HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 AÖ drar söderut...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/07/23 :  12:06:19  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
Vi var fem AÖ-medlemmar som den tjugoandra juli tog en liten roadtrip med siktet inställt på dessa gobitar:

VR4sr

Så visst hade vi Ultimate i Vimmerby som slutmål... höll dock på att skita sig för mig då tåget blev försenat... problemet? sj´s favorit tror jag... signalfel

Lite närmre:


Hela uppsättningen:


Hur lät det då? Får lov att säga att det var bland det bästa jag hört... ruggig upplösning, dynamik och en förmåga att "försvinna" ur ljudbilden. Det som fanns att invända emot var basen... den saknade attack i mellan basen framför allt... beror nog till största del (helt?) på rummet dock.

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?

Edited by - Nitram on 2005/07/23 12:35:41

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/07/23 :  12:11:19  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
Suddig bild, men kul att se skillnaden mellan stroebror å lillebror:


Gänget som åkte + värden:

Hifidreamer, Lt Andersson, Cyber, Ulf och Jörgen.

Hoppas ni fyller på med intryck och kommentarer.

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?

Edited by - Nitram on 2005/07/23 15:45:47
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/07/23 :  12:21:02  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
Elektroniken:
CD AudioNet VIP:


Försteg AudioNet PRE:


Slutsteg AudioNet AMP II MAX:

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2005/07/23 :  13:10:31  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
Kalaskul resa..tack Ni som följde med söder ut till Ultimate i Vimmerby och ett stort tack till Jörgen på Ultimate för en trevlig demodag Fler bilder är påväg upp

/Cyber
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/07/23 :  13:52:32  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
Ja precis... tack allihopa, det var inte många sekunder det var tyst på hela den dagen mycket trevligt!

Riktigt nära på VR4sr:

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?

Edited by - Nitram on 2005/07/23 14:01:29
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2005/07/23 :  13:58:33  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message  Reply
quote:
det var inte många sekunder det var tyst på hela den dagen

Med det syftar du väl på mig

Musiclover!
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/07/23 :  14:03:29  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
quote:
Med det syftar du väl på mig

Nja... menade iof i allmänhet

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2005/07/23 :  14:05:34  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message  Reply
Ja det var nog ingen som drabbats av akut tunghäfta

Musiclover!
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2005/07/23 :  14:40:17  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
Sekunderna som det var tyst under resan var lätträknade, kalaskul

Niram:
quote:
Riktigt nära på VR4sr:


Här kommer fler bilder i samma trend

Dessa par av Von Schweikert VR4-SR var signerade av:

Albert Von Schweikert




och en autograf jag inte kan utläsa




/Cyber


Edited by - Cyber on 2005/07/23 15:08:01
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2005/07/23 :  14:56:44  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply

Högtalarkablarna som var inkopplade till högtalarna var nyheter från Acoustic Zen och kallas Absolut






Här ser vi kablarna inkopplade till AudioNet AMP II MAX MkII




/Cyber
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2005/07/23 :  15:05:07  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
Här kommer en närbild på ett av två baselement på 8" styck samt basporten



/Cyber



Edited by - Cyber on 2005/07/23 15:08:37
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2005/07/23 :  15:13:42  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply

Det blev en hel del diskussioner med Jörgen under demodagen, här är några deltagare i full diskussion



HiFidreamer, Lt Andersson, Ulf och Jörgen


Svänger man kameran lite så hittar man Nitram stående i ett hörn



/Cyber
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/07/23 :  15:43:33  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
Skamvrån blev ju hyffsat varmt i soffan... så man var tvungen att lufta sig emellanåt

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/07/23 :  16:29:48  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Jag, Rydberg och FBK var även vi hos Ultimate för några veckor sedan och lyssnade på denna uppsättning. Lät trevligt och Audionet-blocken verkar ha en hel del pulver under huven
Tycker iofs också att just mellanbasen saknade lite punch, men rummet ska väl ses över om jag förstod det rätt.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2005/07/23 :  17:29:41  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
quote:
Tycker iofs också att just mellanbasen saknade lite punch, men rummet ska väl ses över om jag förstod det rätt.



Vårt samlade intryck var att det var en förstklassig upplösning...någon sa t.o.m citat "framförallt så är ju upplösningen förstklassig tillockmed det bästa jag hört!".

Vad vi saknade var väl punch i mellan- och lågbasen så att för få plattor blev ordentligt medryckande.

Tilläggas kan vi väl säga vi upplevde inte denna högtalare dålig på något sätt, men i denna prisklass så vill man inte kompromissa.

Egna funderingar...tror att optimerad placering och andra väggar i lyssningsrummet skulle kunna hjälpa till för att få ett bättre utbyte i framförallt mellan- och lågbasen. Av vad jag förstod av Jörgen på Ultimate så består t.e.x skiljeväggen bakom lyssningsplatsen av tunn träpanel...rummet tycks sluka bas...

