Author |
Topic |
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2006/05/22 : 16:28:37
|
Håller med time, nu har det gått lång tid och ingen har uttalat sig om vad som hände eller inte med ljudet. Jag är jättenyfiken! |
Retro låter fint. |
|
|
kris69
Member
538 Posts |
Posted - 2006/05/23 : 15:52:31
|
dito |
" Vi borde prata mera om våra öron" |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/05/23 : 18:28:58
|
Kanske inte gjorde något om deras golv osv är stabilare |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2006/05/23 : 19:12:08
|
Jag har inte märkt någon skillnad men har heller inte jämfört växlande mellan med/utan än heller...kanske jag gör det framöver. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2006/05/24 : 22:50:01
|
Jag har min stående på en tjock glasskiva som i sin tur står i en låda med sand. Man får väl prova själv då, SD fötter borde kanske funka ? |
Lämnat forumet |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/05/25 : 00:27:39
|
tror jag säkert det gör time... Så prova bara.. Men det låter som du redan tagit dom ev vibbar som går in i rören via chassit med din skiva samt sand iofs.. Men man vet aldrig.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2006/05/27 : 19:48:53
|
Det är sant, man vet aldrig säkert.... lika bra att prova ! |
Lämnat forumet |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/05/28 : 16:22:53
|
provat än time? |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2006/05/29 : 08:13:05
|
Jag har under en tid använt det dämpmaterialat jag fick av Mayro så nu är det dags att ta bort dem så får jag se (!) om jag hör någon skillnad.
|
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2006/06/05 : 18:57:33
|
Mayro, nä, det har bara blivit vinyl pga ny vinylspelare men det kommer... |
Lämnat forumet |
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2006/06/21 : 23:20:28
|
Ännu en kanontest av HiFi Musik... Droplet befanns låta bra på röster och akustiska instrument men inte tillräckligt transientsnabb ?! Man frågar sig om de fått solsting eller hängt för mycket på HiFi klubben....
Ha ! |
Lämnat forumet |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2006/06/22 : 07:16:27
|
Nog finns det cd-spelare som är lite snabbare i ljudet än Droplet, med bättre timing och dynamik, men Droplets styrka är det stora och varma ljudet med mycket bra mellanregister och bas. Däremot skrev de att diskanten är lite rörig eller hur de nu uttryckte det, den biten håller jag inte med om. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2006/06/22 : 11:15:15
|
Jag har ju inte haft de senaste monstren men Droplet är den mest naturlig spelande maskin jag hört, undrar om "snabbhet" är någon parameter att ta på allvar ? Timingen är utsökt och klanger blandas inte som de brukar göra. Jag inser att vi inte lyssnar på samma musik ,datorproducerad musik kanske vinner på en annan spelare ? |
Lämnat forumet |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2006/06/22 : 13:16:01
|
Datorproducerad musik lyssnar inte jag heller på. Lyssnar mest på rock i olika former och då kan jag ibland sakna lite mer rapphet i ljudet hos Droplet, men ingen spelare är perfekt. Den är bra på det mesta annat, så. Till akustiskt tex låter den kanon. |
|
Edited by - matte76 on 2006/06/22 13:16:51 |
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2006/06/22 : 17:28:22
|
Jag lyssnar också på allt utom svensktoppen men saknar inget så där direkt, den har inte den vanliga CDns hårdhet och konstlade dynamik men kanske, HM har ju provat fler än jag så..... |
Lämnat forumet |
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2006/07/10 : 21:29:16
|
Allt som är värt att berätta om denna cd-spelare som egentligen vill vara en grammofon är kanske sagt i denna 9 sidor långa utläggning.
Men jag kanske får bidra med några bilder:
Nätbrunnen blir troligtvis inte kvarsittande länge hos mig.
Här i mitt system med Walker skivspelare, EAR 864B försteg och Cayin 860 monoblock.
|
It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls |
Edited by - calle_jr on 2006/07/11 08:03:28 |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2006/07/11 : 08:12:36
|
Oj då, ännu en Droplet-ägare! Vi blir fler och fler |
|
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2006/07/12 : 19:29:36
|
Det verkar ju ändå som om vissa har hittat något annat som ger den en match. Skall bli mycket intressant att se vad som ljudmässigt kan skuffa undan Droplet denna sidan 2 knegarlöner.
Det var ju en sådan antydan i Hifi & Musik också. Tyvärr fick man ingen klar bild av vad det kan vara för spelare som sammantaget skuffar undan Droplet. Hittills har ingen CD som varit i mitt system gjort det. Inom parentes finns det just nu bara en liten ljudupplevelse som på vissa parametrar matchar Droplet; det var en Lyra pick-up som var här och grävde fram ljud från mina vinylskivor som jag tidigare varit lyckligt ovetande om.
En annan nästan OT-sak; Droplet grymtar till innan den börjar spela en nyisatt skiva (inte mellan spår alltså), ganska likt glonket man hör när man sänker ner en pick-up, fast mer digitalt då - charmigt
Edit: lite snygga bilder från Opera:
Den sista är klickbar för större bild! |
It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls |
Edited by - calle_jr on 2006/07/13 15:09:14 |
|
|
Per100
Member
1543 Posts |
Posted - 2006/07/13 : 09:25:49
|
quote: Skall bli mycket intressant att se vad som ljudmässigt kan skuffa undan Droplet denna sidan 2 knegarlöner.
Det var ju en sådan antydan i Hifi & Musik också. Tyvärr fick man ingen klar bild av vad det kan vara för spelare som sammantaget skuffar undan Droplet.
