Author |
Topic  |
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/07/27 : 23:12:51
|
Lite mat också.. Ulf´s fru längs till höger. Lena min fru i mitten. samt ulf till vänster. Jajins snygga nacke ser ni ju också....

En hungrig Muse samt jajin... Muse invid fönstret...

Måste nämna detta. Jajin åkte ända ifrån värmland för att lyssna osv på dessa högtalare o system. Han har ULF´s samt ännu tidigare demohögisar. Audio Artistry Dvorac. Så för att bespara sig en MASSA felgrepp vi redan gjort genom åren så åkta han ner o tittade samt lyssnade på detta system..
En kanonsak att göra eftersom man därvid kan få lite "facit" att utgå ifrån.... För inget system blir bättre än sin svagaste länk..
Så jättekul att bemöda sig helt frivilligt att resa så långt för att delta o lyssna...
Detta blev ju som en liten träff samtidigt ju... Fast det INTE var meningen ifrån start... |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2005/07/27 23:13:53 |
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/07/27 : 23:21:51
|
Självklart så tar man en tidigare reference in för att "stämma av" då man ändrar saker o ting. Man blir LÄTT fartblind o tappar kontrollen vid utbytande av saker o ting. Så vi stämde av Jeff Rowlanden mot tidigare spelade Muse försteget med nätdel.

Vi kom fram till att vi INTE gått fel i avseendet försteg. Så Jeff Rowland försteget kan sitta säkert o tryggt inkopplat i systemet...
Liten jämförelse ska jag försöka ge här....
Musen lite mindre finkornig. Men RASANDE bra... Rowlanden exakt såsom deras slutsteg rasande ren o fin i klangen....
Skillnaderna är inte stora egentligen mellan dessa beroende på att Kevin Halvarsons lite "idol" då det gäller försteg ÄR just MR Rowland bland annat. Så Muse är lite av Lillebrorkännsla över..
Där finns likheter fast ändå självklara olikheter... Gråter jag som spelar Muse försteg tro????
Nej det gör jag absolut inte. För med lite trixande lirar det hemma på liknande sätt då våra system skiljer sig lite åt.. Skulle jag byta om jag fick....
Dum fråga .. SJÄLVKLART   |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/07/27 : 23:32:54
|
Och så kommer då lite porrbild av saker JAG så ofta trycker på.. KABLAR... Och i detta fall numera husserar silver res kablarna i ULF´s system. MEn detta var INTE självklart att dessa kom dit. För vid första testen så fick vi fasiken INTE till det alls. Det lät ok. Men inte highend på så sätt så man byter ut sina 100000-170000 tusen kr kablar inte... Men nästa gång hade man lärt sig mera om just dessa kablars sätt att göra. Så då vart det annan ton i skällan... Och nu så tredje gången. eller fjärde kanske till o med så gör dessa exakt det som man kan kräva av kablar i dyliga stora system...
Och alla som VET hur förbaskat lite som behövs för att välta omkull saker i dessa nivåer inser nog att det lirar rätt ok eftersom dom sitter där dom sitter...Detta om det. Ville i alla fall på tråden ÄVEN behandla en del om kablarna eftersom dom ändock finns där. Och även om det skrivits spaltmetrar av ord osv så tillhör dom ändå systemet. Och bör därvid även berättas om HUR dessa kom dit..
För övrigt har vi i ULF system samt mina system lirat Purit a Proteu.. Cardas.. Silversmith. . O en del annat. Men dessa uppräknade märken i hela liner så kan man lite ändå få en bild av just utvalets grunder mera på kabelsidan....

Och MÅNGA kablar blir det som sagt i aktiva system. O speciellt då det är triwire på main panel o en ytterligare på bas.. Så fyra par singelwire går det åt för full line enbart högtalarkablar... |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/07/27 : 23:36:25
|
liten bild av baksidan innan allt vart ihopsatt o klart.. Visar även lite av Cd´n bakifrån....

