HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Världens bästa rum...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2005/08/28 :  00:55:20  Show Profile Send deerhunt a Private Message  Reply
är som bekant inget alls (ursäkta alla Carlsson-fans).
Så ikväll begavs det sig till Norre Katts Park för en jubileumsfestival:


Det som firas är att för 25år sedan startade Fyrverkerifestivalen i Halmstad. Tack vare ekonomiskt stöd från kulturnämnden, sponsorer och frivilliga arbetsinsatser så för ringa 20kr kan man avnjuta musik och exceptionell dynamik.

När vi anlände spelade Horda Musikkår


Följt av Halmstads Blåsarensemble


Sedan uppbackat av Halmstads Vokalensemble


Detta var uppvärmningen inför det som komma skulle.


Det handlar om Händels Fyrverkerikonsert (Music for the Royal Fireworks) komponerad 1739. Händel var en tysk som bodde stora delar av sitt liv i England och skrev operor på italienska...
(läste jag precis i lexikonet).

Så samlas samtliga musiker, ca 150st












All pyroteknik skjuts av mha elektroniska impulser, och givetvis i takt med och för att förstärka intrycken av musiken. Detta lyckas man med!!!
Det är nästan en religös känsla att stå där.
Tyvärr är man ju hifi-nörd, och därför kan man inte låta bli att tänka på saker som - varför låter så naturligt, mjukt, dynamiskt och avslappnat.
Hursomhelst - en kul upplevelse (med ett slutcresendo som inte ens en hornladdad bas klår i dynamik)

Rekommenderas!

Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/08/28 :  12:08:21  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Hade förmånen att bo ett hundratal meter från denna parken i några år. Det går rysningar över ryggraden när jag tänker tillbaka.... önskar jag vore där!

Jag kan ju säga att de olika inspelningar jag köpt av detta stycke är mycket blekt om man jämför med "den religösa känslan att stå där" .
Nästa år skall jag inte missa detta!!!!
/esl


Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.18 sekunder. Snitz Forums 2000