HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 En helt ny ljudupplevelse för 20 spänn!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

quixotic
Member

106 Posts

Posted - 2005/09/10 :  15:48:53  Show Profile  Visit quixotic's Homepage Send quixotic a Private Message
Jag har tidigare haft mina högtalare stått på en form av vibrationsdämpande SD-fötter som jag köpt på en HiFi-butik i Stockholm. Jag har inte riktigt gillat dessa fötter, eftersom jag tyckt att de varit dels svåra att justera och dessutom gjort det omöjligt att flytta högtalarna enkelt (när man nu vill göra det).

Häromdagen började diskmaskinen föra ett jäkla oljud, en av gummifötterna under hade spruckit och maskinen lutade nu mot golvet med kraftiga vibrationer i både diskbänk och golv, som följd. Reparation var nödvändig, så jag plockade fram smältlimspistolen och limmade ihop foten, samtidigt som jag la på rejält med extra lim runtom. När jag återmonterade den reparerade foten och drog igång maskinen, så märkte jag att ytan runt den nya foten var i princip vibrationsfri, medans det runt oten i det andra hörnet vibrerade ordentligt. Jag tog los även denna fot och kladdade på smältlim, vibrationerna reducerades otroligt mycket. Nu har jag smältlimsfötter i varje hörn på maskinen och man hör knappt att den är igång!

Jag kände att det var läge att försöka överföra experimentet på något annat, så jag plockade fram 6 st värmeljusformar och fyllde med smältlim. När det hela hade stelnat, så skalade jag av aluformarna och sedan ställde jag högtalarna på smältlimsfossingarna. Heureka! Vilken skillnad, alla vibrationer och otäcka basresonanser som jag haft i vissa orgelstycken var som bortblåsta! Förut har jag haft nästan rundgångsliknande basreflexer vid vissa frekvenser, vilket gjort att jag inte lyssnat på vissa stycken, men nu, distinkt och fin bas, nästan inga vibrationer alls i lådor eller golv. Det blev verkligen stor skillnad!

Jag tror att silikonfötterna (limmet är av en typ som inte torkar ut) och alla de små luftbubblor som blir i dem har mycket goda vibrationsdämpande egenskaper. Har nu fixat smältlimsfötter till alla sex NS-1000, och är helnöjd med resultatet.

Total kostnad för denna tweak blev ca 20 spänn i limkostnad, men ljudförbättringen tycker jag var värd flera tusen. Så om ni som jag inte har råd med dyra proffsfossingar till högtalare och kringutrustning, prova detta, det kanske fungerar bra hemma hos dig också!

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/09/10 :  15:54:56  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Vilket bra tips, det måste prövas.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/09/10 :  16:03:22  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Jepp. Skall prövas!

M
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/09/10 :  16:23:05  Show Profile Send U1 a Private Message
VAd kul, detta måste jag prova. Tack för tippset.

/J
Go to Top of Page

sacke_j
Member

142 Posts

Posted - 2005/09/10 :  16:27:20  Show Profile Send sacke_j a Private Message
Vet du mer exakt vad det är för typ av lim du använde? Finns ju olika för trä och plast tex. Jag ska definitivt prova detta sen när mina hfls är färdiglackade!

Djup bas är bra, det man inte hör mår man inte dåligt av.
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/09/10 :  16:46:02  Show Profile Send Snoop a Private Message
Har du bilder på hur det ser ut?

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/09/10 :  17:01:20  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Himla trevligt att du har fått denna förbättring för så lite pengar

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

quixotic
Member

106 Posts

Posted - 2005/09/10 :  18:08:09  Show Profile  Visit quixotic's Homepage Send quixotic a Private Message
Jag ska fixa en bild så snart kameran kommer hem, ser inte så speciellt ut direkt, mest som om högtalara står på tre värmeljus. Mitt lim är av "epoxityp med polyuretanadditiver" (enligt kartongen som kommer från Mekonomen). Jag tror att det är ett standardlim (dock ej av universaltyp) som används för limning av detaljer inom ex. bilindustrin (såvitt jag har sett finns det bara två-tre olika typer av smältlim).

Det är nog viktigt att limmet inte är av "hårdhärdande" typ, så att det torkar ut och blir som en gipsbit. Sedan är nog de små bubblorna som bildas i när man pytsar i det med limpistolen i formarna av godo också.

