HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 HighTech i Helsingborg - HiFiForum besöker Anaview
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/08/22 :  20:30:52  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Men, säg den Designfirma av rang som inte stolt visar upp ett lab?

Anaview ligger inte efter och de har verkligen något i sitt lab som de med rätta kan vara stolta över!

Vi fick tillträde till Anaviews testlab där de testar konstruktioner. Men det var inte utan att det tejpades över brands och det flyttades på en hel del saker innan jag fick börja plåta...







// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/08/22 :  20:54:10  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Ja, ja, jag erkänner jag är lite mätutrustningsfetischist också... Jag återkommer till juvelen i apparatparken lite senare...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/08/22 :  22:53:35  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Det var många roliga prototyper som testades...





Och det behövs laster för att kunna se vad som händer när man pressar konstruktionerna...






// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/08/22 :  22:59:32  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Och så var det det där med att kunna se vad som händer och mäta på konstruktionerna också...

Det är få förunnat att ha tillgång till en sådan här:





// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/08/22 :  23:13:12  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Jajamensan, det är en Audio Precision 2700-serie Audio analysator. Den ser kanske inte så värst ut, men tro mig detta är de flesta audioteknikers dröminstrument.

Audio Precision själva skriver:
quote:
Audio Precision provides the world's most powerful audio analyzers and has become the standard in audio test and measurement. Audio Precision is the innovation leader in all audio test and measurement applications — for instruments, software, expertise, training, service and support.




Äh, vi går lite närmare va???



Med detta instrumentet kan samtliga "vanliga" karakteristika för en vanlig förstärkare mätas upp. En och annan "ovanlig" mätparameter kan man nog få med också. I princip är det bara mätoperatörens fantasi som sätter stopp för vad detta instrumentet kan göra.

Läser man det finstilta i manualen skulle det inte förvåna mig om den kan klippa gräset och diska också!!!!

Mer info om instrumentet och mer seriöst vad det kan användas till hittar du på Audio Precisions hemsida



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/08/22 :  23:15:53  Show Profile Send ILLY a Private Message  Reply
Jasså, man är inte den enda som skaffat ett rejält gäng blå plastbackar från IKEA... Mycket praktiska! Vad är det för mojäng på sista bilden, multimeter de luxe?

Sen ska det villigt erkännas att kylflänsförsedda effektmotstånd är ganska sexiga.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/08/22 :  23:16:30  Show Profile Send ILLY a Private Message  Reply
Attans, Pac hann förklara innan mitt förra inlägg kom upp!

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/08/22 :  23:21:15  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Ja, Multimeter deluxe kan man nog kalla den för...*ASG*

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/08/23 :  07:28:09  Show Profile Send Llönnblom a Private Message  Reply
Ahaa, det är så en konstlast ser ut
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/08/23 :  07:35:35  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Japp, det är en konstlast.
Just denna tror jag är för att lasta ett switchat nätaggregat, men Pabo vet nog bättre vad den används till...



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/08/23 :  08:02:36  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
quote:
Jajamensan, det är en Audio Precision 2700-serie Audio analysator. Den ser kanske inte så värst ut, men tro mig detta är de flesta audioteknikers dröminstrument.

Förr var det väl danska Brüel&Kjaer som tillverkade testarens drömutrustning

//Eliot

PS. Intressant reportage

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella

Edited by - eliot on 2005/08/23 08:05:02
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2005/08/23 :  08:29:08  Show Profile Send Pabo a Private Message  Reply
När jag startade firman så var det switchad strömförsörjning som försåg oss med brödföda och hifi var bara en hobby. Idag kör vi ungefär 50/50 strömförsörjning och förstärkare. Det är bra att ha två ben att stå på.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/08/23 :  09:07:39  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
På deras webbsida finns en historisk tillbakablick på företaget

Mvh,
Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/08/23 :  09:32:03  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Ett litet instick, TACK IGEN för rörskålarna Och nu vet PAC att skålarna har väldigt fin "pedigree"

Magnus

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/08/23 :  10:38:56  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


I ett hörn hittade vi en extrarolig prototyp...




Den ser ju lite rörig ut och inte verkar det vara mycket att skryta med, men detta är ett av utvecklingsstegen i Anaviews egna Klass-D moduler...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/08/23 :  11:12:30  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
Sånna kylflänsade motstånd hade jag i mina filter då jag "plockade" ner diskanterna lite i nivå på mitt bygge för långe sen.. Dom var svindyra redan då ju... kostade väl en 500´dring då för ett st

Så med den mängden borde det varit billigare att köpa in en beg Apogee scintilla som "testmotstånd" ju...Vinsten vore ju att dom SAMTIDIGT kunde spela musik under jobbet ju

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/08/23 :  12:50:07  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Vinst och vinst, jag undrar vad grannarna skulle säga när de testar sina 600W-moduler långt förbi specifikationen för att vara säkra på att grejorna pallar oss entusiaster...



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/08/23 :  13:12:03  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
Tänkte inte på det.
Fast sen finns ju detta med att ALL reklam är bra reklam..även arga grannar...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/08/23 :  13:53:16  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Fast sen finns ju detta med att ALL reklam är bra reklam..även arga grannar...


Ja det finns många som kör efter den devisen. Men efter att ha besökt Anaview och Pabo känns det inte som att de skulle välja den typen av oseriös approach.



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/08/23 :  14:17:14  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Håller med. seriös reklam är klart bättre reklam...

Ska bli skoj läsa vidare om er resa...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/23 :  14:30:17  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Mer bilder nu... och lite info =)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/08/23 :  14:35:54  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
Vinst och vinst, jag undrar vad grannarna skulle säga när de testar sina 600W-moduler långt förbi specifikationen för att vara säkra på att grejorna pallar oss entusiaster...
Ergo - dom har alltså 600 wattsmoduler!?!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2005/08/23 :  15:22:47  Show Profile Send Pabo a Private Message  Reply
EngelholmAudio

Inte än, men de kommer.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/08/23 :  15:38:50  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Och så var det det där med modulerna...

Anaview är precis is startgroparna för lanseringen av sina förstärkarmoduler.



De kommer att komma i tre storlekar, men alla är baserade på samma teknologi.

Den svagaste modulen är på 150w@4ohm och det är den som är avbildad här ovan.



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

AndreasK
Member

74 Posts

Posted - 2005/08/23 :  16:33:53  Show Profile Send AndreasK a Private Message  Reply
Aj AJ, väldigt intressant :) ser otroligt bra ut, och man vill ju gärna vara solidarisk mot svenska företag (speciellt om det ser ut så här)
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000