HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Barebone, funkar det som HTPC ?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic   

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2005/09/13 :  09:16:21  Show Profile Send ayayay a Private Message  Reply
Som sagt, litet är ofta snyggt. Men framför allt så är det lätt möblerat.

Kör nu med HTPC till LCD-tv:n och den gamla "klumpen" som står nedan för är inte så snygg att se på. Och att hitta en snygg möbel att trycka in den i är svårt. Ofta är de alldeles för stora (enligt mig) för att ha under en LCD-tv som häger på väggen.

Därför undrar jag om en liten Barebone dator kan vara något?
En med riktigt bra grafik/ljudkort.

Denna Barebone-datorn kommer att kopplas in i nätverket och den gamla datorn får agera server utifrån kontoret.

Vad tror ni om detta? Tips?

Mvh
Joakim

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2005/09/13 :  09:33:19  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message  Reply
Verkar väl vara en riktig lösning.
Enda eventuella problemet är väl att antalet PCI-platser är begränsat. Finns oftast bara 1 PCI och 1 AGP till grafikkortet.

Shuttle och A-Open har Barebone av kubmodell som åtminstonde jag tycker är snygga.

En annan lösning är ju ett riktigt HTPC-chassi från exempelvis Dign där du stoppar i prylarna från din gamla dator.
http://www.inet.se/index_main.asp?p=6907213

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/09/13 :  09:35:21  Show Profile Send UrSv a Private Message  Reply
Visst funkar det. Väljer man så låg strömförsörjning som möjligt och lämnar datadiskarna i en server så behöver man ju inte så mycket.

Som nämnts är det ju begränsat med kortplatser även om det var länge sedan det var 1 st PCI och 1 st AGP. AGP har ju bytts ut mot PCI-Express i de nyare modellerna så det är inget problem att hitta ett bra kort (vilket finns för AGP också naturligtvis ett tag till).

Själv tycker jag vissa HTPC-chassin är helt OK.


Edited by - UrSv on 2005/09/13 09:37:16
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2005/09/13 :  09:46:17  Show Profile Send ayayay a Private Message  Reply
Då skall jag testa detta.

Snygga HTPC-chassin!!!

Men som sagt, den gamla datorn skall användas som server på kontoret.
Så det får allt bli en Barebone i vardagsrummet.

Tack för svaren.

Mvh
Joakim

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill

Edited by - ayayay on 2005/09/13 09:55:27
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/09/13 :  17:36:35  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message  Reply

Se till att ni har processorkraft för att avkoda komprimerade filer bara !

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic   
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000