HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Snygga men bra surround till homecinema ?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2005/08/12 :  00:30:20  Show Profile Send JAWEN a Private Message  Reply
David A.....spela sönder Revelhögtalare ganska lätt ?????, vilken modell då Och men vilken stärkare ?.

Tack alla, kom hem från jobbet nu, jobbat sen 06:30 och är helt slut.
Ska kolla upp lite av vad ni föreslagit, när jag 'e piggare.

Tack än en gång.
MvH John
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2005/08/22 :  16:21:53  Show Profile Send gromit a Private Message  Reply
Jag är ju inte David A men jag tror det gällde diskanten i Revel Ultima Gem. Förstärkaren var Bladelius Grendel.

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2005/08/24 :  00:42:20  Show Profile Send JAWEN a Private Message  Reply
Hemma sent som vanligt efter 15 timmar's jobb, men vad gör man inte för att få pengar över till hifi ,-).

Gromit.. Tror mer det var fel på Grendel'en då, men en Mike Bladelius-prudukt är ju sällan felfri, eller hunnit längre än från provlabbet.

Sen att han upprepat börjar sälja sina prudukter innan dom är helt klara, får man nu börja se mer som en "vanlighet" än ett misstag.
Följt honom & hans modeler från 1995, och hittintills har ingen hållit vad dom lovat, varesig det gäller ihopsättningar, kompliteringsmoduler eller modifieringar, heller inte i finish.

Tacka vet jag Nelson Pass, gjort uppdrag åt dom flesta "stora", och har fortfarande 30 år efter flaggan i topp.

MvH Jawen
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2005/08/24 :  14:44:21  Show Profile Send Knoppen a Private Message  Reply
400 W in i en diskant luktar bränt!

(om det nu var sådana effekter det handlade om i det beskrivna fallet)

INGEN diskant överlever 400 watt.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2005/08/24 :  15:45:19  Show Profile Send gromit a Private Message  Reply
David A trodde också att det var något fel på förstärkaren och kopplade in Ino Audio piP som "testobjekt" (lite billigare diskant) för att undersöka om det gick att upprepa. Han lyckades dock inte trots MYCKET hög volym...

Tänk på att David A gillar att spela STARKT. Han lyckades ju med konststycket att smälta delningsfiltrena i ett par Kappa 9... (med en felfri Krell ska väl tilläggas)

Angående Pass Labs. De är fina, framförallt snygga. Själv spelar jag numera på Grendel men har haft flera Pass Labs X-modeller tidigare. De var väl trevliga och så men jag tycker inte att de når upp till samma välljudsnivå som Grendel eller Krells större modeller. Det är ju dock personliga preferenser och jag förstår att man kan gilla ljudet från Pass Labs.

Knoppen, visst klarar väl dina T11h-element 400W? De lär ju hantera över 4000W! Kanske inte kontinuerligt men det var det ju inte fråga om här heller...

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2005/08/24 :  16:02:33  Show Profile Send Knoppen a Private Message  Reply
Precis, skillnaden mellan en kort puls och kontinuerlig signal är av "viss" :-) betydelse.


Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2005/08/25 :  01:10:48  Show Profile Send JAWEN a Private Message  Reply
Jag har ett Krell FPB-600 ståendes här hemma, men väljer tveklöst att spela på Pass Labs X-600 monoblock, så smaken är nog olika även om inte Krell har en chans vad gäller dynamik och definition i toppen.

Ett test jag gjorde visade konstigt nog att Pass X-600 lämnade mer effekt än Krellen, fast bägge ligger på samma spec d.v.s 600 watt/8 ohm styck ???

Sen har jag inte ens spelat sönder toppar/diskant med 1 Kv !!, spelat's runt 120 db, så undrar om han hade fest och dåligt omdömme ??, rätt lätt hänt, att inte observera dist med rinnande påverkan utifrån ,-)

! Sen finns det i.o.f.s toppar som tål mycket mer än dom som sitter i Revel ( effektmässigt ), men då talar vi toppar som är extrema eller ej melodiösa.

Mvh Jawen
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2005/08/25 :  08:29:45  Show Profile Send gromit a Private Message  Reply
Hur gick det testet till och hur mycket visade detta test att FPB-600 lämnade?

Även om vi hamnat lite OT nu så var det just dynamiken och återgivningen av de högre registren jag fastnade för hos Krellen. Jag påstår tvärtemot vad du säger att där hade Pass ingen chans!

