Author |
Topic |
jaejin
Member
923 Posts |
Posted - 2006/01/31 : 12:08:39
|
Kan det ta skada av att på cd:n dygnet runt eller är det mer en kostnads fråga??. men så som jag har förstått så finns det två små rör idenna.
Hur länge håller de?, hur mycket kan det kosta att byta ut dem. Finns det "bättre" rör eller är de som som sitter i tillräckligt bra? Är det någon som sitter lätttillgängligt med den informationen? |
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2006/01/31 : 12:36:38
|
Den blir ganska varm och någon gång har den gått ned i någon sorts halvläge och behövde stängas av och på igen. Rören är ett par 6H30 och är mycket långlivat, tror man kan räkna med 10000 timmar i det här fallet ( obs "tror") men 10000 timmar går ganska fort om den står på kontinuerligt. Kostnaden är inte speciellt hög 3-500 kronor kanske för ett par. Den har inte SÅ lång startsträcka och låter bra från början så det får bli en framtidsmod
|
Lämnat forumet |
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2006/01/31 : 12:40:09
|
Bättre rör finns nog inte i det här fallet, jag har inget schema så det går inte att se hur hårt de drivs. 6H30 är som en kraftigare ECC88 men är INTE kompatibla. 6H30 används av många HighEnd företag och låter mycket bra, har själv byggt en del rörsteg med dem. |
Lämnat forumet |
|
|
jaejin
Member
923 Posts |
Posted - 2006/01/31 : 13:19:37
|
Tack time: Låter väldigt positivt med rören. 10 000 timmar är lång tid då man inte spelar varje dag.
Har ni testat med resultat vilket underlag som passar bäst på under denna spelare trä, marmor etc.
/Det finns ju ett brutalt ställ till vinylspelaren i denna serie. Men den kostar ju en förmögenhet./
Den har ju tre fötter som liknar sipkes.är dessa spikes?
|
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2006/01/31 : 13:32:13
|
Jag har en stålram byggd i 40x80 stålrör som det sedan sitter en ram av ek upptill så att det bildas en låda med 60-70 mm djup. Altsammans är sedan sandfyllt och på toppen sedan en glasskiva som spelaren står på. En bekant har ställt sin på mjuka fötter men blev tveksam. Jag tror den ska stå stadigt men har inte provat allt.
Stället som finns till kostar mycket pengar men är nog inte dyrt, det ser välgjort ut och har marmorskivor i samma form.... läckert.. Jag hoppas få se ett i verkligheten på mässan !
Kanske Artsound har något tips på underlaget ? Hans ? |
Lämnat forumet |
|
|
ulfsan
Member
921 Posts |
Posted - 2006/01/31 : 14:06:14
|
Jag har ett danskt bokhyllesystem (fanerad träskiva), där nedersta hyllan får ligga löst direkt på golvet (med filt emellan). På denna hylla står Dropletten på sin 3 ganska grova spikes. Fördelen är att det blir gott om plats i höjdled (man måste ju kunna öppna dassalocket) och att hyllan går att skjuta in och ut. Den kan då vara ute när man spelar och inne (mer skyddad) då den inte används...
Se bild på denna länk: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=44165 / Ulf |
Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem |
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2006/01/31 : 14:12:41
|
Jag tror du skulle få en förbättring med mer massa i botten men Droplet har ganska mycket massa i sig själv så man vet inte. Kanske värt ett försök ? Jag är nyfiken på stativet men som sagt, det kostar en del.. |
Lämnat forumet |
|
|
jaejin
Member
923 Posts |
Posted - 2006/01/31 : 14:49:57
|
Det talas väldigt mycket om vibrationer som skapas av att elektroniken i sig självt vibrerar av innehållet inuti.
de vibationer som inte det talas alls speciellt mycket det är ju de ytterliggande vibrationer som skapas att att luft pressas fram via att elementen rör sig att basen sätter liv i rummet. Skulle det egentligen inte vara så att det mest fördelaktiga skulle vara att ha elektroniken inuti i skåp? med dörrar och dyl för att inte de vibrationerna skall förstöra för tex en cd-spelare?
Vet att detta dock skulle inte alls kanske är lätt att lösa design eller att det är alla fall är praktiskt. Men om man hårddrar det lite.
Många 80-tals stereobänkar såg ju faktiskt ut så. |
|
|
ulfsan
Member
921 Posts |
Posted - 2006/01/31 : 15:41:54
|
Om man har en Droplet så har man elektroniken - om inte inuti ett skåp - i ett rejält skyddande hölje. Själva lilla drivverket ligger väl skyddad mot yttre påverkan (vibrationer och annat) mitt i den mycket tunga "klumpen". Det kan mycket väl vara detta bl a som bidrar till lugnet och stabiliteten i ljudet. Och som gör att man kan ha spelaren stående så som jag har. En liten lätt CD-spelare skulle jag absolut inte placera på detta sätt.
