Author |
Topic |
ulfsan
Member
921 Posts |
Posted - 2006/10/20 : 23:02:20
|
quote: Som ett utedass, ungefär
Visst! Och finns det något vackrare ?
Fast egentligen gick jag in för jag (igen) vill reagera skarp på vad som skrivs i Hifi&Musik: "Förvisso tycker jag nog att det finns än bättre maskiner för dessa pengar..."
Då undrar jag: Vilka maskiner?
/ Ulf |
Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem |
|
|
Manga X
Donator: Bildserver
3083 Posts |
Posted - 2006/10/21 : 10:36:06
|
NAIM CD5x är en stark kandidat men det finns nog flera. Just den (CD5x) är dessutom minst 100 ggr vackrare, i mitt tycke! Smaken för vad som är vackert är i.o.f.s. som baken.
Mvh Magnus Eriksson |
|
|
ulfsan
Member
921 Posts |
Posted - 2006/10/21 : 11:53:02
|
Tack för exemplet Manga X...
Då kan man ju först konstatera att man till NAIM CDx och Droplet har valt samma Philips-drivverk.
För att en NAIM CD5x ska låta bra rekommenderar man en Flatcap (yttre strömförsörjning) till den, som gör att den kommer över 30.000:- i pris. Jag köpte min Droplet då introduktionspriset var 17.000:-.
Utseende kan alltid diskuteras, men jag tillhör INTE dem som tycker att NAIM är särskilt vacker.
Sen vet jag inte vilken av spelarna det har jublats mest över efter tester runt om i världen... Jag tycker Droplet låter fantastiskt (och att lyssna på den gör mig lycklig). Härligt med rör ("super-tubes") på utgångarna!
SÅ: Detta duger ännu inte för mig för att man ska få skriva så svepande och nedlåtande som Hifi&Musik gjort: "Förvisso tycker jag nog att det finns än bättre maskiner för dessa pengar..."
BÄTTRE maskiner! Vad betyder bättre? Och bättre är plural; flera stycken... Får man skriva så som proffs? (Det handlar ju inte om ett uttalande av någon amatör på ett internetforum, eller så...)
/ Ulf |
Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem |
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2006/10/21 : 18:26:54
|
Kanske beror på olika ljud-ideal? Droplet är i mina öron otroligt bra.
|
Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort) |
|
|
Manga X
3083 Posts |
Posted - 2006/10/21 : 18:54:42
|
Naim CD5x står sig riktigt bra på egen hand! Även utan extern PS så finns den på min 5 i Topplista. Sen att den blir bättre med en bättre PS är i.o.f.s. inte konstigt eller hur?
Flest jubel i världen = bäst spelare? Nej, det är ju våra ljudideal som avgör vad vi tycker presterar bäst.
Andra bra cd-spelare förutom CD5x är i mitt tycke, utan inbördes ordning,;
Blue Note Koala, E-Sound CD-E5, Moddad AH. Njoe Tjoeb CD4000. (Killen som köpte min hade sin maxad Linn LP12:a som referens. Han tyckte att Tjoeben spelade mycket bra och otroligt "analogt".) Kostnaden för TJoeben med moddning var c:a 5000 SEK inkl. Siemens E288CC rören. Meridian 588
Vad säger detta? - Absolut inget! Bara att dessa spelare lirar musik på det sätt jag gillar rent subjektivt. Inte alltid lika på något sett men alla har ljudliga kvaliteter som jag diggar. Det gör dem inte automatiskt till "superspelare" såvida du inte gillar samma saker som jag... Lika subjektivt var Hifi & Musik's omdöme. Precis samma sak med Droppeägarnas omdöme! Det säger inget om kvaliten på spelaren bara att ni gillar den skarpt!
Så spendera tiden med att njuta av musiken från er glädjespridare istället för att reta upp er på en tidnings smak/tyckande.
Vid den digitala gåspennan eder Magnus Eriksson |
|
|
ulfsan
Member
921 Posts |
Posted - 2006/10/21 : 19:08:22
|
Håller med dig helt Manga X.
