HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 euJUED i Ängelholm: Soundproof/Creativ Audio
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/06/18 :  22:06:16  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Det här är en euJUEDs produktion , barn o känsliga individer varnas för eventuellt stötande matrial , Stia Tina och små grisarna hälsar er välkomna
()


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2005/06/19 13:13:35

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/06/18 :  22:10:13  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Johan, ännu mer grisar?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/06/18 :  22:13:27  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Tja det är ju våran maskot o små kultingerna är ju vi
Gissa vilken skiva jag har köpt idag Wolfgang får säga vad han vill men SacD spåret är ljusår bättre än Cd spåret. Vad ska man med gitarr o bas när Piano o en soul/blues röst spelar helt underbart

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/06/18 :  22:21:48  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message  Reply

Min bäste Johan

De luktar gris ända hit.
Tänk på att jag har pappkoner i mina högtalare,
tror du inte dom suger i sig av lukten?

Ska ja skicka räkningen till dig?


Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/06/18 :  22:41:58  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag vet vilken du köpte!

Cristian Willisohn's platta är bra. Kul att Wolfgang hade med den.

Niklas, det finns fler trådar att välja på...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2005/06/18 :  22:48:54  Show Profile Send matså a Private Message  Reply
Om det var han snubben som spelade så häftig sax, så var vad jag hörde väldigt bra

Förresten herr Ear (med det utsökta namnet Mats, som betyder hifiguds gåva till världen) Jag har äntligen nu köpt Steve Strauss skivian du rekommenderade mig. Är lika bra som jag kom ihåg den. Ack om alla inspelningar var lika bra gjorda

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/06/18 :  23:05:05  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Tyvärr hann jag inte med att åka upp till Ängelholm idag,
får förlita sig på Johans bilder, och andra eoJeud's medlemmars
intryck.

Johan, har du lagt märke till att Stia Tina har en likadan tofs
under hakan som du har

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/06/19 :  01:06:22  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Pac

Han är helt otrolig , jag är mållös

NN
Jag kan skicka upp näsklämma o impregnerings spray


Matså
Just den skivan du pratar om glömde jag bort Men man lär väl springa på Wolfgang igen

Per

Jag kan fortfarande redigera lite olika bilder , på gott och ont

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/06/19 :  01:10:03  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply

Men man lär väl springa på Wolfgang igen
Ja, försök undvika mig du, ju !!!

Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/06/19 :  01:35:48  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Intryck

Jag har aldrig varit uppe och hälsat på hos Soundproof. Det visade sig att det är ganska ny startat. Jag ska inte komma o dömma nån/nått men placeringen är lite udda

Jag har knäppt en del bilder men för en gångs skull så blev det mest lyssning. Men det är redan besrämt att ett mer ingående reportage ska göras.

Iaf så hade Wolfgang och JD i vanlig ordning bullat upp rejält ! Wolfgang , du får mer än gärna fylla ut mina luckar ang produkter.
Vi lyssnade på Phonars olika modeller , rörhäckar Teac (SacD) o dom sakerna som Wolfgang kommer att berätta om

Jag själv började i det stora rummet det Phonars Credo (rätt namn ? golvaren var det iaf) spelade. Soundproofs lokaler kan vid första anblick se lite kala ut men Pierre har fått till det bra , mycket bra ! Mitt förra möte med dessa högtalare var på Arken o då frynte jag på näsan ganska rejält. Sicket skrot , och för dom pengarna !!! Sen efter Jämshögs mässan ()så hörde man ju att dom inte hade fungerat speciellt bra.

Jag blev golvad , hackan dråsade ner i golvet , ögonen var som pingisbollar , ni förstår ?

Jag vet inte riktigt var jag ska börja , men för att ta det snabbt , det spelade jäkligt bra !
Bra botten med punsch , realistik storlek på dom spelande. Inget överdrivet inget som stack ut. Ända plumpen var väl djupet kunde ha varit bättre men under rådande omständigheter så brydde man sig inte så mycket. Dessa högtalare har vuxigt rejält i mina ögon. Dom är inte stora fysiskt men acka vad lurad man kan bli. En klar rekomendation utfärdas på studs !

Efter att suttit o njutit kom Vole inrusande , Johan JOHAN Du måste komma NU !! Måste jag sa jag ??

Vole drar in mig i det mindre rummet där den mindre modellen spelade. Där huserade JD. Ganska rolig kille som gillar att dra på , REJÄLT

Vi jämnförde med samma musik o då var det hacksläpp igen. Dessa små strunt burkar spelade banne mig med nästan samma pondus som dom stora. Inte riktigt samma värme o tryck i mellan reg och givetvis inte samma botten men dom var inte långt efter Vi hade en diskution om just dessa burkar o hur dom är uppbyggda. Man har ju många ggr hört från massvis med tillverkare att det ska sitta samma element i lilla modellen som i den stora. O lika många ggr så hör man att där är STORA skillnader i dessa frekvenser där dom gemensamma elementen spelar. I detta fallet var diskanten som var samma o dom spelade precis likadant ! Den lilla va varken skrikigare eller hårdare utan där var krut i den lilla som i den stora modellen.

