Author |
Topic |
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2005/09/26 : 12:13:57
|
En fin idé är ju att 2.2:an utgår som gåva till mig efter testet eftersom jag finns... |
Retro låter fint. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/09/26 : 13:45:06
|
Vi började med att först spela Per100´s luar..VS Dropplet..
Då kan man sen sist bara konstatera att per100ás Luar har fått ett rejält lyft sedan rör och annat bytts ut inuti den. Den har klart närmat sig dropplets nivå. Men är inte riktigt där ännu...Dropplet ÄR en tuff nöt att knäcka....redan MED den nätbrunn den har orginal. Vilken är en ljudförstörare av klass tyvärr... Ändå så är det en tuffing rent ut sagt... Sen så kom Per G jeppson. Han har med sig sin tidigare Opera consonanse med enbart RCA på. Numera har den fått andra op ampar.. Rodium nätbrunn i stället för min classe i sjön för 18kr...
Efter lite matätande osv så var Per100 tvungen att åka hem tyvärr. Så per G Jeppson o jag fick botanisera själva. Två par öron fattigare så satte vi igång..
In med pers spelare.. Varmkörde en stund medans vi fikade o snacka lite skit om allt möjligt.. Sedan lyssning...
Jodå.. 99 av 100 skulle inte bytt någonsin sin spelare nu. dessa enkla moddningar per gjort på sin tidigare utgåva har flyttat den till klart högre nivåer.
Diskanten hänger som mjuk fins kontursättare.. Digitalisen är så bra så ärligt funderarda man på om det kan bli bättre.. Tobala timingen mellan instrumenten har fått sig en finkänsla av klassen riktigt riktigt bra.. Basen samt alla parametrar har stigit rejält.. Detta med enkla moddningar enbart.
Hur ska denna nu äldre stå sig mot den nya serien tro?
Ja... till saken hör att den nya nu endast spelat i sex timmar på inbränningsskiva. Så den är långt ifrån inspelad...
Direkt då den börjar spela inser man en sak.. ordet är GREPP!!! Den tar kontroll över basens vandringar så man först uppfattade det som rent BÄTTRE än dropplet ju.. Jag blev aldeles svettig kan jag erkänna... Både per och jag satt som förstenade över denna första chock. Spelaren va ju inte ens inspelad ju...Bara uppvärmd.. Fast min droppe är ju inte heller inspelad iofs..
Allt finns i alla fall där.... Allt. Även det som är NEGATIVT.. Nätbrunnens förhårdande i toppen
detta är inte nu saker som ni ska läsa som om dom låter illa. För det gör dom absolut INTE...
Men det är en liten liten tonal nyans där i vissa toner som inte riktigt vill sig..
Jämfört med andra spelare jag hört är dessa rent överlägsna. MEN.. I sin nivå så hör man ju detta "inte hör dit" om man säger som så...
Per G jeppsons spelare saknade OMEDELBART detta lilla aber då yxmodden utfördes här på den. Så redan då visste vi VAR detta lilla aber uppstår.. Så detta är enbart en glädje att opera använder dessa skit nätbrunnar så man enklare än gå på toa kan byta ut dom
Tänk om dessa suttit inlödda på korten i stället Så se detta som absolut det bästa dom gör. Att använda dessa för sitt ce godkännande.. TACK TACK TACK opera.. FORTSÄTT göra så.. Ändra saker o ting. Men aldrig detta.. För mig såsom musikälskare så är detta en present från himelen att dom just gör så här..
Hur som.. Förutom detta lilla aber nu i toppen som inte har med spelaren att göra direkt.. Ja då kan man bara säga att det finns skillnader mellan den nya o den gamla. Inte skillnader som man kan bortsee ifrån direkt.. Man får göra små moddningar på den äldre för att matcha den nyare. Men. Ska man byta för skillnaden tro...
DET är upp till system skulle jag vilja säga... Olika intweekningar i olika rum påverkar ju. Så MINA ord gäller ju endast i MITT rum med MINA saker...
Så till det som oroade mig mest.. Har min droppe fått stryk av per G jeppsons gamling.. samt av en nya billigare modell...
In med droppen igen... Första tio minuterna stog jag och försökte intala mig droppen var bättre... Men i huvudet malde "sanningen".
Just nu är droppen trea..... svettiga tider pojkar o flickor.. svettiga tider.....
per log förnöjt.. jag torkade tårar i smyg......Men.....