Dropletägare, ägare av andra CD:n, personer med olika ljudideal - alla kan ha rätt i vilken CD de personligen tycker bäst passar deras ljudideal. Du kan tycka en sak Manga X, jag kan tycka en annan sak och vem som helst kan tycka vad som helst...
Men en person som går ut i en facktidning anser jag inte kan få svepande skriva: "Förvisso tycker jag nog att det finns än bättre maskiner för dessa pengar..." (utan att förklara sig närmare - vad som menas med bättre och vilka spelare som avses).
Detta liknar ett inlägg på "någon hifi-forum" och inte en testartikel i en av de få Hifitidningar som finns i Sverige! Man skäms ju!
/ Ulf |
|
|
Manga X
3083 Posts |
Posted - 2006/10/21 : 20:03:25
|
Dags och "Droppa" en rad till han kanske med dina synpunkter...
Mvh Magnus Eriksson |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/10/21 : 20:09:36
|
Nu är det väl så att egentligen få har jämfört med toppskicktet av spelare
Audio Earo´s dyrare spelare har jämförts med droppen med ett litet övertag enligt Kris69.(tror det var den modellen i toppen av deras utbud alla fall..?). Men som jag förstod kris så var skillnaden INTE jättestor trotts allt..
Jag har gjort liknande jämförelse med denna Reimyo CDP777. en världsprodukt..Med även jag som kris69 en aning övervikt mot Reimyon...
men även här var o är skillnaden nog svår att ens höra OM resterande delar inte är mycket bra spelande...
Jag tror man har "problem" i andra delar av systemet OM spelare i dessa klasser INTE låter bra för att vara ärlig...oavsett ljudideal.Gäller även då för droppen..
Eller som att man vill ha detta "digitala ljud" som kan uppfattas som mer dynamikl med som egentligen är hemsk att lyssna till vid högupplösande system...
Hörde den där Benchmarken många gillar i vissa grupper för inte länge sedan..Och den påminner om en "speedad" skivspelare på för högt varv helt enkelt...musiken "gick för fort" kändes det som..Väldigt skoj på ett sätt.. men inget jag skulle någonsin vilja ha inte...
och till sist.. Bara att vi diskuterar här ens vad en rent skräptidning för "blåbär" inom hobbyn skriver,, då en hel världspress är tydligt enade i sina omdömmen finner jag då mest lustigt...
Droppen ÄR en mycket bra spelare.. Sedan i "ankdammens" Sverige har detta "snicksnack" som pågår i hifi&trams dragit ner en spelare som är värd klart mer kred än den får...
Men man skall minnas att detta öde har flera saker mött i detta "förunderliga" hifiland.. tex Vienna högtalare är ytterligare ett märke som föll en mycket underlig bana ner till nollintresse i stort sett här fast det är kanonburkar i grund o botten..
Krell då tidningarna skrev upp Advantage på nittotalet...Då föll krell bort i stort sett här i Sverige.. Ändå skall man veta att en gamal krell (om den är frisk) från dackefejden spelar skiten ur advantage 7 dagar i veckan ...(talar INTE om Kav serier från krell)
Osv osv osv... finns flera exempel som sagt unika för Sverige..orkar bara inte dra mig till minnes om fler just nu..
men man kan ju även se ALLA världsmärken som inte i just Sverige kommit in ens...Det är så många så en sådan lista går inte ens att sammanställa...
och nu står Dropparna på tur att gå sotdöden till mötes TROTTS det är supermaskiner helt enkelt...
KAN detta bero på att Sverige skapat sig ett unikt ljudideal som inte övriga världen gillar kanske... "Digitalisanalytis" eller nåt sånt..
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Manga X
3083 Posts |
Posted - 2006/10/21 : 20:34:50
|
Det verkar som om det är lite känsligt det här... Är det "stoltheten" som gör det så svårt att acceptera oliktänkande.
Är det inte bara att acceptera att människor tycker olika! Någon kanske gillar hallonsylt och jag anser att inget slår Hjortonsylt.
Mvh Magnus Eriksson |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/10/21 : 20:48:40
|
känsligt? varför då?
