HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Jakten på den bästa budgetstativaren
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/07/29 :  08:54:57  Show Profile Send MullBenkt a Private Message  Reply
Nedan förljer mina tankar efter ett besök hos HifiKlubben.

"Jag var in på HK i Sundsvall förra veckan och ville lyssna på de högtalarna jag suttit och tittat på på hemsidorna. Jag ville helt enkelt se dem och höra dem i verkligheten för att ta reda på om 3000:- var en för generös eller en för snål budget.

Förstärkare/CD var Denons lilla microenhet (den utan DAB-radio). Tror den är specad till blyga 18watt per kanal i 8Ohm.

Lyssnade först på Gale 3020 (mer info här).
Bra med bas (för storleken) men lite boomig och "lådigt" ljud. Detaljer var väldigt svåra att urskilja.

Efter detta stod B&W DM600 S3 på tapeten.
Bättre detaljer men fortfarande inte tillfredsställande. Basen var acceptabel för storleken.

Upp ett snäpp till DM601 S3. Nu blev det större skillnad, lite mer kropp och MYCKET mer detaljer. Diskanten hängde med hela tiden och lät aldrig ansträngd. Basen och det lägre mellanregistret var dock inte i samma liga.

Då bytte vi märke och kopplade in Dali Blue 2002LE. Den lät så intetsägande så att jag kommer inte på något att säga om den. Okej till allt men inte bra på nåt särskilt. Blev tråkig att lyssna på (och se på för den delen).

Sen för samma pris kopplades Dali Concept 2 in. Nu blev det skillnad! Det som slog mig först var det kompakta och sammanhållna ljudet de presterade. Man saknade (som på de övriga) naturligtvis en oktav eller två, men dessa presterade den bästa basen hittills. Mellanregistret låg sådär lagom mjukt och skönt till, precis som jag vill ha det. Diskanten då, bra med detaljer, men den saknade den där sista toppen som DM601'orna hade. Bäst vore om man kunde mutera Concept 2 och DM601. Då hade jag varit mer än nöjd!

DM303 provlyssnade jag aldrig på, mest beroende på att jag ändå inte tycker att de ser något vidare bra ut.

Sen, bara för att ha gjort det, så satte jag mig ner framför ett par B&W 805S. Dessa drevs av TacT TDA 2200 (MUMMA!) och källan var en Denon DVD-A1XV multispelare.
Hujeda mej! Det var som om någon drog ut ett par industriöronproppar ur mina öron.
Det lät bra. Förbaskat bra. Där 805'orna stod var rummet mycket större, så basen drunknade lite, men alla konturer, detaljer och all dynamik fanns där. Ett par sånna ska ja' ha när ja' blir stor wub.gif

När pengarna anländer lägger jag iaf en beställning på ett par Dali Concept 2. Dessa var dessutom mycket snyggare IRL än alla de bilder jag har sett. Positiv överraskning!

Tack för mig!

PS. För en grundligare recension av nån specifik hgt av de jag lyssnade, skicka ett PM.
DS
"

Detta var för en vecka sedan, ungefär. Igår var jag på Takt&Ton och lyssnade, här kommer mina erfarenheter av det besöket:

"Jahapp. Med Dali Concept 2 och B&W DM601S3 färskt i minnet efter besöket på HifiKlubben begav jag mig till Luleå och Takt&Ton.

Den här gången fick jag med mig en skiva jag själv lyssnat på mycket hemma. En bränd blandskiva, men referenslåten är If my heart had wings, med Faith Hill.

Nåväl. För att äntligen få höra dessa burkar så ställdes KEF Q1 upp (kopplade till en Sherwood surroundreceiver och en Linn CD) och skivan åkte in i spelaren.
Första intrycket var ett burkigt ljud (lådigt ljud) med framträdande mellanregister. Lågbasen och midbasen var förvånansvärt bra. Diskanten var lite klen och inte tillräckligt informativ.

Efter detta ställdes det dit ett par AE Aegis Evo 1.

Sämre lågbas (i kvantitet, vilket pga det mindre elementet är förståeligt), bättre mellanregister. Det var det första jag märkte. Lite längre in i låten märktes en mycket mer kontrollerad diskant av. Fortfarande saknade jag den där sista toppen. Midbasen var dock helt borta. Lyssna på andra tonen som basisten tar. Samma ton som första, fast en oktav upp. Den tonen försvann.

Nåja, det må vara hänt. Vi slängde dit KEF QCompact. Konstigt nog lät den bra mycket bättre än sin storebror. Mindre baskvantitet, men allt annat var mer balanserat. Dock saknas fortfarande den där sista diskanten.

*Vänta nu, gick jag inte förbi ett par MA Bronze B2 påväg till lyssningsrummet....? Jo!*

Dåså, ett par MA Bronze B2 ställs dit och... hej vad det lät bra! Där fanns den där sista diskanten jag saknade. Mycket bättre balans mellan toopp, diskant, mellanregister, midbas och lågbas. Allt var mer definerat.

Jahapp, vad mer nudå? Jag fick ett par konstiga ting placerade framför mig. Linn Unik. Inte min stil designmässigt. Men ljudet! Minst bas av alla, men mest öppet ljud av alla. Inte ens jämförbart.

Dessa byttes ganska snabbt ut mot ett par Linn Katan. Dessa raringar går lös på 10,000:-. Löjligt mycket högtalare för pengarna om ni frågar mig. Nu hade vi dock bytt till en Arcam-stärkare som kontrollerade hela registret mycket bättre.

Sen var jag tydligen tvungen att lyssna på Linns nya flaggskepp till stativare. Minns inte vad den hette, men det är en fyrvägare i alla fall. Två sådana som front, centern i samma serie, två Katan som bakkanaler, och en Velodyne-sub (vilken fick jag itne reda på). In med Pink Floyd (SACD). Det första som slog mig var att B&W 805S inte har en suck. Speciellt att återge röster, att öppna upp ljudbilden och lufta till allting.

Nu orkar jag inte skriva något mer!

Vill Du veta något mer? Fråga på!
"

Jag tänkte att någon kanske kunde ha nytta av det?
Jag ska komplettera med bilder av hifiracket så att de som kan modellbeteckningar bättre kan avgöra precis vilka förstärkare och vilken Linn-CD det var.

EDIT: Stativarna från Linn var ur Akurate-serien (Akurate 212 och 225)

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/08/08 :  22:20:54  Show Profile Send MullBenkt a Private Message  Reply
Lite fler bilder från Takt&Ton









Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000