HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Något nytt och mycket annorlunda
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/06/12 :  12:25:38  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Vad kan det här besöket handla om tror ni??



Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/06/12 :  12:28:58  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
Är det inte den där mono högtalaren som ska låta som stereo?

/J
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2005/06/12 :  13:30:51  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message  Reply
Jag tror också det är stereohögtalaren, fungerar det där bra?

Stereo Audio
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/06/12 :  13:34:26  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Det tror jag med ;) ser onelkigen så ut.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Jonas@Ljudmakarn
Anställd Ljudmakare

238 Posts

Posted - 2005/06/12 :  14:43:06  Show Profile  Visit Jonas@Ljudmakarn's Homepage Send Jonas@Ljudmakarn a Private Message  Reply
Embracing Sound project. TOO SIMPLE!

//Jonas Ljudmakarn
http://www.ljudmakarn.se http://www.facebook.com/ljudmakarn

Edited by - Jonas@Ljudmakarn on 2005/06/12 14:43:16
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/06/12 :  15:10:24  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Meridian

Du fuskar ju .

pse300b och jag fick en inbjudan att komma till Altavoz sales för att kolla in det nya konseptet. Där mötte Johan Eckerblad och han ser ut så här.



De röda ögonen är inte originalfärgen....

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/06/12 :  22:24:22  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Embracing sound har alltså kommit på ett trick för kunna producera stereo och en surround upplevelse ifrån en högtalare. Eller mer precist - två högtalare ihopbyggda i en låda. Tricket är att få elementen så nära varandra som möjligt samtidigt som de måste sitta i separata lådor.

Som de här EMES aktiva monitorerna.


Embracing Sound licensierar ut tekniken till tillverkare av produkter över hela världen. Mobiltelefoner, datorer, bildskärmar etc etc är möjliga användningsområden för tekniken i allmänhet.

Du kan hitta mer om tekniken här men de är lite vaga på avgörande punkter så att det inte skall vara så lätt att kopiera.

Mer info kommer imorgon.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Edited by - Micke Y on 2005/06/14 19:28:27
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/06/12 :  22:36:20  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Tänka att bygga 5.1 med sådana högtalare

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/06/13 :  16:58:19  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
quote:
Tänka att bygga 5.1 med sådana högtalare

var skall man lägga centerhögtalaren någonstans då?

Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2005/06/13 16:58:47
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/06/13 :  20:34:10  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Altavoz har tagit fram ett system som består av högtalare och processor som säljs via återförsäljare i Sverige. Högtalaren är en ganska kompakt låda som finns tillgänglig i flera utföranden och är bestyckad med 2x135mm mellan/bas- och 2x 25mm textildiskanter.

Vad skulle man då kunna uppnå med ett sånt här system? Ja, en hemmabio med bara en högtalare!
Typ så här


Jag gissar att det är många familjer som blir glada eftersom de slipper 4(!) högtalare i vardagsrummet. Säkert kommer denna enda egenskap locka ett visst antal köpare.

Här sitter jag och lyssnar.



Som ni ser är det ett enkelt system som det hela demades på. Källa och förstärkning stod en integrerad Linn burk för med hela 25W.

Högtalaren har redan blivit omtalad i inredningstidningar och design dito vilket rimligen borde ge den en viss extra knuff där HIFI inte syns så mycket.

ja, ja snart kommer vi till hur den låter

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/06/13 :  21:35:58  Show Profile  Reply
Det är imponerande vad man kan göra med en liten burk!
Dock tycker jag Yamahas lösning låter betydligt bättre

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/06/13 :  22:43:42  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Udda teknik är roligt

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/06/14 :  19:43:42  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Vi återvänder en snabbis till ursprunget så var en tanke med konseptet att kunna få till en mix som skulle kunna låta lika i studion, bilen och hemma. Att ge förutsägbarhet till ljudtekniker så att inga överraskningar ska ske på vägen fram under produktionen.
Vill du testa om de lyckas så har The Ark senaste ett flertal låtar mixade genom den här högtalaren:



Det är en aktiv högtalare med inbyggda slutsteg & delningsfilter + den speciella embrazing processorn.

Förutom musikproduktion så finns det även en del filmer som använt tekniken när de la filmljudet. Gladiator, Hannibla & Braveheart är exempel på sådana men det finns många fler.

Förutom att placera elementen tätt och använda processorn så ingår även den lilla "näbben" i konceptet. Den är till för att kontrollera elementens spridninmg så att effekten uppstår.

Ovanstående drevs på samma sätt som en i en studio.



Nästa gång blir det mer om ljudet.

Micke



When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Edited by - Micke Y on 2005/06/14 19:45:15
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/06/16 :  19:04:05  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Hur lät det då?