Men ....men va nu.. den börjar ....... ja... ....jippi..... jo nu är det inget snack längre....
droppen slog på EBK o sticker iväg......Ojojoj vilken lättnad...
Nu ser man även per G J inse hur saker ligger till.- Dropplett ÄR en nivå över..
En enda sak är per G jeppsons BÄST på av alla. Och detta VET vi är beroende på helt den omtalade gudabenådade nätbrunnen... Gudabenådade då vem som helst faktiskt KAN byta ut den enkelt o bra UTAN att sitta o löda o kludda på elektroniken. Man har ju samlat skräpet på ett ställe som utbyts med ett enkelt ingrepp.. Snälla Opera. Ändra INTE detta snälla.. Vi musikälskare ber er.. I alla fall jag...
Så är min bedömmning här. Inte vetenskaplig direkt. Men jag är rätt övertygad om att inbördes fångat skillnaderna LITE i varje fall.
Enligt mina öron är opera Cd oavsett modell bland toppspelare och härjar. Och då man kommer till denna utsökta musikmaskin Dropplet. Ja då har spelare OAVSETT pris sig en mycket mycket tuff match att vänta... Jag vet att min "droppe" ska få "möta" en sådan toppspelare..
Och JAG känner INGEN oro ens ..
Jag säger inte dessa opera "är bäst i världen". Men jag påstår att dom absolut bör avlyssnas.. Och JAG tror inte man för dom ynkliga kronor dessa kostar kan finna så mycket bättre.. Eventuellt anorlunda. Men föga bättre.. Sedan vad man gillar bäst är ju individuellt. Som alltid.
Men jag är 100% nöjd. Och kommer INTE byta föränn något kan uppvisa bättre prestanda på ALLT samtidigt.
Denna gång blir det en lång väntan kan jag säga. För att det jag hört tills idag vet jag ärligt inte ens OM något är bättre ens i MINA öron. Fast detta säger jag med försiktighet eftersom jag inte hört allt. Och inte har ännu jämfört med rejält erkända saker. Men det kommer....det kommer...
Så. Skaffa er nu ERA erfarenheter ifrågan... Jag är supernöjd. Och kan enbart berömma operas tekniker för väl utfört arbete..Samt Tacka Hans för denna möjlighet att faktiskt KUNNA få göra en ÖPPEN jämförelse som denna.. via att utlåna en spelare också för test o jämförelse..fast han vet jag är obenhörlig i mina ord. Jag finslipar inget för att passa bra.. Finner jag fel så står sådant helt öppet...
Jag finner inga sådana"fel" här...
Avslut.
Droppen ÄR den bästa spelaren som sig bör... den nya 2,2 är snuskigt nära.. OBEHAGLIGT nära... Alldeles för nära ärligt talat...inte roligt direkt.. Men väldigt kul att få berätta enligt mina öron..
Och den äldre är efter enkla enkla ingrepp en rejäl rysare...faktiskt bäst av dom på toppen efter sin lätta modd..
Alla spelar en fantastisk BAS... Måste få markera detta igen.. BASEN dessa lirar alla tre är rent ett nlje att höra.. Total kontroll fast ändå med den där pondusen av lössläppt genomskinlighet....
Operas cd spelare kommer enligt min tro o öron bli en storsäljare.
En enda begränsning vill jag avsluta med här. Jag har självklart inte hört så många spelare så mina ord är fastslagna i sten. Men enligt dom jag hört är detta min favorit i alla fall.. sedan ska ni själva bedömma med era öron..
OBS!!!! dessa spelare MÅSTE stå på minimum en timme för att ge sin förmåga. Direkt man slår av även en varm maskin .. o sedan på om en stund. Ja då tar det tid INNAN den lugnar ner sig.. ca 30 minuter på varm spelare.. Så inga blixtsnabba byten går...tror detta är lite "typiskt" för då rör är inblandat...
detta är en musikspelare.. Inte ett hochyspel.. Så man tänker på detta...