Att man kan anse att en tidning har som rätt unikt motsatt till en hel global världs press gjort en skräprcention?? Som dessutom får stort genomslag tyvärr... DET anser då jag vara högst okänsligt att INTE skriva om..
I min text finns det flera exempel på liknande saker som skett. Så det ÄR inte unikt på något sätt alls att detta sker i Sverige..
bara det att det gör att flera INTE "ger sina öron" till produkter i Detta land och missar därmed i detta fallet en otroligt prisvärs cd som säljs otroligt billigt dessutom här...
Sådant är faktiskt en seriös medlems skyldighet att belysa tydligt anser jag.I alla fall då man levt och sett detta ske så många ggr...Så andra INTE enbart går på läst eller sedemera andras texter där just dom ev ÄR dom som inte trivs med denna cd.. eller vad det nu kan vara.. Högtalare stärkare eller vad som.....
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
ulfsan
Member
921 Posts |
Posted - 2006/10/21 : 23:07:03
|
Den här tråden heter "Consonance Droplet 5.0....." och ligger under "Hårdvara, recensioner" .
Det kanske kan förklara varför vi som gillar Droplet skriver i tråden... Och vill klargöra att vi gillar Droplet! Och gärna vill tipsa andra som annars kanske missar att detta prisvärda CD-alternativ finns...
Eller hur?
(Naturligtvis är det helt OK att starta en Naim CD5x-tråd t ex om man har en sådan att recensera eller vill delge synpunkter...) |
|
|
Manga X
3083 Posts |
Posted - 2006/10/22 : 09:19:17
|
quote: Då undrar jag: Vilka maskiner?
/ Ulf
Nja Ulsan nu frågade du efter andra kandidater. Så jag nämde en, i mitt tycke, finfin kandidat. Men vill ni inte ha min input så ska ni slippa!
Förra gången jag skrev i den här tråden fick jag det smutsigaste PM någonsin (ifrån Mayro). Så jag tror att jag i fortsättning undviker denna ryggdunkartråd!
Over'n out Magnus Eriksson
|
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2006/10/22 : 09:27:56
|
Det var synd Manga X, tycker du ska "stay tuned". Klart att det finns bättre spelare i toppskiktet. Men det är också klart att man blir lite lack som ägare till en apparat om den blir dissad på tveksamma och nonchalanta grunder.
Om vi diskuterar Hifi&Musiks recension tillräckligt länge (sådar i 5 år) så lär de nog få rätt till slut
Gillar för övrigt konstruktioner som man kan uppgradera senare med separat nätdel.
Jag har förresten mejlat H&M men inte fått svar.
|
It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls |
|
|
Manga X
3083 Posts |
Posted - 2006/10/22 : 09:52:05
|
Skönt att se att någon uppfattade mitt skämtsamma sätt att "Droppa" dem en liten "hint" om deras förfarande på tidningen! De vill och uppskattar nog att få konstruktiv kritik på deras arbetsätt. Kanske en insändare?
Call_jr Klart jag vill fortsätta läsa denna tråd..
Mvh Magnus Eriksson |
Edited by - Manga X on 2006/10/22 09:56:17 |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/10/22 : 10:06:39
|
quote: Förra gången jag skrev i den här tråden fick jag det smutsigaste PM någonsin (ifrån Mayro). Så jag tror att jag i fortsättning undviker denna ryggdunkartråd!
I min värld rätt uppenbart att du söker bråk här mangaX...rätt onödigt anser jag... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/10/22 : 10:11:03
|
Callejr. Jag mailade HiFi&Musik för länge sedan och fick inte svar ens.. Jag frågade med vilken utrustning dom testade spelaren bland annat.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Manga X
3083 Posts |
Posted - 2006/10/22 : 10:15:07
|
Nej Mayro jag söker inte bråk. Jag har svarat på Ulfsan fråga. Sen tycker jag att det var lite tråkigt bemötande att jag kunde starta en egen tråd om Naim. Det har jag inget intresse av. Jag nämde den bara som ett alternativ, som jag finner trevligt.
