Author |
Topic |
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2006/07/15 : 19:09:53
|
Eller så kan det helt enkelt vara så att han har andra preferenser. Dessutom så är det ju en "provlyssning" som enligt tidningen ej är djupare ingående. Mer än just provlyssnat med nån ev. jämförelse. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/07/15 : 22:11:52
|
rannagarden. Det har hänt nån gång i mitt liv jag har blivit förbaskad på tester. Detta tillfälle är ett av dom pga den helt enkelt är helt ute i det blå OAVSETT om han gillar ljudet eller ej...
Han kunde skriva vad som helst om att han inte gillar form färg eller rör osv osv.. men detta han skriver som "kritik" är ju helt befängt felaktigt OAVSETT då som sagt om man gillar ljudet eller ej..
Skriv man inte gillar ljudet! men att skriva den inte har "drag" (vilket torde menas då att det fattas dynamik i "riktig hifisvenska") är att rätt o slätt inte ha koll alls.. eller för kassa grejor att avlyssna på..Eller dålig hörsel eller totalt felaktiga referencer för hur musik dynamiskt låter oftast på "riktigt".. Man bör kanske inte har MER "Drag" än ens instrumenten har live väl kanske vilket torde snudd kunna bli nästa steg om man söker mer..."(lite överdrivet sagt nu för att markera hur sjukt det är)
Att sedan skriva den har "försiktighet o fingertoppskänsla" som sedan motpolen.. Ja DÅ for jag i taket angående denna test tyvärr..
Han skulle inte någonsin skriva just dessa saker så OM han kunde höra den tex hos mig idag. DET kan jag lova... Eller då vi hade den hos "Ulf" o provade den..
Tidningar har ett ansvar mot läsaren att korrekt i alla fall försöka ge en nyanserad bild av något ÄVEN om det är subjektivt skrivet.. Sedan att denna gång det råkar vara en produkt jag själv har är ovidkommande. Så har det inte varit andra gånger man tagit "hi & trams" i örat lite...
Men Rannagarden. Jag är ju som du själv förstår medveten om att det går att tolka som "man surnar till pga man äger en sådan själv". Men du får tro mig på mitt ord.. DET är INTE skälet jag gick i taket helt enkelt.. Utan just den totalt verklighetsfrämmande recentionen är skälet...
Nog om detta från min sida nu i varje fall... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2006/07/17 : 14:59:14
|
Kul att du är tillbaks Mayro, det var sig inte likt i diskussionerna längre.....
Håller fullständigt med Mayro och Ulfsan, synd att tidningens åsikter gärna blir sanningar i folks uppfattning, kanske det döljer sig en allmän ovilja mot Kinesiska apparater ?
Kan berätta att köparen av min Audio Aero/Sculpture köpte en likadan efter ett par veckor ! Utan tvekan en spelare som gör en glad och kan förmedla budskapet. Spitzenklasse eller vad dom brukar säga
|
Lämnat forumet |
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2006/07/17 : 15:01:40
|
Mayro, hur påverkades Droppen av sitt stativ ? blev det någon skillnad ? |
Lämnat forumet |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/07/17 : 17:31:42
|
Time.
Jag har inte stället kvar. Kris69 har det numera. Det passade inte in här helt enkelt hos mig. Inte heller passade "moderna linjer" in i mitt föråldrade sätt att titta på mina grejor..Mina ideal stannade tydligen vid flower power o sedemera 70 tals designen...
Hurvida ljudmässigt det gjort skillnader har jag inte kunnat göra då systemet inte presterat i sådana nivåer så dessa ändå mindre förändringar/förbättringar kunnat vara av betydelse helt ärligt...
NU idag skulle däremot det med stor eller större säkerhet kunna höras skillnader däremot. men nu är det ju för sent...
Kris får utvärdera hos sig och återkomma med sina erfarenheter...
Sedan får man minnas att min urgamla bänk INTE är en omoddad historia. Utan en klart stabiliserad samt vibbdämpad historia. Så skenet bedrar ju en del om man enbart ser till typ av bänk jag använder.. Så den är ju förändrad under skalet till det klart bättre för elektronik skall trivas..