Att dessutom bygga en förstärkare som drar 600 W på tomgång tycker inte jag tyder på en sund konstruktion. Bara för att den har högre tomgångsström betyder verkligen inte att den spelar bättre, men detta är ju ett välkänt faktum.

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2005/09/01 :  20:31:17  Show Profile Send JAWEN a Private Message  Reply
Har jobbat övertid så mycket jag orkat, ska ta tag i surround så fort jag kommer till lugnare perioder på jobbet, och tyvärr har inte IÖ hört av sig :-(

Gromit Helt OT men :

Har åtskilliga gånger haft samma placering på högtalarna d.v.s 2 riktigt stora olika par, skifftat förstärkare och spelat samma låtar om och om igen.

Lyssnat på basåtergivning, mät ljudtryck, mät konernas rörelser d.v.s luftförflyttningen.

Sen att du frågar mig om hur det gick till, det till uppfattar jag som att du söker "fack-snack", som vare sig du eller jag ens ska gå in på, för mig räcker upplevelsen, trycket i bröstet/vibbrerande rutor och byxben som fladdrar för att helt klart säga att ett Pass X-600 lämnar mer effekt än FPB-600.

Sen hur tillverkaren än bygger sitt slutsteg så spelar det för mig ingen roll, vare sig dom drar 600 watt på tomgång eller 100, så är det vad dom levererar som betyder något.

Sen vore det kul att få höra vilka högtalare du gjorde bedömmningen av att ett Krell, spelar med mer upplösning än ett Pass Labs steg i X-serien över modellen X-250 ?.

Rydberg's B&W kanske !

MvH Jawen
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/09/02 :  10:44:42  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
JAWEN skrev:
quote:
Jag tycker att priset för anläggningen egentligen är ointressant,även om plånboken & mitt öra självklart bestämmer vad jag tycker låter bra....kanske därför jag fortfarande har en DVD/CD spelare för ett par tusen, men ändå frontar för 225.000 kr.

Med en sådan ljudkälla så är Din utsago om ljudskillnaden mellan slutstegen av inget värde

Ett av de första sakerna man lär sig är att det inom HiFi gäller: "skit in, skit ut".....och enligt min uppfattning är försteg och källa mycket viktigare än slutsteg. Nu vet jag att Du gillar tryck i basen och högt ljud så jag förstår att Du satsar mycket på rejäla slutsteg men du skall för den delen inte "glömma" början på kedjan....

- Dessutom påverkar försteg och DVD/CD spelare också basen och min anläggning går nu betydligt djupare med nytt försteg än den gjorde tidigare

Mvh,
Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2005/09/03 :  15:47:40  Show Profile Send gromit a Private Message  Reply
quote:
Har åtskilliga gånger haft samma placering på högtalarna d.v.s 2 riktigt stora olika par, skifftat förstärkare och spelat samma låtar om och om igen.

Lyssnat på basåtergivning, mät ljudtryck, mät konernas rörelser d.v.s luftförflyttningen.

Ok, jag fick uppfattningen att det rörde sig om en mer tillförlitlig effektmätning. Den som känns effektstarkast är ju nödvändigtvis inte densamma som verkligen är det.
quote:
Sen att du frågar mig om hur det gick till, det till uppfattar jag som att du söker "fack-snack", som vare sig du eller jag ens ska gå in på, för mig räcker upplevelsen, trycket i bröstet/vibbrerande rutor och byxben som fladdrar för att helt klart säga att ett Pass X-600 lämnar mer effekt än FPB-600.

Fack-snack? Vad jag ska gå in på avgör nog jag bäst, tror du inte det? Men visst, tycker du att det är för mycket OT så behöver vi inte diskutera det. Jag konstaterar bara att det du skriver bör läsas som att du tycker X-600 känns starkare än FPB-600. Och det får du naturligtvis tycka även om jag tror att det förhåller sig på motsatt sätt.
quote:
Sen hur tillverkaren än bygger sitt slutsteg så spelar det för mig ingen roll, vare sig dom drar 600 watt på tomgång eller 100, så är det vad dom levererar som betyder något.

Ok, själv vill jag gärna ha en dräglig temperatur inne när jag lyssnar på musik och ser på film. Det får jag inte med Pass Labs större modeller (X350 och uppåt).
quote:
Sen vore det kul att få höra vilka högtalare du gjorde bedömmningen av att ett Krell, spelar med mer upplösning än ett Pass Labs steg i X-serien över modellen X-250 ?.

Rydberg's B&W kanske !

