HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Audiogrupp Väst - Första hemma hos
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/09/14 :  12:56:21  Show Profile Send Merkurius a Private Message  Reply
Men asså jag kommer med bilder... gaaash va ni stressar
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/09/14 :  13:03:40  Show Profile Send ILLY a Private Message  Reply
Har du någon ärligare bild av Image? Svårt att se hur stora dom är. Å andra sidan är ju det en kul överraskning när man kommer in i rummet. Jag hade iallafall inte väntat mig att de skulle vara så feta som de faktiskt är. Hur mycket väger dom?

Så här upplevde jag skillnaden mellan Image och Fierras: Inte alls så stor skillnad som man skulle kunna tro, faktiskt. Känns som om båda slutstegen spelade ganska neutralt och levande. Jag hade dock en känsla av att Ice gillar att markera transienterna i basen och diskanten lite mer, medan Image hellre tryckte fram mellan-, och framförallt övre mellanregister. Missuppfatta inte detta som att Image har dåligt tryck i basen eller att Fierras har dåligt fokus i mellanregistret. Så är det absolut inte, då det i bägge fallen rör sig om mycket fina slutsteg. Detta är mina spontana intryck som ska tas med en rejäl nypa salt, jag hörde slutstegen mindre än en timme vardera och däremellan var det lunchrast.

DeMat, däremot. Den gör en hel del nytta. Merkurius kanske vill fortsätta?

Militant cyklist.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/14 :  14:03:16  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
nån som har länk till där man kan läsa lite om rörmonoblocken?

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/09/14 :  14:12:41  Show Profile Send Merkurius a Private Message  Reply
quote:
De bilder Merkurius lagt ut på GALTIS tycker jag ser fina ut så det kanske kan komma fler bilder från honom.

Såg inte detta Tack

quote:
DeMat, däremot. Den gör en hel del nytta. Merkurius kanske vill fortsätta?

Så fort jag lagt ut bilderna kommer en liten recension på hela kalaset Bilder kommer för övrigt i kväll efter jag varit förbi plind.
Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2005/09/14 :  17:24:46  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Var är bilderna nu då??
De e kväll nu....

mvh
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/09/14 :  18:22:08  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Det blir inga bilder, de bara fikade och åt mat

/Jonas

Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/09/14 :  18:31:46  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Det är det man gör,,, Faktiskt så är halva saken att träffas och snacka.
När vi hade träff hos mig, så visade det sig att mer än halva gänget hade bott i samma område när de växtre upp...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2005/09/14 :  20:47:25  Show Profile Send Leffler a Private Message  Reply
Man har väl inte tid att ta bilder när man ska hinna med två ljuvliga system, lunch och kaffe?
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/09/14 :  20:58:18  Show Profile Send Merkurius a Private Message  Reply
Efter en trevlig afton hos plind är jag nu hemkommen (tack igen för skivorna!). Nu kör vi med lite bilder va

Ingen kunde alltså gissa vad det rörde sig om för cd-spelare Var det för lätt för att eran värdighet ens skulle våga sig på en gissning? Nåväl, nu vet nog alla vad det är för nån tillverkare. Modellen har jag ingen anning om kanske nått med 7... eller vad säger ägaren?

Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2005/09/14 :  21:02:46  Show Profile Send plind a Private Message  Reply

En till på rörmonoblocken som för övrigt gör ett utmärkt jobb.
Redan i originalutförande låter de förträffligt och jag vet attStefan beställt bättre rör att ersätta EL-34:orna med
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/09/14 :  21:12:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jaså är det där 6L6 ska sättas i?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/09/14 :  21:17:11  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Tjusiga grejer minsann

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/09/14 :  21:19:36  Show Profile Send Merkurius a Private Message  Reply
En bild på förstärkaren:

Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/09/14 :  21:22:55  Show Profile Send Merkurius a Private Message  Reply
Närbild på rörsteget:

Edited by - Merkurius on 2005/09/14 21:23:53
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/09/14 :  22:02:21  Show Profile Send Merkurius a Private Message  Reply
Mina bilder är som sagt tagna från Stefan's andra system och det här är sista bilden jag har från det systemet:

Ett stycke populär hifikabel. Till höger ser ni en tillika populär kabel som används av allt från svensson till hifinördar.

Nu fortsätter vi med bilder från nedanvåningen

Edited by - Merkurius on 2005/09/14 22:03:07
Go to Top of Page

EmilH
Member

484 Posts

Posted - 2005/09/14 :  22:19:48  Show Profile Send EmilH a Private Message  Reply
Ja... mera bilder tack
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/09/14 :  22:31:49  Show Profile Send Merkurius a Private Message  Reply
EmilH: Som på begäran kommer då lite fler bilder. Nu har vi gått ner i källaren och stöter på ett par högtalare vid namn Mårten Design Miles:

Nedan skymtar en Primarelåda, men skenet bedrar Bakom själva "primarelådan" skymtar en grendosa av det tyngre slaget. Jag frågade inte om denna hade nätfilter inbyggd, om det var en voltomkopplare eller vad det nu är frågan om. Bovärden kanske kan förklara lite närmare?