En rolig sak var att denna CD lät bäst på RCA utgångarna då vi tog en av mina RCA till XLR o satte dit. Försteget är ju fullt ballanserat... Cd spelaren har nog utgångskort om infon stämmer som Johan Lindroos berättade senare då vi sågs....
KUL att få berätta här eftersom detta ämne debaterades här innan vår resa upp till STHLM...
Så nu kan ni som undrade i en NY färsk test få era uppgifter färska o fina.. ULF kommer beställa sig en lika dan som min RCA till XLR...
Och suga ut det bästa av BÅDA sakerna... Kul att just kunna i anslutning kunna berätta detta. Och tror nog INGEN betvivlar att detta är testat i nivåer som även stämmer...
Jag tror väldigt få av dom Cd spelare som finns ute ÄR riktigt ballade. Men detta är vad JAg tror. Det finns självklart.. Men en 10 papp spelare tror jag knappast är så otroligt påkostad.. Fast där kan jag ha stenfel. Men säger igen. JAG TROR inte så är fallet i största delen av dom som finns...endast undantagsvis.....
Fast igen. JAG VET INTE..
 |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2005/07/27 23:43:45 |
 |
|
Pac
200.000-klubben

22006 Posts |
Posted - 2005/07/28 : 00:05:48
|
Ulf har ett trevligt system och är en väldigt trevlig kille. Jag och Bernt besökte honom för ganska exakt ett år sedan och hade hur trevligt som helst. Tiden har en förmåga att flyga förbi ibland...
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=31831 |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/07/28 : 00:29:17
|
Pac. Det enda som är kvar av det ni tittade på är numera försteget o högtalarna. Allt annat är utbytt sedan ni tittade in där ...

|
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2005/07/28 00:32:47 |
 |
|
FBK
700.000-klubben

7380 Posts |
Posted - 2005/07/28 : 02:20:44
|
quote: Den har sällskap av Krell 450 w monoblock till topparna.
Och KSA 300S till basarna....
Detta blev jag mycket nyfiken över! För en som inte vet så mycket om de olika Krell modellerna så skulle det vara intressant att få veta varför valet blev så här, KSA 300S är ju en äldre modell. Vilka är grund ljudskillnaderna mellan dessa två |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
 |
|
Pac
200.000-klubben

22006 Posts |
Posted - 2005/07/28 : 08:59:45
|
quote: Pac. Det enda som är kvar av det ni tittade på är numera försteget o högtalarna. Allt annat är utbytt sedan ni tittade in där ...
Ja, det är inte utan att man blir sugen på ett återbesök... |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
Draken
Member

1550 Posts |
Posted - 2005/07/28 : 09:28:56
|
Vilken härlig morgon! 10 – 15 nybakade sidor att kasta sig över – bara hoppa in och drömma sig iväg på ännu en ”hifi-resa” i den egna imaginära världen!
Det är reportage av detta slag som förgyller sommarregniga dagar. Tack alla berörda där borta för detta. MVH Draken |
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/07/28 : 12:29:16
|
WOW.. skoj med lite komentarer också.... började ju undra om det endast var Pac som var vaken ju...... 
Tackar draken.Har nån liten bild till ju liggande... Det kom ju finbesök också.. Denna gång person o inte maskin...
|
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
Leif B
Member

1498 Posts |
Posted - 2005/07/28 : 12:36:02
|
Intressant detta mayro. Går det att sammanfatta lyssningsintrycket ? Slår cd:n din Denver ?
mvh Leif B |
 |
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts |
Posted - 2005/07/28 : 12:47:22
|
hehe cdn slår garanterat tobbes denver.....
|
[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2] Moderator på Minhembio
|
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/07/28 : 12:49:12
|
quote: Slår cd:n din Denver

