Author |
Topic |
Merkurius
Member
1750 Posts |
Posted - 2005/09/15 : 13:33:23
|
Slutstegen lyser sin vikt i guld
|
Edited by - Merkurius on 2005/09/15 14:09:45 |
|
|
Merkurius
Member
1750 Posts |
Posted - 2005/09/15 : 13:55:36
|
En liten närmare bild:
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/09/15 : 14:04:13
|
Roliga spegeleffekter Merkurius! |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Merkurius
Member
1750 Posts |
Posted - 2005/09/15 : 14:09:30
|
Tack Dock var inte dessa effekter något jag planerat |
|
|
EmilH
Member
484 Posts |
Posted - 2005/09/15 : 15:17:47
|
Oj, detta var det både roligt att läsa om och titta på bilder till... snyggt.
Vilken fläskkotlett Accuphase spelaren verkar vara... grymt läcker och otroligt väljudande.. häftigt.. E-sounden verkar ju dock vara riktigt väljudande för priset... hmm... man kanske skulle handla lite :-)
När det gäller Miles högtalarna, är de inspelade ännu eller finns det fortfarande mer att ta av?
Även övrig utrustning imponerar med sin blandning och välljud.. Vad är det för kablar som nyttjades i det nedre "hifi-rummet"... ?
EDIT: Stavning
|
Edited by - EmilH on 2005/09/15 15:18:28 |
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio
1752 Posts |
Posted - 2005/09/15 : 15:30:40
|
Får börja med att säga att det är himla kul att Merkurius tog så många och fina bilder, trots den nya kameran. Det skall bli spännande att se om TUX också fick några bilder. Han hade en stor kamera och gediget stativ....
MILES bör nog vara inspelade nu och det är väl som Anders S säger, en enorm potential som inte riktigt får möjlighet att visa allt de kan i mitt lilla rum. Nu är det dock detta rum jag har till förfogande för hifi lyssning och de låter inte direkt dåligt därnere heller.
Accuphasen är imponerande, både ljudmässigt, mekaniskt och estetiskt. Esounden är enligt mig en riktigt bra cd spelare som kan konkurrera med avsevärt dyrare konkurrenter. Den når dock inte upp till det bästa på marknaden kunde jag konstatera efter Accuphasebesöket.
Kablarna i källaren var Analog research rakt igenom. Kabellyftarna var gatsten-original, årgång 1932.
|
läs mer på: http://hello.to/hifi |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/09/15 : 15:58:12
|
Hörde Accuphase DP77 hos Jan Nielsen, en av de klart bästa spelare jag hört. Någon som vet vad skillnaden är mellan DP67 och DP77? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Merkurius
Member
1750 Posts |
Posted - 2005/09/15 : 17:41:20
|
En blick ovanför stegen...
|
|
|
Merkurius
Member
1750 Posts |
Posted - 2005/09/15 : 18:10:55
|
...och från sidan. Ännu en spegeleffekt, denna gången genomtänkt
Än är bilderna inte slut.
|
|
|
drkim
Klubbmästare HKS
2647 Posts |
Posted - 2005/09/15 : 19:10:42
|
Ane Brun! Helt klart en favvoartist just nu Läckra bilder - bara fortsätt
Mvh Jocke |
Med vänliga hälsningar Jocke
Mitt system! Maila mig! |
|
|
Merkurius
Member
1750 Posts |
Posted - 2005/09/15 : 23:15:16
|
Ordinarie CD-spelare är alltså en Esound CD-E5. Här är den i närbild med en anning överexponering
|
|
|
Merkurius
Member
1750 Posts |
Posted - 2005/09/16 : 12:49:58
|
Ett försteg måste man oxå ha. Här är en Xindax som är tweekade med Isoclear dämpningsfötter från Solid Tech (?) och en Shakti sten.
|
|
|
Merkurius
Member
1750 Posts |
Posted - 2005/09/16 : 13:45:32
|
StefanB har även ett A/V intresse. Bild på projjen fick jag inte med men väl en bild på signalkällan. I detta fall en Denon DVD 2910.
|
|
|
EmilH
Member
484 Posts |
Posted - 2005/09/16 : 14:15:48
|
Ursäkta om jag märker ord, men den Denon spelaren tror jag heter DVD 2900 :-) Tycker den är bra mycket snyggare än de senare modellerna... vet inte varför, men designen tilltalar mig.
Fortsätt mata bilder... kom igen!! :-) |
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio
1752 Posts |
Posted - 2005/09/16 : 14:30:55
|
Vi väntar fortfarande med spänning på bilderna från TUX. Han kommer säkert att redovisa detta under helgen....... eller..... |
|
|
Merkurius
Member
1750 Posts |
Posted - 2005/09/16 : 15:02:28
|
EmilH: Just de, så var det Då kommer jag med min sista bild. Även här på ett av Stefan's övriga intresse:
|
|
|
Merkurius
Member
1750 Posts |
Posted - 2005/09/16 : 16:32:35
|
Så... vad tyckte jag då? Till att börja med så var denna tillställning mycket trevlig och vi bjöds på ett fint väder oxå
Jag började med att lyssna på anläggning på övervånningen. Det var en reservanläggning som jag förstått det. Den spelar inte som en reservanläggning. Förstärkaren ger bara 35 watt i 8 Ohm men lyckas driva Galtis imponerande. Hembyggen, tycker jag, har en tendens att låta omhomogent, Stefan's högtalare faller inte inom denna kategori. Basen var det största problemet. Till stor del var det rummets fel men till viss del förstärkarens oxå. Ljudbilden var bra, det enda som jag saknade här var fokus på musikerna.
