HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Audiogrupp Väst - Första hemma hos
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/09/21 :  22:48:28  Show Profile Send ILLY a Private Message  Reply
Du tror väl inte vi glömt att du hade kameran med dig, Tux???

Militant cyklist.
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/09/22 :  09:25:01  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Man börjar ju fundera på om TUX finns i verkligheten eller om han bara var en illusion på vårt möte

Jag har provat att möblera rummet på längden istället för på tvären som det var vid vår träff. Syftet med detta vara att testa om basproblemen blir mindre med denna möblering. Vad gäller basen så föll det mycket väl ut, basproblemen blir betydligt mindre och hamnar än längre i frekvens, ljudbilden fick också ett bättre djup med denna möblering. Tyvärr har det samtidigt blivit något hårt och påträngande överklangen och man blir trött i huvudet efter bara några låtar. Himla konstigt. Någon som har några idéer vad detta beror på?

Skall jag sammanfatta detta prov så överväger inte fördelarna nackdelarna med ny möblering så om det inte finns något bra lösning på "hårdheten" så återställer jag möbleringen som den var tidigare.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/09/22 :  10:07:35  Show Profile Send ILLY a Private Message  Reply
Kan det ha något samband med reflexer från tak och sidoväggar, som tidigare inte märkts av eftersom man satt så nära högtalarna?

Tux måste ha deltagit, vem är det annars på bilden med en kille som lirar gura? En dubbelgångare, hifi- och fikasnyltare, mån tro?

Militant cyklist.
Go to Top of Page

bfjohansson
Member

199 Posts

Posted - 2005/09/23 :  19:29:25  Show Profile Send bfjohansson a Private Message  Reply
Va tusan, jag bor ju också i Göteborg. Ibland ångrar jag att jag inte är mer aktiv. Detta verkar vara ett väldigt trevligt sätt att dela sitt hifi-intresse. Om chansen finns till inbjudan någon annan gång så hoppas jag att jag skulle få vara med?!
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/09/23 :  20:04:21  Show Profile Send Merkurius a Private Message  Reply
bfjohansson: Det hade ju varit skoj Hör med Tux om medlemsskap i vår lilla klubbstuga.

Som ILLY säger så kan det vara problem med reflexerna. Testa att dämpa den första reflexen och hör vad som händer och utgå från det.
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/09/23 :  22:36:25  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Med den "nya" möbleringen blir ju diffuseringen som jag tidigare hade bakom högtalarna och bakom soffan istället diffusering av sidoreflexerna. Jag har ju inte dämpat dessa tidigare men visst, någon form av problem med reflexer måste det ju vara. Jag har återställt rummet som det var igen och får istället ge mig ut och leta TQ45:or eller någron annan sorts "basätare".

Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/09/23 :  23:16:55  Show Profile Send Merkurius a Private Message  Reply
Stefan; du har PM
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/10/03 :  17:36:46  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
Testat diagonalen?

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/10/04 :  11:23:52  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Näää diagonalen har jag inte provat. Testade på längden och vissa saker blev bättre, andra sämre. Helhetsintrycket var dock sämre, dvs nackdelarna övervägde.

Sedan har jag fudnerat kring att skaffa TQ45:or.Men jag vet inte om det löser mitt problem eftersom det ligger i 40 Hz, dvs under TQ45:ornas verkningsområde. Basproblemet känns ibland snudd på olösling.

Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2005/10/04 :  11:53:49  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message  Reply
Myt och myt...
Det är ju ett intressant perspektiv att se det hela ur.

Skulle snarare påstå att det är åt hållet att det är en del annat som pockar på ens uppmärksamhet.
Jag har hifitillstänningar dokumenterade sen i början av sommaren som jag ännu inte har presenterat...

Var sak har sin tid heter det ju och någon gång kanske det blir dags för hifi-bilder.

Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/10/04 :  14:22:54  Show Profile Send m_persson79 a Private Message  Reply
StefanB:

Har du provat Behringer, TacT eller liknande för basproblemen?

Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/10/04 :  16:41:13  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Har haft ett TacT försteg som lät

Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000