Intrycken kommer snart. Men att Denvern testades står helt klart

Lite uppvärmning behövs.. Försteget är enbart snabbvärmt. och detsamma är Denvern...Tiden räkte inte till att ha dessa inkopplade längre än en stund...Men vi skulle ju bara kolla lite ju...
Notera att AC´n står till vänster i bild .. men behövdes inte då vädret var lite regnigt o kallare.... |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2005/07/28 12:50:15 |
 |
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts |
Posted - 2005/07/28 : 12:50:25
|
Vad är det som ligger ovanpå denvern?
Sneak shakti eller? |
[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2] Moderator på Minhembio
|
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/07/28 : 12:54:00
|
FBK
Att det blev ett BEG KSA300S beror på att denna serie är rätt massiva att driva tuffa laster... Det är 85 kg slutsteg för att enbart spela basarna... Och ändock vid HÖG volym så får även denna jobba hårt...Och sedan har dom samma signum i ljud. Så därför kan man bespara sig lite i pris också. ULF hade säkert köpt sig flera monoblock om detta krävts.. Men via olika som kan o vet har råden hamnat på just KSA300S.. Vilka hade även fint ljud till skillnad ifrån senare krellar under en period ansågs ha.. Dessutom fick man en period med lite strul med biasarna på senare serier osv om rycken är nåt att gå efter så klart Vilket säkert finns delade meningar om...  
Kraft till dipolbasar osv... Detta har jag försökt berätta på olika ställen tidigare. Men nu kan jag även via foto visa HUR mycket som avkrävs en stärkare för att driva dipolbasar...

Bilden vid lite pådrag visar tydligt vad som avkrävs av förstärkeriet....Och då ska man veta att det är ju hög volym. Men AA högtalarna kan spela ÄNNU högre...
I USA har det tydligen används aktiv drivning på HELA högtalarens elementmed 1000w. Men detta kan nog ULF berätta mer om kanske.... |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2005/07/28 13:01:46 |
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/07/28 : 13:03:54
|
quote: Vad är det som ligger ovanpå denvern
Dämplattor......Som klistras på.. I gummi.. Håller på att exprimentera med mer o mindre av dom. Maskinen är fullsmetad med dom inuti samt under.. Detta över var prov ... |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts |
Posted - 2005/07/28 : 13:04:48
|
vart köpes dem? |
|
 |
|
ohmega
Member

4651 Posts |
Posted - 2005/07/28 : 13:04:59
|
Uj...jag trodde effektresurserna skulle "räcka till å bli över" |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/07/28 : 13:34:39
|
quote: Uj...jag trodde effektresurserna skulle "räcka till å bli över
Svaret är absolut nej då man som ULF spelar hög volym.. Dom flesta som tweekar in sina anläggningar spelar aldrig i närheten av dessa volymer som ULF och även jag spelar. Detta av olika skäl. En del bor i lägenhet och KAN tyvärr inte PGA grannarna.. En del PGA systemen inte KAN spela högt utan att det blir jobbigt... Och en del PGA att systemen helt enkelt är för små för dyliga nöjen.. Därimellan finns sedan flera olika skäl självklart.. En del vill ju inte lira högt heller....
Men med denna bild o info så kan jag i alla fall påvisa lite hjälp till DIYkillanrna vad som krävs OM dom ska vrida ur mera ur sina byggen... Dipolbasarna kommer riktigt till sin rätt först vid riktig kontroll o kraft... Dom flesta har inte hört skillnaden och kan endast jämföra sina basar med "vanlig" bas.. Och konstatera att dipolbas är trevligt... 
Men för att få ur den underbara kraft o dynamik osv krävs betydande mer i drivningen...
Spelningen där mätarna på bild är ett steg under BLÅ lampa o klippning är INTE stor för info..... Roligt att nu visuellt visa er detta också... Jag vet en del säger man kan kompensera osv fram det mesta osv.. Men ska man till TOPPEN utan massa korrigeringar o maniker så finns endast en väg.. KRAFT o kontroll.. Med kanonfina saker i highendsvären ..
Som tur är så finns dessa monster numera såsom beg för betydande bättre priser än nya smågrejor...Hoppas NÅGON av er DIY grabbar får lite inputt i era fina byggen här. Samt hoppas ni finner ut en gångbar väg i era planeringar så ni slipper ta "mellanstopp" som gör stärkarvalen onödigt dyra då man senare ev måste byta ut ett steg som man till sist finner inte har rätt nivå....   |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/07/28 : 13:41:27
|
Och Snoop....
Tyvärr kan jag inte berätta vart jag numera finner dessa plattor för välljud..... Men dom ÄR rasande bra kan jag säga... |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts |
Posted - 2005/07/28 : 13:43:28
|
Skit i det och skicka mig ett par krell monoblock så jag får fart på anläggningen istället  |
|
 |
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2005/07/28 : 14:14:56
|
Blå lampa indikerar inte klippning Mayro... långt därifrån
Jag tände mina blå lätt som en plätt på KSA300s, med Dynaudio 1.3se!
|
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/07/28 : 14:15:01
|
Och självklart en bild av när Denver tar sig in LITE mer i finrummet o visar var skåpet INTE ska stå 
Detta var en lektion i vad man får för dom extra "småpengarna" en Remiyo kostar... Prisskillnaden är ju enbart som att inköpa 150-160 Denvers ... Och idag får man ju ÄNNU flera... 
Denvern ger en kanon ljudbild som vanligt.STOR o härligt öppen.... Den har fantastisk djupbas.. samt ett fint ljud...
Där är fördelarna.. Det ÄR lätt att direkt nu berätta om VARFÖR dessa 141or blir så bra med minimal modd OM anläggningen kan spela dessa fördelar med enkelhet.. DVS fullrange...