Nej, Rydbergs tidigare B&W hörde jag inte med Krell tyvärr. De högtalare som jag har lyssnat mest med är Dynaudio Contour 1.3 mkII och Ino Audio piP. Förstärkarna var Pass Labs X250, X350 och Krell FPB-200c.

Om du kollar igen så skrev jag inte "mer upplösning" utan bara att jag tyckte att Krell spelar de övre registren bättre. Mer naturligt helt enkelt. Pass Labs kändes lite konstgjord i diskanten kopplad till en riktigt högupplösande högtalare.

Jag tycker inte att Pass Labs är dålig på något vis, de är tvärtom väldigt bra, men jag upplever helt enkelt Krell som ännu bättre.

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2005/09/04 :  22:41:16  Show Profile Send JAWEN a Private Message  Reply
Eliot, hej det var ett tag sedan ,-).

Men du !, jag har en Esoteric Dv-50 nu också , även spelat ett tag på en Krell KPS 25sc, så min bedömmning är både från erkända bra spelare, samt min mindre erkända bra spelare :-)

Primere ( om vi nämner den )är i mina öron en spelare som för intet tar betalt för vad dom presterar, utan dom är bara ett bra marknadsfört namn ( som B&W ), skulle aldrig falla mig in att köpa en Primere, och många Primere-ägare ( B& W ägare ) känner samma sak efter ha hört andra.

Sen säger du "skit in-skit ut ", min mindre bra spelare har bara förut skickat digitalt ( = 1:or & 0:or )till min H/K 8500, som fungerat som DAC, sen till mitt förra Försteg Sony ES, som än i dag får idel lovord för vad den presterar 12 år efter den tillverkades ! ( tyvärr såld ), som fixat resten.

Mitt försteg i dag är ett Krell HTS, men den är väl i dina öron inte heller bra kanske ! eller ?

Gromit:
Du säger: en mer tillförlitlig effektmätning. Den som känns effektstarkast är ju nödvändigtvis inte densamma som verkligen är det,räknat med mer tillförlitlig effektmätning.

!!! hallåååååååååååååå, vadå verklig, kan den uppenbara skillnaden i uppfattning och känsla vara mer ärlig än verkligheten ?? ( sen slår jag vad om att Pass X-600 lämnar mer effekt än ett FPB-600 Krell, motbevisa mig !, och då snackar vi inte om peakar! )
Pass har för EX en 4 kv trafo per monoblock, och Krell ett 4 kv trafo per FPB-600 stereo....ström är och kommer alltid vara ström.
Pass rigoröst stora noggranhet i mosfettransistorers differans, bottnar till mera jämn belastning på förstärkaren, vad gäller lämnande av effekt.
Sen har Nelson inte för intet sålt rekord av allt han tillverkat.

Vad gäller värmen du pratar om, verkar du inte ens ha jämnfört dessa......tror du inte ett Krell FPB-600 gör det varmare i rummet än ett par monoblock Pass X-600 ?? ( kan inte ens röra Krellen när du har belastat den ett tag, minst 65 grader !! )

Pass:en ligger då fortfarande på rimliga 47.....

Kopplad till en riktigt högupplösande högtalare säger du!!!! Sen nämner du Dynaudio Contour 1.3 mk II......Phssssss.....mm det var ju allt en högtalare att jämnföra övre registren med, verkligen observant!
Sen Ino's PiP....., ja dom har ju typ 99% av köparna haft svårt till omöjligt uppdrag i att placera, så dom köper jag verkligen att du nämner......NOT!

Snacka om vad du vill, facksnack eller annat...Du slår mig inte på fingrarna hur mycket du än vill.

Sen har jag för övrigt inhandlat en Von Schweikert LCR-31 center & ett par
Von Schweikert TS-310 surround högtalare för att klargöra om jag blir nöjd med vad dom presterar.

Blir såååååååå trött på din S.k expertis gromit, somna om bara.

!Byter gärna ett par Pass monoblock X-600 mot mitt >>FPB-600 om du har några att byta in.

MvH Jawen



Edited by - JAWEN on 2005/09/04 23:35:35
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/09/05 :  00:16:51  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply

Hej själv!
Min kommentar rörde ditt uttalande om en frontend på några tusen - jag tycker att det är positivt att Du nu har en Krell HTS och en Esoteric Dv-50

- Jag antar att det låter klart bättre än med din gamla frontend.
Du har rätt: min Primare lär inte speciellt bra genom din Sony ES men det skyller jag på Sony'n.