I källaren var det andra bullar. Så här i efterhand måste jag instämma med Leffler, rummet och anläggningen var i stort sett tyst. En sällsynt egenskap Anläggningen spelade luftigt (iaf med rören) och detaljerat. De tre låtar vi körde med Plinds testskiva lät mer skarpskurna hos Stefan än hemma hos mig. Ljudet har ett stabilt ljudpanorama och har inga problem att återge djup. Saknade även här lite fokus på röster, hos mig låter de en anning mer fullblodiga, ingen stor skillnad men dock ändå.
Basen är väl det som är mest problematiskt. Resonanser fanns det en del av och detta är ju Stefan väl medveten om. Vissa låtar var inga större problem, andra värre. Djupbasen var helt okej och mellanbasen var stundtals imponerande. Återigen så var Plinds cd till hands. Kontrabasen på Spår 2 "For Lester and Billie" var ytterst kontrollerad och snärtig uppåt i frekvensregistret.
Rör eller Klass-D? Jag hade kört med rören. Synd bara att de kräver sin uppvärmning |
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio
1752 Posts |
Posted - 2005/09/16 : 21:06:10
|
Tackar för alla fina bilder och ditt omdöme Merkurius. Basen är det som ibland ställer till det för mig. Rätt stora högtalare i ett rum på 15 kvadrat är inte det lättaste att få ihop. Vid 40 Hz har jag en rejäl höjning. Möjligtvis att ett par Svanå TQ 45:or skulle kunna göra lite nytta här, och det var ju "någon" på träffen som möjligtvis hade ett par sådana över
Idag har jag besök Mårten Design besökscenter och tog en bild jag vill dela med mig av. Det är ett par nyrenoverade MILES i samma generation som mina tillsammans med det sista paret MILES 2 som finns till försäljning till kanonpris. KAnske något för någon av er att slå till på.
|
|
|
Merkurius
Member
1750 Posts |
Posted - 2005/09/16 : 22:37:38
|
Det var så lite så
quote: ..och det var ju "någon" på träffen som möjligtvis hade ett par sådana över
|
|
|
ILLY
HiFitraktör
1325 Posts |
Posted - 2005/09/16 : 23:55:00
|
Hehe, kul gjort av dig att skära bilden på Les Paulen precis så man inte ser loggan... Blir svårt att säga om det är en Gibson eller Epiphone, för den som inte vet. Finns det fler detaljer att spana efter måntro? |
Militant cyklist. |
|
|
Merkurius
Member
1750 Posts |
Posted - 2005/09/17 : 08:58:48
|
Än en gång, helt omedvetet från min sida |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/09/17 : 09:29:49
|
ILLY,,, Ganska lätt att säga att det är en GIBSON, (iom att det står det på plattan mellan stärngarna, på huv'et) |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
ILLY
HiFitraktör
1325 Posts |
Posted - 2005/09/17 : 14:14:42
|
Zalve: Tänk om det ändå hade varit så enkelt...
Hittade tyvärr ingen bättre bild, men den tydlig nog för att visa vad jag menar. Vi är överens om att det inte står Epiphone på täckplattan till dragstången, va? |
Militant cyklist. |
|
|
Leffler
Member
601 Posts |
Posted - 2005/09/18 : 14:59:25
|
Hehe, det rör sig om två Epiphone. De har allt som oftast Gibson skrivet på dragstångsplattan. De känns och låter åtminstone akustiskt riktigt bra. Jag har själv planer på att byta mikar i min Les Paul (Gibson) som har 490/498 kombinationen, eftersom jag upptäckt hur mycket jag gillar det öppnare ljudet i PAF-aktiga mikar, så hittar man en akustiskt bra Epiphone och byter mikar så får man nog mycket gitarr för pengarna, om man inte gillar original, förstås. Själv är jag sugen på Lundgrens vintage, verkar bra. |
|
|
ILLY
HiFitraktör
1325 Posts |
Posted - 2005/09/18 : 15:20:23
|
Hade det varit en Gibson hade det varit mer troligt att det stått "Studio", "Standard" eller "Junior". Finns säkert några fler alternativ som jag missat. Det är iaf vanligare att det står Gibson på en Epiphone än på en Gibson, hur motsägelsefullt det än kan verka.
Nu blev det lite OT här, hoppas det är ok! (eller vadå OT förresten, tråden handlar ju om en träff där det snackades om en hel del annat än hifi också)
Modda billiga gitarrer är kul och prisvärt!
Själv är jag sugen på en Squire-strata och byta ungefär allt utom hals och kropp. Den mest katastrofala delen på en Squire brukar vara stämskruvarna! Nu är väl kanske inte Squire och Epiphone riktigt jämförbara kvalitets- och historiemässigt, men vissa likheter har de. Epiphone ägs av Gibson och Squire av Fender. Båda moderföretagen resonerar som så, att dom själva kan göra bättre billiga kopior av sina egna gitarrer, än andra. På så sätt får man fortfarande en produkt som är designad med stor kunskap, men monterad i asien med billigare komponenter och träslag.
Sen kan man väl vara cynisk och säga att det bara handlar om pengar och att de ville ta tillbaka marknaden för sina egna modeller, ifrån företag som gjorde stor profit på usla kopior. Det gjorde de rätt i, är min åsikt. |
Militant cyklist. |
Edited by - ILLY on 2005/09/18 15:25:13 |
|
|
Topic |
|