Angående "testen" så hoppas man ju på att flera förstår att globala pressen samt användarna tydligen skiljer sig markant ifrån denna sk recention. och därmed förstår att "något är fel"... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2006/07/17 : 19:21:27
|
Ärligt talat passar inte stället hos mig heller.... 70-talet var det väl inget fel på ?! bästa musiken gjordes före -80..... Hoppas H&M läser detta, det brukar väl vara ett gäng som läser forumets spalter ändå..
Jag köpte min Droppe på era rekommendationer (farligt !) men hade nog funderat två gånger om den fått så ljumma lovord som i H&M
|
Lämnat forumet |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/07/17 : 20:04:56
|
quote: Jag köpte min Droppe på era rekommendationer (farligt !) men hade nog funderat två gånger om den fått så ljumma lovord som i H&M
hahaha.. Att köpa eller avgöra på "hifi&trams" rekomendationer är däremot ALLTID ett vågspel.. Glömmer aldrig deras recention av ett litet krellsteg för länge sedan.. Dom höll på att baxna av det ljud dom fick för att sammanfatta i korthet.... Ändå skrevs det ofta referat som jämfördes med dessa nivår av dom INNAN denna test.. Så kan det gå då man lite inte tänker på vad o hur man skriver...
Jaja. Det är en annan historia det.. Jag köpte min droppe på prov som jag fick hjälp med hemma av medlem härifrån. Hade inte ens en susning om vad droppe va innan det... och jag föll direkt utan snack... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2006/07/18 : 08:57:35
|
Ja, det var ett vågspel men den var snygg och hade det jag ville ha.. men ändå den dyraste grisisäckenaffären sen mitten av sjuttiotalet
Man kan också säga att det är ett av de mest lyckade också och får mig på gott humör varje dag men det har väl inget med "HiFi" att göra tänker jag.. |
Lämnat forumet |
|
|
pewe
Member
335 Posts |
Posted - 2006/07/27 : 10:37:25
|
Dropleten på de senaste bilderna verkar ha ett annat träslag än den vanliga brunröda. Är det en ny version ? Mycket snyggare tycker jag. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/07/29 : 09:27:06
|
Delar din åsikt där lite pewe..
Men jag vet en nackdel med droppen som verkligen borde fixas till föresten... Tona ner samt släcka displayen borde finnas.. Jag har i alla fall inte lyckats..
Ibland blir man så förbannad på denna display så man skulle kunna kasta stenar på den..
Varför i helskotta kan inte dessa tillverkare se till att ha behagligt ljus på grejorna.. Nej det skall lysa dioer i fejan på en så man blir ljusblint snudd på av det..Och droppen är tyvärr inte ensam om detta påfund.. Undrar om dom kör usa volt rakt igenom enbart o låter oss få strålkastarna med våra 220-240 volt...
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
kme
Musik-Harry 2005
4409 Posts |
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/07/29 : 11:01:22
|
tack för tipset.. Jag använder dom vita hanskarna och täcker displayen med...
men att en sådan viktig trivselgrej för en musiknjutande i mörkret hifinörd torde vara lika naturligt som att biltilverkare har strälkastare på bilarna dom säljer. Fast det omvända skälet då..
Men detta missar dom alla ofta ändå.. KLART kassa tekniker utan ev eget intresse kanske..tekniken blir viktigare än annat ibland kanske.. Men även märken som krell har ju dessa förbaskade "strålkastare". Ulf´s monoblock sticker dioderna rakt i ögonen .. Hemskt..