Mvh,
Eliot

PS. Jag kan tyvärr inte kommentera ljudkvalitén på Krell HTS (Krell Home Theater Standard) - ett flerkanalförsteg om jag inte missförstått det

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2005/09/05 :  11:06:15  Show Profile Send gromit a Private Message  Reply
Ojdå, en salig blandning av rena sakfel och förutfattade meningar blir sällan optimalt om det är sanningen man eftersträvar. Ska vi försöka reda ut det här?

Fakta:
- Krell FPB-600 har två transformatorer på 4 kVA vardera.
- Effektåtgång vid tomgång är 430 W på Krell FPB-600 och 2x600W för Pass Labs X600.
- FPB-600 lämnar 935 W kontinuerligt i 8 ohm. (http://stereophile.com/solidpoweramps/829/index8.html)
- X1000, dvs storebror till X600, lämnar 889 W kontinuerligt i 8,4 ohm. (http://stereophile.com/solidpoweramps/699pass/index5.html)
- Jag har aldrig påstått att jag jämfört X600 och FPB-600.
- Jag har aldrig påstått, och menar heller inte, att Dynaudio Contour 1.3 mkII skulle vara högupplösande.
- Att 99% skulle ha placeringsproblem med piP är något du hittat på själv och har förmodligen föga att göra med hur det verkligen förhåller sig.
- Jag har lyssnat på förstärkarna kopplade till andra högtalare också.

Eftersom inte ens X1000 lämnar lika mycket effekt som FPB-600 har jag svårt att tänka mig att de mindre X600 skulle göra det. Bevisa gärna motsatsen, men gör det i så fall med fakta. Att ena eller andra "känns" kraftfullare, duger liksom inte, men det inser du nog också.

Varför går du på och skriver om att "slå på fingrarna"? Ligger det verkligen sådan prestige i detta för din del? Dina ord om att "slå vad om effekt" tappar lätt i trovärdighet då dina påståenden till stor del saknar verklighetsgrund.

Lycka till med dina nya surroundhögtalare...

/Gr.


Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2005/09/05 :  23:38:17  Show Profile Send JAWEN a Private Message  Reply
Gromit: Effekt är inte samma som watt !!
Watt är en strandard, där tillverkare försöker mötas för att kunnas jämnföras.

Med effekt menar jag självklart vad förstärkaren kramar ur sig totalt sett för att ha totalkontroll på basen & ändå haft tillräckligt med kraft och "finlir" till mellan/top, inte bara mätt i meningslösa watt, hur många gånger har man inte hört en förstärkare på 2 X "massor" watt få stryk av en förstärkare som lämnar betydligt mindre watt enligt spec ??.

Allt handlar inte om watt och olika spec från tillverkaren, skulle insekten humlan ha ett eget specblad, så skulle det stå: den kan teoretiskt beräknat absolut inte flyga, men det är ju ändå precis vad den gör !!

Placeringsproblem med piP har jag läst om överallt där PiP nämns, alltid samma problem med basstöd & balans mellan bas och top, och det har funnits åtskillaga skriverier om detta.

Prestige för mig ??, nej knappast, men du har precis samma urtråkiga forums-chatt-sätt som b.l.a Rydberg hade ofta, med massa blaaa, blaaa, blaaa, blaaa, statestik,siffror och diagram, examens-ord sagda av män i för stora kostymer.


Du började din översittarstil med :
Tänk på att David A gillar att spela STARKT. Han lyckades ju med konststycket att smälta delningsfiltrena i ett par Kappa 9... (med en felfri Krell ska väl tilläggas)

!!!, spela så delningsfiltret smälter ????, jo jag tackar, maken till skitsnack får man leta efter på internet, där kan man ju läsa om det mesta !

Om du uppriktigt ordagrant tror att delningfilter smälter, så börja om från början med ditt HiFi-interesse.

Sen nämner du Mike Bladelius "Grendel" som tydligen hade spelat sönder David's högtalare, precis som "Grendel" vore något monster att lämna kraft !!, jo säkert.....34 kilo förstärkare måste pumpa fett.( dist eller clipping, vore kanske ett bättre ord här )
Heller kanske ingen tillfällighet att "grendel" inte nämns i Internationella HiFi kretsar, utan bara i Sverige.....Jaaaa han 'e ju svensk...kan det vara därför ?.
Vi får se hur länge "bladelius" nya serie = mode-fluga håller i sig, och hur mycket respekt han får Internationellt för sin produkt, själv tror jag ni som köper förlorar massa pengar, ungfär som att köpa en ny Bob Carver produkt, ni kan ju se vad dom går för = småpengar.