Det tog mig ett år att hitta min nya spelare.. Kanske finner någon sin snabbare genom att bara prova en opera.....
|
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2005/09/26 14:03:23 |
|
|
kris69
Member
538 Posts |
Posted - 2005/09/26 : 14:04:40
|
Mycket trevlig läsning och roligt att man kan få så mycket för pengarna. Vi hoppas på mer sådant på den svenska hifi-himlen. Mayro, skulle inte du kunna fota när du byter nätbrunn på droppen. Förtsår av din toalett-metafor att du tycker det är ganska enkelt men det hade varit värdefullt för mig att se det på bild med lite kommentarer från dig under de olika momenten. Vilka nätbrunnar är det du brukar använda, har hört dig nämna såväl Claes Ohlsson som rodium-brunnar alá Wolfgang. Vad är det som du främst tycker blir bättre av bytet |
" Vi borde prata mera om våra öron" |
|
|
Figge
200.000-klubben
2175 Posts |
Posted - 2005/09/26 : 14:11:00
|
quote: President, "Denvers vänner",
nu måste det bara vara dax att byta. |
Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable. Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12. Lyssna på bra musik med god mat Cykling och randoné på skidor.
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/09/26 : 14:15:59
|
Då nätbrunnen byts ut kommer en bildtråd.. lovar. Då ska vi ju titta lite innanför skalet också. Samtidigt ska ALLA kablar lödas fast också. Dom sitter idag med kabelskor. Vilket är även det en liten enkelt sak att förbättra Per G jeppson kommer hit då för nästa "yxatack" på en nätbrunn....
Angående typ av nätbrunn...
Jag "brukar" alltid enbart ha det billigaste från classe i sjön. Men då detta är en klart hög nivå på spelare så har jag inköpt en rodium brunn från wolfgang.... Endast det finaste är saker som "passar" i en spelare av denna nivå.. Fast kanske det inte spelar så stor roll. Men "känslan" att ha rejäla grejor är betydande
tror inte jag via en BT skulle "höra" direkt en skillnad.. Men kanske ändå.. Ja då förstår du.. Jag bryr mig mer om känslan här än vilket som kostar vad... Rätt nivå för rätt spelare är läget...
Så dom futtiga hundra kr en rodium kostar är billigt för "känslan" av "rätt".... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/09/26 : 14:20:59
|
figge
Jag kommer ännu ha denvern kvar såsom dvd ju... samt reserv då min spelare säkert kommer lånas av kompisar för prov ju.. Som alltid med mina grejor så bärs dom ju runt o testas ut hos massor av olika folk o anläggningar.. Så man "lär" sig hur dom uppträder iolika sammanhang..
Att endast bedömma i ett system säger ju inget om helheten.. Så om en tid kommer jag veta betydligt mer om olika kvaliteters för o nackdelar |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/09/26 : 15:13:35
|
Inom kort kommer troligen en stoor cd-spelare att Droppa ner i min hifi-anläggning också... |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Per100
Member
1543 Posts |
Posted - 2005/09/26 : 15:20:15
|
Himla tråkigt att min lilla dotter fick för sig tidigt att detta minsann inte var den kvällen då hifi var viktigt för pappa Att överge ett så bra sällskap efter en laxmiddag en ovanligt varm kväll i slutet av September kan man bara göra av ett skäl och så blev det.
Men en hel del hann vi ju ändå lyssna innan jag kastade in handuken.
Dels fick jag bekräftat att min Lua Appassionato (kina OEM Doge 6201, dock nu stoppad efter klagåmål av den "Tyska" tillverkaren då det blivit känt att det är exakt samma cd tillverkad i samma fabrik i Kina men med olika namn) mått väldigt bra av en modd bestående av 8 st mundorf supreme, Mullard CV4021 rör samt JJ/Tesla ECC803S. Men visst fanns det fortfarande ett litet avstånd kvar till Droplet. Jag fick nästan habegärsångest när Dropet spelade.
Jag var inte med när 2.2 mk2 kopplades upp, men denna kommer stå ett tag hemma hos mig för att avgöra hur släktskapet är till övriga consonance familjen.
Hemma hos Mayro lyssnade vi inte bara på moderniteter utan även mitt Denon försteg PRA 2000 från år 1980 sattes under luppen. Jag köpte detta nyligen efter att ha skickat ett otal PM till ägaren under 6 månaders tid. Detta försteg lämnar 30.5V ut. Jag har hört det spela vackert i både mitt gamla JM LAB beryllium system (på den tiden Mayro ägde det) samt med stora infinity. Vad skulle det testas mot månne Ps. mayro kan jag inte få se en bild på min skönhet ds. |
Edited by - Per100 on 2005/09/26 15:24:52 |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/09/26 : 15:30:39
|
Kommer...
Liiiiite mycket nu.. Har just sänthögtalare till sin nya ägare...
