HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Alla utom Bellman på besök
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/07/23 :  22:14:35  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
En provlyssning initierades av att Per (Per100 på forumet) ville lyssna på mitt försteg och jag ville lyssna på hans cd-spelare. Det slutade med att Per och Ulf (ulfsan) en regnig julikväll släpade hit en tysk (egentligen en Kines), en ”äkta” Kines och en japan samt en massa kablage. Vi hade en del att rigga...

Eletronik:
Lua Appasionato (Doge 6201)
Opera Consonance Droplet 5.0
Denon DVD-3910
Walker CJ/TA58
MF XLPS v3 RIIA
Cayin SC-6LS försteg
Cayin 860 monoblock
Accuphase P-360 stereoslutsteg

Kablar:
SignalCable Silver Resolution nätkabel
Semibalanserad XLR-RCA Monster 1000i
SignalCable Silver Resolution RCA
Nordost Red Dawn REV II högtalarkabel single-biwire
Xindak PC-03
Xindak FA-1 RCA
Xindak FS-1
Högtalare:
Dali Suite 2.8

Musik:
Donald Fagen - Nightfly (DVD-A)
Steve Strauss - When you're gone (CD)
Maria Solheim - Take my heart away (CD)
Dire Straits - Brothers in Arms (Hybrid SACD)
Patricia Barber – Cafe Blue (CD)
Musica Sacra (CD)
Emma Shaplin - Carmine Meo (CD)
Paul Simon - Graceland (Vinyl)
Natacha Atlas - Halim (CD)
Yello - Baby (CD)
David Bowie - Ziggy Stardust (Hybrid SACD)



Efter en intensiv uppkopplingsövning fick vi snabbt ihop följande setupalternativ:



Vi ville göra vad vi trodde skulle vara succesiva förbättringar och började med mitt kablage och min Denon 3910. Därefter bytte vi allt nätkablage till Silver Resolution och (i mina öron ett stort lyft) högtalarkablage byttes till Nordost Red Dawn REV II men, vem kan bärga sig när man har en sådan här skönhet uppvärmd:



Efter 3-4 olika skivor flyttades kablaget till försteget över till denna tyska läckerbit:





Vi gick igenom ett brett spektra av musikval, och med 3 cd-spelare, två slutsteg och en uppsjö kablar blev det en mycket variationsrik kväll. Vi tre (det är min son i mitten, jag tar fotot ) har säkert lite olika preferenser om vad som låter bra, men mina mest positiva intryck under kvällen var när vi satte upp Dropletspelaren med Nordostkablarna i mitt system - det gav en enorm rymd och gjorde att högtalarna försvann i ljudbilden. En stor upplevelse för mig.



P-360 är ett mycket trevligt slutsteg med en helrätt retro-look. Det matchade dock inte fullt ut rörmonoblocken och resulterade i en något plattare ljudbild. Dock hade Accuphasen inte värmts upp de 2 timmar på hög volym som krävs för att sparka igång den, enligt Per.



Cayin-försteget fick gå varmt hela kvällen.



Vi fick en del problem med nätbrum någonstans halvvägs i samband med inkoppling av Accuphasesteget. Efter diverse märkliga trial and error-övningar blev det brumfritt, men det blev lite störande avbrott mellan lyssningarna. Besvärligt när man inte så enkelt kan lokalisera källan till eländet. Detta kunde inträffa närsomhelst oavsett elektronikval förutom med mitt ursprungssystem.



Cayin-monoblocken gömmer sig bakom borden som de gästande spelarna satt sig på.



Med dessa Red Dawn REVII-kablar vill jag påstå att det var ren utklassning mot mina Xindak FS-1.



Designen är värd en del, och droplet-spelaren är stooor men mycket vacker. Det finns ju även ett tillhörande stativ om man (som jag) saknar plats i sin bänk.



Appasionaton är svårfotograferad med allt krom, och för den som inte sett den live kan jag intyga att den är sanslöst snygg. Här får den stå på Pers hemmabyggda bänk med superspikes. Precis som Droplet behöver den en stunds uppvärmning innan den låter bra.