Först några enkla saker. Högtalaren är mer känslig än vad som är vanligt idag, ett litet rörsteg räcker bra. Det är väl kanske inte så vanligt i bio sammanhang men bara så ni vet. Detaljeringsgraden är bra och toppen är helt OK utan hårdhet eller att vara extra framträdande.

pse300b och jag började att lyssna på några bio exempel och det känns helt snurrigt att ljud kan uppleveas komma bakifrån när man vet att det kommer rakt framifrån. Ljudbilden kan vara lika stor som rummet tillåter med skiktning i djup och full bredd. Ljudeffekter där ett ljud snurrar runt 360 grader upplevs verkligen som det gör just så.

Skulle jag spekulera så är det här de flesta köparna kommer att använda Altavoz alternativet. Att kunna köra hemmabio med 4 färre högtalare i rummet kommer vara mycket lockande i många familjer.

Det är lite annorlunda med sweetspot för den finns inte utan är ersatt med en sweetline. Vad jag menar att så länge man sitter i en linje rakt framför mitten högtalaren så hör du det jag beskrev ovan. Sitter (eller står) du långt åt sidan hör du samma klang men missar stereoperspektivet. Du kan sitta nära eller långt bort på sweetline.

Hur funkar då vanlig tvåkanal?

Ja, det är inte exakt samma det är helt säkert. En tydlig skillnad är moderna inspelningar med panorerad mono, alltså sådana som är gjorda med ett ljud i en mikrofon i mono. Är ljudet panorerat i mitten så kommer det verkligen från mitten. I vanlig stereo så kommer ljudenergin från båda kanalerna med skillnader att ljudet står tydligt i mitten men ljudenergin är lite spridd framför dig. Mitten blir inte lika skarpt skuren som med Altavoz högtalaren. Vad som är rätt eller fel av dessa får du bestämma själv.

Bild på processorn.

De som tror att denna innehåller något mystisk och komplicerat tror jag kommer bli besvikna. Jag tror mer att det handlar om man använder grejorna.

I mitt rum fick jag ta bort lite av dämpningen jag har vid 1:a reflexen för att ljudbilden skulle få full bredd.

Jag tar två emempel på musik så får ni en uppfattning om hur det kan låta och vi börjar med en gammal:
Beathles - St Pepper remasterversionen.
Spår 1 St. peppers lonely hearts club band
Stereo: sologitarr höger, John sjunger till höger, blås och kör till vänster.
Altavoz: Sorlet innan musiken börjar upplevs som ganska mycket mer naturligt, sologitarr och John står i mitten, blås och kör till vänster.

Nightwish - Bless the child
Stereo: Intro - två körer i båda kanalerna, keyboard, trummor i mitten, 2 solokeys både h+v.
Låt - 2 gitarrer separerat h+v

Altavoz:Intro - två körer i mitten i ett brett rum, mycket mer framträdande gitarrer i mitten, keys i mitten.



Kolla in en demo om det kommer en nära dig. Det är kul och spännande med denna nya teknik och vi möter den säkert i många andra applikationer än bara HIFI. Gå med öppna sinnen och lämna de förutfattade meningarna hemma.

Micke











When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2005/06/16 :  22:07:25  Show Profile Send tordnilsson a Private Message  Reply
Jag blev mycket imponerad av denna burk på mässan i Stockholm och hade allvarliga planer på en investering ( främst för att göra frugan glad - hon vill ju slippa alla stoora FULA monsterlådor i vardagsrummet ! ) men så klev jag in i en butik i Stockholm för att ev. göra slag i saken men först ville jag höra mer innan jag bestämde mig.
Men tyvärr blev jag rejält besviken då det inte på långa vägar lät så bra som på mässan -vilket jag också påtalade, men personen som demade verkade inte kunna få det att låta bättre (troligen pga ren okunskap )
Den stora ljudbilden som jag blev så förtjust i hade krympt ihop till storleken av ett A4-ark !!! ja det var med en stooor besvikelse jag lämnade butiken tomhänt!
Så jag tordes inte köpa den på ren chansning för att kanske komma hem och upptäcka att det inte alls blev som jag hade förväntat mig.
SYND, så J**la synd men vad gör man ?

Go to Top of Page

Altavoz
Starting Member

7 Posts

Posted - 2005/06/20 :  16:37:50  Show Profile  Visit Altavoz's Homepage Send Altavoz a Private Message  Reply
Jag känner till en butik i Sthlm som under en ca. 10-dagars period nu i våras hann dema Singular med en stärkare som enbart spelade "mono", tragiskt nog.

Orsaken till detta visades sig vara att förstärkaren som användes automatiskt monokopplade L/R på Tape-Monitor-Loopen (där ESE-processorn kopplades in) när "Sub Out" (RCA ut) på stärkaren anslöts.

Skumt problem, dock avhjälpt idag.

A4-arket har växt, jag lovar.

mvh/JOHAN

Jobbar för Singular AB (tidigare Altavoz Sales AB), svensk leverantör av högtalarmodellen SINGULAR som är baserad kring den svenska EmbracingSound-teknologin.

www.singular.se
Improve your number of loudspeaker boxes | YOU ONLY NEED ONE!
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2005/06/25 :  01:35:13  Show Profile Send tordnilsson a Private Message  Reply
Ja då hade jag väl oturen att vara på plats just precis då !!
/ Tord
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000