Saknar verklighetsgrund skriver du......Och du som bara läser dig till det du förmedlar !

Har inget som helst interesse att höra/läsa mer av vad du har att säga Gromit, vill jag ha så tråkigt stirrar jag helldre på min brödrost medans den rostar bröden.

Ojsan, två medlemmar som inte drar jämt. Oavsett om vi drar jämt eller inte så håller vi inte på med personpåhopp./Pac

John


Go to Top of Page

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2005/09/05 :  23:51:31  Show Profile Send JAWEN a Private Message  Reply
Hallå alla ..vad tror ni om dessa ?


Specifications

Power rating: 300 watts peak input. Sensitivity: 90dB. Frequency range: 26-25kHz. Impedance: 4 ohms. Weight: 95 lbs. Size: 7.5" deep from wall, 42" high, and 16" wide. Solid metal binding posts

10" element i en vägghägd surround !!

eller denna


Specifications

Power rating: 300 watts peak input. Tweeter protection device. Sensitivity: 92db. Frequency response: 22Hz to 3OkHz. Impedance: 8 ohms nominal. Weight: 52lbs. Size: 9"H x l0"D x 28"W.

En center som går ända ned till 22 hz ???

Kul att höra vad ni tycker, fick dom för vad jag tror är "rätt pris", och får hem dom om 10 dagar.

MvH John


Edited by - JAWEN on 2005/09/05 23:53:12
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/09/06 :  01:05:24  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
JAWEN: Ta och tagga ner lite nu va!

Ps. EFFEKT är en Storhet som mäts i WATT.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/09/06 :  01:32:14  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
quote:
34 kilo förstärkare måste pumpa fett


JAWEN> Hört talas om switchade nätaggregat?
Jag menar, du som verkar kunna det här med VA och effekt

Ska stick iväg på min moppe nu, den gör 390 Km/h, vem bryr sig om töntiga hästkrafter

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2005/09/06 :  09:39:23  Show Profile Send gromit a Private Message  Reply
Jawen:
Ojojoj, du staplar verkligen felaktigheter och otrevligheter på varandra som få andra. Personangrepp kan jag acceptera men jag finner det inte särskilt meningsfullt att föra dialogen vidare när inte ens hårda fakta går fram.

Du har dock min sympati, jag förstår att det kan vara jobbigt om ens världsbild rasar när verkligheten knackar på.

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/09/06 :  09:57:04  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Nu moddade jag bort personangreppen och därmed avslutas detta. Precis som Zalve indikerade ovan.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2005/09/06 :  20:26:34  Show Profile Send JAWEN a Private Message  Reply
Zalve:

Jag tänker INTE tagga ner, jag och nästan alla jag pratar med angående en del forums dialoger skrivna av vissa , tycker samma sak,en massa s.k expertis,uträkningar, kopierade sidor från något annat ställe på nätet.....allt det blir är att man glider från ämnet !, precis som denna gång.

Vissa människor verkar tro deras ord betyder mer än oss andras, och jag kommer aldrig acceptera detta, skriver jag det JAG UPPLEVER, så skriver jag från hjärtat & skriver jag att Pass Labs X-600 skapar bra mycket mer knuff i basen & välljud i toppen än mitt Krell FPB-600 i bägge mina högtalarpar, så är det så hemma hos mig, är det så svårt att förstå ??

Sampix:
Du har med 100% säkerhet aldrig ägt en riktigt trögdriven högtalare, som ändå med rätt grejer kan uppbringa snudd på världsklass-ljud, därför skriver du som du skriver.

Joodu, switchade nätaggregat har nämnts och lyssnats på, Bob Carver's skapelser b.l.a, är dom klassade som erkänt bra ??, Snälla nämn någon bra internationellt erkänd förstärkare som använder sig av switchade nätaggregat, jag vet inte om någon och vore sååå intresserad av att få lite råd där.

Gromit:

Jag kan vara mycket otrevligare, egentligen borde jag varit det när du totalt förstör min tråd ( för övrigt den första jag skapade, troligtvis den sista )

Du kör/skriver på i typisk Rydbergastil, och det är inget som jag ens har något interesse av att läsa, personligen skulle jag tro att många fler "vanliga människor" skulle våga skriva om inte dessa alla s.k expertiser korrigerade allas egna intryck,med data och tech specar från nätet eller miniräknaren..... får man för dig ens ha ett eget intryck & en egen åsikt?