Det sitter en röd indikeringslampa som varnar för fasfel, vilket naturligtvis sker vid 100% av inkopplingarna (kan det bli fel, blir det fel). En bra finess mao. Silver Resolution RCA från rörutgångarna.



Inte ett dugg besvärligare att byta cd från denna jämfört med från en släde. Ulf hade en puck också som jag iofs tror medföljer som standard.

Jag vill tacka Per och Ulf för en mycket trevlig kväll. Enda risken är att man blir lite bortskämd när man lyssnat på såhär fina spelare och för mig exklusivt kablage.

PS. Trä-finishen på Droplet-spelaren verka matcha mina XZ-5 på pricken. hmm

Hälsningar,
Calle

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/23 :  22:30:40  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Hur lät det nu då?

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/07/24 :  10:47:40  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Oj, oj, oj, ni hade många prylar igång samtidigt.

Du skriver Lua/Doge i inledningen, är detta ytterligare en spelare som brandas olika beroende på marknad?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/07/24 :  13:10:56  Show Profile Send ulfsan a Private Message  Reply
Doge är den kinesiska OEM-tillverkaren av denna spelare åt tyska märket Lua. Om den köpes som Doge från Kina får man lite enklare rör, som ju går att byta till de bättre som Lua levereras med...

Rätta mig om jag har fel, Per100 (ägaren av Luan/Dogen, som jag tror åkt på semester)...

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem

Edited by - ulfsan on 2005/07/24 13:31:54
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/07/25 :  08:09:51  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
Säger sig egentligen självt att man inte får stressa ett gammalt slutsteg med sådan pondus så som vi gjorde. Jag tycker vi satsar på en uppföljning i mitten på augusti, och hoppas då att Accuphase-steget kan vara med igen. De nya xz-5 är törstiga, och då blir det ju speciellt intressant att se vad P-360 går för. Monoblocken 860 är ju "bara" specade till 70W RMS / 38W RMS Triod.

Kanske, kanske, kanske finns det ytterligare en eller t.o.m två spelare med...

Jag tycker själv att det lät mycket bra när vi väl gjort kabelbytena. Så, varför inte nöja sig med att uppgradera kablage? Tja, det är det säkert många här på forumet som har förståelse för.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/07/25 :  08:57:46  Show Profile Send ulfsan a Private Message  Reply
Håller med! Den allra största skillnaden i ljud upplevde jag när vi bytte dina gamla Xindac-högtalarkablar till Nordost Red Dawn rev2. Det var inte bara gradskillnad utan faktiskt artskillnad; speciellt i basen men även ljudbildens bredd och övriga viktiga parametrar.

För övrigt gav ju rörförstärkarna ett väldigt fint ljud. De skrapiga övertonerna på fioler och sångröster imponerade i ljud. Hoppas nu de orkar driva dina nya högtalare fullt ut.

Mitt eget mer personliga intresse (som gjorde att jag ville vara med på träffen) var ju att jämföra Droplet-spelaren med Lua-spelaren, nu när Per hade skaffat andra rör till Luan. Kunde kostatera att Droplet fortfarande står sig, men Per ska fortsätta tweaka Luan, så snart "är han väl ikapp" ....

Stort tack för inbjudan till träffen, Calle. Det var förresten ett väldigt väl arbetat och fint rum du hade till din kombinerade Hifi/hemmabio (ledningsdragning i väggen till bakhögtalarna, ljudabsorbenter till höger och vänster om frontarna mm)...

Jag är gärna med vid ev uppföljande träff i augusti eller senare .

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/07/25 :  14:46:19  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Efter diverse märkliga trial and error-övningar blev det brumfrit


Inverterad fas , jag har haft samma strul här hemma

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/07/26 :  10:12:49  Show Profile Send Per100 a Private Message  Reply
quote:
Jag tycker vi satsar på en uppföljning i mitten på augusti, och hoppas då att Accuphase-steget kan vara med igen. De nya xz-5 är törstiga, och då blir det ju speciellt intressant att se vad P-360 går för.


