HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Mhzs cd 88e Rör cd
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

frasse74
Starting Member

22 Posts

Posted - 2007/07/01 :  19:11:23  Show Profile Send frasse74 a Private Message  Reply
Hej

Jag har köpt en Mhzs cd 88e på vinst och förlust
men jag betalade bara 700kr för den på ebay.
Cd:n är från Kina och de har en del egna lösningar uppbygnaden och egen dac med uppsampling..
Vad jag kan säga om denna spelare så känns den stabil och rätt så välbyggd,har en del att önska på cd mekaniken.
Ljudet är ganska så klart och detaljrik men den har lite kvar på toppen att önska och basen känns kontrollerad,men med tanke på att jag är ny på rör så vet jag inte om rören förändras med tiden.

Jag skall prova och tweaka den med lite andra rör som jag har köpt
från pyndt.dk för att höra vilken skillnad ett rörbyte kan göra.
Så jag får väl återkomma efter rörbytet

Lite fakta om Cd:n
# 24 BIT 192 KHZ DAC BY MHZS ??
# Class A JJ Electronics ECC83-S tubes , 6Z4 WY2 tubes output
# Aluminum chassis Panel
# Dynamic: > 100 DB THD: < 0.005%
# Frequency Response: 20Hz~20KHz (+-5dB)
# SONY laser pick up, PHILIPS SAA7824 servo system
# Compatible Disc: CD,HDCD,CD-R,CD-RW
# Outputs RCA and XLR Balanced

Parasound C2
Parasound Hca 2205
Mhzs cd 88e
Martin Logan SL3

Edited by - frasse74 on 2007/07/01 19:12:30

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/07/01 :  21:54:13  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

En cd tar ofta mycket lång tid att spela in enligt min erfarenhet.. med mycket lång tid talar jag nog veckor/månad/er med 24 timmar repeat snarare än några hundra timmar..

jag VET en del anser sådant vara inbillning osv. Men detta är MIN åsikt samt min erfarenhet.. Så sätt du din nya spelare på spelning 24 timmar om dygnet en lång tid så skall du höra att den kommer bli bättre.. Ayre C5ex lät inte speciellt skoj direkt.. Inte nån vecka senare heller.. Sedan efter Ulf spelat in sin en lång tid så .. wow vilken spelare... berra en annan vän till mig anser samma sak sa han sist vi talades vid.. DVS att spelaren inte var samma spelare mera efter den spelats in rejält.. Kantigheten försvann helt..

Börja inte mixtra innan du i alla fall provat är mitt tips.

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

frasse74
Starting Member

22 Posts

Posted - 2007/07/03 :  22:18:25  Show Profile Send frasse74 a Private Message  Reply
Så man skulle kunna säga att när man har haft en cd-spelare ett par månader med normalt lyssnade så låter den som bäst utan att man har märkt det för att man har gjort några andra uppdateringar under tiden.
Men då är frågan om det är någon skillnad på en spelare med rör och en utan rör.

Och dessutom så har jag en funderare på vad det kan göra för skillnad
om man skulle byta ut "6Z4 WY2 tubes output" mot ett par andra rör
se bild

Tydligen så verkar det finnas ett par personer som har köpt denna cd
och den verkar vara mycket nöjd med denna,men annars så är det mycket
lite skrivet om denna cd...

Parasound C2
Parasound Hca 2205
Mhzs cd 88e
Martin Logan SL3
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2007/07/04 :  06:56:23  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
700kr !!

Brukar inte dom ligga på betydligt högre pris på ebay?
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/07/13 :  15:12:11  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Frasse74
Om du spelar den dygnet runt i ett par månader så kan du sedan utvärdera en cd spelare enligt mina erfarenheter.. En cd tar en jädra tid innan den släpper ifrån digitalisen i början. fråga mig inte varför. Men sådana erfarenheter har i alla fall jag.

Och jag VET att en del anser sådant vara rena bullshiten..Men att prova kostar ju inget alls eftersom en cd håller truten där den står och repeterar bara...

Och detta att ändra saker hela tiden utan spela in saker ordentligt brukar snanna vid missar och dyra bortkastade inköp..

Man bör aldrig ha brådis då det gäller hifigrejor utan ta rejäl tid på sig....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/09/04 :  15:58:51  Show Profile Send poppen a Private Message  Reply
Verkar vara ett kanon kap. Grattis
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/09/04 :  16:01:01  Show Profile Send poppen a Private Message  Reply
Den kostar ju 900 usd. väger tydligen 17 kilo. 700 kr verkar ju vara patetiskt billigt.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/09/12 :  01:06:46  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Jag reagerade också på 700. Kanske ska vara 7000?
Go to Top of Page

frasse74
Starting Member

22 Posts

Posted - 2007/09/12 :  09:06:28  Show Profile Send frasse74 a Private Message  Reply
Jag betalade 100$ för den och dollarkursen är ganska så bra numera
och det är bara att kolla vad de går för på ebay, buden är varierande så ibland så
kan man gör vissa kap..
Och vad en sak kostar när den finns hos en affär har en hel del påslag
för att alla skall tjäna på produkten men det trodde jag att alla visste
i dag....

Parasound C2
Parasound Hca 2205
Mhzs cd 88e
Martin Logan SL3

Edited by - frasse74 on 2007/09/12 16:44:09
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2007/09/16 :  17:54:06  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
Vad tycker du om den nu? Har du lirat in den?
Go to Top of Page

frasse74
Starting Member

22 Posts

Posted - 2007/09/17 :  16:19:26  Show Profile Send frasse74 a Private Message  Reply
Ja Cd:n har helt klart växt med tiden och den har tagait fram en hel del,samt att nu är det högtalarkablarna som
är den svaga länken.
Hade lånat hem ett par Purist Audio Colossus och då lät allt bara så mycket bättre än innan,det var
som allt föll på plats och man fick verkligen ut det man skulle ha ut av anläggningen.
Hade även bytt till ett par Tube Amp doctor 7025/E83CC High grade och det lyfte Cd:n ett steg yttligare
så jag är mycket nöjd...

Parasound C2
Parasound Hca 2205
Mhzs cd 88e
Martin Logan SL3
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2007/09/17 :  18:18:55  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
Har testat den emot någon annan cd?

Fast för 700kr då klagar man nog inte så mycket =)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000