Äsch, jag vet inte så noga, tyckte mest det var en kul grej som vore roligt om någon mer testade. Men jag ska ta en bild och lägga upp, lyssnar på Within Temptation nu (vokal symfonirock med mycket bombastiskt bas som numer låter riktigt bra) och väntar på att digitalkameran ska komma hem. :)
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/09/10 :  19:11:35  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Mycket roligt för din del

quote:
(limmet är av en typ som inte torkar ut)


Limmet kanske dock förlorar sin elasticitet efter ett tag (den behöver inte torka för det). SD-foten är gjord så att elasticiteten inte ska förändras (läs försämras) nämnvärt över tiden.
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/09/10 :  21:26:40  Show Profile Send linnar a Private Message

Här fick man sig en tanke...


Edited by - linnar on 2005/09/10 21:28:38
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2005/09/10 :  22:14:42  Show Profile Send Lash a Private Message
Om man kör med vanlig mjuk silikon då, blir det för mjukt?
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/09/11 :  15:34:59  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Häftigt.
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/09/11 :  22:08:49  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
quixotic-> Hur tunga högtalare har du?

Har länge funderat på att testa SD-fötter men det får nog bli en test av detta tipset först.

OBS ni som ska testa. Se bara till att ventilera väl för uretan är inte att leka med.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/09/13 :  13:32:55  Show Profile Send denada a Private Message
hmmmmm smältlim är bra till MYCKET
Så det är väll bara att moja upp en massa smältlim..

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/10/06 :  17:28:37  Show Profile Send Snoop a Private Message
hur många har nu testat detta?

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Fredrichc
Member

192 Posts

Posted - 2005/10/06 :  17:41:14  Show Profile Send Fredrichc a Private Message
Jag har försökt men hittade inte något smältlim med polyuretan i sig.
Jag körde istället på Biltemas smältlim, som jag tror har hårdnat väl
mycket. Jag kan inte säga att jag märker någon skillnad med eller
utan dem.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/10/06 :  17:45:31  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Jo, jag testa oxå. Men limmet blev nog för hårt här med. Eller stenhårt nästan... Kikade efter mjukare lim, men de flina rätt mycket när jag fråga efter ett mjukare lim till att göra högtalar-fötter utav.

M
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2005/10/06 :  17:58:25  Show Profile Send Passerati a Private Message
Måste helt klart testa, jag med och att använda aluminiumet kring värmeljus. Som form, var ju rackarns smart. Men jag ska nog pröva med silikon först, innan smältlimmet. Borde funka perfekt till elektroniken... hehehe

P
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/10/06 :  19:03:30  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Silikon verkar ju intressant att testa oxå och inte är det lika hälsovådligt heller som uretan. Det har inte blitt nåt experiment än för min del för jag har inga nerbrända ljus men nu kommer ju mörkret så då kan man ju elda på.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

quixotic
Member

106 Posts

Posted - 2005/10/06 :  23:41:59  Show Profile  Visit quixotic's Homepage Send quixotic a Private Message
Ber om ursäkt att jag inte har laddat upp någon bild än, har varit lat, helt enkelt (svårt att få till en bra bild också). Jag har experimenterat vidare och försökt lägga in olika typer av vibrationsupptagande material i fötterna (sådant som jag själv tror är vibrationsupptagande, vill säga). Har även blandat lite olika atyper av lim, men efter klok inrådan så håller jag mig nu under ett egentillverkat utsug, en del ångor är kanske inte så bra att sniffa i sig. Kan väl inte säga att de senaste versionerna av smältlimsfötterna gjort någon större skillnad, men det är roligt att prova sig fram, fötterna som jag smälte in små sockerbitsstora pimpstenar som jag filat till i ser helt klart roliga ut, kanske tar de även upp lite mer vibrationer!?

Har ett timglas som testverktyg för att mäta vibrationer, ju längre tid det tar för sanden att plana ut mot kanterna, dess mindre vibrationer, tänker jag. Någon som har något bättre sätt att mäta vibrationerna på utan dyr mätutrustning?
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2005/10/07 :  01:02:12  Show Profile Send Passerati a Private Message
Skulle förbi Biltema idag tänkte jag, men fastnade förstås framför datorn och kom 5 minuter försent. Trodde de stängde kl20:00