Hört enormt mycket hifi i mina dagar, både billigt och extremt dyrt men jag kallar mig inte expert för det, jag sitter inte och luppar och koppierar sidor med spec bara för att behöver korrigera alla som skriver,jag har inget behov av det... jag bara förmedlar mina intryck !, och det var det jag trodde detta forum fanns till för.

/J

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/06 :  22:02:58  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
Jawen.
Trevligt system du håller på att sätta ihop.. Kunde du inte använda dina infinity sigma som bakkanaler med krell som andrasteg eftersom du har så fina grejor.

Jag har sett dina prylar på nätet till o från.. Och att du har rätt klar "egenerfarenhet" av fin hifi är ingen tvekan. Så pip eller liknande nivåer tror jag endast blir fel för dig. Menar inget illa. Men jag tror ärligt efter ha lyssnat hos iö att du befiner dig ett snäpp över den nivån ju. Hede du haft Denon för 4800kr som stärkare osv hade valet varit kanonenkelt. Då är iö´s grejor ett kanonval. ..

Man sätter ju inte dubbdäck (även om dubbdäcken är fina) på en supersport bil...

Skulle va skoj att få besöka dig nån gång...fast då får du skaffa dräggelskydd på dina prylar..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/09/06 :  22:24:14  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
quote:
Sampix:
Du har med 100% säkerhet aldrig ägt en riktigt trögdriven högtalare, som ändå med rätt grejer kan uppbringa snudd på världsklass-ljud, därför skriver du som du skriver.



Tro mig. Jag klarar mig alldeles utmärkt utan att ha den insikt du tror dig ha

quote:
Snälla nämn någon bra internationellt erkänd förstärkare som använder sig av switchade nätaggregat, jag vet inte om någon och vore sååå intresserad av att få lite råd där.



Linn Klimax har ju inte fått hel taskiga recensioner



kabelskitsnackare

Go to Top of Page

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2005/09/06 :  22:54:24  Show Profile Send JAWEN a Private Message  Reply
Du är mer än välkommen Mayro, jag har inte gjort något för att förbättra akustiken ( då min erfarenhet säger att bra högtalare räcker för välljud i dom flesta rum som inte är byggda i betong), av sig själv har en del ek-hyllor hamnat på väggen lite prydnader, men det är för vardagsrummets trivsel, inte akustiken.

Innehar just nu IRS Sigma, Ren 90's samt Column II, sen dom sanslösa Revel Salon's också förstås.( sen snart hembiosystemet's Von Schweikert TS-310 och LCR-31 )
På förstärkar sidan har jag monoblocken Pass Labs X-600 hemma, samt Krell FPB-600, ett Parasound Halo A-51, H/K'n 8500, och ett gammalt Technics class a på dryga hyffsade välljud.

Spelare är både Esoteric Dv-50 samt Toshiba sd 510-e, men förstegen/prossesor sålde jag i går typ ( både ett nyare Krell & ett Sony ES från 93), men jag får säkert i hop nå't.

Kablar "host", jag är en människa utan stor kabeltro, självklart behöver jag diameter för fläskiga basar, men jag har tillverkat alla mina kablar själv utom dom till basen som är ett par Audioqest midnight + på 6 mm med spades.

Och självklart har jag tyvärr det mesta på annons när jag har så mycket pengar i omlopp, jag gillar att köpa-utvärdera-sälja med en liten vinst, så exact vad jag har när du kommer är inte helt säkert.

Men jag kommer att hitta det jag tycker låter bra ihop :-)

Har länge varit inne på att ha 3 par Sigma som front, Surround och Center och bakre Center, men rummet jag behöver för detta är runt 5 X 8 & det ligger inte i min snara framtid ,-)

Ta med dig ditt trevliga Mobil-gäng så poppar vi musik och käkar pizza.

Med vänliga hälsningar Jawen/John

Go to Top of Page

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2005/09/06 :  23:15:40  Show Profile Send JAWEN a Private Message  Reply
Neeeee ett Linn Klimax mono slutsteg för 95.000 kr/st, bör ju klara det, men du fick leta och inte många ställer sig bakom detta steg kontra pengar, och Grendel har inte och kommer inte skapa sig en titel som säger "riktigt bra grejer", men du kan ju tjafsa vidare, så får sanningen utvisa sig eftersom det inte räcker med 2 år. ( 20 år med Bob Carver )

/J
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000