Var det tveklös rekomendation på den stora modellen då blir det x 2 nu.

*fortsättning imorgon*

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/06/19 :  01:40:26  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
Stora Credon heter S100 och den "lilla" M100.

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/06/19 :  02:09:41  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Ja som du säger så dödade mitt hus tyvärr credo totalt i mitt rum nere. Lite bättre gick det på övervåningen.

Men credo M100... Ditt betyg Johan B är nåt vi har hört här. Dom är sjukt bra dom små stativarna... Helt ruggiga....

Ska bli skoj att se hur dom billigare fungerade där... Här gick dom kanon....samt vad ni anser om dom ....

Wolfgang...
Köper folk säkringar

Vi är en bunt som förstår varför.

Hoppas ni haft kul gott folk....


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/06/19 :  02:18:02  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Sorry jag inte var med.
Men ni vet.. det är inte lätt att vara liten och växa upp. Så mycket man måste hinna med.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

vole
Member

515 Posts

Posted - 2005/06/19 :  04:03:49  Show Profile Send vole a Private Message  Reply
Då ska jag även jag försöka få ner ett par ord nu under nattens småtimmar..

Först och främst så vill jag säga TACK till Pierre, Wolfgang och er andra (kommer inte ihåg namnen) för en mycket trevlig e.m..

Som de andra galna euJUEDare man åkte upp med så hade inte jag hört dessa högtalare tidigare (hinner inte med allt på mässor ).

De ljud egenskaper som Credo burkana ligger inne med tycker jag Johan redan har presenterat bra.
Jag vill dock säga att jag inte riktigt håller med (dig)om att S100 saknade djup, men som vi diskuterade på vägen upp så är detta en värld som är subjektiv .

När det gäller M100 så kan jag inget annat än säga att denna "RACKARE" fick mig att falla av stolen. Här var det frågan om en högtalare som låg i samma kaliber som Credos S100, dvs. dessa presenterade en ljud bild som inte var långt ifrån bänkraden med storebror S100 på. Visst är detta en stativare och med det så får man också räkna med att den inte spelare med samma pondus som golvaren S100, men som Johan påtalade så var det den och "nosade" i hälarna..

Det satt en kille framför mig som sa högt och tydligt,
- Vad ska man med golvhögtalare när det finns stativ modeller i denna kaliber !!
Ja, jag kan inget annat än säga att jag förstår vad han menade när dessa ord kom ur hans mun.

Åter igen så har vi (Johan och jag) meningskiljaktighet (dock ej stora) igen när det gäller värme och tryck i mellanregistret (subjektivt )Jag kan nog tycka att man kunde urskilja dessa egenskaper även hos dessa små rackare.
Jag kan iofs tänka mig i detta avseende (mellan reg) att de kanske hade blommat ut mer om de hade fått gå med V70´n som tryckte på S100´n i det stora rummet eller att V40´ns rör hade fått ett "gäng" timmar till (Wolfgang sa till mig att dessa inte hade gått många timmar), vad säger du om detta Wolfgang ?

Jag vill avsluta med att säga att Phonar Credo är förbannat trevliga högtalare och det kan helt klart rekomenderas en närmare kik på dessa om man går i nyförvärs tankar.

Själv är jag helt såld !!Ju mer jag tänker på dem och hur de presterade, ju mer vill jag ha dem


Då vänder jag blicken åt ännu en högtalare som herr Wolfgang har i sitt sortiment, dvs. Phonar Monitor IIs.

Denna lilla stativ modelle spelade med en glädje som gjorde att jag strök ett högtalar märke från min lista (rekomendation till de som tar steget in i hifi världen) som funnits med sedan Wallins dagar (Ängelholm/Stängd för en längre tid tillbaka).

Att vara en högtalare i den storleken så kan jag inget annat än säga att den spelade mycket musikaliskt med goda egenskaper, både i diskan och mellan reg.
Jag blev lätt förvånad att dessa små lådor kunde lägga upp en så pass stor ljudbild som de ändå gjorde och det gjorde de med bravur och mer där till.
Jag kan helt enkelt inte förstå varför det inte skeppas pall vis med dessa, dvs. ljudbild kontra pris = löjligt mycket för pengarna !!!
Detta är en högtalare som många borde rekomendera de personer som vill ta sina första stapplande steg in i hifi världen..