Det låter som en utmärkt idé
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/07/26 :  11:33:40  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
Då kanske jag kan vara med Jag bor ju också i Sveriges bästa stad, dvs Malmö...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/07/26 :  12:51:37  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
Det går alldeles utmärkt

Du råkar inte ha ännu ett slutsteg med gräsligt mycket effekt för att prova biampa högtalarna i basregistret Jag är inte så insatt i varken Rotel eller Krell och allt som förekommer, men du förstår säkert vad jag menar.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2005/07/26 :  13:07:21  Show Profile Send Snoddas a Private Message  Reply
quote:
Då kanske jag kan vara med


Det vill gärna jag med. Bor i Lund, precis som "Per100".

quote:
Du råkar inte ha ännu ett slutsteg med gräsligt mycket effekt för att prova biampa högtalarna i basregistret


Jag har. Sheng-Ya SP-T300 som borde skaka lite liv i basen.
Lämnar 2x150watt 8Ohm och dubblar det i 4ohm...............


"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/07/26 :  14:57:21  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
okokok, men sedan får det kanske vara stopp den kvällen, så att vi inte börjar bråka här hemma

hifiister är ju ett ganska aggresivt släkte

quote:
Sheng-Ya SP-T300

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/07/26 :  18:37:10  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
Här en länk till lite mer ingående specar och inälvsbilder på Droplet:
http://www.operaudio.com/products/DropletCDP50CDplayer.htm

och på

Appassionato:
http://www.lua.de/e/seiten/cd_spieler/appassionato/produkt.htm

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/08/14 :  14:53:52  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
Jaha,
då var det dags för en uppföljning:



Det var ett par olika saker som var intressant att lyssna på; dels hur Leonardo-spelaren lät i förhållande till Droplet, dels
hur XZ-5 kunde låta med mer kraft, biampat osv.


Per hade Accuphase-slutsteget med sig och Ulf hade Droplet:



Även denna kväll spelades mycket skivor. Här är ett axplock av de jag spelade:



Per och Ulf hade med sig Eva Cassidy, T.O.K, Opus3 (Organ treasures m.fl) och en hel mapp full med High Fidelity-utgåvor mm mm. Mycket musik alltså.


Jag tycker nog att Droplet och Leonardo lät ganska likvärdigt stundom, Leonardon lite mer neutral kanske. Det var faktiskt större skillnad mellan signalkablar än mellan spelare tycker jag.

När det gäller XZ-5 så måste jag med egen nuvarande elektronik komplettera med en aktiv sub. Det är lite synd eftersom högtalarna säkert kan ge mycket mer i botten. Visserligen är de inte inspelade, och det verkar ta lång tid att spela in dem med 2x70W monoblock.
Det var alltså speciellt intressant för mig att se vad som hände med Accuphase P-360 (2x200W/8ohm klass D).



Vad hände då?
Ja, även när vi biampade och körde monoblocket till topparna och accuphase till botten, så märkte man att slutstegen fick jobba - VU-mätarna gick nästan i botten även vid måttligt hög (nåja hög) volym. Ju längre fram på kvällen, desto bättre lät det - några timmars uppvärmning av rörelektroniken gjorde susen och gjorde att ljudbilden öppnade upp sig mer och mer.


Mot slutet av kvällen bytte vi till mina tidigare frontar Dali Suite. Visst låter det bra, speciellt med Nordost-kablarna, men jämfört med XZ-5 var det i mina öron lite som om man lagt en filt över mellanregister och diskant. Man "hörde lådorna" på ett annat sätt, men det vet jag sedan tidigare är en placeringsfråga - rätt placerade försvinner Suite-högtalarna också.



Sist på kvällen såg vi lite på Sanyo PLV-Z3 projektorn matad med HDMI.

Per o Ulf: jag hade råkat stöta ur antennkablen till TV när jag mekade med subben. Det var därför vi inte kunde se TV-kvalitet.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/08/14 :  14:58:23  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
Förresten så vill jag tacka Per och Ulf för att ni tog er tid och kom över med denna tunga elektronik. Det är väldigt värdefullt för mig.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/14 :  19:55:10  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
Ja, det var synd man ej kunde delta, men det var en dum tid! 16.00 en lördag, dessutom samma lördag då Premier League-fotbollen börjar, tss....

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000