köpte pga det estetiska, låter det bättre är det ju kanon




Kan inte låta bli att le!! Hellre än att lägga pengar på något som iallafall många på forumet menar ger en definitiv och STOR förbättring i systemet så lägger du först och främst pengar på att det skall se snyggt ut!! Tänkte du inte alls på välljud när du beställde dina kablar?

Men visst!! Är man tät så!!

Nåja, då har du flax helt enkelt för din investering i kablar är förutom det estetiska i min mening en utmärkt och relativt "billig" investering i bättre ljud!! Mer lugn och ro i musiken, mer separation, bättre och mera tight bas.. !! The list goes on!

Så grattis Hinken och var förberedd på att tappa hakan!!

Skall själv investera i lite strömsnokar i samband med nytt förstärkeri tror jag!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/09/29 :  09:40:34  Show Profile  Reply
hehe kul att man kunde roa någon för en liten stund
Skulle inte vilja kalla mig tät direkt men 1400:- för 4 dyngtjocka stora snokar är det ju värt, bara för det estetiska.
Men visst hoppas jag på en viss förbättring också

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2004/09/29 :  10:42:13  Show Profile Send AKA a Private Message  Reply
betalade du bara 1400:- för 4 st??
Go to Top of Page

johan_kjell
Member

100 Posts

Posted - 2004/09/29 :  10:53:27  Show Profile Send johan_kjell a Private Message  Reply
Anläggningen är inte komplett utan riktiga strömsnokar. Först då framgår det hur det övriga systemet har potential att låta. När jag satte en Nordost Vishnu på förstärkaren fick jag en mycket fastare och djupare bas m.m. Fick flytta ut högtalarna drygt 5 cm till från väggen för att det inte skulle bli för mycket.
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2004/09/29 :  10:59:39  Show Profile Send Hinken74 a Private Message  Reply
Fasiken jag tror att mina xindak gick på en bra bit över 1000:- styck plus frakt...

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2004/09/29 :  11:20:06  Show Profile  Reply
quote:
Kan inte låta bli att le!! Hellre än att lägga pengar på något som iallafall många på forumet menar ger en definitiv och STOR förbättring i systemet så lägger du först och främst pengar på att det skall se snyggt ut!! Tänkte du inte alls på välljud när du beställde dina kablar?

Men visst!! Är man tät så!!


Han kanske är nöjd med resten av anläggningen???

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/09/29 :  11:21:16  Show Profile Send molsson a Private Message  Reply
Då betalade du för mycket. Min FP-1 kostade 500 spänn.

No hay banda!!
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/09/29 :  11:33:53  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message  Reply
Hinken74: Visst ska jag försöka prova PC-2 mot FP-1 mot varandra någon gång då jag orkar. Fyller väl på här med det resultatet.

Mahler: Man behöver inte vara speciellt tät för att köpa sig dessa fina(fina = bra/snygga) kablar, det är detta som är så bra med dem

Kan tillägga att har någon en Xindak strömkabel till övers, eller tycker den inte gör ett jota för ljudet i ens anläggning(alltså tycker jag pratar strunt här) så är jag intresserad att köpa en till. Men bara om den har svenska kontakter för vägguttaget.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/09/29 11:34:36
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/09/29 :  12:03:00  Show Profile  Reply
AKA:
2 st PC-02 = 40+40= 80$
2 st PC-03 = 29+29= 58$

Summa = Ungefär 1400:- inklusive moms tull och frakt.

Samma kablar kostar motsvarande 15.000:- i Usa exkl moms frakt och tull... så säg strax över 20.000:- hemma vid dörren.

Hinken74: 1000:- hem till dörren verkar vara ett ganska normalt pris 84-99$ hittar jag dom för. Var dom kostar 500:- vet jag inte

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2004/09/29 12:07:14
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/09/29 :  13:24:34  Show Profile Send molsson a Private Message  Reply
Och glöm inte att amerikanerna verkligen betalar dessa prise, och tycker det är prisvärt.

No hay banda!!
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/09/29 :  14:55:04  Show Profile Send Mahler a Private Message  Reply
Men amerikat styrs av George Bush!!

Säger allt om deras intellekt!!

Hopplöst OT I know!! Will not happen again!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/09/29 :  15:25:11  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message  Reply
Hur smarta amerikanerna är låter vi vara osagt, så OT det är .

Men jag tror knappast Transparent, Kimber, Synergistic mfl. strömkablar är billigare i USA än vad de är i Sverige. Dessa Xindak konkurrerar i USA med de amerikanska märkena till de priser som är angivna ovan samt Xindak kabel testats med mycket positiva omdömen av nättidningar till högre priserna.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/09/29 :  15:43:12  Show Profile Send Blue a Private Message  Reply
Ni är bara för härliga!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/09/29 :  16:01:07  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message  Reply
Blue - Läs gärna recensionen om den är av intresse och acceptera ressultatet


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/09/29 16:05:31
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/09/29 :  16:04:09  Show Profile Send Mahler a Private Message  Reply
Välformulerat Mangew!! Instämmer till fullo!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2004/09/29 :  17:14:18  Show Profile Send AKA a Private Message  Reply
Martin.M

https://www.nysound.com/ kostar PC-03 79$.

Var hittade du dem för 29$?

Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/09/29 :  17:29:53  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message  Reply
AKA - Någon har skrivit fel, eller så är Nysound mycket dyrare? Bäst vet nog Martin.M som väl betalat 29$?

Iaf, hos CoemAudio står PC-3 listat för 29$ och PC-2 40$


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/09/29 :  17:41:09  Show Profile  Reply
AKA: Jag köpte dom för de priser mangew anger i inlägget här över , från coem.

Nysound är dock billigare på vissa saker, tex kabeln FS-1

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2004/09/29 :  23:36:40  Show Profile Send AKA a Private Message  Reply
hittar inte så mycket på coems hemsida.
enda jag hittar är en länk till http://www.bertrandaudio.com/ när jag söker efter Xindak!

Måste man maila för priser eller?
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/09/29 :  23:48:25  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message  Reply
AKA: Yepp, det är lite krångligt till man lär sig söka den information man vill ha. Sedan får man maila om priserna till kina(H/K) företagen. Men lite informationssökning några minuter framför datorn och ett par mail så har man gjort rena klippen allt som oftast. Är egentligen inte krångligare än att handla från en svensk eller vilken som helst firma över webben.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/09/29 23:49:20
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/09/30 :  09:39:03  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Dina upplevelser om ljudet stämmer bra med mina erfarenheter också fast med andra sorter. De gör att bakgrunden blir tystare och därmed lyfts detaljer fram tydligare i ljudet och när de är så här billiga så är det väl inte mycket att tveka på.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2004/09/30 :  15:59:19  Show Profile Send AKA a Private Message  Reply
Vat kan man lämna in dem i Göteborg för att få kotakten utbytt mot en som passar här?
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/09/30 :  17:34:33  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message  Reply
AKA: Hos alla kina företagen vad jag vet kan du beställa dem med svensk kontakt +10$ på kabelpriset men detta får du då du mailar. Schuko kontakter tror jag det är av bra kvalite iaf hos Coem.

Kontakten:
http://img-asia.electrocomponents.com/largeimages/CD327147-01.jpg


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/09/30 17:36:12
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.32 sekunder. Snitz Forums 2000