Matte76..
har du ocskå köpt en dropplet nu hua hua vad du kommer bli nöjd tror jag. fast du har ju hört den iofs..
Nu då min spelat o den fått stå stilla så inser man HUR betydelsefullt det är med rörgrejor att dom INTE mixtras med så mycket in o ut.. Utan att dom bara får stå o spela. För då jag förut testade droppen så ansåg jag den lite beslöjad...
Inget är så fel då den får va ifred kan jag säga... Då öppnar den upp så in i bäng. Med totalkontroll i allt...stora konserter formligen bara väller fram i all sin storlek.. totalt oberört på ett sätt jag inte hört på någon spelare förutom dom allra dyraste man fått lyssna genom....
Men iofs så räckte ändå det första intrycket för mig.. Jag köpte ju omedelbums min på endast tre toner ju... Fasiken vad det har kliat att berätta mitt beslut genom månaderna sedan dess.. Fast ingen har nog missat då man skrivit att folk bör lyssna på dom ju..
kärlek vid första ögonkastet kan man lugnt säga...
Och som per100 säger så kopplade vi rätt friskt här med ÄVEN annat.. Men jag tänkte före detta ta upp ALLT som rör Danmarkresan i tråden.. Så det andra som är ändå kraftigt OT får vänta tills vi är klara med ARTsounds grejor... |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2005/09/26 15:34:33 |
|
|
jaejin
Member
923 Posts |
Posted - 2005/09/26 : 15:44:07
|
Per100: Jag tar mig friheten och lägga in en bild, dock så med denna bild ser man egentligen inte den höga finnishen på försteget och också i vilket enormt bra skick denna är i trots ålder.
Denon Pra 2000
Produktbild. Här syns försteget då luckan är öppen och här syns även finnishen bättre.
|
Edited by - jaejin on 2005/09/26 15:54:01 |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/09/26 : 15:49:52
|
Jag får fasiken ångest här.. 28 bilder kvar ju....hur i hela friden ska jag hålla redan på detta. Tror jag snart får ta ett snack med zalve om HUR jag kan rensa upp bland alla mina bilder....
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
jaejin
Member
923 Posts |
Posted - 2005/09/26 : 15:55:23
|
Mayro: du får sätta dig ner och lyssna på musik i lugn och ro....
antar att det låter trevligt... |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2005/09/26 : 15:55:51
|
Kan väl skriva under det mesta av det som Tobbe skrev, Dropleten hade jag hört på innan i min egen anläggning, då spöade den min omoddade 2.2 mkIII ganska rejält i alla register, men här kunde den få hämd, varje fall i toppen.
De "förbättringar" som har genomförts på 2.2 mkIII är enligt följande, Nätfilter-borta, och en Rodium-nätbrunn tog plats, alla kabelskor, och där var nog över tjugo stycken, togs bort, och kabeltåtarna löddes på respektive plats.
RCA utbytta mot WBT Nextgen Cu, när jag ändå beställde nätbrunn från Svalander passade jag på att ta ett par nya RCA.
Det finns även två singel opampar, original är OPA 604 AP, hade ett par LT 1115 liggande, och de sitter i just nu, har även beställt hem ett par AD627, kommer i veckan.
Jag blev ganska förvånad av att den "gamle" stod sig så väl i konkuransen, I toppen var den klart bäst, men som Tobbe säger, det går att bota på de andra Operorna. Basen var mer likvärdig, även jag tyckte att "ungdomarna" hade liiite mer detaljer i basen, men alla tre spelade en fin och rapp bas, det var gott att höra
Kan nämna att alla spelare kördes i RCA läge.
Opera är en jäkla bra CD spelare, tycker någan att Droplete'n är ful och vedervärdig, då finns ett ,nästan, likvärdigt alternativ, 2.2mkII.
En bild kan man väl lägga in:
2.2 mkIII längst bort, 2.2 mkII närmast.
Tobbe studerar lysande rör
En av högtalarna, Matte lär väl torka tangentbord vid åsynen
|
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/09/26 : 15:59:08
|
där kom hämden för min tidigare bild av ett "arsle" ja....Du kunde inte hålla dig nä
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/09/26 : 16:03:30
|
quote: tycker någan att Droplete'n är ful och vedervärdig,
Vem skulla va så dum tro.hmm. att tycka så.. Om min droppe
Det ska till att vara elakt skapt i så fall..