Tack för ditt "trevliga" PM igen Mayro! Jag tycker att du ska ta det lite lungt och inte hetsa upp dig så mycket. Njut av musik ifrån din underbara anläggning istället.
Mvh Magnus Eriksson
|
|
|
Manga X
3083 Posts |
Posted - 2006/10/22 : 10:28:38
|
Prova att påpeka detta igen för dem på H&M. De står och faller med sin skara av rogna läsare. Minsta misstanke om oegentligheter vid en recenssion är av ondo för dem. De vill nog gärna tvätta bort alla misstankar om "knasigheter" vid deras tester genom att öppet redovisa vilken utrustning som användes.
Sen kan ju utfallet av deras "tyckande" bli detsamma i.o.f.s. För det är ju just vad det är -tyckande!
Mvh Magnus Eriksson |
|
|
Manga X
3083 Posts |
Posted - 2006/10/22 : 10:31:47
|
Det jag gillar med eran spelare är dess originella formspråk! Jag gillar produkter som utmärker sig från "mängden".
Naim och vissa av deras cd-spelare är ett annat exempel på annorlunda formspråk.
Sen ska vi inte tala om vikten på Droppen! Imponerande!!!
Mvh Magnus Eriksson |
Edited by - Manga X on 2006/10/22 10:38:43 |
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2006/10/22 : 10:37:58
|
Jag är fortfarande jättenyfiken på "droppen", köpte en meridian G07 olyssnad för jag fick ett riktigt bra pris. Skulle gärna göra en jämförelse med en droplet. |
ombud för Intelligent Sound |
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2006/10/22 : 10:59:53
|
Var bor du Räven? Jag bor i Malmö.
Jag mejlade H&M den 13 juli och undrade vilka "maskiner" de menade. Inget svar än som sagt. De kanske har fått mycket mejl från folk som vill göra riktiga klipp
|
It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls |
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2006/10/22 : 11:36:10
|
Jag bor i Stockholm |
|
|
ulfsan
Member
921 Posts |
Posted - 2006/10/22 : 13:07:56
|
Den fråga jag ställde (Vilka spelare?) var egentligen en "öppen fråga" till H&M... Flera personer har försökt få svar från dem utan att lyckas.
Calle_jr och jag har den senaste tiden engagerat oss extra i våra Droplets och tweakat dem en del. Se tråden:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40932&whichpage=15
Naturligtvis kan det då vara intressant när denna tråd vaknar igen och man skriver om nya tester ute i världen. Dessa visar sig inte stämma med H&M:s test och denna test stämmer inte alls med vad "vi Dropletägare" anser. Därför gick jag in i denna tråd och påminde om detta. Jag blev liksom förbaskad på H&M igen, fast jag trodde jag glömt.
Inlägget var aldrig avsett som en inbjudan till någon att räkna upp alla CD-spelare som man känner till och som "är bra". En lite mer kvalificerad undersökning/test bör man väl kunna prestera innan man går in i en recensionstråd och "tycker till" subjektivt....
Jag förstår att Droplet drar till sig intresse och t o m ibland kan provocera! Och det är kul! Dessutom är det en mkt bra maskin som säkert tål jämförelser med många fina CD-spelare. Vilka vet jag dock ej...
Så om någon har seriösa jämförelser och tester att redovisa är det naturligtvis väldigt intressant. Att alla tester innehåller ett visst mått av subjektivitet är jag medveten om.
/ Ulf |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2006/10/22 : 17:07:42
|
quote: I min värld rätt uppenbart att du söker bråk här mangaX...rätt onödigt anser jag...
Knappast! Läge att tagga ner kanske. Smaken är som baken grabbar, alla kan ju inte älska samma grejer. som tex InoMen det skulle vara kul att få provlyssna denna Droplet någon gång. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2006/10/22 : 17:13:48
|
Jag skulle kunna tänka mig att provlyssna (jämföra med min meridian)i sthlms-området nån gång. Har inte stereon uppställd sådär jättebra för tillfället http://www.component.se/members/?user=Foxman annars kanske det kunde bli hos mig nån gång. om någon orkar baxa över en Droplet? |
|
|
Topic |
|