Som tur är så har opera tänkt till däremot på monoblocken
Där är ljuset avstämt så man kan se den goa rörglöden. Föresten den snyggaste stärkaren jag sett nattetid tror jag ..Så en "del" ljus VILL man se iofs.. Men INTE dioder eller displayer på fullt tryck. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
kme
Musik-Harry 2005
4409 Posts |
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/07/31 : 01:58:06
|
Japp Just dom menar jag.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Egill
Member
376 Posts |
Posted - 2006/09/17 : 22:05:47
|
Man ser rätt ofta denna spelare ute på begmarknaden, trots att den är rätt ny och har fått mycket lovord och då undrar man förstås varför. Vilka svagheter upplever ni att den har, förutom starka dioder, storlek och lite meckigt handhavande? |
Vituð ér enn, eða hvað? |
|
|
Manga X
Donator: Bildserver
3083 Posts |
Posted - 2006/09/17 : 22:19:18
|
*edtiterad text*
Närå! Jag tror att det är en bra spelare och exet som säljs i Göteborg för 13,5kkr borde snarast försvinna.
Mvh Magnus Eriksson |
Edited by - Manga X on 2006/09/18 12:22:06 |
|
|
Manga X
Donator: Bildserver
3083 Posts |
Posted - 2006/09/18 : 11:56:57
|
*editerad text*
Mvh Magnus Eriksson |
Edited by - Manga X on 2006/09/18 12:21:19 |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/09/18 : 13:25:41
|
quote: Man ser rätt ofta denna spelare ute på begmarknaden, trots att den är rätt ny och har fått mycket lovord och då undrar man förstås varför
ett skäl är att alla inte har samma smak som tur är...Och kanske köper sig en för sin smak passande cd..
olika Skäl finns alltid.
Sedan vet man ju att allt finns för säljande via sk "Sneimport".. Men detta är inte unikt för något märke att råka ut för..Detta gör ALLA märken numera. privatimport är ju inget direkt okänt begrepp idag för någon.
Så detta sker ju även för USA märken samt för andra märken som inte är kinagrejor. Internet fick "marknaden" att ändras på gott och ont.
Prismässigt gott. Servicmässigt kanske inte lika ok..
Så köper du beg så kolla att den är helst är köpt "ok". För annars gäller ju inga ev garantier osv här i Sverige. Eller du kan inte ens få hjälp med något från återförsäljare här.. Bra att tänka på då en produkt väger som dessa gör. "Utlands sändande" kan kosta en hel del för en privatperson utan fraktkontakter..Samt kan medföra mera skador än man önskar vid transporterna..
fast dessa ord gäller ju för alla märken, så är väl inte direkt enbart gällande droppar.. Men 30 kg som smäller i backen är ju mer skadligt än tio kg som dråsar ner.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2006/09/18 : 22:55:53
|
quote: Vilka svagheter upplever ni att den har
Det kan ju vara det här med "långsamma transienter", eller örnen som inte vill vara fiskmås
Är det någon som vet om byglarna på rören fyller någon funktion egentligen? Socklarna ser ju ordentliga ut. Är det inte bättre att ta bort dem?
|
It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/09/18 : 23:38:49
|
Vad ÄR "långsamma transienter" egentligen föresten Nån som vet
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Akkelis Audio
Member
1026 Posts |
Posted - 2006/10/18 : 07:56:37
|
Fick ett mail med en recension från en Dropletägare som läser på Hififorum men som inte är medlem. Han har skrivit en recension som han tycker passar här både som recension och som inlägg i debatten kring recensionen i hifi & musik. Här är hans recension:
" Droplet CDP5.0 Låt mig först undanröja alla tvivlares farhågor, detta är en i alla avseenden fantastisk ma-skin. Den kan utan några som helst problem jämföras med spelare som prismässigt kostar det mångdubbla. Jag har med sorg sett hur vissa så kallade förståsigpåare i svensk hifi-press näst intill skrivit ner maskinen. De förstår sig uppenbarligen inte på musik och vad lyssnandet faktiskt handlar om dessvärre!!. Det är faktiskt beklämmande att man så kan nonchalera en produkt som i övriga hifi-världen fått idel lovord. Man verkar utan tvekan ha bättre öron och känsla för musik i de stora hifiländerna , både här i Europa och övriga världen, sorgligt, men ack så sant. Mao, läs i stället de internationella hifitidningarna och deras recensioner, de håller överlag mkt högre klass än den svenska smala, tråkiga, trångsynta och inskränkta hifipressen! Vart hittar man en produkt som låter bättre i relation till sitt pris?? Observera, LÅTER bättre, inte mäter bättre. Till syvende och sist är det ju musikupplevelsen allt handlar om...................... Så, tillbaka till ankomsten. Dropleten damp ner i ett jätteemballage, jag undrade faktiskt om det var en tvättmaskin som kom då jag såg kartongen. Inte var det lätt att bära in den heller, kartongen är stor och otymplig och Dropleten är ju dessutom väldigt tung och stabil, den väger faktiskt nästan c:a 30 kg, en avsevärd vikt för en CD-spelare. Efter att packat upp var det dags att skärskåda maskinen. Den är utan tvekan mycket speciell, den har en design som man förmodligen älska eller hatar. Jag kan säga att jag blev närmast förälskad när jag såg den. Finish, materialval och konstruktion känns extremt gedigen och väl ge-nomtänkt. Hantverket i sig lämnar inget övrigt att önska. Dropleten är ytterst speciell, den är liksom ful och vacker på samma gång och kan omöjligen lämna någon oberörd! Det sitter 2st EH 6H30-rör på utgångssteget, och utgångarna finns både balanserade och obalanserade. Dessutom finns också 1 digitaluttag. Till maskinen följer också en fin tung remote-control i metall. Jag kopplade upp maskinen balanserat i XLR-uttagen och slog på strömmen. Den fick sedan stå och spela i 2 dagar med skiva i, innan det var dags för för-sta provlyssningen. Lade i en inspelning med Amadeuskvartetten som spelar Brahms stråkkvartetter o kvintet-ter på ett särdeles uttrycksfullt sätt. Jag satte mig i lyssningsfåtöljen, riktade fjärren mot Dropleten och vips gick den igång. Jag lutade mig tillbaka och väntade på första tonerna. Vad som hände sedan har jag inte riktigt klart för mig. Jag blev näst intill chockad över den musik som, med intensitet och fantastisk närvaro, bara sköljde över mig genom mina B&W Na 801:or. Aldrig har de spelat så här. Dynamiken var enorm och Dropleten spelade med fantastisk pondus och karisma. Lyssnade igenom tre stycken innan det var dags för att lyssna på något annat. Satte i Dire Straits “Sultans of swing” för att få lite klarhet i hur bra den låter i en klassisk rock/pop-inspelning. Och vad kan jag säga, den spelade helt enkelt magiskt. Basen är stor och tung, livlig och dynamisk men ändå korrekt. Mellanregistret är behagligt och attackvilligt med pondus. Diskanten är helt enkelt skimrande briljant. Kort sagt, Dropleten är definitivt en produkt att bli förälskad och leva med, jag kan utan tvekan använda den som referens lång tid framöver. C.M oktober 2006" |
www.akkelisaudio.com |
|
|
Musse80
Member
460 Posts |
Posted - 2006/10/18 : 08:04:55
|
Åsikterna om Droplet går tydligen isär, även om det nog bara är i Hifi & Musik som jag har sett en relativt negativ recension av den. Synd att den tar så mycket plats och har så låg WAF |
A wolf in a sheep´s clothing... |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/10/20 : 18:35:24
|
Musse80
Den har inte låg Waf.... Det tar ett tag bara .. sedan "ser" man den som enbart snygg o läcker...
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2006/10/20 : 19:12:55
|
quote: sedan "ser" man den som enbart snygg o läcker...
Som ett utedass, ungefär
Det viktiga är inte om att Droppen inte är en estetisk fullträff, utan om den låter bra, och det gör den
Har lyssnat på Mayro's exemplar, ser fram mot att även höra på Calles och Ulfans Droplet'ar, efter deras exprimenterande............ |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/10/20 : 22:21:54
|
Akelius har satt in en rätt rolig text med lite länkar.... Läser man denna så inser man ju att Hifimusik "har rätt"
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54722
Ironin dryper...Men detta av rättmätiga skäl anser jag..
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Topic |
|