Men eftersom din bild avslöjar en sak så.. då hänger jag väl på då..
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2005/09/26 : 16:08:27
|
Oj, det var inte meningen att avslöja fortsättningen , men det får kanske fart på ditt bildpublicerande
|
Är lagliga grejor.......
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/09/26 : 16:09:37
|
Opera reference 1,3...tegeltung hifiporr....
Detta är en liten goding för den puristiske hifinjutaren... Ett helt passivt försteg.. Ingen larvig fjärr.. Inga nätsnaddar.. Endast musikspelande som mål...
Den drivs via steptrafosar som ett riasteg... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2005/09/26 : 16:12:12
|
Vadvadejagsa !
W |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
|
|
Per100
Member
1543 Posts |
Posted - 2005/09/26 : 16:13:12
|
Översta bilden skulle ju platsa i en produktkatalog. Tagen 24 September i den annars kalla norden. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/09/26 : 16:19:29
|
vacker framsida...
Och en rent ÖVERASKANDE baksida XLR samt RCA Och detta BÅDE ut o in ju...
Samt utgångar för biamping via dubbla RCA samt ett par XLR...
Detta kan få en del att gå i spinn. Minimalistiskt MED ändå möjligheter... Och detta spelar mycket mycket bra tycker jag.. Jag har inte kunnat göra några jämförelser alls. Då jag nu helt tappat greppet ifråga om allt.
SÅ många saker nytt samtidigt KAN man bara inte utvärdera samtidigt.. Så därför så har detta fått ta lite tid.. För att ändå mina ord ska var "LITE seriösa"..
Jag erkänner att detta tåget "gått mycket mycket fort".. högtalare.. cd.. cd.. cd.. cd.. sladdar vilket vi kommer till.. försteg...försteg...rörslutsteg....accuphase slutsteg... osv osv osv...phuuu osv....
Så om nån tror denna tråd varit enkel att få till så har ni fel
Och alla sakerna ifrån Opera o Hans skulle ju få "sin tid" var o en. NU vet ni varför denna tråd dragit ut som den gjort.. sorry. men det har varit tvunget ju... |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2005/09/26 16:31:53 |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/09/26 : 16:21:03
|
hahahaha wolfgang.. du sa RÖR!! Detta är INTE rör.. finns inte ens ström i den ju...
I bakgrunden ser ni en trevlig prick i form av per100 |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2005/09/26 16:33:24 |
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2005/09/26 : 16:35:44
|
Ojdå! Hur bra var det där försteget da? |
Retro låter fint. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/09/26 : 16:40:18
|
Och som tidigare visats så hade Lena fixat till lite käk också. Man måste ju som sagt var ha go o gla mage då man ska ha trevlit ju
Här sitter Anna med lilla Tove.. per100´s fru.. Per100 samt Per G jeppson.. Och som vanligt lilla linslusen Linnea som snudd alltid lyckas komma på bild...
Och så här såg per100ás talrik ut första vändan... |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2005/09/26 16:40:45 |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2005/09/26 : 17:29:48
|
Smaskig lax
Kom det några monster och hälsade på Linnea, efter att hon smakat cidern
|
Är lagliga grejor.......
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/09/26 : 17:36:25
|
quote: Ojdå! Hur bra var det där försteget da?
eftersom jag inte direkt kan jämföra med något så blir mitt svar LITE "svävande" här...
Men jag skulle gissa det är MYCKET bra... HÄR låter det kanonbra.. väldigt avspänt o "naturligt" kan man säga..
Lite "rörfeeling" på typ klassiska verk.. dvs att det är vackert klingande på violiner mm.. inget skrikande osv. Utan just den "där" avspändheten förknippat med typ analogljud..
Kanske kan dynamiken vara högre via "aktivare" steg.. Jag skriver "aktivare" då detta har möjlighet att förstärka signalen med 6 DB via step up... Så det aggerar ju en hel del såsom ett aktivt steg fast man slipper all inkoppling av ström in.... Vilket tar bort en källa för smuts in...
sen va de ju de me fjärr ju..... fast en purist skiter ju i sådana petitesser ju...
faktum är så här. behovet av fjärr har minskat rejält sedan min dropplet började spela här. Volymen blir inte så markant så man behöver göra dessa "snabbrusningar" då nästa låt inte låter så bra.. Om du förstår hur jag menar här... rätt lustiga fenomen detta...
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Topic |
|