På bilden ser vi även några cablelifters, även här av det tyngre slaget

Edited by - Merkurius on 2005/09/14 22:35:13
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/09/14 :  22:40:54  Show Profile Send Merkurius a Private Message  Reply
En suddig bild på "primarelådan". Den väger inte lika mycket som den ser ut att göra, "men" snygg är den. Innehållet kan husse berätta mer om (iofs har han säkert redan berättat om den på något annat ställe på forumet)

Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/09/15 :  07:05:05  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Då skall vi se om jag kan ge svar på lite frågor.

Rörmonoblocken kommer från ”Nelson Audio” och heter ”Image M 9”. De är just nu bestyckade med EL 34 rör men 6L6 rör är beställda. Om de är bättre eller ej låter jag vara osagt, men de är annorlunda.

Nätgrunkan har som Merkurius såg en voltmätare, den har också diodmarkering för rätt fas och j om jorden är ansluten. Det är ett nätfilter med de vanliga komponenterna inuti, några baluner, motstånd och lite annat småplock.

Fierras slutligen. För många säkert redan känt och där släktskapet med Tjidtjak syns väl. Fierras är i motsats till Tjidtjak inte mycket till hemmabygge utan mer ett monteringsjobb. Under locket sitter ett LC Audio nätfilter och så sitter där två stycken ICE Power ASP1000 moduler. Siffran 1000 betyder 1000 watt i 4 ohm.

Cyrus cd spelaren vet jag inte vad den heter. Den spelar normalt sett ihop med en Cyrusförstärkare i samma serie. Dessa två står i vardagsrummet med GALTIS. Det låter inte något vidare normalt sett, det blev ett klart lyft med Yarlandförstärkaren och Xindak kablarna.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/09/15 :  10:07:07  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Dags att redovisa lite om den ”Japanska katten” som dök upp bland de ”Kinesiska hermelinerna”. Andres S hade tagit med sin Accuphase DP-67, cd spelare. Om jag förstår saken rätt är detta den största/bästa integrerade Accuphase cd spelaren. Prismässigt kostar den ungefär lika mycket som 7 st Esound CD-E5 och det var med spänning den kopplades in. Skulle vi höra någon skillnad?

Efter en hel dag som värd fick jag sätta mig i sweetspot och spela skivor jag känner igen och jag satt rätt snart med ett stort leende på läpparna. Jag tror jag sade någonting om ” mach in heaven” för det spelade så otroligt bra med Accuphasespelaren i kombination med Xindakförsteget, Imagemonoblocken och MILES.
Musiken bara flödade fram ur Accuphasespelaren. Balansen var precis rätt vid projiceringen av ljudbilden framåt/bakåt och ljudet var otroligt homogent. Alla detaljer fanns med som en del i helheten, musiken, inte som detaljer för sig och foten stampade takten. Vissa ”skumma” skivor som några deltagare tagit med blev nu begripliga på ett helt annat sätt. Jag måste säga att jag är oerhört imponerad av denna cd pelare och kan konstatera att det finns faktiskt ytterligare en nivå efter tex Esoundspelaren, fast det kostar….. Vet inte om jag skall tacka eller banna Anders S för att jag fått denna upplevelse, men en klart spännande erfarenhet var det.

Är denna Accuphase DP-67 världen bästa integrerade cd spelare tro? Eller är det möjligt att det finns någon annan därute som är lika självklart musikalisk och som integrerar detaljerna i helheten på ett lika övertygande sätt?

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2005/09/15 :  10:55:51  Show Profile Send govinda a Private Message  Reply
Hej Stefan

Litet språkligt missförstånd citatet som jag tror du refererar till lät som original ungefär så här.
Deras största/bästa integrerade förstärkare E-408.
Men Dp-67 är deras största/bästa som bara förmedlar cd-formatet.
DP-77 Har Sacd också.Men min åsikt om DP-85 är att den Tillhör Världseliten

Mvh Anders

Edited by - govinda on 2005/09/15 10:59:06
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/09/15 :  11:59:31  Show Profile Send Merkurius a Private Message  Reply
Vi fortsätter väl med inzoomning på Accuphasen...

Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/09/15 :  12:46:41  Show Profile Send Merkurius a Private Message  Reply
Bilden talar nog för sig själv:

Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/09/15 :  13:12:41  Show Profile Send Merkurius a Private Message  Reply
Skivbyte. I denna spelare testades aldrig DeMaten. Denna gummiplatas funktion tror jag är kanske likvärdig min Statmat CDi Blue. Jag upplevde bättre transienttystnad och lite stramare bas.

Skillnad mellan Accuphasen och Esound kan jag nog inte uttala mig om, jag satt nämligen inte i sweetspot när det bytes och ljudminnet är ju kort. Det enda jag kan säga är att musiken lät mer homogen
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/09/15 :  13:22:43  Show Profile Send ILLY a Private Message  Reply
Attans att man var tvungen att åka därifrån och missa Accuphasen!

Militant cyklist.
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000