/ Ulf |
Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem |
Edited by - ulfsan on 2006/01/31 15:47:20 |
|
|
jaejin
Member
923 Posts |
Posted - 2006/01/31 : 15:50:59
|
Det är nog sant att just denna spelare har dessa förutsättningarna men det finns ju stora hififmöbelsmärken som har en design som är väldigt öppna. Det tilltalar ögat då apparaterna man själv oftast gillar till utssendet visas upp på ett snyggt sätt.
Men själv lutar jag nog mer åt att allt kanske inte behöver synas utan kör mer på "less is more". Är det inte då mer generellt sett att föredra att ha saker i skåp förutsatt att de har den ventilation de behöver?? Eller är det så att just den påverkan är så liten att det kanske inte är värt att bry sig om?? |
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2006/02/01 : 10:12:41
|
Antagligen väldigt liten, du skulle behöva vacuum föatt ljudet inte skulle fortplanta sig |
Lämnat forumet |
|
|
Snoddas
Member
920 Posts |
Posted - 2006/02/10 : 00:42:14
|
quote: Den har också ett lågfrekvent buller när den flyttar lasern
Opera kännetecken? Jag har en Opera Reference CD2.2 ch den låter likadant. Dock inget jag bryr mig om eftersom välljudet kommer sekunderna efter.
Tragiskt att "Klumpen" är så stor. Hade långtskridna planer på att köpa den men när "Per100" hade den hemma hos "Matte76" och jag såg den IRL så begrep jag att den inte ens skulle få plats på mitt rack. Plus att tanten här hemma antagligen fått spader! Vid ett ev. kommande husköp så skall jag ha en sådan i ett dedikerat lyssningsrum..................
|
"And if you ever come across us don't give us your sympathy You can buy us a drink and just shake our hands And you'll recognise by the reflection in our eyes That deep down inside we're all one and the same"
-Derek William Dick aka Fish-
|
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2006/02/18 : 13:47:45
|
Stor ? tja, bland de andra grejorna känns det som den passar bra, en manlig spelare som Asto skulle säga Man vänjer sig och tanten skulle nog tycka den var OK, mitt ex (!) tyckte den var " väl fin" |
Lämnat forumet |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/02/23 : 18:03:32
|
Ja jäklar... Nu har jag gått tillbaks till Dropplet igen... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2006/02/24 : 09:53:09
|
Feelings, oh I got feelings, so good feelings, yeah! |
Retro låter fint. |
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2006/02/24 : 17:39:15
|
Jag med..snart kanske?
|
Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort) |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2006/03/04 : 22:00:10
|
Ni som har åldern inne kanske kommer ihåg den gamla reklamfrasen för ett känt cigarettmärke. "Jag har också gått över till Prince".
Den moderna hifi-varianten låter; "Jag har också gått över till Droplet". Något som jag faktiskt har gjort.
Edit: Textändring |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
Edited by - Vox on 2006/03/05 13:42:10 |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/03/05 : 12:32:41
|
Har du gått och "blivit med en droppe" du också Erik v-ås |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2006/03/05 : 13:25:50
|
Mayro, det stämmer. Vägen "hem" var lite brokig, men nu är jag hemma. :)
Kommer dock troligen att byta rören för att få lite lägre utspänning via XLR. Får idag distortion när jag kör via XLR.
|
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/03/05 : 14:54:46
|
vad roligt!!
Jag föredrog klart RCA tidigare med min. Ska bli roligt att höra vilket som kommer bli bäst nu med dom nya prylarna...
Ansåg väl det "spretade" till sig i toppen lite för mycket via XLR.. Och att det blev aningen mer "homogent" i mellanreg via RCA.Ordet "spretade" skall läsas som enbart aningen för mycket.. ANINGEN!! Så ingen nu tror dropparna är spretiga.. Det är dom absolut inte..Nyanser talar jag om här....Kanske samma som du anser.....Har du provat med samma typ av kablar att lira RCA? |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2006/03/05 14:56:27 |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2006/03/05 : 15:53:33
|
Har beställt XLR- och RCA-kablar av samma fabrikt så jag kan testa ev skillnad. Hoppas de kommer under nästa vecka.
Tyvärr distar förstärkaren när jag kör XLR så förtillfället kör jag via RCA, men jag behöver alla ingångarna på förstärkaren så jag hoppas få till det via XLR.
Ska även skaffa mig ett par bra adaptrar (XLR-RCA och RCA-XLR) så jag testa vilket som blir bäst.
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/03/05 : 16:05:14
|
Du kan få låna av mig så slipper du köpa.. Sedan förstör adaptrar alltid oavsett hur bra dom är...
Men som sagt.. Låna mina rca till xlr så kan du testa i alla fall.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2006/03/05 : 16:34:51
|
Mayro, går det att köra dina åt båda håll eller är dom byggda för en riktning, rca till xlr?
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/03/05 : 16:43:42
|
RCA till XLR.. specialbyggda av Signal Cable...
Har nån cardas adapter också här nån stans...
Vi kan väl ta det via pm och tel... |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2006/03/05 16:44:09 |
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2006/03/05 : 21:39:42
|
Jag är skeptisk till att byta rören i Droplet men vad säger Hans på Artsound ? E88CC ? |
Lämnat forumet |
|
|
Topic |
|