Nåväl, jag har tänkt lite mera på detta med dämpfötter...
Vad tror ni om man kombinerar latex med silikon, latexen underst med silkonen överst ung hälften/hälften. Latex borde vara lite mjukare och sedan kommer silikonen så då borde man väl få en mera följsam dämpning. Och ev lite hårdare smältlim som en platta som fördelar trycket gentemot silikonet, om man ska lasta på större tyngd på silikonet. Jag ska iallafall iväg och handla imorgon till projektet Så i helgen blir det en utvärdering hur dessa DiY varianter, funkar med mina grejor. Sorbotan, kork & gummi har jag provat med under Superspikes/sorbotan mot stavparkett/betongplattor/marmorskivor. Och elektroniken tidigare och sorbotan var bäst under elektroniken. Och då var den klaraste skillnaden under CD:n & superspiksen, till sorbotanens fördel. Till och med me mina förhålladevis enkla grejor.
Ska nog försöka tillverka i lite olika dimensioner också, tänkte använda en fryspåse på insidan av en gaffatejp rulle. Blir något större än i ett värmeljus. Och skulle man behöva högre fötter kan man "gjuta" i ett toalettpappers rör eller blomkruka.
Nåväl = test i helgen

=> quixotic
Vore klart intressant med bilder, och en liten fråga till. Hur stor skillnad är det gällande tidsmätningen (timglaset) med utan underlägg ?

/P
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/10/07 :  19:34:09  Show Profile Send esl a Private Message
Som många skrivit innan på olika trådar.
Man kan inte ta bort energi, bara omvandla den.
Det går år mycket energi att flytta tunga saker fram och tillbaka speciellt om det skall gå snabbt.

Låga frekvenser kräver inte lika många riktningsväxlingar under samma tidsperiod vilket gör låga frekvenser svårare att omvandla.

Ha dock tröst!
Vi läser lite i fysikboken och finner att energin är (mv^2)/2. Alltså om vi adderar en stor massa kan vi även minska vibrationerna i basen!

Man skall alltid dämpa där energin är som störst!
Exempel: Din högtalare med tunga stora element sätter golvet i gungning och ditt vitrinskåp skallrar. Dyra fötter under vitrinskåpet? Bra idé, eftersom glasen slutat skallra, men kanske inte lika effektivt som att ställa högtalaren på fötter.

Sedan kan man som denna tråden beskriver finna ett viskoelastiskt material, med hög inre dämpning.
Är inte så säker på att smältlim är det bästa men det verkar att fungera.

Ett TEST du kan göra för att avgöra om ett material har goda dämpande egenskaper är att släppa det från en given höjd och mäta hur högt det studsar tillbaka. En elastisk studs (exempelvis en stålkula mot en stålplatta) vill vi inte ha då energin bara "vänder" i materialet.

En annan egenskap att tänka på om du skall placera något tungt på den är att den skall behålla formen. Modellera är bra där den inte belastas men inte lika bra att lägga under apparater då den flyter ut och blir hårdare.

Så...
1: Ingen studs.
2: Formbestämdhet.

Där är faktiskt SD foten väldigt bra. Men inte sagt att det inte finns bättre ;-)

/esl


Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2005/10/09 :  21:13:59  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Tjenare,

Jag fick för mig att inte direkt kasta ut min stora subba, fastän jag byggt nya (samma element, men med snyggare lådor). Men jag ville inte ställa den gamla subban direkt på golvet och påminde mig själv om den här tråden.

Först var jag tvungen att hitta lite värmeljus. Inte så krångligt, de flesta har ju sådana hemma:



Verktyget...



Fyllda med smältlim.



Och den här skall de lyfta upp.



Och när limmet har stelnat:



Nu kommer en liten brasklapp: Ta bort aluminiumformen INNAN limmet härdat helt och hållet. Annars är det näst intill omöjligt att få bort det.

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/10/09 :  22:47:49  Show Profile Send esl a Private Message
Var är veken?? :-)
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2005/10/09 :  23:30:05  Show Profile Send Mickeman a Private Message
Kanske spraya insidan med lite silikonolja eller något liknande som släppmedel?

...och när jag ändå tänker högt, om man vill ha en fast fot kan man gjuta in en mutter i foten

Think what's inside the box!
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/10/10 :  01:41:54  Show Profile Send ILLY a Private Message
Mickeman:
Det gjorde ju jag för två veckor sen! (gjöt in en mutter, alltså. Ha en skruv i den redan från början, så inte gängorna blir fyllda med lim. Hade skruven hängandes i mina "hjälpande händer", så den inte skulle stå direkt på botten.)

Swede:
Du har helt rätt i att den alun är ett h****te att få loss när väl limmet stelnat. Problemet är ju att det härdar utifrån och in, så när väl kanterna börjar stelna så är den ju fortfarande som jello i kärnan. nån form av smörjmedel är nog ingen dum idé.

Militant cyklist.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000