I artikeln nämns inte med vilken utrustning droplet testades med. Ej heller vad som är bättre för pengarna bara att det finns bättre för pengarna. Det kan var och en tolka som man vill. Själv köper jag inte Hifi & Musik längre.
|
|
|
kris69
Member
538 Posts |
Posted - 2006/07/13 : 18:28:30
|
Ok nu har jag också läst den sk recensionen hmm....
Självklart är det mycket med hifi som är subjektivt. Långsamma transienter tjaaa. Om man med det menar ett naturligt ljud där tonerna får klinga ut på ett naturligt sätt så ok, då gillar jag denna långsamhet. Just det där hänget i luften och coolheten är en egenskap jag eftersträvar i hela min anläggning. Synd att texten inte nämnde vilka alternativ i prisklassen som var generellt bättre. Då hade det varit lättare att förstå vad recensenten medvetet/omedvetet söker efter/proriterar i ljudbilden men inte lyckas klä i ord på ett sådant sätt att jag som läsare kan förstå kritiken. Om man tex av någon anledning eftersöker en digitalt ljudande presentation, ja då finns det nog ett stort utbud i både lägre och högre prisklasser som är bättre. Min helt personliga åsikt är att detta vore lite som att anklaga en örn för att han inte är en fiskmås |
" Vi borde prata mera om våra öron" |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/07/13 : 19:36:47
|
Jag har läst eländet... och måste nog såga recensenten totalt...
Jag har haft förmånen att jämföra Droppen med Reimyo CDP 777 som rankas som klart EN av dom bästa spelarna där finns... Och dom dygder Droppen har mest av är just egentligen det som i testen kritiserasSå det kan bli va... Så är inte karln värre dyslektiker än underteckad är, så han skriver "bak o fram" så är hans system INGET man någonsin skall ens testa något i framöver..
I stort undrar jag om han ens verkligen haft en droppe hemma....
Jag har även skrivit till ansvariga utgivaren och efterfrågat om kringutrustning som använts i denna sk "test"..
Att sedemera hifi"skribenten" totalt går emot en global kritikerkår samt varenda användare jag vet och sett är mer alarmerande.. I alla fall för den som är ansvarig utgivare på H&M torde det ju vara det..
Om jag varit ansvarig utgivare skulle jag nog snabbt sett över denna skribents arbetsuppgift framöver. Sådant här skadar tidningens trovärdighet rätt mycket...
Sedan kan ju SJÄLVKLART skribenten trotts allt ha korn på en ännu mer kanon spelare som sagt. DEN biten säger jag inget om... Det skall bli MYCKET roligt att få ta del av den "superspelaren" då den avslöjas... För OM den visar sig vara lika snurrigt bedömmd som droppen fast då omvänt så.DVS kanonbra och sedan låter skit.... Ja då blir kalle anka seriösare än någonsin som rent faktamagasin i jämförelse...
Hej hej "Pojka".....Mayro is back...Och detta efter ett givande trevligt samtal med Pac. Semestern har skapat mig en väl fungerande raggarbil via tid för mek.... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
kme
Musik-Harry 2005
4409 Posts |
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2006/07/13 : 22:08:46
|
Ett hjärtligt välkommen tillbaka!quote: Ja då blir kalle anka seriösare än någonsin som rent faktamagasin i jämförelse
quote: anklaga en örn för att han inte är en fiskmås
Retoriken är lite återställd. Det kommer bli kuligare att läsa och skriva igen. |
|
|
ulfsan
Member
921 Posts |
Posted - 2006/07/13 : 22:49:09
|
Som sagt, hjärtligt välkommen tillbaka från semestern, Mayro!!
Det innebär att jag också anser mig ha semestrat färdigt och kan ge mig in i "debatten" igen..
Jag har också haft en del tankar kring recensionen och anser den som en av de falskaste jag läst. Har ju en Droplet själv och känner inte alls igen kritiken som ligger lömskt dåld; recensenten låtsas vara positiv (vad gäller pris jämfört med USA t ex) men tar sedan tillbaka alltihopa genom att konstatera att "förvisso tycker jag nog att det finns än bättre maskiner för dessa pengar.."(obs flera!!), utan att säga vilka han menar och i vilka avseenden de i så fall är bättre. Så kan ju kanske en amatör på ett forum skriva för att uttrycka sin egen mening, men detta handlar ju om en recension i Sveriges kanske största HiFi-tidning.
Jag läste just igenom recensionen igen, eftersom jag hade för mig att författaren skrev i vilken kringutrustning testet skedde. Kunde då konstatera att INGENTING skrivs om kringutrustningen!! Och ändå blir de slutsatser som skrivs om Droplet i Hifi&Musik förmodligen vad som folk (som inte vet annat) minns. Skandal!! Det är ju en fantastisk spelare som jag haft nu i över ett år och blir lycklig av att lyssna på varje gång; SPECIELLT vad gäller timing, rymd, bas (ren, torr och tydlig), mellanregister (röster), diskant (mjuk och behaglig) och dynamik!!
Det var sista gången jag köpte den tidningen!
/ Ulf |
Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/07/15 : 18:11:02
|
Egentligen så borde man kunna avkräva av tidningen ett tydligt visande av hörselprov ny taget av skribenten efter denna "test"...det är ett minimum faktiskt. För att först garantera att karln i alla fall ens kan urskilja på musik från gatubuller.. Sedan kan man ju gå vidare och se VAD som han använder som testutrustning runt om samt rum... Vem vet.. Han kan ju glömt packa upp högtalarna ur sina kartonger...Allt kan ju hända då man har brådis som sagt...
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Topic |
|