Men som vanligt så är bästa sättet att testa högtalaren är i sin egen hemmiljö och med egen elektronik och kablar m.m ....hoppas själv i framtiden att få denna möjlighet.. .

/Cyber

Edited by - Cyber on 2005/07/24 06:09:31
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2005/07/23 :  19:39:38  Show Profile Send Wizard a Private Message  Reply
Jag håller med er att basförmågan går förlorad i detta rum, men jag kan försäkra er att detta endast beror på att rummet inte funkar så bra. Har hört VR-4SR hos en kund och där var det en helt annan högtalare milt uttryckt

Wizard
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2005/07/23 :  20:53:43  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
quote:
Har hört VR-4SR hos en kund och där var det en helt annan högtalare milt uttryckt


Låter intressant och lovande

/Cyber
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/07/24 :  00:21:40  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Det blev en hel del diskussioner med Jörgen under demodagen, här är några deltagare i full diskussion
Känner igen det När jag var där så tyckte jag att de lät överlag riktigt bra, framför allt så lät musik som typ Yello mycket övertygande

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2005/07/24 :  06:10:02  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
Ok
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/07/24 :  09:07:49  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Det är trevligt med utflykter.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/28 :  23:20:27  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Snygga bilder ...
ULF åkte ju direkt därifrån till träffen hemma hos sig.. Gissa om han var slut sedan

fredag.. lördag. söndag. måndag med musik på höga volymer...


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2005/08/01 :  07:46:00  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
quote:
ULF åkte ju direkt därifrån till träffen hemma hos sig.. Gissa om han var slut sedan

fredag.. lördag. söndag. måndag med musik på höga volymer...


HELT RÄTT !! UlF är en sann HiFi-entusiast, varför nöja sig med en dag när man kan köra hårt i 4 dagar

/Cyber
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/08/26 :  00:12:54  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Idag var jag också här en sväng... Ska återkomma med lite vad jag tycker sedan... Men att detta var ett system som lirar helt ok får man nog säga med brett leende.....

Som sagt... återkommer med mer intryck...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/08/26 :  10:41:41  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
OT - varning!

En messerscmidt:

Nitram i första inlägget
quote:
/.../problemet? sj´s favorit tror jag... signalfel

Signalfel beror inte på SJ, de kör bara tåg. Signalerna är Banverkets huvudvärk.

Sorry - kunde inte låta bli

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/08/26 :  19:15:59  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
*Haha* ja det stämmer säkert... men jag tror mer att det är ett påhitt för att j-vlas med resenärerna

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/08/26 :  19:51:58  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
var där i går o lyssnade på Vr4órna.. Och fann direkt inge fel på basen

Men att rummet inte är iordninggjort för max spelande hörs tydligt.. Detta fann jag klart bra då man lätt såsom köpare kan inse det förmodligen låter just bättre sedan hemmavid.Och hellre bli såld i butiken o ÄNNU mer såld hemma sedan då dom låter ÄNNU bättre...

Än kanonljud i butiken o rent skräp hemma..För va hjälper det att då säga. " Dom låter ju bra där dom säljs ju. Lyssna där".. Man sitter ju hemma o lirar med frun o polare osv.. Inte i butiken.

Och vilken luftig återgivning... Bara den var värt soppan dit o hem.. Mitt råd till er som är ute för en trevlig hifiresa. Besök ulitmate o lyssna på detta ljud... Där kan man snacka om ljudbild i kvadrat...

Och att butiksägaren är en ren "hifinörd" som en själv gör det inte sämmre direkt... Tack Jörgen för din tid du tog dig .....

Jörgen har mer "hjärta" för stereons känslor o musik än säljandet.. Detta hedrar honom anser jag. Och förklarar nog varför du kan finnas i en liten By som vimmerby som du gör..det var ju lite brådis hemmöver tyvärr... Men kommer gärna upp igen för mer musiklyssnande. Jörgen har ju lite godis att lyssna på...

Lyssnade en kortis på Patos logos med Jm lab.. här lät det systemet väldans bra får man säga den kortkorta lyssningen.

Dessutom så tar Jörgen in USA pressningar... Så två skivor beställdes omgående. Colin James senaste samt Billy Idol´s nya.. I USA press som sagt så dom inte är så sönderkapade som eu mastringarna.. I USA vet dom ännu "lite" om att stereon är större än en tändsticksask...


Tack igen för du tog dig tid.. Verkligen kanon eftersom du vet jag inget skulle köpa.. Utan endast lyssnade...

Och som dom lådhögisar som imponerat sällar sig den otroliga luftigheten dessa Vr´fyror in i mitt minne som enastående..

dessa torde få många som gillar snygga lådor med modern design fast utan att dominera totalt att bli spekulanter..


MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.49 sekunder. Snitz Forums 2000