MEN. I en anläggning av detta mått visas även FELEN tydligt o klart....INTE så tydligt på alla musiktyp. Men vid stora krav på röster osv blir saken tydligare än förr...Jämföra dessa spelare får man nog ärligt anse lite fel. Remiyon är en annan dimention helt enkelt...
Om man säger så här.. Förut då vi jämfört Denvern med Forsellen så har det varit lite "skratt i bakgrunden" ab resentionerna.. ..
Men nu står ju TRE spelare där Forsell Reimyo. samt min Denver... Så nu får vi bena ner saken anurlunda...Denvern är INTE i nivå med forsell samt reimyo... PUNKT om detta.... För giganternas kamp som står mellan forsell o denna nya är en annan nivå av kamp helt enkelt.. Där mera NYANSER i just systemet är avgörande. Inte skillnader som man LÄTT kan höra mellan fosellen o Denvern osv...
Detta är RIKTIGA highend produkter i sin topp kan man utan att blinka påstå...
Och igen o igen så får man konstatera att för att komma detta egentligen "lilla" steg uppåt så kostar det ... Och som tur är finns det folk som kan inköpa denna spetsteknologi som denna remiyo är... Samt säkert en del andra... Detta så vi vanliga dödliga kan få köpa dessa produkter såsom beg...Senare 
Intresantare än detta var en sak som INGEN konstigt nog frågat om....
Hur stog sig FORSELLEN mot denna nya cd spelare...
Den frågan torde vara intresant eftersom det troligen.. (Troligen) kommer en kanonspelare ut såsom beg... Den sista tillverkade av dom..... Och många kanske söker sig en nya spelare i SUPERKLASSEN av cd spelare...
DENNA fråga hade jag undrat. Och det var detta som ULF undrade .. Hur bra ÄR en forsellkombo Därför köptes denna nya in för att med den mest ansedda spelaren göra jämförelser....

Här är forsellen... Ingen leksak direkt denna spelare... (Lånade en bild ifrån tråden om ULF system, Hoppas det inte gör nåt..) |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/07/28 : 14:15:48
|
vad betyder blå då???
trodde det va sista steget det.. .
tror ULF också tror så faktiskt...... Så va skoj med NY info..... |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2005/07/28 14:17:18 |
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2005/07/28 : 14:18:33
|
Hmm ULF är bortrest till sin sjuka faster.. Så han inkommer nog här senare med egna ord osv.. Ville säga det så ni vet varför inget hörs därifrån.... |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
Topic  |
|