Johan, cd versionen med Cristian Willisohn är bara BÄTTRE


Wolfgang, jag tackara för David Qualey skivan !!!!!!


/Tony

All strävan efter liv, leder till lidande !

"Why keep asking questions when your head is full"



Edited by - vole on 2005/06/19 04:21:07
Go to Top of Page

soundproof
Starting Member

10 Posts

Posted - 2005/06/19 :  09:18:36  Show Profile  Visit soundproof's Homepage Send soundproof a Private Message  Reply
Hej alla!

Jag vill börja med att tacka Wolfgang och alla andra som dök upp i min lilla butik igår 18/6 det var mycket trevligt att få träffa nya och trevliga hifi-entusiaster:). Jag kan bara hålla med om vadVole och Johan B har sagt om Phonars högtalare det var hifi på väldigt hög nivå. Voles kunnande och entusiasm om rör förstärkare har nu verkligen smittat av sig på mig Octave v40 och v70 var två härliga pärlor det skulle sitta fint med vilken som här i mitt vardagsrum:) och sen hade ju wolfgang med sig en Primaluna som spelade riktigt bra och vilket pris sedan på denna otroligt snygga maskin den kommer jag att ha många trevliga timmar med i butiken.

Så jag ser fram imot att få fler demo-visningar med Wolfgang och Jonas igen plus att euJued gänget kommer till Ängelholm och annalyserar mera

Mvh
Soundproof
Metallgatan 11
262 72 Ängelholm
0431-14462 / 0702-331950
www.soundproof.se


Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2005/06/19 :  09:32:28  Show Profile Send matså a Private Message  Reply
Hm det var nog jag som sa att man inte behöver golvare. Jag trodde inte att jag sa det utan jag trodde jag tänkte. Ja ja jag tänkte högt.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/06/19 :  11:40:13  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Johan, cd versionen med Cristian Willisohn är bara BÄTTRE

*mutter mutter*
Du vet inte vad du snackar om

Jag gjorde väl felet att börja på det värsta o trappa neråt. M100 är på inget sätt en dålig talare men efter att ha smält inför S100 så blir det gärna så.

Vole pratade om Phonar Monitor IIs.

euJUED sågar alltid nått , så är det bara ! Och min sågning blir här
Men jag vet inte riktigt hur för där är inte mycket att klaga på om man tar priset med i beaktning Men jag sågar dom ändå


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2005/06/19 11:44:38
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/06/19 :  12:23:48  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Lite bilder

Som Matså skrev i den andra tråden så är läget lite off. Hittar man dit så är det här den oanseliga entren


En skylt visar att man har kommit rätt , om man ser den dvs


En snabb blick in i lokalen blir så här , där finns mer utrymme till vänster i bild bla ett rum till.


Sett från det innersta hörnet


Pierre berättade lite vad som hade gjorts med lokalen o jag tycker att hans utrymme räcker mer än väl för att dema och förevisa pryttlar.
Tacket var fullt akustik plattor (den sorten jag hatar) som fungerade riktigt bra tillsammans med dom hårda ytor som fanns. Jag gillade atmosfären då det inte är belammrat utan luftigt och ljust

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/06/19 :  12:28:59  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
VA inget att såga ???

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/06/19 :  12:29:58  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
euJUED sågar alltid nått , så är det bara ! Och min sågning blir här
Men jag vet inte riktigt hur för där är inte mycket att klaga på om man tar priset med i beaktning Men jag sågar dom ändå


Närmare än så kommer jag inte

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/06/19 :  12:36:06  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/06/19 :  12:37:36  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Folk kommer tro att jag är köpt nu

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/06/19 :  13:50:17  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply

quote:
Folk kommer tro att jag är köpt nu


Det var nog säkert någon som bjöd dig på wiskey Johan B så Per får ta en tur med dig i stallet.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

vole
Member

515 Posts

Posted - 2005/06/19 :  14:39:35  Show Profile Send vole a Private Message  Reply
quote:
Folk kommer tro att jag är köpt nu


Köpt,du är ju såld !!!
Ja Johan, jag hörde dig allt säga - De där Talon Firebird är rena rama skitet mot dessa..




All strävan efter liv, leder till lidande !

"Why keep asking questions when your head is full"



Edited by - vole on 2005/06/19 16:06:40
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/06/19 :  17:23:08  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Vad tyckte ni om Phonar p40 om de nu fanns med på träffen.....

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/06/19 :  18:56:41  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
De där Talon Firebird är rena rama skitet mot dessa..


Det tror jag säkert !
Dom jag har är TALON Firebird

P40 , det är dom som står bakom S100 antar jag. Dessa lyssnadi vi inte på. Fråga mig inte varför

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000